Twitter: Peněz máme hromadu a vydělávat začneme příští rok

Twitter, jedna z nejvíce skloňovaných sociálních sítí dneška, by se už v příštím roce měl dostat do černých čísel. Alespoň to tvrdí spoluzakladatel stejnojmenné společnosti a v minulosti úspěšný podnikatel Biz Stone. Při tiskovém sezení v Tel Avivu zároveň zdůraznil, že Twitter má dostatek financí na to, aby mohl do té doby bezproblémově působit. Zprávy o tom přinesla agentura Reuters.

Podle Stonea bude Twitter těžit z příjmů z reklamy, stejně jako mnoho internetových projektů. Tvůrci mediálně hodně oblíbené sítě nejdříve reklamu naprosto odmítali a snažili se najít úspěšný obchodní model, který by uživatele neobtěžoval reklamními sděleními. Už dříve do provozním podmínek Twitteru přibyla klauzule, podle které se bude moci reklama na stránkách objevit, prozatím však k ničemu nedošlo.

V bance má prý Twitter hromadu peněz

Biz Stone však tvrdí, že reklama, kterou plánují do Twitteru nasadit, bude hodně netradiční. Blíže však odmítl cokoliv komentovat. Nyní se však zdá, že reklama je prakticky jediný opravdu schopný model, který dokáže uživit internetové projekty, a to i takto veliké. O přístup bez reklamy se snažil i Facebook, který nakonecpolevil a cílenou relamu nabízí už delší dobu. Nové internetové služby ale přece jenom invenci do oboru vnáší, když nabízejí často originální a netradiční formy zviditelnění.

Majitelé Twitteru nyní mohou čerpat z financí, které budou pravidelně získávat od Microsoftu a Googlu. Obě firmy totiž do svých internetových vyhledávačů nasadí v reálném čase vyhledané informace k hledaným tématům a za jejich zprostředkování budou Twitteru platit. Microsoft už v Bingu rozjel testovací provoz, Google prozatím na první ukázky čeká. biz_stone_01.jpg

Twitter je od založení financován kapitálem svých dvou zakladatelů. Ti v roce 2003 odprodali Googlu blogovací službu Blogger a získaný kapitál mimo jiné použili právě na rozvoj Twitteru. I proto si z přechodu z červených čísel do kladných hodnot prozatím příliš nelámou hlavu. „Není zde žádné datum, do kdy se musíme přes tuto hranici přehoupnout. V bance máme hromadu peněz,“ sdělil Biz Stone médiím. Twitter navíc v září získal silného investora, který do rozvoje investoval 100 milionů amerických dolarů a firmu tak ocenil na rovnou miliardu dolarů.

Nereálný není ani vstup na burzu

Stone dále otevřel několik diskusi na téma budoucího vývoje Twitteru. Upozornil na to, že ve firmě chtějí navázat nové spolupráce s jinými internetovými službami, podobně jako nedávno se službou LinkedIn. Postupně má dojít i k lokalizacím webového prostředí – po angličtině je na řadě francouzština, němčina, italština a španělština. O dalších jazycích se prozatím nehlas nemluví.

Mediálně proslavený spoluzakladatel Twitteru navíc neříká ne případným výhodným akvizicím spojeným s lovem nových mozků a pracovních sil, podobně jako to firma udělala před rokem při koupi vyhledávacího nástroje Summize.

Stone navíc v pondělí v Londýně opět potvrdil, že s jeho společníkem nehodlají firmu prodat a chtějí jí i nadále rozvíjet a dostat do stavu, kdy začne vydělávat. Rozhodně ale nevidí problém v tom udělat z Twitteru veřejně obchodovatelnou společnost na burze a nebrání se případné veřejné emisi akcií. „Chceme z naší společnosti udělat silného hráče, ale potrvá to delší dobu. Pokud je IPO cestou, jak toho dosáhnout, tak proč ne,“ sdělil Stone novinářům. „Kdy bychom na burzu měli vstoupit ještě v kalendáři zaškrtnuto nemáme,“ dodal.

Diskuze (7) Další článek: Reportáž: Tech-Ed Europe 2009

Témata článku: , , , , , , , , , , ,