Twitter je oblíbený nejen mezi uživateli, ale také u novinářů a firem. Zaznamenává velký růst, ale přesto stále svým provozovatelům nic nevydělává. Jim to však zatím moc nevadí...
Vzhůru, až nad mraky
Sociální síť Twitter zaznamenává stále strmý nárůst návštěvnosti i uživatelů. Přestože se zdálo, že v květnu zájem o tuto službu začal polevovat, v červnu už byl zase v plné kondici a zaznamenal prudký nárůst návštěvnosti.
Analytická společnost comScore zaznamenala u Twitteru v červnu nárůst 19 %. Za jediný měsíc na Twitter zavítalo o 7 miliónů nových unikátních návštěvníků více a v červnu se jich tedy na Twitteru sešlo 44,5 miliónů. Z toho je přibližně 20 miliónů uživatelů z USA, zbylých cca 55% pochází z ostatních zemí celého světa.
Růst návštěvnosti zaznamenaný comScore
Stejné průběhy ukazují i jiné analytické nástroje, jako Alexa, Compete nebo i Google Trends. Twitteru se daří také díky tomu, že je velmi oblíben médii. Sami novináři službu využívají jako nejrychlejší informační zdroj a Twitter je v článcích také jako zdroj uváděn. Obliba Twitteru u novinářů zajišťuje také to, že o této službě častěji píší (důkazem budiž i tento článek). Web Mashable uvedl zajímavé odhady na základě měření Advertising Age, podle kterých má Twitter v médiích prostor odpovídající hodnotě 48 miliónů dolarů jen za uplynulý měsíc. Je to mimochodem 80× více než v případě nového vyhledávače Bing od Microsoftu.
O oblibě Twitteru svědčí také červencové výsledky služby Social radar, která napříč nejrozšířenějšími sociálními službami, ale také blogy či médii, monitoruje značky, o kterých se nejvíce mluví. Číslem jedna za červenec je právě Twitter, který předstihl iPhone, Google a Facebook.
Také Google Trends ukazují, že zájem o Twitter ve vyhledávači neopadá
Nafukovací sklad informací
Twitter využívají jak již zmiňovaní novináři, tak i samotná média, jako informační kanál pro ty nejdůležitější události (také Živě.cz má svůj Twitter). Nejen média, ale i firmy se pustili do „twittování“. Kdo chce sledovat novinky nebo zákulisní informace nějaké společnosti, má často díky Twitteru tuto možnost. Podle aktuálních zjištění má 54% firem z prestižního žebříčku Fortune 100 svůj účet na Twitteru.
Jenomže ať už je Twitter oblíbený jak chce, stále nevydělává. A to je v dnešní době pochopitelně jedna z klíčových podmínek dobře fungující služby. Představitelé Twitteru nedávno odhalili, že kontextovou reklamu nechtějí na Twitter pustit. Ono je to i logické, protože značná část uživatelů Twitter používá skrze klienty a na webovou stránku Twitteru ani nezavítají. Výdělek by měly přinést placené nástroje. Zatím není jasné, jaké nástroje to budou, ale zaujmout by podle provozovatelů měly pokročilé uživatele a firmy. Kupodivu se Twitter nemá k inkasování peněz za uvolněné API, resp. za desktopové či mobilní klienty. Za pokročilé programy se běžně platí, ale provozovatelé služby z nich nedostanou ani cent. Ale to možná také přijde.
Neprodáme, ani Facebooku za půl miliardy
Ale právě otevřenost, nevtíravost a „nekomerčnost“ služby je pravděpodobně také jednou z hybných sil jejího masivního rozvoje. Provozovatelé vidí ještě dále do budoucna, kdy bude Twitter masivně rozšířen a bude poskytovat ohromnou databázi stále se aktualizujících informací. A ta bude mít obrovskou hodnotu. Už nyní má o Twitter vážný zájem Google a s konkrétní nabídkou 500 miliónů dolarů přišel i Facebook. Majitelé Twitteru ale vzkazují, že není na prodej.
A jak je na tom konkurenční Facebook? Ten má daleko větší uživatelskou základnu a jeho obliba roste podobně jako Twitter. Facebook je ovšem vnímám trochu jinak – je to více soukromá služba, kde se tvoří uzavřené skupiny přátel. Kontakty se musí navzájem potvrdit a k dispozici je multimediální obsah a obrovské množství doplňkových aplikací. Facebook je sice oblíbený, ale ne tak „úderný“ a jednoduše funkční jako Twitter. Také firmy se zde tolik neangažují – ze zmiňovaného žebříčku Fortune 100 jich aktivní stránku na Facebooku udržuje jen 29%.
Tipy pro sledování: