Tumblr: Nejuniverzálnější blogovací systém

Tumblr chytře skloubil principy sociální sítě s klasickými blogy. Výsledkem je systém, který se umí chovat jako Twitter, Instagram, Soundcloud i Blogger v jednom.

Společnost Yahoo před několika dny potvrdila nákup populárního webu Tumblr. Obchod ocenila na 1,1 miliard dolarů v hotovosti, za mikroblogovací službu tedy zaplatí podobnou částku, kterou dal Mark Zuckerberg za Instagram.

Mohlo by vás zajímat:

Tumblr je starší příbuzný dnes již zrušeného Posterous, poměrně dlouho mu ale trvalo, než se na internetu prosadil. I dnes může být pro leckoho zcela cizím pojmem, přestože na jeho stránky v životě zabrouzdal alespoň jednou každý z vás.

Tumblr má dvě tváře

Tumblr chytře skloubil principy sociální sítě s klasickými blogy a výsledkem je tak jeden z nejuniverzálnějších publikačních systémů na současném webu, který se může chovat jako Twitter, Instagram, Soundcloud, YouTube, nebo klasický „velký“ blog s hromadou písmenek a obrázků.

Tumblr na webu.png Tumblr v mobilu.png
Tumblr na webu a v mobilním klientu – takto se čte Tumblr stejně jako Twitter a další sítě příspěvek za příspěvkem

Je to možné díky hybridnímu způsobu publikace. Když se zaregistrujete do Tumblru, můžete v jednotném webovém rozhraní i mobilní aplikaci odebírat vybrané mikroblogy podobným způsobem jako třeba na Twitteru a koneckonců na jakékoliv jiné sociální síti. Příspěvky komunity budou postupně naskakovat jeden za druhým, můžete je „lajkovat“ srdíčky, sdílet a to je vlastně celé.

Jenže každý blog má samozřejmě i svou vlastní webovou stránku a může použít některou z mnoha dostupných grafických šablon, takže skvěle funguje i jako zcela samostatný web, který dokonce můžete hostovat na své vlastní doméně.

Tumblr jako klasický blog.png
Tak a teď jeden z odebíraných blogů na svém samostatném webu a s vlastním designem. Mohl by mít i vlastní doménu.

Tumblr pamatuje i na pokročilé uživatele, v editoru šablony tedy máte přímý přístup k HTML kódu a CSS, můžete tedy upravit i ty nejmenší detaily. Takové blogy pak snadno indexují vyhledávače a často tedy narazíte na „tumblrový blog“, aniž byste tušili, že se jedná právě o tuto službu.

Výběr z mnoha šablon.png Editace stylu blogu.png Přímá editace HTML šablony.png
Design blogu je plně ve vaší moci. K dispozici jsou šablony i přímá úprava HTML.

Tumblr pro dospělé

Tumblr má zároveň velmi volné podmínky, můžete na něm tedy zatím publikovat opravdu cokoliv, co si umanete. Není tedy divu, že je dnes Tumblr populární a bezplatnou platformou také pro pornografii a erotiku, alfu a omegu globálního internetu. Tyto blogy tvoří podstatnou část měsíční návštěvnosti, která se pohybuje okolo 300 milionů surfařů.

Blogy s obsahem pro dospělé ale musejí být označené, aby je Tumblr nezobrazoval ve své síti třeba těm, kteří mají aktivní bezpečný režim prohlížení. Mimo síť Tumblru, tedy na webu ve formě klasického blogu, ale samozřejmě budou dostupné komukoliv. 

Blog pro dospělé.png
Tumblr myslí na obsah pro dospělé už ve své konfiguraci. Pokud jej označíte jako NSFW (Not Safe For Work), dáte provozovatelům najevo, že může obsahovat třeba nějaký ten rozkrok.

Význam lechtivého obsahu pro dospělé na Tumblru je dokonce natolik velký, že nové vedení z Yahoo v minulých dnech ujišťovalo veřejnost, že se na těchto podmínkách nic nemění a Tumblr bude i nadále otevřený veškerému obsahu, jenž je generátorem návštěvnosti sítě, kterou každou sekundu prolétne 900 nových příspěvků.

Celkem je dnes na Tumblru něco málo přes sto milionů blogů s 51 miliardami příspěvků.

Spustit můžete fotoblog, videoblog i audioblog

Tumblr se nicméně nespecializuje pouze na text – ať už ten krátký jako na Twitteru, nebo ten dlouhý jako na Wordpressu, Bloggeru a dalších. Jak už jsem napsal výše, stejně dobře jej můžete používat i jako Instagram, tedy fotoblog. Tumblr totiž nabízí několik formátů příspěvků.

Typy příspěvků na Tumblru.png
Sdílet můžete textové, obrazové i multimediální příspěvky

Vedle textového logu s formátováním může být obsahem také jen fotografie, respektive až deset fotografií naráz. Další šablony umožňují publikovat citaci, ke které uvedete zdroj, i prostý odkaz.

Pak tu jsou ještě multimediální zprávy. Můžete vytvořit zvukový příspěvek a to vyhledáním skladby na Spotify a Soundcloudu, přičemž muzika se pak přehraje přímo ve vložených přehrávačích těchto služeb. Stejně tak můžete vložit odkaz na externí zvukový soubor a nakonec nahrát vlastní MP3 stopu do 10 MB.

 Fotopříspěvek.png Audioblog.png Audioblog.png
Tumblr jako fotoblog a audioblog – známé skladby dokonce ani není třeba nahrávat, najdete je totiž buď na Spotify (u nás nedostupný) a v nějaké podobě často i na Soundcloudu.

A pak je tu ještě video. Buď se bude jednat jen o vložený HTML kód, či odkaz z některého z podporovaných videoportálů jako YouTube a Vimeo, nebo můžete použít přímo datovou kapacitu Tumblru, který sám dokáže hostovat krátká klipová videa do 100 MB a pěti minut.

Videoblog.png Videoblog.png Videoblog.png
Zprávou může být i video, takže snadno vytvoříte tematický videoblog

Posledním typem příspěvku je poněkud netradiční diskuze. Jedná se o normální textový příspěvek, do kterého ale vložíte třeba konverzační vtip ve stylu:

Pepík: Vylezl jsem na Říp a viděl jsem Tatry.
Zuzanka: To není možné!
Pepík: Ale je, stály tam dvě na parkovišti.

Tumblr pak této konverzaci přidá adekvátní styl.

Vtip.png Vtip.png
Tumblr lze snadno použít i k publikací konverzačních vtipů

Suma sumárum, Tumblr si oblíbili fotografové, ale také hudebníci, zabijí totiž dvě mouchy jednou ranou. Své hudební a fotografické výtvory posílají naráz jak do obří sítě, tak ve formě klasického blogu na širý internet.

Tumblr jako blog.png Tumblr jako blog.png
A nyní tentýž Tumblr jako skutečný blog na vlastní doméně a s libovolnou šablonou

Na jeden blog může přispívat více lidí včetně anonymů

Pokud vás Tumblr doposud nepřesvědčil, je tu ještě několik specialit, které jinde prostě nenajdete. Tou první je možnost cizích příspěvků na vašem blogu. Dejme tomu, že chcete vytvořit fotoblog s fotografiemi Měsíce. Jenže se nechcete omezovat pouze na své vlastní snímky. V nastavení Tumblru tedy aktivujete funkci Submissions, která otevře blog komukoliv a to včetně těch, kteří nemají na Tumblru ani svůj účet. V nastavení určíte, že mohou cizí lidé publikovat třeba jen fotografie a pak takové příspěvky jen vypustíte ven – jako majiteli blogu vám samozřejmě zůstává plná moderátorská činnost.

Submit.png Submit.png Submit.png Submit.png Submit.png
Povolení vkládání příspěvků ostatními a vložení a moderace v praxi

Další specialitou je naplánovaná publikace a fronta. Pokud vás o půl třetí ráno políbí múza a budete chtít publikovat třeba deset příspěvků po sobě, můžete je spíše uložit do fronty a nastavit, aby se postupně vypouštěly ven třeba každou hodinu mezi devátou ranní a desátou večerní. Tím pádem své odběratele nezahltíte a spíše si vaše příspěvky prohlédnou a třeba i sdílí dál ve své síti.

Fronta.png Fronta.png V přesný čas.png
Nastavení časové fronty a vydání v libovolný čas

Sdílení umožňuje vytvářet úplně nové formy blogů

Sdílení funguje velmi efektně (a efektivně). V principu je to vlastně stejné jako na Facebooku a Google+. Cizí příspěvek prostě sdílíte u sebe třeba s doprovodným komentářem. Kouzlo ale spočívá právě v tom dvojím pojetí. Pokud se Tumblr chová také jako zcela normální blog třeba na vlastní doméně, objeví se na něm i tento cizí příspěvek s jasným označením autora a vyřešenými autorskými právy třeba k fotografii.

Sdílení.png Sdílení.png Sdílení.png
Re-blogování v praxi. Zalíbila se mi nějaká fotka na Tumblru, tak jsem ji snadno sdílel u sebe na blogu s vlastním textem. U fotky je zmíněný zdroj, který vede na blog skutečného autora.

Re-blogování řeší mnoho komplikací a umožňuje vytvářet specializované blogy. Dejme tomu, že si na Tumblru založíte blog o módních ponožkách a budete ho provozovat na své vlastní doméně pruhovanáponožka.cz. Pomocí re-blogování na něm budete moci publikovat jak vlastní postřehy, tak i ty cizí, aniž byste museli někomu krást fotografie. Stačí prostě odebírat cizí módní blogy, sdílet příspěvky, které se vám hodí a připojovat k nim vlastní komentář. O veškerou citaci originálu se postará přímo sytém Tumblru.

Vlastní statické stránky

Stejně jako můžete v šabloně libovolně změnit HTML a CSS, můžete do Tumblru přidat i jednoduché statické stránky a přesměrování. Pokud tedy chcete mít na blogu i nějakou stránku třeba s popisem. V nastavení šablony vytvoříte třeba stránku Popis, s adresou /popis a v jednoduchém WYSIWYG editoru vytvoříte její obsah. Nebo se může jednat pouze o přesměrování na jinou adresu.

Pozice odkazu na stránce si řídí sama šablona, ale opět stačí upravit HTML kód šablony a odkaz umístit, kde se vám to bude hodit nejvíce.

Statické stránky.png Statické stránky.png
Do blogu můžete vložit i vlastní statické stránky nezávislé na obsahu blogu

Komentování a zpětná vazba ve stylu Ask.fm

Nedílnou součástí blogů je samozřejmě možnost připojení vlastního komentáře. Tumblr se v tomto směru chová jako Twitter, nic podobného tedy nenabízí. Tedy, ona tu vlastně je možnost povolení odpovědí, ale jen pro registrované členy sítě a nejedná se tedy o klasické veřejné komentáře pro anonymní návštěvníky z internetu. Pokud veřejné komentáře přesto chcete, Tumblr je naštěstí natolik tvárný, že toho lze dosáhnout oklikou.

Jak už jsem napsal výše, blog lze obarvit některou z mnoha dostupných šablon a dokonce i přímou editací HTML a CSS. Tímto způsobem lze tedy do šablony napojit třeba populární diskusní systém Disqus. Každá šablona má také své nastavení a některé tedy napojení systému Disqus přímo nabízejí.

Integrace Disqus.png Integrace Disqus.png
Stačí web zaregistrovat na Disqus, v nastavení šablony (pokud to podporuje) vložit název diskuze a je hotovo. Každý článek rázem získal vlastní diskuzi.

Pokud se bez komentářů obejdete, ale hodila by se vám alespoň nějaká zpětná vazba, je tu funkce Ask. Opět je volitelná a po aktivaci bude moci každý návštěvník blogu, ať už přihlášený, nebo zcela anonymní, položit dotaz, který se vám pak zobrazí ve správci jako speciální poštovní zpráva. Rozhodně tedy nikde nemusíte publikovat e-mail.

Ask me.png Ask me.png Ask me.png Ask me.png Ask me.png
Chcete vlastní Ask.fm? Není problém, stačí aktivovat funkci Ask

Nastavit lze prostě vše

Tumblr je oproti své konkurenci fascinující právě svou tvárností. Můžete ho používat prostě jako trošku bohatší Twitter, ale stejně tak jako zcela běžnou publikační platformu. Každý malý detail lze nastavit a to včetně chování RSS. Ve výchozím stavu najdou odběratelé v RSS kompletní obsah příspěvku, pokud je ale chcete přinutit, aby skutečně navštívili váš blog, Tumblr volitelně dlouhé příspěvky v RSS zkrátí.

Konfigurace.png Konfigurace.png
Konfigurace myslí i na detaily. Pokud vám přesto nepomůže, zbytek upravíte v HTML kódu šablony

Dále můžete nastavit, jestli mohou váš blog indexovat vyhledávače, jaké se má použít časové pásmo, jestli se mají příspěvky přeposílat i na Facebook a Twitter a samozřejmě nechybí ani možnost publikace přes e-mail. Stejně jako na Posterous a dalších tedy můžete svůj příspěvek zaslat na speciální poštovní adresu, která jej zpracuje a vypustí ven.

Pokud vám nestačí jeden blog, založte si druhý

S jedním účtem nemusíte provozovat pouze jeden blog, ale klidně i druhý. V konfiguračním Dashboardu si pouze z roletového seznamu vyberete, který chcete aktuálně spravovat, a můžete začít tvořit.

Více blogů.png Více blogů.png Více blogů.png
Pokud vám jeden blog nestačí

Síť

Celou dobu jsem se tu rozepisoval o tvorbě příspěvků a málem bych zapomněl na funkce sítě. Jednou z nich je už zmíněné re-blogování, tedy sdílení, a pak samozřejmě prohlížení odebíraných blogů ve webovém správci a v mobilní aplikaci.

No a pak je tu ještě vyhledávání ve správci v horním pravém rohu. Hledá se pomocí zápisků a klíčových slov, které můžete k článkům přidávat podobně jako na Twitteru a dalších službách. Pokud tedy budete chtít vyhledat příspěvky, které mají co do činění se západem Slunce, napište prostě sunset a našeptávač zobrazí možnosti.

hledani.png sunset.png
Vyhledal jsem všechny příspěvky s hashtagem #sunset. Odtud už mohu vybrat ke sledování konkrétního autora, nebo označit jeho příspěvek srdíčkem – funkce se identická jako na Twitteru, Facebooku i Google+.

Tumblr pod Yahoo

Otázkou samozřejmě zůstává, co se stane nyní. Pokud velká firma koupí malou, poměrně často to znamená, že má zájem pouze o technologii a často dokonce jen lidské zdroje. V takovém případě se po pár týdnech dozvíme, že služba k tomu a tomu dni ukončí svůj provoz.

V tomto případě se naštěstí nic podobného nestane. Yahoo potřebovalo nějakou čerstvou krev a místo, kde bude moci prodávat svou reklamu Twitter pak zase na oplátku dostane velký prostor na Yahoo.

Tumblr pod Yahoo.png
Někteří kritici akvizice se obávají, že Yahoo promění Tumblr do této podoby

Někteří se přesto obávají, jestli nakonec svobodomyslný Tumblr přeci jen nepodlehne strategickému plánování v obří korporaci a poukazují třeba na Flickr. Flickr je samozřejmě i pod křídly Yahoo velmi úspěšnou fotogalerií, poměrně dlouhou dobu už ale nepředvedl žádnou technologickou novinku, která by jej posunula zase o krok dál. Prý za tím stojí právě manažeři Yahoo, kteří se po akvizici starali jen o to, jak Flickr integrovat do svých vlastních služeb a jeho samotný vývoj už pro ně nebyl tak důležitý. Snad se tedy Tumblru nestane něco podobného.

Společnost Yahoo si je této pověsti vědoma, podtitulkem oficiální tiskové zprávy tedy bylo „Promises not to screw it up, “ tedy: „Slibujeme, že to nepokazíme.“ Yahoo to opravdu nesmí pokazit, zase tolik miliard na rozdávání nemá, a ač sama poměrně zkostnatělá a až příliš připomínající deset let starý internet, nyní ji do klína spadla jedna z nejslibnějších služeb současného webu.

Na co jsem zapomněl? Něco to přeci muselo být! No jistě, už vím! Developers, developers, developers, developers, developers... Tedy API. Tumblr má API.

Mohlo by vás zajímat:

Diskuze (6) Další článek: Americké firmy možná získají právo útočit na zahraniční hackery

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,