Tržní podíl Seznamu stoupá (zejména v cereáliích)

Tisková zpráva společnosti eMerite zajímavě odhaluje poměry na trhu českých vyhledávačů. Význam zjištění je ale bohužel znehodnocen použitím zcela marginálních dat.

Podle společnosti eMerite, známé zejména poskytováním služby kvalitního měřiče a analyzátoru návštěvnosti internetu, průběžně stoupá tržní podíl Seznamu. Ten (dle zprávy) přivádí na některé weby třikrát více návštěv než Centrum.cz a Atlas.cz dohromady. Oba jmenované portály vysoce předstihla služba Google, která přivádí na některé z českých webů už dvakrát více návštěvníků než Centrum společně s Atlasem.

Překvapující zjištění

Tato zajímavá zpráva bude možná pro některé uživatele českého internetu a zákazníky jmenovaných portálů velmi překvapivým zjištěním (obchodníci těchto firem jim samozřejmě říkají něco jiného). A je bohužel velmi znehodnocena zásadní skutečností – firma eMerite prezentuje tato zjištění na vzorcích dat ze třech webů, které jsou bohužel na českém internetu zcela marginální a specifické. Jsou to stránky Středočeského kraje, informačního serveru pražské radnice (www.praha-mesto.cz) a firmy Emco, výrobce cereálních potravin (www.emco.cz).

Firmě eMerite se pravděpodobně nepodařilo získat souhlas se zveřejněním dat z více zdrojů. Možná při uzavírání smluv o měření návštěvnosti nepočítala s možností dalšího zveřejňování a nezajistila si souhlas už předem. (Přitom proti zařazení do statistického souhrnu, bez zveřejňování dat o konkrétním webu, by byl asi málokterý zákazník.)

Je to škoda: existuje mnoho potřebných statistických pohledů na využívání českého internetu, ale poskytováno je jich velmi málo. Navíc by věrohodnosti poskytovaných údajů velmi prospělo, kdyby bylo možné jejich validitu křížově ověřit. Nedostatek věrohodných dat samozřejmě škodí rozvoji internetu jako reklamního média a zejména malé subjekty tak nemají dostatek investic na další rozvoj.

Statistická čísla

Podívejme se tedy alespoň na těch několik málo dat, která služba eMerite byla oprávněna zveřejnit. Podíl odskoků ze Seznamu na webu Středočeského kraje byl největší (23 %), Centrum se pohybuje v rozmezí 4,5-6,5 % a Atlas má jen 1,4-1,7 %. Google zde dosahuje zhruba polovičního výkonu Seznamu (8,5-11,1 %). U Prahy naopak vede Google (5,5 %), Seznam měl 4,7 %, Centrum a Atlas vykazují shodně 2,4 %. Na stránky výrobce chutných cereálií pak „chodí“ ze Seznamu 10,5 % návštěvníků, Atlas i Centrum jsou pod 2 % (Google – 2,6 %).

Už z divokých rozdílů mezi jednotlivými weby, které přesahují i 200% hodnoty, je vidět, jak moc by byl potřebný statistický souhrn z několika stovek webů, tvořících statisticky významné procento návštěvnosti celého českého internetu. I když jsou absolutní hodnoty těchto stránek různé, poměry mezi jednotlivými vyhledávači se zase až tak dramaticky neliší, nebo jsou alespoň zdůvodnitelné.

Například vysoký poměr odskoků z vyhledávače u webu Středočeského kraje je dán jeho naprosto neintuitivní adresou, naopak trefit se u firmy Emco do její adresy (www.emco.cz) jde dokonce i napoprvé. Praha se vymyká zřejmě z důvodu velkého množství zahraničních návštěvníků, kteří na její stránky samozřejmě nepřicházejí ze Seznamu.

Nicméně i tak mohou být tyto výsledky nejen odchylné od průměru, ale dokonce i zcela zavádějící. Důležité totiž bude, jak je každý z uvedených webů v těchto čtyřech vyhledávačích zaindexován – zda se vůbec objeví ve výsledcích hledání a na které pozici. Případně, zda si jeho provozovatel zaplatil preferovanou pozici při výpisu na klíčové slovo (zkuste si zadat „cereálie“ ve všech čtyřech vyhledávačích – v každém je pořadí prvních pěti výsledků jiné).

Domácí portály změní služby

I když je tedy statistická hodnota těchto informací sporná, dovolí nám alespoň dosti subjektivně spekulovat. Pokud to velmi zjednoduším, pak Seznam používají k vyhledávání internetoví začátečníci (neboť nic jiného neznají). Ti, kteří se na internetu už vyznají, používají Google (nebo možná Jyxo, metavyhledávač atd.).

Ti, kteří už nespadají do první skupiny a ještě ne do druhé, používají Atlas nebo Centrum. Jak bude internet dospívat, měl by se zvětšovat zejména podíl Google. Neznamená to ovšem, že domácí portály (mimo Seznam) budou stagnovat. Pouze jejich role ve vyhledávání nemusí být až tak velká a budou se muset živit především jinými službami.

Diskuze (11) Další článek: Microsoft uvolnil Windows Server 2003 R2 Release Candidate 1

Témata článku: Google, Tržní podíl, Cereálie, Zajímavá zpráva, Zavádějící zpráva, Sto, Uvedený web, Vysoký poměr, Zásadní role, Zahraniční návštěvník, Poskytovaný údaj, Jednotlivá adresa, Podíl, Atlas


Určitě si přečtěte

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 20

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 162

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

** Apple a Google odstranili z obchodů s aplikacemi hru Fortnite ** Její vývojáři nejprve přichystali parodické video ** V žalobách viní obě firmy z monopolního chování

Karel Kilián | 134


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně