Trocha historie nikoho nezabije: Sinclair

Diskuze čtenářů k článku

Petr  |  01. 04. 2003 00:49  | 

Bylo by zajimave i uvest, ze v te dobe se ZX Spectrum prodavalo v Amaterskem Radiu na inzerat i za 40000 Kcs, plat byl tenkrat tak dvacetina.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
K.  |  01. 04. 2003 06:33  | 

No, pokavad me pamet neklame, tak Spectrum +3 nemelo 3,5" mechaniku, ale 3". Coz byl velky problem se shanenim disket.

A proc v tom seznamu klonu ZX Spectra neni i Sam Coupe?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  01. 04. 2003 07:15  | 

.. a nebo Skalicky  Didaktik ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda Houska z Rakouska  |  01. 04. 2003 07:57  | 

No ZX Spectrum +3 se mi tu vali hned vedle PCcka i s monitorem (CB televize Junost) a obcas na tom zaparim i nejkou tu gamesku ci shlednu demo :))

Mimochodem klony spectra se v Rusku jeste vyrabeji viz Pentagon, Scorpion, Sprinter... a ve svete se jich vyrabelo pod ruznymi znackami jeste mnohem vice, takze pri zabrouseni mimo znacku Sinclair by ten seznam mel opravdu hodne moc polozek...

Jeste dodam, ze pod znackou Sinclair se prodaval i model klasickeho PC AT 286 v nejake stare Microbazi bych nasel reklamu ;))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Kuneš  |  01. 04. 2003 15:15  | 

Předpokládám, že Microbáze byla nějaký časopis :). Tak tu reklamu naskenujte, pošlete nám ji a my připravíme další nostalgické vzpomínání pro všechny čtenáře :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
raf  |  01. 04. 2003 13:46  | 

přesně tak, 3"  - rarita v ČSSR nedostupná ;(

Pásky Microdrive se občas daly sehnat v Tuzexu. Jejich kapacita byla nešťastně navržena tak, že se na ně nevešly dvě gamesy. Spolehlivost byla hrozná.

Jinak podle tehdejších zpráv (pokud si vzpomínám) položil firmu právě model QL a neochota zavést disketu, byť 5.25".

Pokud by se měly vyjmenovat klony, tak by to asi vydalo na celý článek ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  01. 04. 2003 17:26  | 

To je zajimave. Ja mel asi stesti Moje Microdrivy funguji dodnes. Par kazetek sice casem odeslo mechanicky, u par zeslabl magneticky zaznam natolik, ze byly necitelne, ale vetsina je O.K.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Softhouse  |  12. 09. 2006 11:57  | 

Zreme preto že v článku vôbec nie je reč o klonoch ZX Spectra.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Krox  |  01. 04. 2003 07:24  | 

Zamačkávám slzu v oku a vyhlašuju minutu ticha za padlou legendu. Od doby kdy jsem opustil tyhle stroje a dostal se k PC už to není ono. A mrzí mě, že jsem byl nucen svého Didaktika i s disketovkou prodat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  01. 04. 2003 08:41  | 

Své drahé Spectrum+ mám stále doma pod postelí. Kdo chce svou tryznu dovést k dokonalosti, nechť si příjde za pár kaček zapařit na originálu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 09:49  | 

Mám ještě originál a zcela funkční Didaktik M z roku 1991, včetně kazeťáku z Tesly (ten typ, co se měl prodávat jako walkman, ale nakonec se ujal jako externí paměťové médium k Didaktikům), asi 80 kazet s hrami a někde bych snad ještě vyhrabal tiskárničku Gamacentrum 01... To byly časy, kdy jsem s kamarády pařil Elite a pak v autobuse na cestách do školy jsme porovnávali, kolik otroků, zlata, počítačů kdo prodal a nakoupil a kolik přitom sestřelil policejních lodí nebo Thargoidů... Občas si to zapojím k televizi a aktivně vzpomínám na staré zlaté časy. Co takhle hry jako Sentinel, Driller nebo Myth?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rudidlo  |  01. 04. 2003 10:14  | 

Taky si pamatuji na nevraživost, mezi čistokrevnými Sinclairisty a Didaktikisty. Ten walkman z Tesly jsem už vyhodil, poněvadž mechanika v něm byla konstrouována pouze na 1 použití. Nevím, zda bude fungovat vnější paměťové médium UNITRA (licence JVC), které váží asi 5x více než ZX a je taky 5x větší. Gamacentrum 01 se mi taky válí pod postelí, ale teď jej nechci zapínat. Někdo by si to mohl splést se střelbou a zavolat na mě Amíky. Taky vzpomínám na stařičké pecky od ULTIMATE nebo českého FUXOFTu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Krox  |  01. 04. 2003 10:57  | 

já měl tiskárnu BT-100 s vlastnoručně vyrobenám připojením ... tisk strana A4 s obrázkem cca 20min

a když se něco programovalo tak člověk věděl přesně co a kde to dělá a mohl si odladit rychlost ... dneska máme Visual a nikdo už aplikace neladí a tak na pitomé červíky je potřeba 300MHz CPU a 64MB RAM

jinak knihu "Bity do Bitu" ještě pořád mám a občas si v ní zalistuju

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Krox  |  01. 04. 2003 10:58  | 

Fuj to byl překlep ... samozřejmě tam mělo být "Bity do Bytu"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Neználek  |  01. 04. 2003 10:18  | 

Taky jsem měl DM, hodně ale opravdu hodně se pařilo a na to, že z dnešního pohledu byla grafika her naprosto o ničem, byla spousta her naprosto suprově hratelná (viz zmiňovaný Sentinel, Driller, Myth, ale třeba i R-Type, Exolon, série Dizzy) a přesně, cestou autobusem do školy se pak probíralo kolik toho kdo nahrál a taky v kolik šel spát...

...tohle bývalo takové "světlo" v temných dobách..., ale já byl tou dobou náctiletej puberťák a než mne začalo zajímat kde se ožeru a co opíchám, bylo hraní her na klonu ZX dobře strávené dětství..

P.S.: Taky máte pocit, že ty dnešní hry jsou takové nějaké "divné" - někdy je třeba dobrý nápad, ale mizerná hratelnost, a nebo zase dobrá hratelnost, ale velká bugovost, nesmyslně nastavené obtížnosti, aby hry vypadaly hratelné, atd...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 14:04  | 

Opravdu, většina dnešních her není nic ve srovnání se starými hrami na Spectru. Grafika sice mizerná a většinou černobílá, ale atmosféra a hratelnost byla super. Člověk kolikrát žasl, jaké kousky se daly s tou "programovatelnou kalkulačkou" dělat. Vzpomínám si, že ten Didaktik mi tenkrát koupili rodiče kvůli střední škole, kde jsme se učili programovat v assembleru (sice pro 8080, ale ono to bylo hodně podobné instrukcím Z80). Na Didaktiku jsem si doma klepal svoje provní prográmky v assembleru, zkoušel rozpohybovat sprity a hrál si s grafikou. Dodnes se musím smát, když jsme psali písemku z programování a já napsal program, který měnil sám sebe v závislosti na určitých stavech A registru. Učitel mne tenkrát vyrazil s pětkou (byl líný ověřovat, jestli to funguje), ale po předvedení změnil názor . Pravdou je, že jsem se vždycky těšil, až přijedu domů, zapnu počítač, nahraju MRS6800 a začnu programovat.

Někdo z kolegů se tu zmiňoval o leteckém simulátoru - to mne přivedlo na Fighter Bomber for ZX Spectrum, kde jsem zásadně létal s MiGem. Umělo to dokonce vnější pohledy na krajinu a letadlo, což byla tenkrát na tento počítač naprostá a neskutečná bomba. Ve verzi pro ZX Spectrum 128 + to prý umělo i docela realistické zvuky (nemám ověřeno)...

Nebyly to jen hry - např. Proxima Software vyráběla v té době neskutečně dokonalý textový editor Desktop nabízející možnosti, které nebyly k mání ani na mnohem lepších systémech - práce s obrázky v textu, fonty, výběr snad deseti druhů tiskáren, programové moduly atd. Já jsem si v něm psal práce do školy, dopisy, obaly na kazety apod. Ty jsem si tiskl na Gamacentru 01 (tiskárnička se dvěma jehličkama, takže byla docela rychlá) a pro okolí jsem byl king ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vita  |  01. 04. 2003 21:10  | 

Ale ale, vzdyt spektrum melo 16 barev ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  02. 04. 2003 10:24  | 

To je fakt, mělo, ale v hrách náročných na grafické výpočty se vynechávala obsluha barev (i když nemohu to tvrdit s jistotou u všech her, protože jsem měl jen černobílého Merkura coby monitor, na rodinnou barevnou TV jsem směl jen málokdy . Mám pocit že zrovna Elite nebo Castle Master byl monochromatický.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 14:05  | 

Opravdu, většina dnešních her není nic ve srovnání se starými hrami na Spectru. Grafika sice mizerná a většinou černobílá, ale atmosféra a hratelnost byla super. Člověk kolikrát žasl, jaké kousky se daly s tou "programovatelnou kalkulačkou" dělat. Vzpomínám si, že ten Didaktik mi tenkrát koupili rodiče kvůli střední škole, kde jsme se učili programovat v assembleru (sice pro 8080, ale ono to bylo hodně podobné instrukcím Z80). Na Didaktiku jsem si doma klepal svoje provní prográmky v assembleru, zkoušel rozpohybovat sprity a hrál si s grafikou. Dodnes se musím smát, když jsme psali písemku z programování a já napsal program, který měnil sám sebe v závislosti na určitých stavech A registru. Učitel mne tenkrát vyrazil s pětkou (byl líný ověřovat, jestli to funguje), ale po předvedení změnil názor . Pravdou je, že jsem se vždycky těšil, až přijedu domů, zapnu počítač, nahraju MRS6800 a začnu programovat.

Někdo z kolegů se tu zmiňoval o leteckém simulátoru - to mne přivedlo na Fighter Bomber for ZX Spectrum, kde jsem zásadně létal s MiGem. Umělo to dokonce vnější pohledy na krajinu a letadlo, což byla tenkrát na tento počítač naprostá a neskutečná bomba. Ve verzi pro ZX Spectrum 128 + to prý umělo i docela realistické zvuky (nemám ověřeno)...

Nebyly to jen hry - např. Proxima Software vyráběla v té době neskutečně dokonalý textový editor Desktop nabízející možnosti, které nebyly k mání ani na mnohem lepších systémech - práce s obrázky v textu, fonty, výběr snad deseti druhů tiskáren, programové moduly atd. Já jsem si v něm psal práce do školy, dopisy, obaly na kazety apod. Ty jsem si tiskl na Gamacentru 01 (tiskárnička se dvěma jehličkama, takže byla docela rychlá) a pro okolí jsem byl king ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubik  |  01. 04. 2003 11:40  | 

Sentinel se dockal i remake na PC, kdysi jsem ho hral...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 13:30  | 

Opravdu? Kde bych tu hru sehnal? Vlastně ano, mám pocit, že ta hra snad měla být jako spořič obrazovky (i když mi to moc smyslu nedávalo...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubik  |  01. 04. 2003 13:51  | 

Jako sporic obrazovky to fakt nebylo Melo to regulerni 3D (myslim, ze to bezelo ve Win pod D3D) a zdalo se mi to jako dost povedenej remake, myslim, ze i zvuky byly podobny tem puvodnim (mimochodem uzasnejm).
Shanet se to bude tezko, obavam se, ze bude zapotrebi piratit nebo minimalne navstivit nejakej abandonware site.
Dokonce si vzpominam, ze na to vysla recenze i v nejakym casopise, patrne ve Score. Zacinalo to jako reportaz z "Klubu pro kladeni veci na jine veci"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
katik  |  01. 04. 2003 15:18  | 

http://www.rebelstar.co.uk/remakes.htm

je to pod nazvom SENTRY

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubik  |  01. 04. 2003 15:34  | 

Hmm, akorat to podle vseho neni to, co mam na mysli ja

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 15:53  | 

Díky, dobrý člověče )).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alanko  |  01. 04. 2003 13:34  | 

Ja ho mam v skrini... spolu so 6 ks kaziet s hrami (MANIC MINER!!!!) ;)

Planujem si ho nechat, nepredam ho. Za 20 rokov, ked bude moj syn zadonit o novy 1900GHz 128TB RAM comp, ukazem mu, na com som v jeho veku fical ja

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Kašpar  |  01. 04. 2003 16:03  | 

A on se na Vás podívá stejně útrpně, jak když jste chtěl nové lyže a tatínek vám ukazoval svoje dřevěné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  01. 04. 2003 16:11  | 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alanko  |  01. 04. 2003 21:59  | 

Pochybujem... na drevenych lyziach nie je nic zaujimave, ale skuste dnes 12-rocnemu decku zadret, ze kedysi pocitac nemal harddisk, mys, monitor a v podstate ani skrinu, ze to bola len "klavesnica" a namiesto diskiet sa pouzivali audiokazety... a ze jeden taky mate tuto v skrini, plne funkcny  Nemyslim, ze to decko to nezaujme

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lachtan Gaston  |  01. 04. 2003 07:42  | 

tak mrkněte sem: http://www.homecomputer.de

g.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Arccos  |  01. 04. 2003 08:48  | 

Mam doma uz asi 13 let gumaka, nejklasictejsi to ZX a nikdy se ho nehodlam zbavit!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan A  |  01. 04. 2003 08:51  | 

Cesta vyvoja je charakterizovana milnikmi - TOTO je jeden z nich a zan patri Sir Sinclairovi cest!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel F.  |  01. 04. 2003 08:59  | 

Mam takovy pocit, ze u Spectrum +3 nebyla 3,5" mechanika, ale jenom 3" mechanika. Tento "specialni" format byl tenkrat typicky pro Amstrady CPC a protlacil jej i do Spectrumu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vix  |  01. 04. 2003 12:18  | 

Tvuj pocit je spravny, diskety byly 3", byly oboustranne, ale jednotka cetla jen z jedne strany, takze se musely otacet - mely stranu A a stranu B ... jo a taky nebyly ctverate jako 8", 5,25" a 3,5", ale obdelnikove a dvakrat tak tluste nez 3,5" ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  01. 04. 2003 09:06  | 

Se slzuo v oku vzpomínám na éru ZX-81 a Spectrum. Byly to geniálně navržené stroje, které v úsporách neměly konkurenci ...

Např. ZX-81 obsahovalo jen 4 šváby :
- CPU
- ROM
- RAM
- ULA (zákaznický obvod)

V ULA se generoval/"digitalizoval" analogový signál. Obvykle se generoval - většinou videosignál. Podle potřeby ale mohl generovat i audio ("SAVE" na kazeťák), případně opačný proces - načítání z kazeťáku. při obou těchto činnostech lítaly o obrazovce pruhy, protože se video nestíhalo vytvářet ..
Navíc pro zjednodušení se video generovalo s pomocí CPU - instrukcí jmp(hl). Pokud byla provedena tato instrukce (a zároveň byl nejvyšší bit adresy 1), znamenalo to vytváření videa. CPU si vyžádal z instrukci, ovšem vyzvednul si ji ULA a apěrnici CPU uzemnil (jejich datové sběrnice byly "odděleny" pomocí odporů). ULA pak získaná data pomocí 8-mi taktů "odvysílala" ven, zatímco CPU "prováděl" intrukci s kódem 00 (NOP - prázdná instrukce). Po skončení se v CPU automaticky inkrementoval čítač instrukcí a opakovalo se totéž s dalším znakem ...
Na "konci" řádku byla instrukce 0x76 (hlt), která CPU zastavila. ULA ji detekovala, "přepustila" CPU a to se zastavilo. Dál se rozběhlo až při zpětném běhu paprsku, kdy přišlo přerušení. Protože ale CPU při tomto skoro nic nestíhal (mohl pracovat akorát tak při snímkovém zpětném běhu), byly tam v Basicu příkazy FAST a SLOW, které vypnuly / zapnuly generování videosignálu. ZX tak mohl pracovat mnohem rychleji, avšem s černou obrazovkou.

Díky zmíněné úsporné politice bylo možné mít v 1kiB zároveň zdroják BASICu, proměnné i VIDEORAM. Samozřejmě jedině pokud se s tím dost šetřilo.
Daleko oblíbenější byly modely s 2kiB RAM, kde už se dalo i "pracovat". Ovšem prakticky všichni si ho pořizovali s přídavnou pamětí 16kiB, což už bylo na svou dobu opravdu "dělo".
Perlička na závěr - na tomto stroji existoval i letecký simulátor. Bylo to dělané tak, že se vtipně využívalu kousky z ROM, kde sice nebyly přímo definoce znaků, ale takto získané "paznaky" sloužily k simulaci obzoru ...


Mnohem lepší byl ZX Spectrum. S těmi barvami máte pravdu - nastavení barvy (popředí a pozadí 1 z 8, jas a blikání) bylo společné pro matici 8x8 bodů, nastavitelných nezávisle. Ale i tak se na tom objevovaly hry kde toto omezení ani nebylo moc vidět.
Na Spectrum byly kromě her i jiné programy - Art studio (obrázky), pak i něco na zvuk, co dokázalo v obdivuhodné kvalitě přehrávat dvoukanálově (!) muziku na tom místním chrchláku ovládaném 1 bitem, kompilátor na Basic, který pak běhal děsně rychle ...
Byly to krásné stroje a krásné časy. V době 8-mi bitů bylo běžné ay člověk znal svůj stroj dokonale. O tom si v dnešní době můžem nechat jenom zdát ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 09:55  | 

Naprosto přesně. Když už se zmiňujete o assembleru, taky Vám přijde, že tenkrát měl člověk u Spectra pod kontrolou každý bit? .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zipiik  |  01. 04. 2003 10:19  | 

taky mi to tak prijde. vsak jednim ze zakladnich manualu byl komentovany vypis romky (treba ze 666.ZO Svazarmu :c) a samozrejme neprekonatelne "bity do bytu" od ladi zajicka (doma je mam ohmatane na cestnem miste). informace na papiru kolovaly v temer necitelne x-te kopii z neruznejsich casaku a stastlivci sehnali na stanku i polsky Bajtek :c) tenhle zpusob programovani, maximalne poznat hw a os a vymackout z nich maximum trval jeste na st a amigach. uz ani hry dnes nedokazou vymacknout z pc maximum, kvuli neustale zpetne kompatibilite.
btw, mate nekdo doma jeste stavebnici mysi ze 602. ZO Svazarmu (nynejsi software602 :c)? to bylo z dnesniho hlediska dilko - telo z vicka dozy na potraviny, 2 tlacita ze zaviracich spendliku, jako kulicka slouzil pinpongovy micek a jako bonus jste se naucili plest pomlazku :c) kdyz jsem to sestavil, pripojil do ur-4 a nahral software, ono to fungovalo!!! a to se musim pochvalit, pac jsem musel improvizovat a mazane zapojit tlacitka jako pro PMD a ne Spectrum, pac ur-4 na portu A negovala signal kvuli joystickum :c)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vita  |  01. 04. 2003 21:13  | 

Jo, nezapomenu na hudbu z Fukova podrazu... to byl narez...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vita  |  02. 04. 2003 18:21  | 

Jo, taky jsem měl ZX-81 i ZX Spectrum+. Do ZX-81 jsem jednu chvíli měl zezadu zaražený DVA paměťový moduly 16 kB (sakra, teď jsem málem napsal MB) a ještě se mi na nich bimbal modul "jemné" grafiky (už nevím, asi 256 x 190 nebo tak, jenom černobíle). Ta grafika byla neskutečně pomalá a rutiny se z basicu daly volat jen přes USR (bod, čára atd.). Tak jsem si napsal v assembleru svoje, který byly rychlejší. Jak já se s tím vyblbnul... Bohužel jsem to všechno prodal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mečislav Kozel  |  08. 05. 2006 00:23  | 

Když jsem v té době už celkem uměl assembler, usmysel jsem si, že si napíšu aspoň 4kanálovou hudební rutinu pro Didaktika BEZ přídavného obvodu, čili jak říká Frn, pro ten "jednobitový chrchlák"
Rozhodl jsem se, že nejprve napíšu pokusný dvoukanál a pak to rozšířím. Na hrách bylo vidět, že 2 kanály + bicí zahrát jdou. Rychlé střídání dvou tónu se ukázalo jako blbost a vyčíst to z kódu nějaké hry se mi nepovedlo. Bádal jsem tehdy nad tím o prázdninách snad 14 dní, než jsem na to přišel, když jsem vyloudil poprvé 2 kanály, byl to úžasný pocit a rozšíření na 4 kanály už pak bylo celkem v pohodě. Jen jsem se příliš nehmoždil s přesným časováním, takže to hrálo celkem falešně, hlavně vyšší tóny.
Zvláštní je, že jsem to pak v žádném svém programu nikdy nepoužil...
Rekord patrně drží Ján Deák se svým programem ZX-7, který dokáže hrát kanálů 8(!) a navíc mu to ladí daleko lépe, než mně tehdy "pouhý" čtyřkanál
Princip (můj) je v jádře ten, že nesmím generovat tón se střídou 1:1, ale cca 1:10 (tj. ne 11111111000000001111111100000000, ale třeba 110000000000000001100000000000000, aneb logická jednička na "chrchláku" musí být daleko kratší, než log. 0). Tím hraju jeden kanál, další ´kanál již k tomu celkem snadno přimíchám:
Tón 1: 1100000000000000110000000000000011000000000000001100000000000 000...
Tón 2: 1100000000110000000011000000001100000000110000000011000000001 100...
Na reprák pošlu:1100000000110000110011000000001111000000110000001111000 000001100...
A mám dva kanály, další přidělám zcela analogicky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PaJaSoft  |  09. 05. 2006 13:20  | 

A vite, ze se mylite... na bipak (chrlak z toho mozna meli Didaktisti:-r) se dalo v pohode hrat i 12-ti hlasove... rozsireni na 16 hlasu slo take, ale uz to nebylo ono - resp. nebylo cim ty hlasy zaplnit...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rex  |  01. 04. 2003 10:07  | 

jeste mam didaktik zx... to jsem jeste chodil na zakladku...

muj prvni programek, neco jako
10 cls
20 circle 10, 30, 30

to bylo radosti ze to posloucha :)))

nebo LOAD"" a pustit magnetak...

reboot tohodle stroje trval 2sek. kdepak ty casy jsou.......

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rex  |  01. 04. 2003 10:08  | 

novy stal v roce 91 asi 6000kcs :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Gris  |  01. 04. 2003 10:10  | 

Páčil sa mi článok, pristal by som ohliadnutie sa aj za ČS počítačmi. Alebo za ČS osobnosťami v tejto oblasti. Určite každy poznal Františka Fuku

Alebo napríklad také PMD. To bol počítač. Tiež sa na ňom dali robiť divy. Ku koncu som dokonca videl hru - voalala sa Hlípa (bola to konverzia z inej platformy) ktorá vedela vydávať na 1bitovom pípatku 4kanálový zvuk s premenlivou hlasitosťou - taký malý zázrak. Tam zase boli osobnosťami páni Veselý, Bedrlík, Gavar - VBG software zo ZO Svazarmu 612 tuším Ostrava.

Jedno je však fakt. Ľudia si vtedy prístup k počítaču viac vážili. Bolo to proste INÉ

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  01. 04. 2003 14:28  | 

A co takhle IQ151? Ta membránová klávesnice se zasekávajícími se tlačítky neměla chybu . Nebo ty zásuvné moduly s mohutným žebrováním, které vydatně topilo po delší práci. Opravdu nechápu, proč ve školách byly IQ151, když v tu dobu byl k mání Didaktik Gama s mnohem větší pamětí, větší univerzálností, větší programovou podporou a hlavně menší cenou...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 08:55  | 

Na IQ151 nedám dopustit. Mělo velice slušnou podporu zdrojáku (tzv. "Monitor"). Ještě teď se musím smát, když jsem na exkurzi na ČVUT v jejich "počítačové" učebně na jednom IQ151 nackvakal prográmek na blikání celé obrazovky během chvilky kdy se doprovod otočil zády ..
Možná bych si to ještě dnes vybavil....

Jo a naprosto sqělý byly modely s grafikou. Na "normální" používání to bylo naprosto naprd, ale když se vytáhnul modul BASIC-G, dal se využívat modul s grafickou videoamětí jako RAMdisk který vydržel i zhroucení stroje (přístup byl dost komplikovaný přes porty). Takže jsem si napsal dva krátké prográmky - jeden mi zazálohoval RAMku do RAMdisku (zdroják + assembler + rozdělanou práci) a po zhrocení mi zase druhý vše natáhnul zpět. Stačilo jenom vložit kazetu a natáhnut cca 1-sec "chrchlání" a vše bylo obnoveno. Toho už se na PC jen tak nedočkáme ...

Na IQ151 se dala učit vnitřní struktura - daly se do něj bez problémů dodělávat další hw karty aj. Bohužel k tomu jednak neměl skoro nikdo odvahu (čest vyjímkám - např. strojní průmka v HK) druhak se k IQ nedala sehnat kloudná literatura. A např. jejich "komentovaný" výpis ROM Basic nesahal ani po kotníky tomu od Spectra.

Ale jinak zcela vážně jsme na tom prodělali výku "informatiky" - na gymplu v HK a učil nás to profák z pajdáku, který o tom věděl míň než my ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gedgde  |  30. 10. 2004 15:25  | 

Male upresneni: Hlipa nebyla konverze, je to vytvor Karla Suhajdy, ktery ji pozdeji udelal i pro Sharp. Konverze, kterou mas pravdepodobne na mysli je Flappy (a samozrejme Manic Miner a dalsi hry)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  01. 04. 2003 10:15  | 

Hu. Lidi - nemate nekdo rezervni klavescicu (tu folii) do 48koveho gumaka. Odchodil mi tam ten cerveny shift

aj kdyz ho nespravim tak ho z ruky nedam... toto byl POCITAC, ne jak ten previt na 1,6GHz ... nejak k vsem tem PCckum nemam ten spravny vztah :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubat  |  01. 04. 2003 10:26  | 

Zdar

Taky mam doma gumaka s spatnou klavesnici . Neda se nekde sehnat ??? Ze ja blbec jsem si na zacatku 90 let nekoupil jeste jednu do foroty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubik  |  01. 04. 2003 11:43  | 

Daco sa mi mari, ze sem kdysi davno videl nahradni foliovy klavesnice do gumaka v GM electronics, ale to je uz peknejch par let...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  01. 04. 2003 12:00  | 

heh. ted se tam nekdo na infolince zblazni. (du to zkouset )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  01. 04. 2003 13:10  | 

Dejte vedet, taky bych jednu bral

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kubik  |  01. 04. 2003 13:57  | 

Nerad bych ve vas vzbuzoval plany nadeje - bylo to nekdy kolem roku 1992

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  01. 04. 2003 14:38  | 

hmm

tak sem tam volal a "nejaky" pan mi odpovedel, ze to byla nahoda. Nekdo to pry nasel ve sklepe a bylo mu to lito vyhodit.

Takze nic oficialniho nevim.

Az nekdo najdete najdete ve skepe membranovku ke gumakovi, tak dejte vedet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  01. 04. 2003 14:55  | 

Sinclair ZX Spectrum (16K/48K) Rubber Key keyboard membrane ... £6

Celkem drahy, co?

http://hometown.aol.co.uk/rwapsoftware/spectrum.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  01. 04. 2003 16:25  | 

6 euro? to zni zajimave ... blby su na to dost ... jestli zjistim kolik by stalo postovne (jestli vubec poslou) tak bych to zvazoval.

(mimochodem - ten web co uvedl nekdo niz sice fungoval, ale mail se mi z tama drze vratil s quota exceeded na neco@raz-dva.cz)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
trashman  |  01. 04. 2003 12:27  | 

Fólie do počítače ZX Spectrum-gumáka jde nahradit klávesnicí z Didaktiku. Odzkoušený funkční vzorek mám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
GoGo  |  01. 04. 2003 13:32  | 

zkus se zeptat u http://www.kompaktservis.cz/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  01. 04. 2003 16:49  | 

odvolavam co sem odvolal, slibuji co sem slibil.

Volal sem tam (bo mail se vratil) a MAJI! (pry cca 200kc + neco na postovne) ... uz sem ju objednal ... az todojde nahlasim vysledky.

Mti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  04. 04. 2003 23:23  | 

takze jsem to tamobjednal, za dva dny byla doma folie a ted jsem to otestoval ... mam opet plne funkcniho gumacka :) ... ech gde su ty casy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vita  |  01. 04. 2003 21:14  | 

Opravovalo se to tvrdym papirem vlozenym pod shift, dopadl jsem uplne stejne. Bohuzel mi shorelo CPU :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dzon  |  02. 04. 2003 08:59  | 

Kdysi vysel v ZX magazinu navod jak nahradit membranu. Nechal jsem se inspirovat a mam neznicitelneho gumaka navzdy ;)
Skladalo se to z cuprextitu, idealne dvouvrstveho, ctyriceti kontaktu, v mem pripade z relatek, na ktere primo tlaci gumove klavesy, a dvou tenkych 'ksand', ktere se pripoji do 'motherboardu' [hehehe :)]
Kdyby byl extremne veliky zajem, mohl bych to nascanovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Veleba  |  03. 04. 2003 15:10  | 

Ano,já mám doma několik nových membrán do ZX(gumáka). Cena je 160Kč(je nepoužívaná).
Jiří Veleba,Podjavorinské1598,Praha4,14900. tel:+420732807384

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
wydra  |  01. 04. 2003 10:20  | 

Ted marne prmyslim, kde ten muj zkoncil. Tatik ho kupoval jeste za komancu, tusim ze v roce 88. Meli jsme i tiskarnu gamacentrum 01. To bylo MASO! Kam se hrabe zvuk dnesnich jehlickovek! Bylo to tehdy super! Mel jsem monopol na vyrobu vizitek v celem meste! Ve druhe tride se mi podarilo vydelat polovinu toho, co mela moje prababicka na duchod! Jenze to nekdo praskl a ja dostal reditelskou dutku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pop  |  01. 04. 2003 10:23  | 

http://www.novinky.cz/Index/HREJClanky/5096.html

http://www.novinky.cz/Index/HREJClanky/5110.html

http://www.novinky.cz/Index/HREJClanky/5507.html

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mania.king  |  01. 04. 2003 10:28  | 

Procesor série Zilog Z80 byl naprosto geniální záležitostí, kam se hrabe Intel 8088 .

Z80 uměl otestovat/nastavit/vynulovat jednou instrukcí jakýkoli bit v paměti (tedy pokud byl nastaven přísl. indexový registr - HL, IX nebo IY). ZX Basic tímto způsobem velice elegantně čaroval se systémovými proměnnými umístěnými kousek nad videopamětí (adresu této oblasti stále udržoval v registru IY, takže změnou IY se dala jednou instrukcí změnit oblast systémových proměnných). I práce s ostatními registry byla velice promyšlená, prakticky všechny registry měly svou přesnou úlohu v operačním systému Basic.

Dalšími magickými instrukcemi byly jednobajtové RST, což byly klasické CALL instrukce, ovšem bez další definice adresy, kam se má skočit - adresa byla dána přímo kódem instrukce. Tyto instrukce byly sice na Spectru pohlceny samotným operačním systémem (adresovaly totiž do ROM Basicu), ale i tak se daly hojně využívat (např. RST 38H - rutiny kalkulátoru - pozdější koprocesory hadra, žádná romantika )

Měl jsem model ZX Spectrum+, bohužel na adresové sběrnici pro testování stavu klávesnice byly použity nějaké divné diody, které odcházely a tím jsem 2x přišel o obvod ULA (následný zkrat na adresové sběrnici odnesla ULA, která tímto způsobem bravurně ochránila samotný procesor, bohužel se ale ULA sháněla o dost blběji než samotný procesor, který se dal koupit na každém rohu a v devadesátých letech již skoro zadarmo...)

Jojo, kde jsou ty časy....

mania.king

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:41  | 

Jojo. Na Z80 jsem obdivoal mj. to, že mělo dvě sady registrů. Naprostá špica pro obsluhu přerušení - prostě se jenom přepnul jednoduchou instrukcí (resp. dvěma - EXX a EXAF) na používání druhé sady a bylo vymalováno...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Abc  |  01. 04. 2003 10:52  | 

Libi se mi napad mit cely pocitac v klavesnici. Muzete ho sbalit a vsude najdete nejaky monitor/tv. Oproti notebooku je to levne reseni s plnohodnotnou klavesnici a vykonem HDD. Rozsirovani bych klidne ozelel, protoze se uz vsechno stejne prodava v usb verzi. Skoda ze takove krasne pocitace ustoupily misto nevzhlednym obrovskym (!) sedivim bednam.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek  |  01. 04. 2003 15:08  | 

Čas od času ho nějaká firma vyrábí a nabízí, vesměs s malým úspěchem. Teď místo toho se nabízejí notebooky bez akumulátoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  01. 04. 2003 10:52  | 

Zacal jsem se ZX81, kdysu davno v roce 1983, pak ZX Spectrum, ZX Spectrum plus atd.... Dodnes ty masiny mam a dodnes jsou funkcni a obcas je nostalgicky pustim, nahraju z Microdrivu Gens a prelozim si - pietne - par svych zdrojaku z te doby
Byla to krasna doba...v urcitem smeru to bylo lepsi nez dnes - opravdu se programovalo (omezene prostredky k tomu nutily) a ne bastlilo...A s pocitaci pracovali lide, kteri jim rozumeli, LAM bylo malo...I kdyz i takovi byli - znalo pouze LOAD "" ENTER, az meli prislusne klavesy osoupane :)
Nevite, kde sehnat ZX80 a Z88? Do sbirky - abych to mel komplet...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jeff  |  01. 04. 2003 14:53  | 

mam Z88 - ozvi se, dohodnem se. Jeff

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  02. 04. 2003 15:50  | 

Uz jsem se ozval, ale na mail nikdo nereaguje...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
choro  |  01. 04. 2003 11:29  | 

Nedávno jsem hledal tématická loga na nokii a po DLOUHEM hledání jsem našel... sice je to ze zahraničí, ale když si to člověk zkopíruje do MS paint, zvětší 8x, tak si to může překreslit třeba v t-zones a poslat takhle jsem si dal ten hezkej nápis "SINCLAIR".

http://www.specchums.org/logos/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sento  |  01. 04. 2003 13:15  | 

moj prvy milacik :) ZX-81 s procakom fy ZILOG ZX80 (nebo Z80, nebo 8080) jeeeeeeeejoooooo, spominajme v dobrem :))))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zed  |  01. 04. 2003 14:23  | 

Fakt dobry clanek!!! :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sweet  |  01. 04. 2003 16:01  | 

Vy vsichni, co tu jen vzpominate, nebo mate ZX nekde pod posteli, jste SRABI. Pamatujete si, jak jste meli pod kontrolovou kazdy bit. Dnesni WinXP ma pod kontrolou vas, zahodte PC a zapnete ZX a zacnete programovat, psat texty, parit hry. Osobne mam ZX zapnute cely vikend a PC poustim jen kvuli internetu a napajeni harddisku co mam u Speccy a jeste jsem si nesehnal samostany zdroj. Zahodte kazetaky, walkmany, sezente si MB02 nebo D80, nebo rovnou divIDE a harddisk a pomozte Bazemu naprogramovat OS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
factor6  |  01. 04. 2003 17:43  | 

Presne tak, ZX Spectrum neni mrtve, i kdyz dnes je to zalezitost ciste "konickarska". U ZX mame vysokokapacitni floppy drajvy, zvukove a graficke karty a kdo vi co jeste. Zajemcum, kteri by chteli oprasit sveho milacka z pod postele doporucuji navstivit jiz nekolik let zabehnutou konferenci Speccy na Pandore (www.pandora.cz/conference/speccy). Ovsem pozor! Lamers nebudou trpeni!

Rovnez bych chtel upozornit na akci, konanou nekdy na zacatku kvetna v Praze, kde se sejdou majitele a soucasni uzivatele nejen pocitacu Sinclair, ale i Atari, Commodore a Amstrad a doufam, ze i jinych. Akce bude otevrena pro sirokou verejnost, takze se mate moznost na vlastni oci presvedcit, ze Speccy (a ostatni) neni mrtve a stale existuje okruh lidi, kteri se mu venuji, tvori novy software a hardware...

P.S. Nekdo tady psal, ze QL a + neni z r.84, coz je blbost. Nemlzte! Autor clanku to napsal spravne. Z roku 86 je pouze ZX 128.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  02. 04. 2003 10:27  | 

Kdy a kde v Praze se ta Speccy slezina koná? Jsem dost často v Praze a kvůli tomuhle jsem ochotný odřeknout třeba i předvolání na kriminálku :))).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  02. 04. 2003 10:37  | 

Během studií na střední škole jsem nosil v hlavě celou instrukční sadu 8080, ale kdeže ty loňské sněhy jsou. Nevím, jestli bych se dokázal vrátit zpátky k programování na Spectru. Jsem asi pohodlný, ale chybělo by mi okamžité nahrávání a ukládání dat (nikdy jsem si nemohl dovolit disketovou mechaniku ke svému Didaktiku - její cena tenkrát byla nestravitelná pro moje úspory i rodinný rozpočet), pohodlné vývojové prostředí atd. Holt už jsem si přivykl na pohodlí .

Mimochodem - pamatujete někdo počítače TEMS? Bývaly to výukové "počítače", vybavené tuším čtyřmístným displejem, hexadecimální klávesnicí, procesorem 8080, elektromotorkem, fotorezistorem a ještě něčím a bylo to celé v kufříku. Vyučovalo se na tom využití počítačů v průmyslové automatizaci. Na tomhle jsem málem dělal maturitu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  07. 04. 2003 09:56  | 

zazil sem PMI 80 - taky kufr.

akorat displej mel 8 (nebo 10?) znaku (eee .. segmentu) a klavesnica byla klasicka na styl telefoni ;)

Cele to byl "holy" tiskat, bylo na tom krasne videt, co kde je. Vetsina IO v paticich, programovalo se to hezky - ve strojaku - hexa

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  02. 04. 2003 16:03  | 

Sakra - ja nejsem takovej srab, ale na vrcholovou SW a HW cinnost na ZX uz fakt nemam cas (posledni muj HW bastl je z roku 1992 a posledni soft z roku 1996 - par bajtu na prenos ze Spectra do PC - zalohoval jsem si tehdy vsechny veci z kazet a cartridgi na trvanlivejsi media)... WinXP nepouzivam, vse jedu na Linuxu, kde mam kontrolu nad strojem taky celkem dobrou. Samozrejme - kazdy bit OS uz neznam - to uz asi ani nejde :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vasek  |  01. 04. 2003 16:09  | 

Diky pane Holciku,
perfektni clanek.
Nevim, ktery jste rocnik (ja 64), ale napsal jste to tak, ze vsichni museli pekne zavzpominat na minule casy se vsemi souvislostmi. I pro mne byl ZX Spectrum "vstup" do pocitacoveho sveta. Svuj ZX Spectrum48 jsem si "vystal" jako studak nekdy v roce 83/4 pres noc pred brnenskym Tuzexem (tusim stal 1000 TK=bonu ...  pivo bylo za 1.70, menza za 2.60, vlak domu 12,- ...) no setril jsem dost dlouho.
A mam take jednu zminku (zatim jsem si nevsiml, ze by o ni nekdo psal). Sir Sinclair navrhl pro model 48 (divny soucet pameti) vyuziti "polo-vadnych" a tedy levnych cipu RAM 64k, kde se propojkou nastavilo ktera cast byla funkcni. Tenkrat se psalo, ze i toto byl vynikajici tah vedouci ke zlevneni = dostupnosti pocitace do domacnosti/mladezi.
Cest panu Siclairovi (kdyz jsem pak nekdy pozdeji videl, ze jen driver na myš v DOSu pro XT ma cca 30kBajtu, tak jsme zasnul nad tim strasnym plytvanim "drahocennou" pameti ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mti.  |  01. 04. 2003 16:36  | 

historie se opakuje... programy jsou stale vetsi a vetsi. Driver mysowy bych nasel aj mensi.
Hry na PC taky byvaly male ... a vlezlo jich nekolik na jednu 5.25"DD disketu, pak uz "jen" jedna hra, pak musely byt na jednu hru dve diskety ... a pak prisly HDcka .. a zase byla hra na jednu disketu , pak na dve, tri , 5 ,... pak na jedno CD vlezly spousty her, pak mene, pak jedna ... kdyz sveho casu vysly prvni hry na vice CD tak sme z toho uz byli spatni ... kdy bude hra na 5ti 18GB DVDckach?

... nodes of yesod, nether earth, kokotoni wilf ....to vse bylo v ramce (ehm...kazde zvlast) 48kB masiny a chodilo to skvele. Co chvilu poustim emulator ... neb kazety uz asi z vetsi casti neprectu)

ted si to uzivam znovu ... AVR - osmibitove RISCy treba 2313ka - 2kB rom (flash) na program, a 256 B RAM (+32 registru a nejake porty)... :) To se to zase setri mistem a pocitaji takty ... ale stejne uz to neni ono... lidi strasne zleniveli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  01. 04. 2003 16:44  | 

děkuji. Jsem ročník 72 a jelikož se u nás moc nerozhazovalo, neměl jsem vlastní počítač a tak jsem byl nucen umět všechno, co měli kamarádi a bylo ve škole či Svazarmu (pouze Atari jsem moc neprožíval), můj první vlastní počítač byl ale C64-II někdy v roce 88.

O tom umělém zvyšováním paměti (povolení přístupu do vadného banku) jsem slyšel, jen sem to do článku neuváděl jako přece jen větší specialitku. Ještě se tu třeba nezmínily na koleně dělané joysticky, to dělal snad každý.

Jako vrchol využití paměti bych vzpomněl Scrabble, které na Spectru 48 dokázalo velmi účinně a rychle bojovat a obsahovalo rozsáhlý slovník několika tisíc slov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AntZ  |  01. 04. 2003 17:10  | 

Len jedna poznámka - ak ma pamäť neklame - QL vyšiel v roku 1986 (nie v roku 1984), taktiež aj Plusko je z tohoto roku. Ja som svoje plusko dostal niekedy vtedy - keď amstrad prebal zásoby sinclairu - prelepili na kompe nápis sinclair strieborným "Delta". Keď si to človek odlepil, mal originál. :)

+ Dôvodom krachu firmy nebol len QL, ale (najmä) elektrická trojkolka ktorú vtedy Sinclair márne tlačil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  01. 04. 2003 17:58  | 

Plusko bylo mozno koupit jiz v roce 1985, pokud se nepletu...
QL vysel v roce 1984 a nevysel... Ten projekt se tehdy trochu vymknul z kontroly, takze doslo ke zdrzenim, prvni verze nemely doladeny Q-DOS atd... Proto ten casovy posun...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xX  |  01. 04. 2003 17:23  | 

Muzete prozradit proc jste neprozival Atari? Tenhle stroj jsem prozival ja - jeste pred tim nez byly k dostani v tuzexu (doma jsme ho meli tusim od r. 1985) - tenkrat jsem si pripadal jako opravdovy hacker, kdyz bez jakehokoli manualu jsem zkousel namatkove nastavovat pres POKE a zjistoval co to dela - a obcas se i neco naslo (treba jemne scrollovani textu po bodu a ne po radku a dalsi blbosti ktere jsem pak pouzival pri psani ruznych blbosti .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Holčík  |  02. 04. 2003 10:03  | 

Je to jednoduché, kamarádi měli Sinclaira 16 i 48 a Commodore 64, a tak když si další kámoš pořídil Atari, byl jsem už spíš fanda S+C a tehdy panovaly značné rozbroje mezi oběma tábory, jak si jistě pamatujete. Na atarko jsem tedy už neměl v hlavě místo a motivaci. Tím ale neříkám, že atarko bylo špatný a nedaly se s ním dělat úžasný věci, fakt ale tehdy mě moc nebralo, bral sem ho hlavně jako herní mašinu a já radši programoval.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xX  |  02. 04. 2003 11:40  | 

Jasne na ty rozbroje si pamatuju - ty vlastne prezivaj do jisty miry dodnes. Pak se zacali dohadovat ty co meli Atari ST a Amigu a nakonec se do toho vlozili POckari. No a dneska se dohadujou woknousisti si linuxarema ... a je to v podstate furt to samy ... Jinak na tom Atari byla hlavne uzasna architektura, jelikoz ten pocitac mel opravdu graficky procesor se svoji vlastni instrukcni sadou. Nakonec Amigu (IMHO docela revoluce v 16bitovych pocitacich ve sve dobe) pak navrhoval stejny clovek, ktery navrhoval prave puvodni Atari 400/800 - Jay Miner.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  01. 04. 2003 17:52  | 

zdravim rocnik 1967
Jezismarja - vy jste mne pripomel ty casy tak zive
Kdyz mel clovek stesti, byly ve Spectru "plne" 4164, takze nevyuzitych 32kB bylo pouzitelnych. Stacil jeden D klopny obvod a par hradel a mohlo se preklapet...
Kdyz mel clovek smulu, byly v te druhe pulce diry a tak se pak - po te HW uprave psal soft tak, aby s temi dirami pocital
Specter mne par proslo rukama - tak si pamatuju i na "klasickou" zavadu - vadny tranzistor v menici, tim padem ztrata potrebnych napajecich napajeni pro 4116 (ty cipy potrebovaly 3) a tim padem konec Video pameti a casti operacni pameti - po zapnuti tuhos s blikajicimi atributy na obrazovce...
A taky si vzpominam na jednu zavadu - evidentne nefunkcni ULA, smutek, malem pohreb dotycneho Spectra...pak Spectrum lezelo cca mesic ve skrini a po mesici - kdyz si clovek rekl, ze tu ULA vypaji a da tam novou, pracne sehnanou, PREKVAPENI - Spectrum jelo !!! A pracovalo pak jeste nekolik let, mozna je funkcni dodnes

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Majlath  |  02. 04. 2003 15:29  | 

"po zapnuti tuhos s blikajicimi atributy na obrazovce..." - presne tu chybu "vlastnim" na mojom milacikovi. Vedeli by ste to opravit (vratane vymeny chybnych pamati) ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  02. 04. 2003 15:47  | 

Nojo, ale kde sehnat tak antikvarni soucastky jako jsou 4116 ? Jedine je z neceho vyndat. Sam mam nekolik Specter, ale z zadneho to nevyndam - ty masinky jsou prilis historicky cenne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Majlath  |  02. 04. 2003 18:58  | 

To neviem :( . Ak by ste najake mali/zohnali budem Vam povdacny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
z00m of TCG  |  03. 04. 2003 15:12  | 

Obrat sa na http://www.kompaktservis.cz. Nielen ze do dnesneho dna predavaju Didaktiky a prislusenstvo k nim, ale stale poskytuju aj servis ako na Didaktiky tak aj na original ZX Spectra, vratane vymeny ULY a membrany. Odporucam skor telefonicky kontakt. Mail maju nejaky divny.

z00m of TCG

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Majlath  |  07. 04. 2003 13:20  | 

Dik za tip.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vita  |  01. 04. 2003 21:07  | 

Ono tam ve skutecnosti bylo 64 kb (v za spectrum). Nejsem si jist zda tam byly 4 64 kb ramky nebo jen dve... kazdopadne delalo se to ze spatnych pameti pro pc kdy se pouzila vzdycky jen ctvrtka (hmm, takze asi 4 cipy). Mistrovsky tah! Kdyby tak dnesni opravari (kterym ja rikam vymenkari) umeli delat podobna reseni a ne jen na vse odpovedet 'vymenit'

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  02. 04. 2003 09:03  | 

V puvodni konstrukci bylo 8 cipu 4164 (zpravidla OKI, oznaceni bylo jine a reflektovalo 32 pouzitelnych kB)...Proc 8 ? Protoze ty cipy byly 64k po 1 bitu . Dale bylo v puvodim Spectru 8 ks 4116 (16k po 1 bitu) - ty tvorily videoRAM a cast operacni pameti. 16kB ZX Spectrum se lisilo od toho "normalniho" jen tim, ze nebyly osazeny ty 4164...Kdo mel stesti a koupil 16kB Spectrum (vyrabela se ale pomerne kratce v letech myslim max. 82,83), mel tam pripravene patice.
Jestli si spravne pamatuju, v poslednich verzich originalniho ZX Spectra se zakladni deska od klasiky lisila - nebyly pouzity TTL obvody pro pomocnou logiku, ale byly zahrnuty v dalsim zakaznickem obvodu (ne v ULA)...Jak to bylo uplne na konci s RAM si uz nevzpominam, ale tusim, ze v uplne poslednich verzich byvaly pouzity i cipy 4464 (64kx4bity) ... ale nejsem si jist, zda to nebylo spis v nejakem klonu.
Kazdopadne - cim novejsiho data vyroby Spectrum bylo, tim byla vetsi pravdepodobnost, ze ty 4164 budou zdrave i v nevyuzite pulce (souviselo to s lepsi technologii a nizsi cenou pameti nez na zacatku vyroby)...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:19  | 

Pokud si vzpomínám, bylo tam 8ks 64k x 1b. pokud byla jedna polvina vadná (většinou ano), nastavil se jeden adresový bit "natvrdo" a adresovala se jen polovina.

Machři si to dokázali vypájet, šílenci to nahradili 8ks 256kx1, největší šílenci narvaly do každé pozice dvě paměti na sebe (jeden fous se odehnul a napojil se na jednoduchý klopák), takže tam měli 2x8ks 256kx1, tedy 0,5 MiB ! Většinou na tom honili CP/M ...

Do pluska se taky dávaly různé bastly - např. RAM místo ROM. Mělo to výhodu, že se naplnila z původní ROM, zamkla a pak (po nahrátí programu)šla přepnout na jiný obsah - např. kopie ROM s disassemblerem nebo opravenou obsluhou NMI ...
Geniální to bylo v tom, že první naplnění z origoš ROM se udělalo samo a tu "druhou" ROM si tam člověk mohl nahrát. A louskaný program o tom něml ani ponětí ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:23  | 

Pokud si vzpomínám, bylo tam 8ks 64k x 1b. pokud byla jedna polvina vadná (většinou ano), nastavil se jeden adresový bit "natvrdo" a adresovala se jen polovina.

Machři si to dokázali vypájet, šílenci to nahradili 8ks 256kx1, největší šílenci narvaly do každé pozice dvě paměti na sebe (jeden fous se odehnul a napojil se na jednoduchý klopák), takže tam měli 2x8ks 256kx1, tedy 0,5 MiB ! Většinou na tom honili CP/M ...

Do pluska se taky dávaly různé bastly - např. RAM místo ROM. Mělo to výhodu, že se naplnila z původní ROM, zamkla a pak (po nahrátí programu)šla přepnout na jiný obsah - např. kopie ROM s disassemblerem nebo opravenou obsluhou NMI ...
Geniální to bylo v tom, že první naplnění z origoš ROM se udělalo samo a tu "druhou" ROM si tam člověk mohl nahrát. A louskaný program o tom něml ani ponětí ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:41  | 

Pokud si vzpomínám, bylo tam 8ks 64k x 1b. pokud byla jedna polvina vadná (většinou ano), nastavil se jeden adresový bit "natvrdo" a adresovala se jen polovina.

Machři si to dokázali vypájet, šílenci to nahradili 8ks 256kx1, největší šílenci narvaly do každé pozice dvě paměti na sebe (jeden fous se odehnul a napojil se na jednoduchý klopák), takže tam měli 2x8ks 256kx1, tedy 0,5 MiB ! Většinou na tom honili CP/M ...

Do pluska se taky dávaly různé bastly - např. RAM místo ROM. Mělo to výhodu, že se naplnila z původní ROM, zamkla a pak (po nahrátí programu)šla přepnout na jiný obsah - např. kopie ROM s disassemblerem nebo opravenou obsluhou NMI ...
Geniální to bylo v tom, že první naplnění z origoš ROM se udělalo samo a tu "druhou" ROM si tam člověk mohl nahrát. A louskaný program o tom něml ani ponětí ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:48  | 

Pokud si vzpomínám, bylo tam 8ks 64k x 1b. pokud byla jedna polvina vadná (většinou ano), nastavil se jeden adresový bit "natvrdo" a adresovala se jen polovina.

Machři si to dokázali vypájet, šílenci to nahradili 8ks 256kx1, největší šílenci narvaly do každé pozice dvě paměti na sebe (jeden fous se odehnul a napojil se na jednoduchý klopák), takže tam měli 2x8ks 256kx1, tedy 0,5 MiB ! Většinou na tom honili CP/M ...

Do pluska se taky dávaly různé bastly - např. RAM místo ROM. Mělo to výhodu, že se naplnila z původní ROM, zamkla a pak (po nahrátí programu)šla přepnout na jiný obsah - např. kopie ROM s disassemblerem nebo opravenou obsluhou NMI ...
Geniální to bylo v tom, že první naplnění z origoš ROM se udělalo samo a tu "druhou" ROM si tam člověk mohl nahrát. A louskaný program o tom něml ani ponětí ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  01. 04. 2003 18:02  | 

Jeho jmeno jsme citavali na manualech od Spectra a ZX-81.

TAK SE TED PODIVEJTE NA STRANKY CLOVEKA, KTERY NAPSAL ROM ZX-81 a ZX SPECTRA...A PAK I CASTECNE MANUALY
http://mcs.open.ac.uk/sjv22/
Mam kdesi jeste jeho odpoved na E-mail, kde trochu zavzpominal - pokud si pamatuju, psal, ze tehdy pracoval pro firmu Nine Tiles, a niz se Sinclair obratil s timto zadanim....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mican  |  03. 04. 2003 13:32  | 

... za tu chybu v rutině pro obsluhu NMI ho měli oběsit!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PaJaSoft  |  03. 04. 2003 14:08  | 

Proc? Nebyl to zamer?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sweet  |  03. 04. 2003 14:54  | 

Byl to záměr. Kdyby to fungovalo, tak to by byl konec minimálně poloviny softwarovych firem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavero  |  01. 04. 2003 19:01  | 

Pokud máte chuť si zahrát nějakou klasiku na Spectrum, pak se mrkněte na tuto stránku. Výhodou je, že nepotřebujete stahovat žádný emulátor, vybraná hra se totiž spustí přímo v prohlížeči WWW stránek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vita  |  01. 04. 2003 21:23  | 

Koukam ze jsem tu bezkonkurencni zobak. R.V. 1978 ;). jaj lidi, to se nam to blblo. Neznam lepsi jazyk na vyrobu textovek nez byla basic. Pravda, kdyz jste meli popsanou obrazovku tak uz se to sotva hybalo, ale co to umelo veci... vsechny ty poke, na kresleni Art, 8 barev (svetla/tmava), jednokanalovy zvuk (i kdyz nekteri umelci dokazali psat hudbu kde hralo i 5 nebo 6 not naraz, Fuka, pamatuju na bladerunnera atd.)

Jojo, kdo by dneska veril ze se tam daly narvat veci jako Elite s prostorem se slunci a planetami ve vzdalenosti par desitek, mozna i stovek AU kolem Zeme a jejich realnym pohybem :)

A co teprv BT100 seskladana z merkuru :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mečislav Kozel  |  07. 05. 2006 23:50  | 

Fuka dělal muziku přes obvod AY, ten uměl 3 hlasy + něco jako bicí. Nejvíc hlasů - osm - uměl program ZX-7 od Jána Deáka.
Přibližně pětihlas z jednobitových samplů se ozývá např. ve hře Chronos
BT100 nebyla z Merkuru, to se prodávalo za 600 Kčs normálně v krabici. Z Merkuru byl souřadnicový zapisovač Alfi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  01. 04. 2003 22:53  | 

To vzpomínání je až dojemné. Ve čtvrté třídě základy jsem poprvé uviděl gumáka a hned se mi zalíbil. V kroužku mladých elektroniků jsme pařili nejčastěji Robina Hooda s geniální jednobitovou hudbou. O rok později jsem si začal kupovat přílohy AR, ty zelené s mikropočítačovou tématikou a v běžných jsem hltal zelené prostřední strany. Toužil jsem po čemkoliv, studoval programy v Basicu a přál si alespoň IQ151, které bylo ovšem tehdy snad za 60000 Kčs. V páté třídě mě v počítačovém koružku potkalo PMD85. Nebylo to ono, jednou mi dokonce bouchl pod rukama nějaký elyt uvnitř a podle dostupných informací byl ten kus na "opravě" minimálně dva roky. Až o rok později jsem se dočkal a dostal Didaktik Gama, model 88 za astronomických 6200 komunistických (i když už to málem dopadlo na Sharp MZ800). Didaktik byl můj společník. Dotáhl jsem to na přídavný AY-3-8912 a disketovou mechaniku 3.5" 720@800KB, kvůli které jsem byl osobně ve Skalici si nechat zapájet jeden odpor, aby to fungovalo. Hltal jsem časopisy jako FIFO, Bajt, Mikrobáze, ZX magazín, dostaly se mi do ruky i Bajtek, Your Sinclair a další. Začal jsem drsně programovat v assembleru Z80 na softu z Proximy, nechybí mi legendární Bity do bytu, komentovaný výpis ROM, kurzy 666.ZO. Měl jsem asi 100 disket s programy. Hrál jsem si s hudbou pro AY. S kamarádem jsme dokonce jednou volali a dovolali se Frantovi Fukovi s prosbou o konverzi nějaké hry z 128 na Didaktik Gama. Vrcholným a nedodělaným projektem byla aplikace, kdy měla hrát hudba, současně se mělo číst z diskety a zobrazovat animace uložená ve stylu dnešního MJPEG. Povedený projekt byl vektorový editor na kreslení plošných spojů či jiných věcí, který však nebyl dotažen do úplného konce a tak ani publikován. Na XY4150 a v Taswordu jsem oddřel všechny (>30) laboráty na střední škole a když jsem se na VŠ konečně dostal k PC, přestalo být vše ono. Na PC hry už nehraju a chybí mi ta kompletní kontrola a moc. Rád vzpomínám na časy neomezeného kopírování her, burzy, kluby, setkání, časopisy,schémata. Nelze zapomenout na různé POKE, cheaty. Nesmrtelnosti či životy jsem si často hledal ve hrách sám. Bavilo mě louskat všelijaké ochrany. Postavil jsem si zapisovač Alfi z Merkuru a tisknul jsem na tom i barevně pomocí speciálního programu! Měl jsem také termotiskárnu od Robotronu (už nevím název) s vlastnoručně vyrobeným interfacem Centronics a jehlu A3 Robotron K6314 nebo tak nějak. Nechybělo mi tlačítko NMI a pár dalších věcí. Bohužel, dnes sbastlím kde co, tenkrát jsem přecejen ještě tolik těm obvodům nerozuměl, dnes bych si rozšířil paměť a přidal všelijaké vychytávky. Za ty léta člověk poznal začátek souboru na kazetě, charakteristický zvuk obrázkového souboru, odhadl délku i bez počítadla. Jediné, co jsem nestihl vyzkoušet, bylo CP-M.

Jo'o'o, to byly časy. Nic z toho nikdy neprodám. Vše je na jedné kupičce a funkční (snad) a až jednou přijde čas, tak to strčím do zdi a zapařím třeba geniální a perfekně hratelný R-Type.

Jarda, ročník 77

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gogo  |  02. 04. 2003 08:38  | 

Ta tiskarna se jmenovala Robotron K6304. Porad mne funguje. Pouzival jsem ji pak urcitou dobu i s PC. Ale se ZX Spectrem to bylo zabavnejsi. Tiskarna se prodavala nekdy na prelomu let 90/91 - to uz se doba ZX Spectra chylila ke konci - takze jsem si ji poridil, pripojil ke Spectru a asi mesic na to jsem jel do Nemecka pro PC. Spectrum bylo stejne lepsi nez PC...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  02. 04. 2003 10:14  | 

Tu měl můj bratránek připojenou k DG. Strašně jsem mu ji tenkrát záviděl, ten nádherný tisk atd. Jen ten papír byl poněkud neštěstí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:13  | 

PMDčko nebylo špatné. Dokonce jsem si ho pořídil - v devadesátých letech za 200,- i s dokumentací. Bohužel už jsem se ho musel zbavit

Na něm byl geniální zdroj. Kvůli zataralým RAMkám (3x8 kusů 16Kx1b) se musel napájet pomocí 3 napětí :
+5 - napájení většiny obvodů + IO u RAM
+12 - napájení jádra RAM + generátor CLOCK pro 8080
-5 - předpětí substrátu (kvůli nekvalitnímu polovodiči se musely "zatoulané" nosiče odčerpávat, aby to neshořelo hned).

Když nenaběhlo -5 jako první (a nespadlo jako poslední) byl malér. Takže na +12 byla ochrana, která si hlídala -5 a při výpadku se okamžitě odpojovala. Na +5 by to nešlo (hodně kondíků), a tak se dal do zdroje tyristor velký jako dětská pěst, který při výadku -5 natvrdo zkratoval +5 proti zemi. Samozřejmě to bylo elektronicky jištěné proti přetížení a nic se nestalo, ale ten zbůsob byl jedinečný. Proto nebyl žádný problém přejet vzadu na konektru drátem a trochu to vyzkratovat - byla tam adresová, datová a řídící sběrnicwe a všechna napájení.
Postavil jsem si k tomu i RAMdisk - z pamětí 256Kx4b, celkem 512 kiB. No paráda ...

Ještě jednu perličku k PMD85 : Posledních 16 kiB sloužilo jako videoram. Generování signálu se dělalo pomocí čítačů a hradel (zabíralo to převážnoiu část plošňáku). Na jeden mikrořádek (288 bodů) bylo potřeba 48 bytů (2 bity - "barvonosné", 6 bitů - bílá/černá).
Pro jednoduchost ovšem čítače jely do 64 a výstup z posuvného registru byl v té době potlačen. Takto se generoval zpětný běh paprsku.
Ovšem nějaký assembler to dokázal využít a do těch 16B úseků si cpal proměnné. Takže při překladu to bylo (při hodně vyjasněném Merkuru) trochu vidět, jak se to tam "převaluje".

Mimochodem vzpomínáte někdo na Ondru ? Jako nápad to nebylo špatné, bohužel to přišlo s křížkem po funuse. Ale naprosto hnusné bylo adresování videoram :
1. byte - osmice bodů vlevo dole
2. byte - osmice bodů nad ní "přes jeden řádek"
3. byte - dtto (vždy se jeden mikrořádek vynechával)
...
Po "naplnění" levého sloupce se pokračovalo stejným "děravým" způsobem na druhém sloupci zleva - opět zespodu.

Po "naplnění" druhého sloupce zleva tímto "děravý" způsobem se začaly plnit "vynechané" byty - a pak to pokračovalo dál. No prostě šílenost, ale díky tomu se prý zobrazováním videosignálu občerstvovaly všechny RAMky.


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  02. 04. 2003 09:41  | 

PMDčko nebylo špatné. Dokonce jsem si ho pořídil - v devadesátých letech za 200,- i s dokumentací. Bohužel už jsem se ho musel zbavit

Na něm byl geniální zdroj. Kvůli zataralým RAMkám (3x8 kusů 16Kx1b) se musel napájet pomocí 3 napětí :
+5 - napájení většiny obvodů + IO u RAM
+12 - napájení jádra RAM + generátor CLOCK pro 8080
-5 - předpětí substrátu (kvůli nekvalitnímu polovodiči se musely "zatoulané" nosiče odčerpávat, aby to neshořelo hned).

Když nenaběhlo -5 jako první (a nespadlo jako poslední) byl malér. Takže na +12 byla ochrana, která si hlídala -5 a při výpadku se okamžitě odpojovala. Na +5 by to nešlo (hodně kondíků), a tak se dal do zdroje tyristor velký jako dětská pěst, který při výadku -5 natvrdo zkratoval +5 proti zemi. Samozřejmě to bylo elektronicky jištěné proti přetížení a nic se nestalo, ale ten zbůsob byl jedinečný. Proto nebyl žádný problém přejet vzadu na konektru drátem a trochu to vyzkratovat - byla tam adresová, datová a řídící sběrnicwe a všechna napájení.
Postavil jsem si k tomu i RAMdisk - z pamětí 256Kx4b, celkem 512 kiB. No paráda ...

Ještě jednu perličku k PMD85 : Posledních 16 kiB sloužilo jako videoram. Generování signálu se dělalo pomocí čítačů a hradel (zabíralo to převážnoiu část plošňáku). Na jeden mikrořádek (288 bodů) bylo potřeba 48 bytů (2 bity - "barvonosné", 6 bitů - bílá/černá).
Pro jednoduchost ovšem čítače jely do 64 a výstup z posuvného registru byl v té době potlačen. Takto se generoval zpětný běh paprsku.
Ovšem nějaký assembler to dokázal využít a do těch 16B úseků si cpal proměnné. Takže při překladu to bylo (při hodně vyjasněném Merkuru) trochu vidět, jak se to tam "převaluje".

Mimochodem vzpomínáte někdo na Ondru ? Jako nápad to nebylo špatné, bohužel to přišlo s křížkem po funuse. Ale naprosto hnusné bylo adresování videoram :
1. byte - osmice bodů vlevo dole
2. byte - osmice bodů nad ní "přes jeden řádek"
3. byte - dtto (vždy se jeden mikrořádek vynechával)
...
Po "naplnění" levého sloupce se pokračovalo stejným "děravým" způsobem na druhém sloupci zleva - opět zespodu.

Po "naplnění" druhého sloupce zleva tímto "děravý" způsobem se začaly plnit "vynechané" byty - a pak to pokračovalo dál. No prostě šílenost, ale díky tomu se prý zobrazováním videosignálu občerstvovaly všechny RAMky.


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  02. 04. 2003 10:13  | 

To je zvláštní. Všichni máte k dispozici komentovaný výpis romky k ZX Spectru / Didaktiku a já jej tenkrát nemohl ani zaboha sehnat (někdy v  92 - 93 roce). Nevíte, kde bych jej mohl získat nyní?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
sweet  |  03. 04. 2003 14:57  | 

Když budeš hledat, najdeš ho na http://ci5.speccy.cz v oddělení download někde úplně na konci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Veleba  |  03. 04. 2003 15:50  | 

Komentovaný výpis ZX romky mám v češtině i angličtině v formátu .txt.
Kam to mám poslat?
mobil:732807384

Jiří Veleba

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Viktora  |  03. 04. 2003 16:12  | 

Stačí na můj mail - viktora@kit.cz. Díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
z00m of TCG  |  03. 04. 2003 15:45  | 

vsetci tu potlacaju slzu nostalgie a so smutkom spominaju na dobre casy. SPECTRUM NIE JE MRTVE!!! Smutno by vam malo byt z toho, ze ste sa nanho v tazkej dobe vsetci vysrali. Ako tu uz spominali Factor6 so Sweetom, dnes mame pri ZXS take vymozenosti, ze sa Sirovi Clivovi o tom ani nesniva. Bezne pripajame HDD, CDROM ci ZIP. Compact Flash uz tiez nie je problem. Radic MB-02+ ma formatovanu kapacitu na diskete 1.8MB a prenosovu rychlost pri citani 50kB/s a pridavnu SRAM 512kB. Netreba plakat a fnukat, treba sa aktivne zapojit do zivota sceny. Opraste svoje ZXS ci Didaktiky. Zabrowsujte si trebars po:
http://www.raww.org
http://www.worldofspectrum.org
http://www.speccy.cz
Nakodujte demo, nakreslite obrazok, zlozte hudbu, dajte o sebe vediet na niektorej z kazdorocnych sutazi ako je trebars Forever (www.forever.sk). Zalamovanie ruk a nostlagicke oplakavanie tu nepomoze. Aktivita a zaujem, to je treba. Mozete sa pohrdavo pousmiat, ale vedzte, ze este stale existuje parta ludi, ktora ZX Spectrum ma, aktivne ho pouziva a dokonca ho preferuje pred PC. Tak nelente, neoplakavajte ale sa stante aktvinou sucastou sceny. Az potom budete mat pravo ronit slzy za ZX Spectrum...

z00m of TCG
personal: http://zoom.czweb.org
group: http://tcg.speccy.cz - IE required

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Podařil  |  07. 04. 2003 10:45  | 

V roce 1991 jsme na ZX kompatibilních měli textový editor Desktop. Uměl proporcionální písmo, 4 fonty v jednom dokumentu, obrázky v textu. Ale v 602 nelenili a předstihli nás

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mečislav Kozel  |  07. 05. 2006 23:55  | 

Na Desktopu jsem napsal plno textu, mj. závěrečnou práci na střední škole;autor programu Universum odvedl dobrou práci. Zdraví registrovaný uživatel Desktopu číslo 1543

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky