Tři Invexy místo jednoho

Největší česká výstava se rozděluje na tři části výrazněji odlišené než dříve; poprvé bude podporován i prodej koncovým zákazníkům přímo na výstavní ploše.

Invex 2003 dozná zřejmě nejvýznamnější změnu za celou svou historii, která byla spíše sledem postupných kroků. Pořadatelská firma Veletrhy Brno ohlašuje, že bude rozdělen na tři části, pojmenované jako „Classic“, „Business“ a „Home“.

Invex procházel v minulých třech letech mírným postupným poklesem zájmu vystavovatelů; v loňském roce byl pokles nejsilnější a podle potvrzených zpráv i nepotvrzených zvěstí se zdá, že letos bude odliv vystavovatelů ještě silnější – hrozí navíc odpadnutí největších IT firem působících na domácím trhu, a to by bylo pro reputaci výstavy velice silnou ranou. Něco je již jisté, některé účast zřejmě ještě zvažují, jde také o vyjednávání o speciální nabídce ze strany pořadatele. Velcí vystavovatelé přitahují malé, a ne naopak. Zajímavé nicméně je, že přes tento pokles investic ze strany vystavovatelů, doložený i postupným chudnutím stánků (zmenšováním počtu pater a změny honosných a atypických expozic na obyčejné) není doprovázen poklesem počtu návštěvníků, kterých je setrvale okolo 150 000 – pro srovnání, je to číslo, jakého dnes nedosahují ani veleslavné počítačové veletrhy v USA, a CeBIT, který obsluhuje dvěstěmiliónovou Evropu a ne desetimiliónové Česko, jich má zhruba čtyř- až pětinásobek.

Ohlašované rozdělení veletrhu na tři části je z větší části spíše pojmenováním loňského stavu. Invex Business je loňská a předloňská hala určená pro některé systémové integrátory, dodavatele velkých podniků a státní správy – vstup je zde po celou dobu akce jen na speciální druh vstupenky určené jen pro zvané. Změnou, pro vystavovatele jasně pozitivní je, že tato akce bude trvat jen první tři dny, pak skončí.

Invex Home si pak lze při troše fantazie přestavit jako pojmenování pařanských a multimediálních hal; přesto lze ale přibývá ona podstatná výstavní novinka. Pořadatelé poprvé v historii (nepovedený pokus se Shopping Hall, který byla zcela mimo dosah návštěvníků se nepočítá) otevírají na ploše veletrhu prodejní prostory, který sami nazývají megamarket. Veletrhy Brno již sdělují, že si návštěvníci budou moci vybírat z megamarketově široké nabídky produktů, na místě si je vyzkoušet a ihned výhodně zakoupit s využitím veletržních slev.

Představa je to hezká, ale na její realizaci musí být dva, a zde vidím hlavní kámen úrazu – překážek k tomu, aby se tato vize zrealizovala, je hned několik. Při běžných nákladech na účast na veletrhu (cca od půl miliónu Kč nahoru, pokud nemá jít jen o pultík, ale skutečně ona propagovaná „široká nabídka“) tento prodejce musí prodat cca za pět miliónů korun za pět dnů veletrhu, aby se mu akce vůbec vrátila – a nepočítejte s tím, že by ještě dával nějaké extra slevy. Toto číslo, tj. milión korun tržeb denně, je zcela nereálné – počítačové krámky v nákupních centrech nebo menších městech mají takovouto tržbu spíše měsíčně.

Prodej na veletrhu je obtížný z dalších hledisek: prodejny špatně chráněné před krádežemi (a na Invexu se krade strašně, běžným jevem jsou zvěrstva jako štípačkami odcvaknuté myši nebo klávesnice), pracné navážení zboží (mezi zákazníky) a jeho obtížnější skladování, nedobré zázemí pro prodavače apod. Nežijeme navíc v roce 1990, kdy zákazníci chtěli zboží, ale neměli si jej kde koupit – dnes jsme nabídkou doslova zaplaveni a kterýkoli z našich deseti největších internetových obchodů má větší nabídku, než kterou může i teoreticky disponovat internetový megamarket.

Významnou překážkou je konečně existující struktura prodeje počítačů a elektroniky u nás. Distributor nebo výrobce má svou síť a ve vztahu k ní se víceméně zavazuje, že nebude prodávat přímo; prodejní stánky distributorů, kteří „na to mají marži“ a kteří by to mohli pojmout jako propagační akci, tedy na Invexu zřejmě nenajdeme. Koncoví prodejci pak mají někde svou prodejničku (kterou navíc nemohou jen tak během Invexu opustit nebo přestěhovat na brněnské výstaviště), a jejich podnikání je řízeno tím, zda jsou schopni dosáhnout okamžitého zisku nebo ne. Za dané konstelace hvězd se jim ale investice nemůže vrátit.

Abychom ale jen nehledali důvody „proč to nejde“, lze najít i několik argumentů pro tuto část výstavy. Prodejci specializovaných zařízení, které se neprodává v běžných počítačových obchodech a kteří mají třeba jen jednu prodejnu v celé republice, mohou Invexu využít jako šance propagovat i prodat; takových subjektů je překvapivě mnoho, i když jejich produkty samozřejmě nepatří zatím mezi nejprodávanější, jsou buď určeny pro velmi úzkou skupinu zájemců, nebo patří do „high-endu“, do nejvyšších cenových kategorií. A dále může organizátor tuto prodejní část Invexu podpořit výrazně nižším „nájemným“, aby se slíbený megamarket skutečně realizoval. Veletrhy Brno ostatně mají v tomto bohaté zkušenosti ze svých vánočních prodejních trhů. A ať už megamarket dopadne jakkoli, splní jeden důležitý účel: přitáhne na Invex návštěvníky – možná i další desítky tisíc lidí, především ovšem z regionu.

Zbývá ovšem ještě jedna část veletrhu, ta největší, která byla zdrojem největšího množství diskusí a také kritik – část, kterou organizátor celkem vhodně pojmenovává jako „Classic“, čímž naznačuje, že to zde má být po klasicku a jako vždycky. Tedy pět-šest velkých pavilónů, kde má být namícháno všechno, firmy vyžadující místo pro klidné jednání a vedle řvoucí akustická produkce, pánové v kravatách a davy školáků s igelitkami. Organizátor říká, že Invex Classic je určen těm vystavovatelům, kteří se klasickou cestou chystají oslovit a zaujmout potenciální zákazníky z podnikové, obchodní i státní sféry, ale přitom na něj bude mít vstup každý návštěvník celého Invexu. Toto je již řadu let vnímáno vystavovateli natolik negativně, že se obávám, že se velká řada z nich letos skutečně zachová značně neklasicky, udělá si pro partnery seminář v Holiday Inn a bude se těšit pohledem na to, jak davy školáků s kleštěmi v rukou zdolávají stánek jeho konkurenta v pavilonu B.

Prodejní hala a některé další změny v letošním pojetí Invexu (například tři tzv. odborné dny místo dvou) jsou přínosné, ale stále rozporuplné pojetí hlavního Invexu, který zabírá možná tři čtvrtě plochy celé akce, asi nevyváží, a dojde tak k dalšímu poklesu počtu vystavovatelů i obsazené plochy v hlavní části Invexu. A abychom nečinili viníkem jen organizátora výstavy: svůj díl, možná hlavní, na tom má i stagnující ekonomika a vcelku stabilní stav v informačních a komunikačních technologiích, který nepřeje velkým výdajům do marketingu.

Diskuze (10) Další článek: Vltava.cz otevírá nové obchody se spotřební elektroniku

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,