Trh internetové reklamy v letošním roce - miliarda

Sekce vydavatelů internetových titulů vydala tiskovou zprávu, ve které komentuje celkový hrubý obrat internetové reklamy v loňském roce a odhaduje budoucí vývoj.

Podle údajů SVITu dosáhl v loňském roce hrubý obrat internetové reklamy hodnoty 760 milionů Kč. To je oproti předchozímu roku nárůst o 78 procent. Původně odhadovaný růst byl 25 procent, ale jak se uvádí v komentáři, na konečném, více než trojnásobném růstu se pozitivně podepsal vstup komodity rychloobrátkového zboží do internetové reklamy. Jako další důvody vyššího růstu je zmíněn vstup České republiky do Evropské unie, který posílil zájem o internet a rostoucí počet uživatelů internetu.

Když pominu, že dva poslední důvody splývají v jeden, dovolím si zapochybovat také nad tím, že na počet uživatelů internetu měl vliv náš vstup do Evropské unie. Do EU jsme vstupovali v klasicky "suchém" období na začátku května. Pohledem do měsíčních statistik návštěvnosti českého internetu lze rychle zjistit, že loňské jaro a léto (stejně jako většina těchto obdobích v předchozích letech) bylo ve znamení prakticky nulového růstu. Je to celkem pochopitelné - lidé v lepším počasí vyráží více do přírody a méně času tráví doma, u počítačů. Velký boom v počtu uživatelů nastal po prázdninách (opět stejně jako v předchozích letech), kdy návštěvnost během několika měsíců vystoupala o více než milion uživatelů.

Můžeme tedy spekulovat o příčinách růstu počtu uživatelů českého internetu, ale Evropské unii v tomto případě děkovat nemusíme.

To ovšem nic nemění na faktu, že růst obratu internetové reklamy je jednoznačně pozitivní. Pro letošní rok je plánován 36% růst. Tento odhad se zakládá na předpokladech účastníků dotazníkového průzkumu, kteří reprezentují více než 80 % českého trhu s internetovou reklamou. Podle názoru SVITu se letos již nesejde tolik příznivých faktorů jako v loňském roce a růst proto bude nižší. Přesto by hodnota obratu měla přesáhnout miliardu korun.

Druhou otázkou je přesnost uváděného počtu uživatelů internetu. Pro srovnání jsou použita měsíční data a jak uvádí například Ivo Lukačovič na svém blogu, ta mohou vykazovat až 30% nepřesnost (iAudit uvádí 21 %). Celková návštěvnost tedy může být 5,068 mil. uživatelů v únoru, ale stejně tak pouze 3,547 milionu. To už je podstatný rozdíl, který by mohl zahýbat se zájmem o internetovou reklamu.

Lukačovič jako východisko z této situace doporučuje začít sledovat denní hodnoty návštěvnosti. V jejich případě je pouze 5% odhad nepřesnosti.

Zdroj: tisková zpráva

Diskuze (1) Další článek: Nová Mozilla a Thunderbird opravují bezpečnostní chyby

Témata článku: , , , , , , , , , , ,