Tradiční foťáky: odchod k profíkům, a pak do muzea

Za pár let: jeden digiťák na pět počítačů.
Digitální fotoaparáty se stále více stávají komoditou, na kterou „slyší“ i lidé mimo obec počítačových nadšenců a grafiků. Z oblasti nadšenectví se ale stále rychleji přesouvají do oblasti konzumentů – lidí, kteří pouze hledají nejlevnější a nejpoužitelnější produkt, a kteří se také samozřejmě nechají dobře zpracovat reklamou. Protože ceny digiťáků klesají velmi rychle a kvalita též stoupá slušným tempem (obojí zřejmě nad původním očekáváním), vydala analytická firma IDC své nové odhady týkající se tohoto trhu.

Podle ní se už letos prodá na světě skoro pět miliónů digiťáků; to však ale není nic s rychlým růstem tohoto čísla, které má v roce 2003 dosáhnout hodnoty 22 miliónů, což znamená meziroční nárůst skoro o skoro padesát procent. Rychlý růst má být dosažen logickými změnami: klesající ceny, zvyšující se rozlišení a aplikace pro osobní počítač, umožňující si snadno vytvořit komfortní osobní temnou komoru včetně kvalitní tiskárny. Celkový obrat v digiťácích v roce 2003 má skočit na 6,4 miliardy dolarů; pokud ale vydělíme počet kusů obratem, vychází průměrná cena na digitální foťák v tomto roce na 272 dolarů.

Křivka klesajících cen a zvyšování kvality má obdobný „sklon“ jako u čipů: za rok ceny na polovinu, výkonnost na dvojnásobek. To potvrzují například typické „megapixelové“ bariéry; megapixelový foťák klesl v ceně za rok na polovinu, a dvoumegapixelové aparáty, před rokem neslýchané, dnes stojí tolik co megapixelový přístroj v roce 1998.

Živě komentuje: odhadovaná průměrná cena digitálního foťáku v roce 2003 se zdá být hodně vysoká. V té době by totiž měly průměrné počítače stát mezi 200-300 dolary, a to je přece jen stroj několikanásobně složitější a výrobně nákladnější; slušná barevná inkoustová tiskárna, nezbytná k tvorbě výstupního obrázku, by mohla stát okolo jednoho sta dolarů. Dá se ovšem čekat, že stejně jako jsou dnes na trhu velice levné filmové aparáty (s odpovídající kvalitou, na jedno použití), vznikne za pár let i úplný „low-end“ v digiťácích, s cenou možná pod padesát dolarů. Domnívám se, že jednou z hlavních, zatím ještě podceňovaných hnacích sil v digitálních fotoaparátech je softwarový produkt umožňující právě onu „temnou komoru“ doma – žádný překomplikovaný Photoshop ani žádný freewarový (byť kvalitní) produkt, protože se k normálnímu člověku nedostane, ale program, který bude součástí nejpoužívanějšího balíčku pro kancelář či domov, tedy Office, popřípadě ještě lépe Works. Microsoft pochopitelně zde svůj produkt má, ale zatím se ještě nerozhodl k jeho masivní podpoře; on se ale rozhodne a vlně nákupu digitálních fotoaparátů tím zcela jistě silně pomůže.

Váš názor Další článek: Jednoduchá obnova uživatelů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,