Torvalds: použití DRM na Linuxu je v pořádku

Diskuze čtenářů k článku

Nasredin  |  28. 04. 2003 21:56

Přesně, jak píše Jan Karásek,.

prostě bude zákon, že hardware bez podpory DRM bude protiprávní - pod trestem doživotí a natvrdo. Teď  jde o to, zda ďáblovi otevřeme dveře. Jestli ano, pak už ho ven  nedostaneme. Už teď se pro tyto zákony připravuje půda - hezky pomaloučku a polehoučku, ale cílevědomně a s jistotou. A sousta šmejdů, která je na tom zainteresovaná to velkohubě podporuje - viz Ellison (Oracle) a jiní ... (před 11.9.2001 vyzýval lidi k tomu, aby se vzdali soukromí - on samozřejmě se svého soukromí vzdát nechtěl) Až vychcípe generace pamatující komunisty, tak to příjde natvrdo. Ve svobodných zemích už začíná testovací běh - viz Patriot Act I. a II.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarda  |  27. 04. 2003 14:21

Taxem si podle nadpisu myslel, že se doctu něco o Direct Rendering Manager a ono nic

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
pol  |  28. 04. 2003 17:08

a hlavne modul drm.o uz vo svojom slacku mam:))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ritchie  |  27. 04. 2003 14:19

Ať klidně někdo napíše DRM jako kernel modul. Já si ho ale do jádra nevložím. Když ho chce někdo, používat, nechť má tu možnost. Věřím tomu, že ve velkých společnostech to má dokonce význam, ale na počítači doma ne. Linux je především svobodný a ať takový zůstane.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Karasek  |  27. 04. 2003 16:01

Patrne to jeste nikdo nepochopil - budouci hardware bude vybaveno cipem (dnes se jmenuje FritzChip), ktery ridi hlavni funkce napr. na mainbordu. Dokavad se operacni system nebude identifikovat u toho cervika, bude napr. zablokovan bus nebo co vsechno intel a spol. napadne.
Mnozi se kochaji nadeji, ze se sahne k mainbordum napr. s VIA-procesorem. Ale o to uz se MS a jini postaraji, ze pouzivani takoveho hardware bude trestne. Pote si muzezs modporbe strcit nekam.
Nehlede na to, ze rada software - Oracle a pod. pobezi pouze, jestlize je ochrana aktivovana. Ale to "technik" Linus nechce videt, protoze toto je filozofie a ne software. At zije Orwell. 

 

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
XP Master  |  27. 04. 2003 20:31

Neboj, on to někdo dřív nebo později crackne, v Playstation a XBOX konzolích je velmi podobný systém ochrany a už dávno jsou dostupné čipy, které ho vyřadí z provozu. Myslím, že pro soft typu Oracle by šla naprogramovat softwarová emulace této ochrany. Nebo jsi už někdy viděl používanou technologii, která nejde rozlousknout ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
.md  |  28. 04. 2003 10:07

nerad vam to rikam, ale zrejme vubec netusite oc jde

soucasna ochrana je na konzolich implementovana softwarove (nejcasteji pomoci BIOSU) a nema primou harwarovou podporu, tedy alespon xbox - duvod je pouziti standardnich prvku pri implementaci jako je disk, dvd mechanika, CPU atd

naopak u budoucich technologii se jedna o implementaci hardwarovou a pouze softwarovy config

to znamena ze napriklad data mezi klavesnici a pocitacem by "tekly" v kodovane forme, atd

ja osobne vetsi bezpecnost uvitam, docela nastve ze veskera "bezpecnost" dat dnesnich PC je delana softwarove, staci si vzit disk a dostanete se ke vsemu (prosim nepoucujte me nikdo o tom jak zabezpecit data pomoci sifrovani, vim o tom sve, problem je dnes s tim, ze existuje tisic proprieternich reseni a zadny standard)

ano mate pravdu, kazda technologie jde rozlousknout, ale muze vam to trvat dlouho (tisice let) a muzeme vam to zneprijemnit (zadny software, vse zamknute v hardwaru do ktereho se bez poradneho vybaveni nepodivate)

ono preci jen delat reverse engineering softwaroveho kodu jde o dost lip nez pomoci voltmetru )) hackovat nejaky hardware

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
XP Master  |  28. 04. 2003 12:01

Tak to je docela blbý...
Nebo je tu ještě jedno řešení, zůstaneme na dnešním neblokovaném hardware a donutíme programátory Linuxu dělat více optimalizovaný kód, aby to běželo stejně rychle, jako moderní superdrahé mašiny "od Microsoftu".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
s0m3body  |  29. 04. 2003 13:03

hardwarova cast DRM nema s DRM az tak vela spolocneho
akurat da moznost softwaru, napr. windozom, kontrolovat co a ako sa na pocitaci bude dat pouzivat
FritzChip, ci cokolvek ine, nebude rozhodovat o tom, ktoru skladbu si mozes na PC pustit alebo nie, akurat da vyvojarom sw sancu napisat ho tak, ze si na 'trusted' windowsoch spustis len 'trusted' media player, a 'trusted' media player ti zabezpeci DRM

ak bude FritzChip a DRM podporovane v linuxe, bude musiet ist o open source, pretoze tato HW podpora sa zacina ovela skor nez loadovanie modulov
s toho vyplyva, ze si bez problemov mozes v kode ponechat spolupracu s fritzchipom za ucelom napr. ochrany pred hackovanim, virusmi, ale takisto si skompilujes mplayer ktory bude 'trusted' (sam si ho nejak podpises), avsak prehra ti co len chces

atd ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ritchie  |  27. 04. 2003 23:43

Myslím si, že chápu dobře. Proč by se systém nemohl identifikovat u DRM chipu a pak by na nějaký DRM kašlal? Jak by taková identifikace měla probíhat? Nemyslím si, že se (alespoň) v ČR podaří prosadit, aby použití hardware bez DRM bylo trestné. Zkuste si navrhnout takový zákon, aby nemusel mít DRM např. teploměr nebo kalkulačka.

Literární odbočka. Od Orwella jsem četl jak 1984, tak Zvířecí farmu. Doporučuji rovněž 451 stupňů Fahrenheita od Raye Bradburyho. Zajímavý je i Aldous Huxley s dílem Konec civilizace (Brave New World), i když pojednává o něčem jiném. Jako protipól napsal utopii Ostrov (Island), ale její závěr není vůbec povzbudivý. Depresivní Kladivo na čarodějnice od Kaplického také stojí za přečtení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
.md  |  28. 04. 2003 10:11

ono nejde jen o identifikaci ale o podporu sifrovaneho toku dat behem cele prace systemu, takze kaslat na to asi nepujde

jedno si ale lide moc neuvedomuji

u PC mate volny trh s periferiemy i CPU, nikdo vam nenuti kupovat Intel pokud mu neverite ze neudela backdoor do sveho hardwaru (tady uz vazne nejde o software a to si moc lidi neuvedomuje)

jdete jinam, kupte si jiny hardware, moznosti mate spousty

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ritchie  |  28. 04. 2003 15:10

Jádro se přece musí dostat k nezašifrovaným datům, nebo se mýlím? A když jsou data přístupná pro jádro, není problém je zpřístupnit bez omezení pro jiné programy, ač by si to autoři DRM nepřáli. Tedy za předpokladu, že modul bude OS. Kdyby mělo platit security through obscurity a popis komunikace by nebyl k dispozici, nepoběží na novém hw Linux.
Nemyslím si, že se výrobci hw budou do DRM nadšeně hrnout, neboť to přináší spoustu nákladnů a návratnost je problematická. Obzvláště domácí uživatelé se na DRM vykašlou. Jiná situace by nastala, pokud by byl byť jen v USA přijat nějaký šílený zákon.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BoodOk  |  28. 04. 2003 10:59

Navrhuji prejmenovat modprobe na modporbe. Evidentne nejsem sam, kdo se vzdy uklepne Nebo alespon prehodit ro na klavesnici

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan Karasek  |  27. 04. 2003 12:46

"Vývojáři proprietárních systémů v čele s Microsoftem a Intelem pracují na systému Trusted computing, který má uživatelům zaručit, že software, který spouštějí, neobsahuje viry nebo zadní vrátka. "

Ano, o ty viry a zadni vratka se zde jedna.
Mimo jine - jak chce nekdo vest diskuzi s monopolistou?

Co takhle procitnout a zacit pouzivat mozek.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Filip Hesse  |  27. 04. 2003 12:24

Já to pochopil jako: "než to zavrhneme, pojďme to prodiskutovat". A proč ne? Kdyby tvůrci jiných softwarů takto diskutovali, zvýšilo by to kvalitu výsledného produktu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
renek  |  27. 04. 2003 12:12

1) Torvalds: použití DRM na Linuxu je v pořádku

2) Linus Torvalds, otec operačního systému Linux, veřejně podpořil používání Digital Rights Managementu na platformě Linux

 

3) „Já sám nemám DRM nijak v oblibě" uvedl Torvalds

Takze ono to s tim PODPORENIM nebylo zas tak horky, ze ano?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
otakar schon  |  27. 04. 2003 12:19

Torvalds ma osobne k DMR vyhrady, ale presto je PRO pouzivani DMR na linuxu. Linus Torvalds tedy neni nijak nadseny systemy pro spravu autorskych prav, ale jako pragatik je schopen se nad vlastni pocity povznest - narozdil od mnoha odpurcu teto technologie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ritchie  |  27. 04. 2003 14:14

Mýlíte se, negace být proti, není být pro, ale nebýt proti. Torvalds není proti DRM na Linuxu, ale neodvažoval bych se tvrdit, že je pro.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Izak  |  28. 04. 2003 17:22

No Linus neni proti DRM, ale do vanila kernelu to vzadnem pripade neda.
Na svuj PC si to vzadnem pripade Linus neda.
A kdyby napr. RedHat dal do distribuce DRM, tak si stejne prekompiluji kernel bez DRM a knihovny na DRM smazu ... a nekdo dokonce prejde na Debian., ktery nikdy DRM mit nebude.

Ale kdyz nekdo udela DVD prehravac zalozeny na linuxu a pouzije tam 100% mplayer (bo je nejlepsejsi nasvete ), tak si tam mozna da DRM a je na uzivetlich jestli si takovi DVD prehravac koupi, nebo pujdou po zarizeni, ktere DRM mit nebude.

No a je to to same, jako kdyz M$ spolupracuje na media playeru pro linux za 40USD kde urcite DRM bude .... ja osobne proti nemu nic nemam, ale nikdy si jej na svuj PC nedam a dam pres hubu kazdemu, kdo by mi jej na muj Linux nainstaloval .... neb kdo ma pak cistit toho trojskeho kone ze sytemu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bodi  |  27. 04. 2003 13:26

je to easy... asi takto: podporujem homosexualov v boji za ich prava, ale ja nie som homosexual. asi tak nejak je to aj s DRM

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jose  |  27. 04. 2003 10:00

http://pclinuxonline.com/modules.php?name=News&file=article&sid=5016

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor