Film s 24p je určený primárne na pozeranie v kine. Je možné (pri natáčaní) lepšie kontrolovať kvalitu jednotlivých snímkov, clona na kamere môže byť otvorená dlhší čas.
Mě tedy více než toto rozčiluje kameramani s Parkinsonovou chorobou u akčních scén - rádoby akčnější zážitek, když se třese kamera :-O 3-[
Proč se filmy netočí v 60fps? Primárně jde o to, že počet snímků za sekundu je spjatý s rychlostí uzávěrky kamery a ta má být vždy dvojnásobkem fps. Tzn. když točím 25fps, rychlost uzávěrky (shutter speed) má být nastavena na 1/50s a to pak vytváří přirozené rozmazání obrazu (motion blur) u každého snímku. Právě tento motion blur určuje, jestli budete obraz vnímat jako FILM nebo jako slideshow "moc ostrých" fotek (VIDEO;)). A filmaři se kdysi dávno shodli, že 24fps resp. 1/48s je ideální kombinace pro dosažení přirozeného obrazu. Při projekci se pak fyzický film sunul PLYNULE promítačkou rychlostí 24fps a divák sledoval perfektně přirozený obraz ať už byl záběr v pohybu nebo statický. Ovšem dnes sledujeme filmy na TV a vše se děje digitálně a navíc dost rychle. A tam vzniká celý problém. Pokud si pustíme 24fps film na TV, která z jednoho snímku na druhý přepne téměř okamžitě, zobrazený snímek najednou vidíme mnohem déle a už nesledujeme film, ale slideshow "správně rozmazaných" fotek. Nejvíc je to vidět při pohybu kamery do strany, kdy vyloženě vidíme sekaný obraz. Proto výrobci přišli se všemi možnými algoritmy jak tento efekt odstranit. Všechny dělají prakticky to samé, snaží se vyrobit další mezisnímky tak, aby byl obraz plynulý. Celý problém je tedy v tom, že filmaři se stále drží svého "analogového" standardu, ale dnešní televize si s ním neumí poradit (jsou moc dobré resp rychlé). Ať si motion smoothing vypnete, zapnete nebo nastavíte podle svého, pořád to bude jen určitý kompromis.
Film = Kino. Problem solved.
Filmaři kdysi nehledali ideální obraz, ale co nejnižší framerate, na kterou se nějak dalo koukat. Ale dnes už to jde rozhodně lépe.
To si myslel i Peter Jackson a jak dopadl Hobit v 48fps všichni víme. Filmový framerate 24fps není jen omezení z historie, ale souhra technologie a lidského vnímání. Někdy je prostě lepší použít "horší" technologii pro udržení iluze. To je vidět už dnes u UHD remasterů. Ve 4K verzi je snazší vidět chyby jako špatně zaostřený záběr, ale ve FHD jsem si toho ani nevšiml.A samozřejmě v tom hrají roli i peníze. CGI dnes ve filmech zabírá velký prostor a renderovat složité scény v 24fps nebo 60fps znamená rozdíl v řádech milionů dolarů. Takže dokud se filmový průmysl neposune o kus dál, cena výpočetního výkonu se razantně nezlevní a divák nebude prudit, že chce vyšší framerate, zůstane s námi 24p ještě dlouhou dobu ;)
Ne že by se zrovna výpočetní výkon nikam neposunul - o renderingu přes CUDA si mohl Matrix nechat jen zdát.Čím argumentovat lze není ani tak CGI, ale zejména následná ruční korektura, která bude s dvojnásobným FPS více jak dvojnásobně dražší.Jak dopadl Hobit ve 48 fps?
Jedině s 24p vypadá film přirozeně. Jakmile ho "zrychlíte", tak vypadá přesně jak říká Cruise - soap opera effect. Film vypadá jako nějaký tv seriál točený ve studiu. Jestli to nevidíte, jděte k očnímu.
To tvoje "přirozeně" je prostě jen zvyk, protože celý život koukáš na trhaný filmy. Kdyby jsi nikdy takový neviděl, tak tě to ani nenapadne, že by to mělo být lepší.
Je zvláštního, že s tímhle mají nové televizory problém. Pioneer Kuro stará 10 let při přehrávání ze zdroje 1080p24 automaticky začne ukazovat 72fps tak, že je každý frame jednoduše 3x za sebou. Žádné nesmyslné dopočty a falešné snímky.To že dopočítávání snímků udělá z čehokoliv mexickou telenovelu je prostý fakt... Ale to že plasma má dosud výrazně lepší obraz než LCD taky a stejně ji to nezachránilo... Tak vlastně nevím, proč se divíme..
Pioneer Kuro - kvalitna TV, skoda, ze opustili segmet TV. Teraz je problem vobec zistit, ci ma telka panel 50Hz alebo 100Hz, vsade same prepocitavane 600/1200Hz. Ble...
Cca dva roky zpet jsem mel moznost ji porovnat naprimo proti sve, vcelku obycejne LCD TV a popravde, v dobe uvedeni asi pecka, ale jinak jsem neshledal ze by mela lepsi obraz nez LCD, o sileny spotrebe elektriny nemluve.Jeste dodam ze se jednalo o TV nahodou nalezenou ve skladu jako nahradni dil k videokonferenci, takze predtim nepouzita.
Tom Cruise je blb, to víme všichni už dávno. Kdyby se radši místo tohohle zasadil o to aby se konečně začalo točit v 60 FPS, kdo se má na ty 24 FPS sekanice koukat? Dyť je z toho uplně na blití když třeba švenkuje kamera.Samozřejmě že to dopočítávání a rádoby zvyšování FPS je nesmysl, nic takovýho nejde a když tak jedině s pořádnym výpočetnim výkonem kterej určitě nemá televize. Ale každej si může na svojí TV nastavovat co chce, Tom Cruise nemá právo někomu něco zakazovat.
Názor byl 1× upraven, naposled 6. 12. 2018 00:39
A kde Cruise zakazuje tohle nastavení používat? Tak maximálně upozorňuje, že to bývá defaultně zapnuté a není to zamýšlenou součástí filmu.
Dobře no, ale u mě jako scientolog skončil už dávno. 🙂
Hodně lidí napsalo, že by se měl zvýšit framerate. Problém pak ale přichází zase jinde - výrazně se zvýší bitrate (může být problém třeba se streamováním - FHD 60 FPS ~ 50 Mib), nebo se musí zvýšit komprese (mizerná kvalita obrazu).
Nene, jenom by konečně zase začal dávat smysl prodej BluRay. Jo a taky bychom se vyhrabali z doby kamenné a začali tahat optiku. That's all. :)
to je otázka komprese, a pak je to otázka velikosti změn mezi jednotlivými snímky, které u většího fps budou nižší.Nicméně podívej se na YT na 1080p video na 60fps, a pak se podívej jakej máš trafic.
Kvalita videa na YT netřeba komentovat. Ale je pravda, že traffic je poměrně malý.
To samá dělá každý divák jaéhokolifilmu nevědomky dík superrychlému, ale nepřesnému počítači, díky lidskému mozku. Díky tehle technologii není sledování filmů s nízkým fps aspoň tak unavující (relativně). Je pravda, že dochází k deformacím obrazu a ty deformace si pak člověk musí odmyslet, ale je otázka každého čemu dá přednost a hlavně na co je zvyklý. Holt ne každé video může býti ntočeno a zobrazeno na 100/144/356 HZ, tak dnes buďme rádi aspoň za těch 60, dříve to bývalo horší.
Už by s tim konečně měli něco udělat, aspoň v těch kinech, člověk si platí za film v kině a pak mu tam pustěj něco co vypadá jak slideshow. Vždycky v těch novejch filmech který jsou plný CGI jak tam třeba otáčej kamerou dokola tak je to uplně rozmazaný a je vidět jak se ty snímky posouvaj, je mi z toho fakt někdy docela zle na tom velkym plátně, nechápu že to lidem nevadí, pokaždý když jsem to někomu řikal tak si myslel že jsem blázen.
Na tom zpomaleném videu je krásně vidět kolize 24 fps videa a 59/60 Hz obrazovky - 2 snímky za sebou a pak delší mezera, což působí ještě větší a nezamýšlený brainfuck, než to dopočítávání.24 fps navíc není nic "filmově zážitkového", je to akceptovaný historický defekt tehdejší technologie a měli by se konečně dohodnout a sjednotit framerate filmů s framerate televizí. Jinak řečeno, 60Hz televize je standard -> pojďme natáčet 60 FPS. Není to tak těžké!
Sjednotit film a televizi není tak jednoduché, jak Vám to jakožto civilistovi přijde 😉
Zajímavé, že sjednotit se na vymáhání autorských práv jednoduché je. :)
Tady jde ale o peníze, to je jiná 😀
Stačí místo 24fps zaznamenávat 60 - 120fps a bude po problému. Dávno jsem si všiml, jaké problémy má 24fps při rychlém pohybu ve scénách. Kdo nevěří, stáhne si film a políčko po políčku si takové scény prohlédne. Seriálová produkce na tom není o nic lépe.
Asi tak, i když těch 48 už stačí, HFR v Hobitovi jsem si parádně užil, jsem se octl "tam". Ten sekaný rozmazaný "filmový" vzhled mi opravdu nechyběl.
Zakažte filmy Toma Cruise! (Asi tak stejně inteligentní zvolání, jako to jeho).Zákazy nikdy nic neřešily a neřeší. Spíš naopak.
ale on ty technologie nechce zakázat, on by ideálně chtěl, aby televize vybrala správné prokládání podle toho jaký záměr měl filmař ...
jo vnímání je hodně subjektivnítřeba v cinema city sem parkrat byl na filmu a v rychlejch akčních scénách sem viděl jak se obraz škube, a tak do kina už nechodim
Přesně. Jak říkám, je to vidět hlavně ve 3D, když je tam moc pohybu, což je právě v těch akčních scénách, šílená trhačka a škubačka, že člověk úplně ztrácí přehled. 3D je super na pomalý scény, který mají hloubku. Líbil se mi třeba Gravity v IMAXu, to bylo super, dokud tam teda nezačalo všechno lítat do luftu, tak ty scenérie s pohledem na Zemi a ISS byly super a v tom vesmíru byla fakt pěkně vidět hloubka a byl to super zážitek, ale jít na akčňák ve 3D je masakr...Jenže on je to i problém 2D filmů. Pokud se přes celé plátno pohybuje objekt určitou rychlostí, která interferuje s obnovovací frekvencí, tak na tom obrovském plátně prostě framerate nestačí, aby ten pohyb vykreslil plynule a trhá se to. Třeba Elysium, jak tam byl pohled na tu vesmírnou stanici, která na pozadí rotovala, tak to byla brutální slide show...
To je tak, když si někdo naivně myslel, že tyto současné běžně prodávané zobrazovací technologie dohnali v rychlosti zobrazení plasmu. Nedohnali, jen se to ošulilo.
Jak se ta motorka "sune". 😀
1) Točit filmy ve 24p by měl být zločin.2) Používám SVP 4 Pro pro přehrávání a přepočet filmů na 144Hz monitoru.Plynulé pohyby ok, trhané ujdou. Pokud kamera sleduje nějaký objekt -typicky to video s motorkou na střechách, tak je kolem pohybujícího se objektu aura - ano ta ruší, ale neuřezává hlavu jak je zobrazeno na videu.Avatar je třeba super (film, který je pro tohle točen), Transformers a podobný lowFPS velmi rychlý digitální bordel ujde - bez úpravy ve 24p? je to absolutně nekoukatelné a chvíle fakt není vidět, co se děje. Koukat třeba na Kolomba, grotesky nebo černobílé filmy je božský zážitek.Problém mám jen s tou aurou kolem pohybujících se objektů, na které míří kamera a udržuje je staticky na stejném místě monitoru. Mohou se buď pohybovat, nebo kamera cirkuluje kolem nich (Týpek stojí na skále a oblétává ho dron - stromy za ním dopočet nezvládá).Většinu filmů tak sleduju s realtime přepočtem. Může to být klidně sračka s nízkým bitratem o velikosti 600MB, ale nejvíc tomu pomohou vysoké FPS. 3) Pro mě jednoznačně FPS>rozlišení
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 12. 2018 15:53
zakázat 24p je jako zakázat černobílý film a fotografii nebo malování olejovými barvami, protože to přece můžu dělat stylusem ve photoshopu ... nakonec zakázat i rastrovou grafiku, když všechno může být vektor
Ale má pravdu, 24 FPS filmy jsou humus, dneska už jsme si zvykli na 60 FPS videa z youtubu a 60+ FPS plynulost z her a ty filmy jsou fakt humáč a co je uplně nejhorší je že tvůrci na to vubec nemyslej že to pojede ve 24FPS a dělaj tam scény který jsou prostě při tom frame ratu naprosto nekoukatelný. Teď ale na Fantastickejch zvířatech jsem měl trochu pocit že to možná jede ve 48FPS, schválně si to zjistim, zdálo se mi to plynulejší než normálně ty kino sekanice.
Názor byl 2× upraven, naposled 6. 12. 2018 23:58
Filmy vydělávají hlavně v kinech, drtivá většina kin má 24p projektory, přejít na 60p rapidně zvedne cenu post processingu. To je to samý co s 8k, jakmile technologie nebude nasazená ve většině kin, tak filmaři nemají důvod to používat, že zisk z blueray prodejů bývá cca na 10% z toho, co jde z kin, streamingové služby a tv jdou úplně mimo, kdyby to udelali v 60fps, tak z toho budou mít stejný peníze jako z 24fps.
Kina maj dneska digitální projektory, že maj 24 fps projektory je nesmysl. Některý filmy jsou občas v kinech ve 48 FPS a neni s tim problém. Problém je že divák je k přechodu na víc FPS nenutí. On bude ten problém asi právě v tom že při nativních 60 FPS by museli při postprocessingu zpracovávat skoro 3x víc snímků a pokud se tam něco dělá ručně tak by to bylo dost šílený, ale myslim že vyloženě ručně už se dneska moc nedělá a jestli maj tu CGI scénu vygenerovat ve 24 nebo 60 FPS je jenom otázka HW výkonu.
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 12. 2018 00:01
Upřímně se mi nelíbí žádná "povinná" technologie, která obraz mění (upscaling, HDR, 3D z 2D...), jsem pro to, aby všechny byly vypnutelné.Z principu věci chybějící data je potřeba dopočítat, ale žádný algoritmus nezaručí, že budou dopočítána správně. Vede to pak k všelijakým artefaktům, které jsou více či méně poznat.Skutečným "řešením" je mít vstupní data v patřičné kvalitě. Bohužel, zatímco natáčení ve vyšším rozlišení se stává běžným, natáčení ve vyšší snímkovací frekvenci nikdo moc nepraktikuje (a protože značně zvedá náklady na CGI, tak se ani nedivím).
akcni sceny z filmů za posledních pět let sou nekoukatelné
Uvítal bych více HFR filmů, které se prakticky nedělají. Rychlé scény v kinech/na TV na mě díky slabému snímkování působí trhaně a často rozmazaně.Tohle je za mě největší problém
Ať dělají filmy 50 nebo 60 fps a nebude potřeba řešit smoothing. Když je velký obraz a objekt poskočí mezi snímkama o 20 cm, tak to prostě vypadá blbě.
A nebylo by lepší ty filmy natáčet v 60fps? Nebo ještě lépe s variabilní snímkovou frekvencí? Rychlé scény by mohly být klidně ve 240fps, a ty pomalé (statický obraz) v 1fps. Chápu že dřív v době filmů na kotoučích to byl problém, to by se musel film přetáčet rychleji a hrozilo by jeho roztržení, ale dnes v době digitálních formátů tohle omezení padá, tak proč toho nevyužít.
jak jsi psal o tom 1fps, tak to už vlastně funguje, jen to nemá 1fps, ale "nehejbe" se to.
Zakažte v dnešní době točit filmy 24p
Přesně tak, chceme standart aspoň 48 nebo 60 framerate.
Cim vis snimku za vterinu, tim vic Adidas 😀
Asi taky půjde o technologii. U televize za 14 tisíc je to vážně odporně televizní. U dražších to nemusí být tak moc hrozné, ale sledovat v tom film je prostě barbarství. Proto taky existují filmové režimy, kde by se to mělo dát vypnout...ale zase to platí jen u těch dražších. Takže fajšmeker si zamlaská a vobyčejňák zapláče...
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 12. 2018 15:21
U kazde LCD TV, i za 6 tisic, tato funkce jde vypnout.
Vyhlazování snímků mu vadí, ale vyhlazování ksichtu ne 🤣
Je to každého subjektivní pocit. Když jsem poprvé viděl Hobita v 48 snímcích ve 3D, přišlo mi to ze začátku divné. Po chvíli jsem si ale zvykl a uvědomil jsem si, že vid´m mnohem vilce detailů a scéna vypadá o dost víc reálně.U 2D mi to popravdě také nepřijde moc užitečné :) Po čase si člověk asi zvykne a nepřijde mu to.Ps: Kdyby se filmy od počátku snímaly napřiklad 40 snímků za sekundu, tak žádný pojem “soap opera efekt” asi neexistuje - vnímali bychom to jako samozřejmost :)
Jenže Hobit tak byl natočenej. Normální filmy, co mají 23,976 fps ale vypadají dost blbě, když se tam něco dopočítává na vyšší fps. Jak jsem psal výše, vznikají tam pak artefakty a jsou tam takový divný "dojezdy". Díval jsem se na film, co dobře znám a celou dobu jsem měl pocit, že je něco špatně, už jsem vinit TV, že je naprd a uvažoval o tom, že ji vrátím...nakonec mě napadlo tu prasečinu vypnout a hle, obraz byl normální...
Samozřejmě vypnuto. I když se Phillips chlubí 600hz coz bude nesmysl tak to prostě vypadá blbě - nefilmově.
Jestli se Philips chlubí 600Hz, tak máte 50Hz 😃
I 50Hz je blbě, film má mít 24fps tak jako v kině a hotovo. 🙂🎥
Jenže v kině jsou taky digitální projektory...takže je to prašť jak uhoď...leda to promítat 48fps a každej snímek zobrazit dvakrát...
No tak takový starosti bych chtěl mít 😀
Tak tohle je asi dost subjektivní, ja tuto funkci miluju a mam jí zaplou furt, naopak mi příjde normální film sekanej.
To ti neprijde to tak je. Jeden z dovodu proc sem prestal chodit do kina...
Přesně, hlavně 3D filmy se brutálně sekají, že se na to nedá dívat...
No ale Tom ti teď přece vysvětlil, že to je přesně takový, jaký filmař zamýšlel, aby to bylo.
Tato technologie je náhodou super, pokud pustíte video nižší kvality, tak to pak vypadá mnohem lépe jak na počítačovém monitoru. 😀
Vypadá to hnusně, souhlas s Tomem.
Jo, je to hnus. Všude to vypínám a nechápu, jak to někdo může nevidět.
99% lidi nevidi, ze tv je zrcadlo
Přesně tak. Když jsem si koupil novou TV, tak jsem si pořád říkal, proč ty filmy vypadají tak divně, občas to mělo nějaký nepřirozený dojezdy, občas se objevovaly artefakty...tak si říkám, co jsem to stáhnul za blbej Blueray rip, ale na PC to bylo v pohodě...vypnul jsem vyhlazování obrazu a rázem bylo po problému...Jenže fůra lidí ani neví, že něco takovýho existuje, tak je pravda, že budou mít by default zkurvenej obraz...
fakt je ten, že na televízore čo mám 10 rokov to bolo voliteľné a hneď som to vypol, teraz je to veľa krát od výroby zapnuté
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.