kolecko
6. 12. 2018 • 21:37

Film s 24p je určený primárne na pozeranie v kine. Je možné (pri natáčaní) lepšie kontrolovať kvalitu jednotlivých snímkov, clona na kamere môže byť otvorená dlhší čas.

Freaky
6. 12. 2018 • 16:25

Mě tedy více než toto rozčiluje kameramani s Parkinsonovou chorobou u akčních scén - rádoby akčnější zážitek, když se třese kamera :-O 3-[

David Švehla
6. 12. 2018 • 14:02

Proč se filmy netočí v 60fps? Primárně jde o to, že počet snímků za sekundu je spjatý s rychlostí uzávěrky kamery a ta má být vždy dvojnásobkem fps. Tzn. když točím 25fps, rychlost uzávěrky (shutter speed) má být nastavena na 1/50s a to pak vytváří přirozené rozmazání obrazu (motion blur) u každého snímku. Právě tento motion blur určuje, jestli budete obraz vnímat jako FILM nebo jako slideshow "moc ostrých" fotek (VIDEO;)). A filmaři se kdysi dávno shodli, že 24fps resp. 1/48s je ideální kombinace pro dosažení přirozeného obrazu. Při projekci se pak fyzický film sunul PLYNULE promítačkou rychlostí 24fps a divák sledoval perfektně přirozený obraz ať už byl záběr v pohybu nebo statický. Ovšem dnes sledujeme filmy na TV a vše se děje digitálně a navíc dost rychle. A tam vzniká celý problém. Pokud si pustíme 24fps film na TV, která z jednoho snímku na druhý přepne téměř okamžitě, zobrazený snímek najednou vidíme mnohem déle a už nesledujeme film, ale slideshow "správně rozmazaných" fotek. Nejvíc je to vidět při pohybu kamery do strany, kdy vyloženě vidíme sekaný obraz. Proto výrobci přišli se všemi možnými algoritmy jak tento efekt odstranit. Všechny dělají prakticky to samé, snaží se vyrobit další mezisnímky tak, aby byl obraz plynulý. Celý problém je tedy v tom, že filmaři se stále drží svého "analogového" standardu, ale dnešní televize si s ním neumí poradit (jsou moc dobré resp rychlé). Ať si motion smoothing vypnete, zapnete nebo nastavíte podle svého, pořád to bude jen určitý kompromis.

kerensky
6. 12. 2018 • 10:59

Jedině s 24p vypadá film přirozeně. Jakmile ho "zrychlíte", tak vypadá přesně jak říká Cruise - soap opera effect. Film vypadá jako nějaký tv seriál točený ve studiu. Jestli to nevidíte, jděte k očnímu.

tombik999
tombik999
6. 12. 2018 • 0:46

Je zvláštního, že s tímhle mají nové televizory problém. Pioneer Kuro stará 10 let při přehrávání ze zdroje 1080p24 automaticky začne ukazovat 72fps tak, že je každý frame jednoduše 3x za sebou. Žádné nesmyslné dopočty a falešné snímky.To že dopočítávání snímků udělá z čehokoliv mexickou telenovelu je prostý fakt... Ale to že plasma má dosud výrazně lepší obraz než LCD taky a stejně ji to nezachránilo... Tak vlastně nevím, proč se divíme..

Karel Veselý
Karel Veselý
6. 12. 2018 • 0:37

Tom Cruise je blb, to víme všichni už dávno. Kdyby se radši místo tohohle zasadil o to aby se konečně začalo točit v 60 FPS, kdo se má na ty 24 FPS sekanice koukat? Dyť je z toho uplně na blití když třeba švenkuje kamera.
Samozřejmě že to dopočítávání a rádoby zvyšování FPS je nesmysl, nic takovýho nejde a když tak jedině s pořádnym výpočetnim výkonem kterej určitě nemá televize. Ale každej si může na svojí TV nastavovat co chce, Tom Cruise nemá právo někomu něco zakazovat.

Názor byl 1× upraven, naposled 6. 12. 2018 00:39

Hegus
5. 12. 2018 • 21:39

Hodně lidí napsalo, že by se měl zvýšit framerate. Problém pak ale přichází zase jinde - výrazně se zvýší bitrate (může být problém třeba se streamováním - FHD 60 FPS ~ 50 Mib), nebo se musí zvýšit komprese (mizerná kvalita obrazu).

AjaFreeman
AjaFreeman
5. 12. 2018 • 21:18

To samá dělá každý divák jaéhokolifilmu nevědomky dík superrychlému, ale nepřesnému počítači, díky lidskému mozku. Díky tehle technologii není sledování filmů s nízkým fps aspoň tak unavující (relativně). Je pravda, že dochází k deformacím obrazu a ty deformace si pak člověk musí odmyslet, ale je otázka každého čemu dá přednost a hlavně na co je zvyklý. Holt ne každé video může býti ntočeno a zobrazeno na 100/144/356 HZ, tak dnes buďme rádi aspoň za těch 60, dříve to bývalo horší.

Tomáš Bohuněk
Tomáš Bohuněk
5. 12. 2018 • 20:31

Na tom zpomaleném videu je krásně vidět kolize 24 fps videa a 59/60 Hz obrazovky - 2 snímky za sebou a pak delší mezera, což působí ještě větší a nezamýšlený brainfuck, než to dopočítávání.24 fps navíc není nic "filmově zážitkového", je to akceptovaný historický defekt tehdejší technologie a měli by se konečně dohodnout a sjednotit framerate filmů s framerate televizí. Jinak řečeno, 60Hz televize je standard -> pojďme natáčet 60 FPS. Není to tak těžké!

dolph1888
dolph1888
5. 12. 2018 • 19:22

Stačí místo 24fps zaznamenávat 60 - 120fps a bude po problému. Dávno jsem si všiml, jaké problémy má 24fps při rychlém pohybu ve scénách. Kdo nevěří, stáhne si film a políčko po políčku si takové scény prohlédne. Seriálová produkce na tom není o nic lépe.

Pavel Matějka (Pety)
Pavel Matějka (Pety)
5. 12. 2018 • 18:34

Zakažte filmy Toma Cruise! (Asi tak stejně inteligentní zvolání, jako to jeho).Zákazy nikdy nic neřešily a neřeší. Spíš naopak.

Zbyněk Říha
5. 12. 2018 • 17:39

jo vnímání je hodně subjektivní
třeba v cinema city sem parkrat byl na filmu a v rychlejch akčních scénách sem viděl jak se obraz škube, a tak do kina už nechodim

Mispulda
5. 12. 2018 • 17:32

To je tak, když si někdo naivně myslel, že tyto současné běžně prodávané zobrazovací technologie dohnali v rychlosti zobrazení plasmu. Nedohnali, jen se to ošulilo.

Arctia
5. 12. 2018 • 15:55

Jak se ta motorka "sune". 😀

SkACe
5. 12. 2018 • 15:47

1) Točit filmy ve 24p by měl být zločin.
2) Používám SVP 4 Pro pro přehrávání a přepočet filmů na 144Hz monitoru.
Plynulé pohyby ok, trhané ujdou. Pokud kamera sleduje nějaký objekt -typicky to video s motorkou na střechách, tak je kolem pohybujícího se objektu aura - ano ta ruší, ale neuřezává hlavu jak je zobrazeno na videu.
Avatar je třeba super (film, který je pro tohle točen), Transformers a podobný lowFPS velmi rychlý digitální bordel ujde - bez úpravy ve 24p? je to absolutně nekoukatelné a chvíle fakt není vidět, co se děje. Koukat třeba na Kolomba, grotesky nebo černobílé filmy je božský zážitek.
Problém mám jen s tou aurou kolem pohybujících se objektů, na které míří kamera a udržuje je staticky na stejném místě monitoru. Mohou se buď pohybovat, nebo kamera cirkuluje kolem nich (Týpek stojí na skále a oblétává ho dron - stromy za ním dopočet nezvládá).
Většinu filmů tak sleduju s realtime přepočtem. Může to být klidně sračka s nízkým bitratem o velikosti 600MB, ale nejvíc tomu pomohou vysoké FPS.
3) Pro mě jednoznačně FPS>rozlišení

Názor byl 1× upraven, naposled 5. 12. 2018 15:53

Net.Xtreme
5. 12. 2018 • 15:36

Upřímně se mi nelíbí žádná "povinná" technologie, která obraz mění (upscaling, HDR, 3D z 2D...), jsem pro to, aby všechny byly vypnutelné.
Z principu věci chybějící data je potřeba dopočítat, ale žádný algoritmus nezaručí, že budou dopočítána správně. Vede to pak k všelijakým artefaktům, které jsou více či méně poznat.
Skutečným "řešením" je mít vstupní data v patřičné kvalitě. Bohužel, zatímco natáčení ve vyšším rozlišení se stává běžným, natáčení ve vyšší snímkovací frekvenci nikdo moc nepraktikuje (a protože značně zvedá náklady na CGI, tak se ani nedivím).

leco77
leco77
5. 12. 2018 • 13:47

Uvítal bych více HFR filmů, které se prakticky nedělají. Rychlé scény v kinech/na TV na mě díky slabému snímkování působí trhaně a často rozmazaně.Tohle je za mě největší problém

kareI
5. 12. 2018 • 13:27

Ať dělají filmy 50 nebo 60 fps a nebude potřeba řešit smoothing. Když je velký obraz a objekt poskočí mezi snímkama o 20 cm, tak to prostě vypadá blbě.

Nargon
5. 12. 2018 • 13:24

A nebylo by lepší ty filmy natáčet v 60fps? Nebo ještě lépe s variabilní snímkovou frekvencí? Rychlé scény by mohly být klidně ve 240fps, a ty pomalé (statický obraz) v 1fps. Chápu že dřív v době filmů na kotoučích to byl problém, to by se musel film přetáčet rychleji a hrozilo by jeho roztržení, ale dnes v době digitálních formátů tohle omezení padá, tak proč toho nevyužít.

StormBorec
5. 12. 2018 • 13:18

Zakažte v dnešní době točit filmy 24p

Pindulin
5. 12. 2018 • 13:12

Asi taky půjde o technologii. U televize za 14 tisíc je to vážně odporně televizní. U dražších to nemusí být tak moc hrozné, ale sledovat v tom film je prostě barbarství. Proto taky existují filmové režimy, kde by se to mělo dát vypnout...ale zase to platí jen u těch dražších. Takže fajšmeker si zamlaská a vobyčejňák zapláče...

Názor byl 1× upraven, naposled 5. 12. 2018 15:21

Jiří Mrázek
5. 12. 2018 • 12:47

Vyhlazování snímků mu vadí, ale vyhlazování ksichtu ne 🤣

Martin Kubišta
Martin Kubišta
5. 12. 2018 • 12:38

Je to každého subjektivní pocit.
Když jsem poprvé viděl Hobita v 48 snímcích ve 3D, přišlo mi to ze začátku divné. Po chvíli jsem si ale zvykl a uvědomil jsem si, že vid´m mnohem vilce detailů a scéna vypadá o dost víc reálně.
U 2D mi to popravdě také nepřijde moc užitečné :) Po čase si člověk asi zvykne a nepřijde mu to.Ps: Kdyby se filmy od počátku snímaly napřiklad 40 snímků za sekundu, tak žádný pojem “soap opera efekt” asi neexistuje - vnímali bychom to jako samozřejmost :)

thegrid
thegrid
5. 12. 2018 • 12:00

Samozřejmě vypnuto. I když se Phillips chlubí 600hz coz bude nesmysl tak to prostě vypadá blbě - nefilmově.

Robotron3
5. 12. 2018 • 11:52

No tak takový starosti bych chtěl mít 😀

j.x.e
5. 12. 2018 • 11:41

Tak tohle je asi dost subjektivní, ja tuto funkci miluju a mam jí zaplou furt, naopak mi příjde normální film sekanej.

KosKarel
5. 12. 2018 • 11:37

Tato technologie je náhodou super, pokud pustíte video nižší kvality, tak to pak vypadá mnohem lépe jak na počítačovém monitoru. 😀

Richard Grubič
5. 12. 2018 • 11:28

Vypadá to hnusně, souhlas s Tomem.

Určitě si přečtěte

Články odjinud