Světelné show realizované pomocí dronů získávají na popularitě. Vzpomenout můžeme na zimní olympijské hry v Pchjongčchangu v roce 2018, kde divákům vyrazilo dech 1218 dronů a engine od Intelu. Novým rekordmanem je show „The Genesis of Genesis“, která se 29. března odehrála v centru Šanghaje: 3281 dronů propagovalo Genesis, luxusní značku automobilky Hyundai.
Rekordních 3281 dronů ve vzduchu
Celá událost se zapsala do Guinessovy knihy rekordů jako akce, při které bylo na jednom místě „nejvíce bezpilotních leteckých prostředků (UAV) ve vzduchu najednou“. Padl tak světový rekord, který dosud držela čínská firma Shenzhen Damoda Intelligent Control Technology. Loni v září předvedla show se 3 051 drony.
Pokud bychom šli dále do historie, pak předchozím rekordmanem bylo 2200 dronů, jež poletovalo v září 2020 nad ruským Petrohradem. Intel, který se rád prezentuje prostřednictvím dronových světelných show, se rekordu dočkal naposledy v červenci 2018, kdy nad kalifornským městem Folsom létal s 2066 drony.
Ve všech uvedených případech byly drony řízeny počítačem, který ovládá jejich pohyb a osvětlení s ohledem na choreografii. Speciální software kromě sestavování formace do nejrůznějších tvarů také dohlíží na možné kolize.
Svítící drony jako byznys
Flotily dronů vybavených vícebarevnými LED s vysokým jasem se stávají alternativou k tradičním ohňostrojům. Drony jsou neokoukané a umí vytvořit logo firmy, což se zábavnou pyrotechnikou vyčarujete těžko.
Světelné show realizované pomocí dronů jsou zajímavé i z obchodního hlediska. Například Intel nedávno použil 500 dronů k rozsvícení oblohy nad irským Dublinem při oslavách dne svatého Patrika. Loni spolupracoval s americkým obchodním řetězcem Walmart na ohromující show s tisícovkou dronů.
Nejedná se přitom o levnou legraci – za představení se dvěma stovkami dronů si Intel účtuje 99 000 dolarů (tj. cca 2,2 milionů korun). Když jich zákazník požaduje 500, musí si připravit 299 000 amerických dolarů (cca 6,6 milionů korun). Za tuto cenu Intel slibuje představení, které „naplní oblohu plynulými a živými 3D animacemi s rychlými přechody.“