To bolí: Gator a podobní prohlášeni za legální

Lidé jsou prý zodpovědní a vědí, co dělají; lze mít i opačný názor.

Produkty firmy Gator a podobných patří na Internetu k nejvíce nenáviděným – člověk se ani nenaděje, odklepne neutrálně se tvářící dialogový panel a od toho okamžiku mu při práci s webem vyskakují různá reklamní okénka nad (pop-up) i pod (pop-under) současné okno prohlížeče. Je přitom jedno, kde se nalézá, zda například na univerzitních, zaručeně reklamyprostých stránkách nebo na pornowebu. Gator nepotřebuje ke svému životu žádné další stránky – spojuje se s mateřským serverem, který do něj dodává reklamu, sám, neboť si žije jako aplikace v prohlížeči. To bylo předmětem řady žalob zejména ze strany provozovatelů serverů, neboť se uživateli při prohlížení jejich stránek zobrazovala cizí reklama, kterou neorganizovali a ze které nic neměli.

Americký federální soud nicméně před několika dny prohlásil služby Gatoru (a podobných firem, jako například WhenU.com) za legální. Jelikož se jedná o jedno z prvních rozhodnutí v podobných sporech, půjde zřejmě o důležitý precedens, který dá Gatoru křídla. Gator od začátku své činnosti přilepoval svůj reklamní software („adware“), o který nikdo nestojí, k jiným programům, o který zájem je – dával tyto produkty zadarmo, ale jako „bundle“, balíček, tj. objednáte to, co chcete, ale musíte zkonzumovat i to, co nechcete. Zpočátku šlo o nástroj usnadňující vstup do zaheslovaných serverů (nikoli hackem, ale usnadňující pamatování velkého množství různých přihlašovacích jmen a hesel), nyní se šíří například se známým kodekem DivX, WhenU zase s Kazaa. Soud dal za pravdu názoru těchto služeb, že jejich uživatelé výslovně souhlasí s jejich používáním, tedy „vědí, co dělají“, a uživatelé mají plné právo rozhodovat o tom, co se objevuje na ploše jejich monitorů.

Gator, respektive soudce má zde pravdu jen zčásti. Internet není normálním světem, ve kterém lidé vědí, co dělají – právě naopak, je to prostředí, ve kterém se drtivá většina uživatelů plně nevyzná, a i velcí profíci občas tápou. Pokud na uživatele na nějaké stránce vyskočí okénko, kde se mu sděluje, že pokud chce jít dál, nechť schválí nainstalování báječné nové služby, která mu přinese nečekanou dimenzi informací, většina klepne na „ano“, a už se jim Gator zakusuje do prohlížeče. Většina z nich pak rezignuje na vyskakovací okénka, protože neví, odkud pocházejí a jak se proti nim bránit; opět jen malé procento ví, že existuje například nějaký Lavasoft nabízející zase jiný program, který adware umí zlikvidovat, i když někdy po značném boji. Internet je a pro většinu lidí zůstane oceánem, ve kterém každý jen opatrně plave po povrchu a bojí se nečekaného. Po pevné zemi chodit umíme a víme, co děláme (většinou), v oceánu ne.

I když je Gator odsuzován právě proto, že je to reklama parazitická, objevující se „jakoby“ na různých internetových stránkách a přitom s nimi nemá nic společného, toto není hlavní problém – ona totiž většina reklamy je víceméně parazitická, a někdy si toho jsou uživatelé vědomi více a jindy méně (co jiného než hodně šikovně skrytá parazitická reklama je tzv. product placement v atraktivních filmech?). Problémem je to, že naprosté většině uživatelů se Gator nebo WhenU dostane na desktopy bez jejich plného pochopení a vědomí, často podvodem – například poslední verze Gatoru o sobě tvrdí, že to je „prostředek pro přesné řízení počítačových hodin“, že lidé později vůbec nevědí, že tento software na počítači mají a je pro ně obtížné, někdy i nezvládnutelné se jej zbavit. Produkt dále funguje bez uživatelova vědomí i přímého svolení, uživatel obvykle neví, co dělá a nemá možnost to ovlivňovat. To ovšem není definice parazita, ale definice viru – zatímco viry jsou nelegální a postihované, Gator byl prohlášen za produkt chráněný zákonem. Je to nemilé, ale zřejmě se budeme častěji setkávat s tím, že kromě obvyklé záplavy reklamy od vlastních provozovatelů webů na nás bude pršet reklama od třetích stran, který se kdovíjak a kdovíkdy namotala do našich prohlížečů. Že to poroste k dalšímu snížení účinnosti internetové reklamy a ke zhoršení její beztak slabé reputace, je nabíledni.

Je přitom pozoruhodné, které firmy využívají produkty od Gatoru nebo WhenU k šíření svých reklam – čekali bychom různé pochybné partičky z rodu spammerů, viagry online, rychlého zbohatnutí a podobně, ale chyba lávky. Mezi tyto klienty patří vážené společnosti jako British Airways, J.P. Morgan nebo General Motors, kteří získávají takto reklamu velmi levně a přitom s nezanedbatelnou účinností – je bohužel prokázáno, že pop-upy jsou stejně obtěžující jako účinné.

Diskuze (112) Další článek: Další problémy pro Epson

Témata článku: Internet, Prohlížeče, Plný internet, Přesné řízení, General Motors, Motors, British Airways, Nezanedbatelné množství, Morgan, Under, Adware, Reklamní software, Gator, Rychlé zbohatnutí, Naprostá většina, Obvyklý problém, Přihlašovací stránka, Product Placement, Klient Kazaa, Podobný vir, Dimenze, Airways, Precedent

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší