Tiskáren se v ČR loni prodalo o deset procent míň než předloni

Trh prý dozrál, nicméně nasycený není. Ale nalezli bychom i jiné příčiny tohoto výkyvu.

Dle nedávno uvedené studie firmy IDC došlo loni k poklesu počtu prodaných počítačových tiskáren o více než 10% v porovnání s rokem 2002. Nejhůře byly zasaženy inkoustové tiskárny s poklesem o 14%, ovšem fototiskárny naopak rostly více než dvojnásobně. Laserových tiskáren se prodalo naopak o něco více, ale protože zde došlo k rapidnímu poklesu ceny, celkové tržby jsou o něco nižší. Dle analytičky firmy tak došlo k “dozrání trhu”, i když v dalších letech je prostor pro další zvyšování tržeb.

Jakkoli nijak nezpochybňuji uvedená čísla, nezdá se mně pojmenování příčiny jako “dozrání trhu” přesné. Poetický obrat “dozrání”, převzatý z ovoce, znamená, že se něco vyvíjelo (zrálo), až se to dostalo do stavu, kdy už se to přestalo vyvíjet (dozrálo). Jenomže v oblasti výpočetní techniky snad nelze nic označit za “dozrálý” stav – zrovna u tiskáren věřím ve velmi dynamický vývoj v příštích letech (barevné laserovky, inkjety s běžným fototiskem, vývoj v cenách tiskáren i spotřebních materiálů atd.). Dozrálý je jistě trh s ledničkami, kde dochází mnoho let ke kosmetickému, pro běžného spotřebitele téměř nevnímatelnému vývoji; nikoli ale s počítačovými tiskárnami.

Rovněž důvody poklesu prodeje inkjetů bych spíše hledal jinde. Rok 2002 byl mimořádný v jiných ohledech: INDOŠ kromě počítačů spoluvytvořil i prodeje velkého množství periferií, a pokud se dobře pamatuji, tak v tomto roce proběhlo několik přelomových marketingových akcí výrobců tiskáren – například Lexmark rozdával tiskárny zdarma (!). Nic takového se v roce 2003 nestalo (pokud to ovšem neušlo mé pozornosti). Rovněž loňský rok nepřinesl ani převratné novinky, které by masovým trhem zahýbaly, ani významný pokles cen u inkjetů. Důvod, proč se prodalo méně inkjetů, bych tedy daleko více viděl na straně dodavatelů, než zákazníků (tj. “trhu”).

IDC má nepochybně pravdu, když v dalších letech věří v další růst prodejů tiskáren. Na trhu se totiž bude dít spousta zajímavých věcí, které růst prodeje podpoří. Firmy budou stále více pořizovat multifunkční zařízení, neboť jejich pořízení je rozumné a dodavatelé vytvářejí stále kvalitnější multifunkční výrobky; dalším významným trendem jsou barevné laserové tiskárny. V domácnostech je samozřejmě ještě nesmírně daleko k nasycení, a evidentním tahounem bude dvojice digitální fotoaparát – barevná inkoustová fototiskárna. Zde je prostor pro růst tak velký jako málokde: fototiskárny se budou zlepšovat a zlevňovat, a očekával bych také postupné snižování cen spotřebního materiálu u fototiskáren, coby významný obchodní argument výrobce tiskáren. Zatímco spotřební materiál u běžných tisků (typ “faktura”) není významnou položkou, u fototisku, kdy se celá strana pokrývá hustou vrstvou barev, je naopak argumentem, proč lidé doma fotky i na fototiskárnách netisknou a dávají přednost fotolabům. Jakkoli je spotřební materiál produktem, na kterém výrobci tiskáren vydělávají především, pokud zákazníci nebudou tisknout fotky doma vůbec, je to pro výrobce tiskáren úplná prohra a musí s tím něco dělat. Očekávám tedy, že se v tiskárnách bude ještě dít tolik zajímavých věcí, kolik byste od “zralého” trhu jistě neočekávali.

Diskuze (7) Další článek: Střední hrozba: červ Beagle W

Témata článku: Tiskárny, Velký prostor, Tisk, Významný pokles, Významná cena, Tiskárny v akci, Běžné pořízení, Významný trend, Zajímavý trh, Tiskárny multifunkční, Rozumná cena, Lexmark, Digitální fotoaparáty v akci, Přelomová věc


Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky