Razící štíty, které jedou bez zastavení, protože rovnou staví obložení tunelů a fungují na elektřinu existují už delší dobu. Problém je že i nejzkušenějšímu razicímu týmu se prakticky při každé ražbě stane že narazí na zlomy a kapsy, které ani sebelepší geologický průzkum neodhalí. A tohle je to typické nahlížení Muska, protože si spoustu věcí, kterým nerozumí, nebo nepřipouští, představuje jako Hurvínek válku.
Tolik pesimismu a tolik odborníků, to se hned tak nesejde. Tak zaprvé si nemyslím, že se všichni ti inženýři nechali u Muska zaměstnat jen proto, že dobře platí a že je baví dělat ve stresu. Musk chce po svých zaměstnancích výsledky a když na něj někdo šije habaďůru a nepřináší řešení, tak se s ním moc nemaže. Dneska ve světě letí mít v životopise práci v některé z Muskových společností. Ale moc neletí mít odtud padáka.Takže všechny ty řeči o bezpečnosti, infrastruktuře a nákladnosti a nerealizovatelnosti projektu jsou sice rádoby skeptické, ale ve skutečnosti je to jen mlácení prázdné slámy. Řekněme si o tom něco dejme tomu za pět, za deset let. Musk zatím jen ukázal hrubé obrysy. Až bude před dokončením první terminál, tak budeme vědět víc. Třeba opravdu přijdou se systémem, jak ty tunely rychle krmit. Koukněte se třeba do průmyslu, jakým způsobem se zásobují materiálem linky. Takže já bych si to třeba představoval jako parkoviště, kde budou místo stání zmíněné sáně. A automatický systém je i s autem bude odnášet do tunelu. Řešení existují, jen to chce zapojit mozek. Nebo to bude zcela jinak a nebo to vyprchá, ale ukáže to až čas.Zrovna tak soudit Gigafactory, že se jí teď nedaří velkovýroba modelu 3, vždyť začali vyrábět ani ne před čtvrt rokem. Povězme si o tom, jak jim to nejde za rok.Elektromobily a jejich nesmyslnost? Proč? Že neexistují distribuční sítě. Jistě, kolik existovalo čerpacích stanic před 100 lety? I tady existují řešení, jak nepřetěžovat síť. Vyrovnávací akumulátory, superkondenzátory a podobně. Že jsou zatím jen na papíře? Jistě, nebyly zatím potřeba a nikdo nechce riskovat investicemi do neověřených technologií, ale potřeba se zvyšuje a zájem o roste.A Hyperloop? To byl vlastně zpočátku jen takový nápad a kolik společností se ho chytilo. Od náčrtku na papíru se za 5 let stihla postavit testovací nízkotlaká dráha a otestovalo se spousta konceptů. Stejně se najdou blázni, co na základě současných výsledků, hodnotí celý projekt a lámou nad ním hůl.A mezitím do toho všeho USA sypou další půjčky a dotace. Proč? Protože možný výsledek může znamenat mnohem víc. V celkovém rozpočtu je to jen malý zlomeček, ale ten mediální mumraj kolem vyvolává zájem celého světa. A nutí velké výrobce činit nečekaná rozhodnutí, nutí vlády dělat velká prohlášení. Český člověk se tu rozčiluje, jak jsou vyhazovány peníze, ale české peníze to bohužel nejsou. Zeptejte se Američanů, jak moc je to vyhazování peněz štve. Najdou se takový, ale většina je nabuzená a nadšeně tleská. Když nic jiného, tak jsou to chléb a hry, které ale navíc jako bonus můžou změnit svět. Tak přestaňte být škarohlídi, pohodlně se usaďte a bavte se jako já.
Takže pokud někdo vypíchne zcela legitimní věc a zeptá se: Pane Musku jak chcete řešit požár v síti tunelů o několika desítkách kilometrů bez toho, aby Vám tam všichni neumřeli na otravu splodinami a všechny jste úspěšně evakuoval? Odpověď: Jste škarohlíd a pesimista a nemá cenu se s Vámi bavit!.Pane Musku, jak chcete řešit tepelnou roztažnost trubky Hyperloopu? Bude segment uprostřed 100km vedení dostatečně pevný, aby přetlačil masu trubky o délce 50km na obě strany nebo dojde k deformaci a poté ke zhroucení segmentu díky atmosférickému tlaku?Odpověď: Jste škarohlíd a pesimista a nemá cenu se s Vámi bavit!.Pane Musku jak hodláte řešit thermal runaway u vašich battery packů používající Li-Ion akumulátory, které jsou navíc v deformační zóně Tesel a v případě nárazu je vysoká pravděpodobnost uhoření posádky, pokud nebude schopna vystoupit vlastními silami?Odpověď: Jste škarohlíd a pesimista a nemá cenu se s Vámi bavit!
Pokud by to bylo bezúdžbové a bezporuchové, pak by to asi mohlo fungovat. Jenže podle Murphyho zákonů: "Co se může pokazit, to se také pokazí". I proto se občas při ražbě tunelů něco propadne, což znamená vyšší náklady a zdržení. Anebo pokud by se za provozu porouchala nějaká ta plošina nebo výtah, tak se asi budou tvořit zácpy i v podzemí. Což tam zřejmě nepůjde řešit jednodušeji než na povrchu, zejména při rychlostech plošin blížících se k slibovaným 200km/h? 😉
Že tunely jsou technologií dnešní rychlé dopravy, není asi třeba zdůrazňovat. Přesto se konstrukce razicích štítů za poslední desítky let prakticky nijak nezměnila a kromě vylepšování materiálu se nedá o inovaci mluvit.Z konceptu Muska ale pořád není jasné, jak se dá výstavba desetinásobně zlevnit a dvakrát zrychlit. Pořád je to ten stejný princip tunelovacího stroje.
Takže přijedu autem k díře, kde můžu klidně půl hodiny stát, protože mi žádná plošinka nepřijede. A až budu chtít z tunelu vyjet ven, tak budu dole čekat, protože je plošinka zrovna nahoře? Na videu to všechno vypadá hezky a plynule, ale bez normálního odbavovacího systému se to neobejde, tohle nemá smysl.
Porad to nechapu.. pokud to ma byt pro individualni potrebu, tak by to preci znamenalo prevest skoro veskerou silnicni sit pod mesto.. Nebo to je mysleno tak, ze mesto bude mit nejakych 100 bodu , a clovek se bude muset nejprve dostat autem k nejblizsimu bodu a pak tunelem k nejblizsimu bodu jeho destinace a zbytek zase doject autem? (a pak hledat misto na zaparkovani?)
https://www.youtube.com/watch...
Už sa z Muska stáva taký milý usmievavý blázonko ! Na čo siahne premení sa na smiešne divadielko . Už sa teším na "ešalony" rakiet smerujúcich na Mars! Určite jednu aj vypustí , bude prvá a posledná! Poschodové tunely , to tu ešte nebolo. Vie ten blázonko , že obyčajne každých 10-15 metrov / výškovo/ sa vyžadujú iné spôsoby razenia tunela a je iná kvalita materialu ? od tekutých pieskov po žulu ! A obyčajne raziaci štít je unikát a nedá sa obyčajne použiť na iný tunel . Doprava milionov ludí v metre je stratová na celom svete /bez dotácii mesta , štátu by sa metro zastavilo/ a on chce mať zisk pri doprave jednotlivcov ....tak to je odvaha Nie odvaha to nie je , ale hochštapler to je !
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 11. 2017 13:17
Přesně tak. Třeba i ten nesmysl se znovupoužitelností prvních stupňů raket. Tomu přece nikdo, kdo se o kosmonautickou techniku zajímá, nemůže věřit. Musk je blázen.
Tunel jako díra v zemi moc nestojí ani dnes. Problém je s podpůrnými systémy v tom tunelu. Nikde v tom článku nevidím, jak chce ta firma řešit protipožární opatření v několika patrovém tunelu, kolik bude stát údržba takového kolosu a jak je řešeno případné zaplavení tunelu, či jak je řešená evakuace osob z tunelu.Jistě se při troše fantazie najdou i další problematické věci.
Nebýt lidí jako Musk, které ostatní považovali za blázny, tak žijeme dodnes v době kamenné. Neuvízl jste v ní? 🙂
Nebýt lidí co přemýšlí nad věcmi trochu kriticky tak dodnes lidé sní o tom, že jednou budou létat jako ptáci.
Musk na nic převratného nikdy nepřišel. Ale má dobrý smysl pro reklamu.
No, pravda...Elektromobily jsou tady 182 let, on jenom realizoval sen o normálně použitelném elektromobilu, který lidé chtějí.Rakety lítají do vesmíru 60 let, on jenom realizoval sen o raketě, co po vynesení nákladu znovu přistane.Potrubní pošta je tady 164 let, on jenom realizuje sen použít podobný princip na rychlou dopravu lidí na dlouhé vzdálenosti.Dopravní tunely jsou tady 347 let, metro 154 let, on jenom realizuje sen přemístit do tunelů velkou část pozemní dopravy.Prostě si "nemožné" rozdělí na malé možné části, věci k řešení a konkrétní čísla.
Clovece, Vy snad i verite tomu, ze sci-fi trubku ma smysl stavet z Prahy do Brrrna. :o))Zhuleni vizionari jsou fajn, jen je dobre se nad jejich napady aspon obcas trochu kriticky zamyslet. Co sitem projde, tim se pak zabyvat prakticky. Ale tohle fakt neni ten pripad.
A proč by ne?Hyperloop je zatím ve fázi vývoje. Nikdo neví přesné parametry, vstupní náklady na výstavbu nějakého úseku, nikdo neví ani, jaká bude energetická náročnost při provozu.Tvůj komentář mi přijde spíš pesimistický než konstruktivně kritický. Dokud neznáme parametry, nemůžeme hodnotit, jestli se to vyplatí někde stavět nebo nevyplatí.Pokud by např. ČR chtěla zrychlit vlakovou dopravu (co si budeme, jet vlakem z Brna do Prahy, je časově náročné) a výměna vlaků za výkonnější a modernější, trať, která by to zvládala, cena provozu, pokud by to prostě vycházelo stejně nebo dráž než Hyperloop, navíc s přihlédnutím k cestovní rychlosti, proč o něm neuvažovat?Jako, ono je pěkné něco odsuzovat, dokud to není ve finální podobě a nemáme o tom veškeré potřebné informace, ale... to je pak spíš hate než konstruktivní kritika. :)
Musk odhaduje ve svém dokumentu cena na 6mld USD mezi LA a SF. Nicméně kluci z Hyerloop One mají jiný názorhttps://www.recode.net/2016/10/26/13425592/hyper... ...
Díky za odkaz, to jsem netušil. :) Jsem zvědav na finální cenu, snad se jim to povede snížit...Na druhou stranu, vzhledem k ušetřenému času, si můžou dovolit vyšší cenovku, tak třeba by se to proplatilo. Těžko říct.
Zajímavé. Jestli 6 mld USD (Musk) nebo 13 mld USD (Hyperloop One), pořád zlomek plánované "klasické" rychlodráhy California’s high-speed rail system za 68 mld USD...Třeba jedna roura nestačí a budou dvě... čert ví...Každopádně by to byla premiéra, předvídat nejde všechno, něco by se řešilo za chodu, jako u každé nové technologie...
Jestli považujete Teslu za splnění snu o normálním použitelném elektromobilu, tak evidentně sníte o něčem naprosto jiném než já. Což mě ostatně dvakrát nepřekvapuje, naivních, slušně řečeno "snílků" se na světě najde více než dost. 😉
Pro většinu jsou Tesly svým dojezdem naprosto dostačující. :)Jediný, komu mohou svým dojezdem nevyhovovat, jsou možná nějací manažeři, kteří běžně denně najedou např. 800 km v kuse, případně nemají možnost ji nabíjet v práci.Kdo si koupí káru za několik mega, většinou bydlí v domě. Tudíž nabíjení vyřešeno, díky Superchargerům v zásadě i cestování na delší cesty, pokud člověk nehraje doslova na minuty.Většina lidí autem najezdí denně max. 100 km. Asi tolik k využitelnosti velkého dojezdu.
Musk má neuskutečnitelný plány, z nichž mnohé nakonec uskuteční. Pokroky SpaceX jsou úžasný. A to tý firmě taky nikdo nevěřil...
Jenze SpaceX vetsina lidi, kteri se v problematice orientuji, uz odpocatku chapala jako velmi ambiciozni, nicmene uskutecnitelny projekt. A to vcetne te znovupouzitelnosti prvnich stupnu. Tj. nikdo rozumny to apriori neodmital jako zjevnou kokotinu. To se bohuzel o mnoha napadech pane Muska ze zcela objektivnich duvodu rict neda.(A i cinnost SpaceX je provazena obcasnym iracionalnim velkohubym prohlasenim majitele. Zbytecne tim sve firme skodi.)
Právěže ani ne. Většina odborníků se Muskovi smála. Už jen z principu, člověk, co zbohatnul na bankovnictví, chtěl rozjet zcela odlišné projekty.I na Teslu dnes mnozí nadšenci do automobilů plivou (viz. autoforum), přitom všichni ostatní, včetně vrcholných představitelů automobilek si začínají uvědomovat, jak je Tesla dostala. :)Jasně, Musk mnohdy přestřeluje termíny, taky kolikrát prezentuje nápady, který se pak překopou, změní. Na druhou stranu, řekl bych, že se mu úspěšně daří budovat auru člověka, co chce změnit svět.Třeba taková Tesla má tolik věrných fanoušků právě proto, že je jiná, kdyby to byl výrobce automobilů jako každý jiný, nikoho by to nebralo. To, že tomu dávají ten další rozměr: "naším cílem je přechod světa k udržitelné a obnovitelné energii", to na lidi zabírá.Jeff Bezos a jeho Blue Origin taky celkem slušně válí, přitom nevím o tom, že by jeho firmu lidé tolik podporovali. Po pravdě, kromě toho, že má Bezos Amazon, ani pomalu nevím, kdo to je.
Nuz hej, miliardar mina peniaze na hracky. Mal by dospiet a venovat sa tak ako ostatni slusni miliardari spekulaciam na burze, na realitnom trhu a s komoditami. Pripadne by mal investovat do prezidentskej kampane, ako ostatni slusni miliardari......Ja som celkom rad ze sa nasiel niekto kto ma peniaze a gule na to aby realizoval projekty. Snad sa niekam posunieme.
Ahááá, takže vlastne povedali, že tento projekt bude úspešný, ak:- dokážeme 10-násobne znížiť náklady razenia- vymyslíme spôsob ako raziť a stavať bez zastavenia- vyriešime problém energetickej náročnosti razenia- dokážeme nahradiť vysokošpecializovaných a skúsených tunelárov nejakým SW či UI- budeme predpokladať, že 9m pod zemou nie sú žiadne iné inžinierske sieteNo fajn, teraz už len vyriešiť týchto pár "drobností" 😀😀😀
Asi tak. Jako vtip pro pobavení je to dobré, jinak nic.
Přesně tohle něktří řikali když přišel s plánem že bude do vesmíru vynášet vlastní rakety, poté to říkali když chtěl přistát s prvním stupněm, pak to říkali když chtěl opakovaně použít první stupeň rakety...
Porovnávaš jablká s hruškami, Musk v prípade rakiet nič nové nevynašiel, len mierne vylepšil už existujúce technológie a doladil spoľahlivosť.V tomto prípade je však potrebné začať prakticky od nuly - treba vymyslieť úplne novú technológiu razenia a stavania tunela, vytvoriť na to samostatný SW/UI, prísť na to ako by sa automaticky menili hroty na raziacom štíte, poriešiť inžinierske siete a iné prekážky v zemi... zvládnuť toto všetko bude stáť obrovské peniaze a potrvá to viac ako len nejakých pár rokov 😉
Nic nevynasel? Tak to je hodne odvazne tvrzeni.
Oki, opravujem, nič zásadné v tomto smere nevynašiel - rakety tu už boli, rovnako aj spôsob pristávania, pokusy o opakované použitie rakety či aspoň jej hlavných častí samozrejme tiež 🙂
Ne, nic takoveho nebylo. Pristani celeho prvniho stupne s pouzitim supersonic retropropulsion se neda absolutne srovnavat s planem(!) ULA na odhozeni casti motoru na padaku behem startu. Ale kdo chce psa bit, hul si vzdycky najde.
Ach jaj, evidentne nepoznáš históriu vertikálneho pristávania a chceš mudrovať 😀Skús si niečo pohľadať o projekte McDonnell Douglas DC-X z deväťdesiatych rokov alebo o prvých úspešných VTVL (Vertical takeoff, vertical landing) raketách zo šesťdesiatych rokov 😉
A prvni spalovaci motor taky nebyl zadny pokrok, protoze ohen znali uz v praveku.
Skúsim to druhýkrát a oveľa jednoduchšie - stačí len kliknúť a čítať:https://en.wikipedia.org/wiki/VTVL... 😉
Podle me(a podle reality) nikdo driv nedokazal pristat s prvnim stupnem, ktery nesl naklad na obeznou drahu. Nikdo uspesne neprovedl supersonic retropropulsion v zemske atmosfere. Nikdo nedokazal znovupouzit orbitalni prvni stupen. Podle tebe to neni nic noveho a asi bys to zvladl s prstem v nose, kdyz uz dilci veci byly jednotlive zkouseny nekdy driv v mensim meritku. To nema smysl to dal rozebirat. Mozna o tom neco malo vis a to co dokazalo SpaceX ti neprijde nijak zajimave. Ja o tom taky neco malo vim a prijde mi to uzasne.
Opravdu ti přijde vhodné srovnávat DC-X, které bylo v max. výšce 3 km s Falconem 9, jehož první stupeň je odhozen někdy ve 140 km?Pro porovnání: DC-X výška: 12 m, váha : 19 t, Falcon 9 1.2 : 70 m, váha: 550 t.Vypadá to, že něco málo ohledně tohoto víš, takže je ti asi jasné, že letět do výšky 3 km a nebo 140 km a úspěšně zpět přistát je obrovský rozdíl. Ta rozdílná náročnost obou letů je obrovská.
DC-X bol testovací prototyp, preto samozrejme nikdy nemal lietať tak vysoko ako Falcon. Mal slúžiť na otestovanie technológie, pôvodne plánovanej pre znovupoužiteľný celý nosič (nielen prvý stupeň ako pri Falcone).Projekt stroskotal z jednoduchého dôvodu - nebol ekonomicky výhodný.P.S. Falcon 9 mal tiež prototyp - Falcon 1. A ten bol tiež oveľa menší - výška: 21m, váha: 38t 😉
Spis nes vyska je problem rychlost. U GTO misi je rychlost pri oddeleni prvniho stupne pres 8000 km/h. Proto se to neda srovavat ani s New Shepard, ktery take do tech 100 km vyleti, ale nema zadnou horizontalni rychlost.
Jen drobny napad. Co kdyby se razici hroty menily stejne jako zraloci zuby?
Ono se to taky tak provádí. Ty zuby tam nevydrží věčně, takže je potřeba zastavit celý stroj a provést výměnu.
Mohu Vás poprosit o více info ohledně inženýrských sítí v hloubce 9 m pod zemí?Pokud vím, tak elektřina se ukládá kolem hloubky 0,7 m a vodovod v nezámrzné hloubce čili od 1,5 m. Existuje nutně něco, co potřebuje být ve Vámi zmíněné hloubce (asi nalezneme extrémy, kde takové výkopy existují, ale o to mi až tak nejde)?
Vo veľkých mestách nie je nič nezvyčajné, keď sú vedené niektoré siete cez kanalizáciu či iné podzemné rúry/šachty, v Londíne je takto napríklad často ťahaný internet.Okrem sietí tu samozrejme treba rátať so základmi niektorých budov, starými šachtami či potrubiami, a samozrejme často nepredvídateľným geologickým zložením...
Díky!
Tak těch 9 metrů není žádná utopie. Například když musíš kanalizací překonat kopeček. Voda do kopce neteče. 😉
Achjo."rakety tu už boli", tunely zde taky byly před Muskem. :)Píšeš, že míchá hrušky s jabkama a přitom ty ani nepoznáš hrušku od jabka. Jak sám píšeš o tunelech: "treba vymyslieť úplne novú technológiu razenia a stavania tunela" - to je přesně to, co se v případě SpaceX dělo.Všechny důvody, co jsi vypsal v případě ražení tunelů, byly totožné jako se SpaceX: zlevnit starty raket, znovupoužitelnost, častější starty raket po sobě, to je v zásadě totožné jako snížení nákladů při ražení, razit rychleji, méně náročně."zvládnuť toto všetko bude stáť obrovské peniaze a potrvá to viac ako len nejakých pár rokov" - No, víš, nechci ti kazit iluze, ale postavit konkurenceschopnou raketu (Falcon 9), stálo taky obrovské peníze a trvalo to víc než jen pár let. :)
Nemáte pravdu. V případě raket se dal použít obrovský rozvoj moderních senzorů v poslední dekádě. Pokud dnes dokáže řídit model vrtulníku nebo kvadroptéry i malé dítě, dá se stejná technologie použít i u přistání rakety. Prostě je to minimálně představitelné, obzvlášť když technologie existuje. (S trochou nadsázky se dá říct, že za rok vám na to Čížek v seriálu o HW na Živě vytiskne návod za pár centů )U tunelů ale nic takové není. Technologie pořád stejná, zlepšuje se akorát materiál.
SpaceX vymyslel nový raketový motor?Nie, použil už existujúcu technológiu, materiály, palivo, hodne zapracoval na spoľahlivosti a znovupoužiteľnosti, ale náklady tým samozrejme 10x neznížil.Ak chce Musk 10x znížiť náklady na razenie + stavať počas razenia + robiť to bez potreby ľudskej obsluhy, neexistuje v súčasnosti ŽIADNA technológia, ktorá by sa na to dala použiť. Všetko v tomto smere treba vymyslieť nanovo.V tom je ten zásadný rozdiel oproti raketám, o ktorom hovorím 😉
V tom případě mi vysvětli, jak je možné, že start Falconu 9 stojí o mnoho méně než start konkurenčních raket a teď díky znovupoužitelnému prvnímu stupni stojí ještě méně. Samozřejmě, že náklady snížil, poměrně významně.Že SpaceX nevynalezla nový raketový motor? Okey.http://www.elonx.cz/prehled-motoru-spacex/... "Merlin 1D má nejlepší poměr tahu a hmotnosti (TWR – Thrust-to-weight ratio) ze všech raketových motorů na světě. Váží 470 kg a má tah 845 kN na hladině moře"
Nehledě na to, že SpaceX testuje další nový motor, Raptor.Pokud se na to díváš optikou : "použili stávající techniku a možnosti k vylepšení něčeho stávajícího", tak to je pak těžké. Vždy, i v případě boring company, se staví na tom, co již bylo objeveno, jen se testují nové způsoby, inovuje se. Nikdo jen tak nelusknul a z ničeho nic nevynalezl např. fotoaparát, dnešní PC, nebo smartphone, byl to postupný vývoj. Vždy se staví na nějakých základech.Pokud říkáš, že SpaceX neudělala nic převratného, protože rakety zde před Muskem byli, tak to samé se prostě týká i tunelů a boring company, protože tunely lidé dělají úspěšně už pěknou řádku let.Když se na to dívám takovou optikou, tak v zásadě můžu říci, že např. smartphony nejsou žádnou revolucí, protože mobily tu jsou již asi 30 let nebo kolik.SpaceX je jedna z nejprogresivnějších firem na světě, natož v kosmickém průmyslu, pokud to nevidíš, je to smutné. Ostatní firmy to ale vidí, ULA má se SpaceX obrovský problém, protože Falconům prostě cenově konkurovat nemůže.
Štart Falconu je takmer 2x lacnejší ako u konkurencie, nie 10x ==> žiadna revolúcia, ale evolúcia.V prípade Merlina 1D ide o vylepšený klasický raketový motor, ešte stále s otvoreným cyklom. Pripravovaný Raptor už má mať uzavretý cyklus, ale na motoroch s uzavretým cyklom pracujú samozrejme viacerí.A pokiaľ viem všetci pri tom vychádzajú zo skutočne revolučného (a takmer 20 rokov starého) ruského motoru RD-180 🙂Ešte raz, nikde netvrdím, že Musk nič nevyvinul či nezlepšil, urobil toho pre rozvoj kozmonautiky veľa. Ale ak chce spôsobiť takú revolúciu v razení tunelov, o akej hovorí vo vyhlásení, tak musí prísť s niečím novým a skutočne revolučným, čo ešte nikto nepoužil.
Nepředstavuju si, že pan Musk prožene tunelem denně deset milionů lidí, ale že (aspoň zpočátku) umožní hladce projet městem těm bohatším. Ale ani to není malý cíl.
Vedel by ste aspoň typnúť cestovné na jednu jazdu ? 1 km 100USD , alebo 200 USD ? Lebo aj on stavia za peniaze a vyzerá to , že za požičané , cudzie peniaze ! Lebo jeho rozprávkové bohatstvo sa asi rozpustí pri jeho hračke elektrickom autíčku ! Lebo on nikdy nespustí seriovú výrobu a tých 500 000 objednávok nikdy nerealizuje !
Tak ja si teda zkusim tipnout. V nejakem vetsim a bohatsim meste muze byt denni pausal za vyuziti tunelu treba 20 dolaru(kdyz clovek vydelava $40 za hodinu a tunel mu usetri hodinu dojizdeni, tak je to jasna volba). Tunely vyuzije 250 tisic lidi denne. To mame dve miliardy dolaru rocne. Jestli dokazi budovat tunely treba za 1/15 soucasnych nakladu, tak ten rocni prijem odpovida vybudovani 20 kilometru tunelu. Kdyz se teda vybuduje nejaka slusna sit(treba 200 kilometru) aby o to byl zajem, tak je sance, ze by se to mohlo zaplatit. Kazdopadne se na tom asi budou podilet i mesta. Protoze to je to, co mesta delaji... staraji se o dopravni infrastrukturu. Kdyz budes chtit rozpocitat treba prazskou Blanku na 75 let provozu, tak te JEDNA JIZDA prijde na 45 korun!
souhlas, je to dobré řešení. Zabít ho může jen cena nebo terorismus.
Pokud se něco takového bude realizovat u nás, tak by bylo třeba přivést externí odborníky a hlavně k tomu nepouštět Metrostav a Euroviu, jinak to dopadne jak s výstavbou tunelového komplexu Blanka.
A jak ze ta Blanka dopadla? Jezdim s ni celkem casto a evidentne celkem funguje. Nesmite zase verit vsemu co se doctete v senzacechtivem tisku.
Dopadla tak, že stála přes 43 miliard při předpokládané ceně 17 miliard. Ještě, aby nefungovala.
Ať přijede do Prahy, ukážu mu čárku na zdi, která ukazuje tehdejší hladinu vody. Tunely jsou super!
Na spektru jem se díval, jak kopali tunel v Singapuru, kde dokáží tunel po záplavám odvodnit. Nemají s tím zavodněním problém.
Voda nie je problém ! Keď o nej vieš a si pripravený! Moskovské metro sa stavalo kde boli tekuté piesky /voda+piesok/ a postavilo sa ! A stavalo sa pred 80 rokmi/?/ , pred ll. svetovou vojnou . Keď sú neobmedzemí zdroje a zaujem niekoho , že to musí byť , tak to bude! SIngapúr nie je unikát , takto sa stavia každé 2-3 metro vo svete .....
Zajeďte se podívat do Eurotunelu, ten je pod mořem. A mnoho dalších silničních i železničních tunelů rovněž. A tu čárku hladiny vody tam neuvidíte.
Tak ale porovnavat tunel nekde na vychode europy resp. asie ...
Pokud se na to pořádně podíváte, tak voda těm tunelům moc neublížila. Stojí pořád na stejném místě. Z celkové výše škod 73 mld Kč šla na metro méně než desetina, týkalo se to ale spíš stanic a infrastruktury. Ne tunelů, těm voda fakt nevadila...
V clanku sa spomina ze verzia tunela pre hyperloop bude vzduchoprazdna/vzduchotesna. Teda ak maju predsavzatie ze urobia vzduchotesny tunel asi nebude problem ani s vodou ale vychadzam iba z toho co tvrdia.
Co k tomu říci, hodně odvážný, řekl bych nerealizovatelný projekt. Ještě dražší než metro, kde se převáží pouze lidé a ne auta včetně lidí. Ale i v pražském metru, by se asi podle Muska mohla přepravovat auta. Kdyby Musk dokázal kopat 10x levnější tunel, tak by mohla být i budoucí Blanka 10x levnější.
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 11. 2017 10:57
Nemohla byť 10x lacnejšia. Razenie samotného tunela , rúry z bodu A do budu B je lacnejšie 10x aj teraz . Ale zbytok je "balast " ktorý nemá nič s rúrou spoločne. Už iba ten vtip , že sa museli meniť všetký káble za vodevzdorné , čo tie namontované boli z papiera ....
"Systém tunelů může být vícevrstvý, takže se stále může zvyšovat kapacita, pokud to bude potřeba. Samotné trasy tunelů jsou navíc takřka neomezené"... To je veľmi, ale veľmi zavádzajúce. Variabilita geologických podmienok je veľmi veľká a tak, ako nebude všade razenie možné, tak nebude všade rovnako náročné a tiež nebude rovnako finančne nákladné.
A hodně velký vtip v článku je k tomu zemětřesení v LA.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.