Těžký boj: ztráta XBoxu se prohlubuje

Je to největší ztráta, jakou kdy utrpěla nějaká divize Microsoftu. Ztráty rostou souběžně s tržbami – kdy přijde bod zvratu?
U herní konzole X-Box se Microsoft možná vydal na svou nejriskantnější cestu. Nikdy tento typ produktu nevyráběl; řadu let naopak představitelé firmy tvrdili, že konzole jsou slepá cesta vývoje a že stejně se časem budou všechny hry hrát na pécéčku. Firma ve svém pravidelném hlášení americké Komisi pro cenné papíry musela přiznat, že se ztráta divize „Home and Entertainment“, jejíž dominantní aktivitou je právě XBox, prohlubuje.

Za poslední čtvrtletí loňského roku činila ztráta 348 mil. dolarů, skoro dvojnásobek ze stejného čtvrtletí předloňského roku (180 mil.). Celkové tržby se zvýšily, i když ne tak podstatně: z 833 mil. na 1.28 miliardy – nepoměr mezi růstem tržeb a ztráty lze alespoň zčásti vysvětlit cenovou válkou v oblasti herních konzol. Výrobci jsou zvyklí, že na vlastní konzole nevydělávají a že si vše vynahradí na následném prodeji her, který je pod jejich kontrolou (proto zasahují jak nejtvrději mohou proti různým hackům a úpravám umožňujícím používat konzole k jiným účelům, hrát „pirátované“ hry atd.). Cenová válka mezi výrobci konzol (Sony, Microsoft, Nintendo) ale srazila obvyklé ceny na polovinu – výrobce, který dříve na jedné konzole prodělával pár dolarů nebo byl na svých, dnes na každém kusu hardware prodělává o řád výše. Současný odhad analytiků je, že Microsoft na každé prodané konzole stále prodělává 100 až 200 dolarů.

XBoxu se za dobu existence prodalo podle nezávislých odhadů 8 miliónů kusů; to je jistě dobrá základna pro zisky z prodeje her. Jenomže Sony PlayStation 2 nedávno překročila laťku 50 miliónů kusů, a takový nepoměr hovoří pro japonského výrobce ve všech směrech: popularita, síla značky, chuť vývojářů vyvíjet hry pro tak velký zákaznický segment. Sony říká, že PS 2 je už v profitu, a stále může svého konkurenta tlačit ke zdi, aniž svůj provozní profit na PS 2 ztrácí a přitom aniž dovolí Microsoftu dostat se do zisku.

Microsoft musí ohledně XBoxu vyřešit ještě další otázky. Dostal se do sporu s dodavatelem klíčové komponenty konzole, grafických čipů – s firmou Nvidia. Komentátoři trefně poznamenávají, že pro Nvidii byl XBox současně kletbou i požehnáním. Na jedné straně přidal nějakých 20% k tržbám firmy, na druhou stranu ale odčerpal její nejlepší kreativní síly – výsledkem je, že Nvidia začíná zaostávat v grafických čipech pro běžná PC, ve své dřívější parádní disciplíně. Mezi Microsoftem a Nvidií nyní panuje arbitrážní spor ohledně cen za grafiku; a Microsoft se přitom musí brzy rozhodnout, kdo bude dodavatelem grafiky pro připravovaný XBox 2. Nvidia by byla samozřejmě kvůli návaznosti ideální, ale váhá, jestli do toho má vůbec jít – jsou to značné investice do vývoje, a co když se ani XBox 2 nebude dobře prodávat?

Zajímavé dále je, že ze všech divizí Microsoftu byly ve čtvrtém čtvrtletí ziskové pouze dvě: divize těžící především z Office (zisk 1,88 miliardy při tržbách 2,41 mld!) a serverová platforma (zisk 498 mil. při tržbách 1,67 mld). Ztrátová je divize MSN, i když se ztráta proti minulosti zmenšuje, a ztrátová je rovněž divize Business Solutions (vzniklá akvizicí Great Plains Software a Navisionu); zde ztráta vzrostla na 93 mil. dolarů, ale aktivity této divize jsou teprve v začátcích, takže její hodnocení je předčasné. Nicméně ztrátová je i poslední, maličká divize nazvaná CE/Mobility, kde je vlajkovou lodí Pocket PC: ztráta 39 mil. při tržbách 21 mil. Ukazuje, jak miniaturní a doslova zanedbatelný proti např. operačním systémům a Office tento tržní segment zatím je.

Diskuze (22) Další článek: Hackerům se u nás daří

Témata článku: Microsoft, Xbox, Divize, Japonský výrobce, Herní konzole xbox 360, Poslední odhad, Home Office, Těžký boj, Nezávislá kontrola, Ztráta, Značná popularita, Ps 4 herní konzole, Slepá cesta, Herní grafika, Současný odhad, PS 2, Boj, Loňská grafika, Serverová platforma, Nvidia, Profit


Určitě si přečtěte

Nejjednodušší cesta, jak nepřijít o data: nastavte si zálohování a zapomeňte

Nejjednodušší cesta, jak nepřijít o data: nastavte si zálohování a zapomeňte

** Přijít o důležitá data je jednodušší, než si umíte představit ** To, zda a jak snadno je získáte zpět, záleží především na vás ** Když si nastavíte zálohování, může to být otázka několik minut

Karel Kilián | 33

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 21

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

Filmové pirátství asi jen tak nezmizí. Když už musíte, stahujte bezpečně v Seedru

** Máme HBO Go, máme Netflix... ** Ale stejně krademe filmy a seriály ** Když už musíte, stahujte torrenty bezpečně v Seedru

Jakub Čížek | 146

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

Co je to UWB? Nová technologie zastoupí Wi-Fi, Bluetooth i NFC a slibuje velké věci

** V nových mobilech se začíná objevovat tajemná zkratka UWB ** Jde o další technologii, jak navzájem propojit různá zařízení ** Oproti Wi-Fi a Bluetooth má řadu výhod

Lukáš Václavík | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači