Test šestnácti levných grafik: od HD 2400 XT po 8600 GTS

Levné grafiky se prodávají nejlépe. Jsou oblíbené pro nízkou spotřebu, tiché chlazení a uspokojivý herní výkon.

Ještě před spuštěním prvního grafického testu jsme testované grafiky rozdělili na dvě skupiny podle výkonu na nižší a nižší střední třídu a vyšší střední a vyšší třídu. Karty vyšší třídy najdete v příštím testu.

Nemá smysl testovat na nejsilnější grafice malá rozlišení s nízkými detaily, výkony karty navíc většinou při tomto nastavení při vysokých počtech snímků za vteřinu již limituje výkon procesoru. Naopak testovat u nejslabších grafik vysoká rozlišení s anti-aliasingem je prakticky nemožné. Nicméně v kategorii levných grafik otestovali i

Nejdůležitější je výkon ve hrách

Pro každou kategorii jsme pak stanovili zcela odlišná nastavení s ohledem na to, co a v jakých detailech bude na grafikách uživatel hrát. Levné karty jsme testovali při rozlišeních 1 280 × 1 024 a 1 680 × 1 050 bodů a ve středních detailech. DX10 hry ve Windows Vista jsme úplně vynechali kvůli většinou nedostatečnému výkonu pro tyto hry. Navíc stále dává drtivá většina hráčů přednost Windows XP, ve kterých při hraní her dosahují grafické karty v průměru stále lepší výsledky. Drahé karty ale již rozhraní DX10 neminulo, stejně jako rozlišení 1 920 × 1 200 px, vysoké detaily, zapnuté HDR či anti-aliasing.

Grafické benchmarky 3DMark06 a 3DMark05 sice nikdo nehraje a jejich skóre nemusí odpovídat skutečnému výkonu při praktickém nasazení, nicméně i v nich jsme grafiky testovali. Berte je spíš jako orientační, můžete si díky tomu udělat přibližné srovnání například s kartou, kterou máte právě právě v počítači, ale nemusí to přesně odpovídat výkonu, který podávají ve hrách. Berte také v úvahu fakt, že výsledky v 3DMark05 u výkonnějších grafik značně omezuje procesor a v 3DMarku 06 je výkon procesoru dokonce do výsledného skóre započítán.

Bez Frapse ani krok

První herní test probíhal v nové hře Bioshock, která vypadá při nastavení DX10 stejně jako v DX9. Spustili jsme v ní první epizodu, kdy se vynoříte z vody a vidíte kolem sebe plameny. V tu chvíli jsme nechali na 30 s běžet zachytávání FPS pomocí nástroje Fraps. Podobně jsme měřili i výkon ve hře Tomb Raider: Legend s tím, že jsme v ní zapnuli podporu moderních efektů. V nové hře Medal of Honor: Airborne jsme Frapsem snímali FPS po čas seskoku padákem na střechu v první epizodě hry, v závodních hrách Test Drive Unlimited a Colin McRay Rally: Dirt zase během jízdy po stále stejném úseku tratě. U her Oblivion a Ghotic 3 jsme měli nahrány náročnější úseky hry, které jsme po jejich načtení opět snímali tímto vynikajícím nástrojem.

Bioshock.jpg CMR.jpg 
Jedna z nejnáročnějších scén hry Bioshock je tato, plná plamenů
Simulátory v testech zastupoval Colin McRae: DIRT

Ani u hry Heroes of Might and Magic V jsme se bez Frapse neobešli. Jelikož nelze pokaždé zaručit stejnou scénu, snímali jsme počet FPS během úvodního předváděcího dema kampaně Hot Pursuit, která byla díky stromům a četným postavám ze všech nejnáročnější. Výhodami her F.E.A.R., Company of Heroes a novinky World in Conflict je vestavěný benchmark, testování v nich tedy bylo snadné. Tyto hry a ještě Quake 4 a Serious Sam 2 jsme navíc testovali za pomocí programu TPUBench, který je umí automaticky za sebou pouštět podle jednoduchých skriptů.

WIC.jpg lost.jpg
Výbuchy ve hře World in Conflict vypadají i v DX9 velmi realisticky
Výkonné grafiky jsme v rözhraní DirextX 10 prověřili hrou Lost Planet

Zahřívání a spotřebu nepodceňujte

Mezi elektrickou síť a testovací sestavu jsme zapojili wattmetr, který měřil odběr celé sestavy. Snímali jsme odběr během klidu ve Windows XP a též jeho špičkovou hodnotu po proběhnutí všech herních testů. Hlučná grafika dokáže potrápit nejednoho hráče i nehráče. V tabulce tedy naleznete subjektivně hodnocenou hlučnost jednotlivých grafik jak při zátěži, tak bez zátěže.

K tomu neodmyslitelně patří také měření teploty grafického čipu i samotného chladiče. Především pasivně chlazené grafiky by se neměly přehřívat nejen kvůli snižování životnosti grafického čipu či pamětí, ale také z důvodu kompletního ohřívání vzduchu uvnitř skříně. Teplotu chladiče jsme po hodinové zátěži měřili infračerveným teploměrem na nejteplejším místě chladiče. Ještě vyšší je ale teplota samotného grafického jádra, jejíž maximální hodnotu jsme po zátěži odečítali za pomocí programů ATI Tool nebo Rivatuner. U výkonných grafik nemělo smysl měřit teplotu chladiče, resp. plastového krytu, v tabulce ji tedy nenajdete.

Proč testovat výkonné karty ve vysokých rozlišeních?

Hlavním důvodem, proč jsme testovali výkonné grafiky v rozlišení 1 920 × 1 200 bodů je fakt, že při těch nízkých rozlišeních (1 280 × 1 024 bodů) je v některých (zvláště starších) hrách počet naměřených snímků za sekundu již silně závislý na výkonu procesoru. Důležité je také uvědomit si, že není s ohledem na časovou náročnost testů možné měřit ve všech dostupných rozlišeních. U výkonných karet až při rozlišení 1 920 × 1 200 například zjistíte, že u GeForce 8800 GTS 320 MB je její výkon již omezován velikostí videopaměti. Pokud grafické karty takové rozlišení her plynule zvládnou, je jasné, že nižší jim již rozhodně problém dělat nebude. Testy výkonných karet ve vyšším rozlišení jsou stále důležitější, protože ceny 20-22" monitorů dnes začínají na pěti tisících korun a v ceně do deseti tisíc korun už najdete v sortimentu výrobců desítky panelů. Monitory s 24" úhlopříčkou a rozlišením 1920×1200 bodů se prodávají už od necelých deseti tisíc korun s daní, a tak jsou stále žádanějším artiklem.

Testovací sestava
procesorIntel Core 2 Duo E4300
základní deskaGigabyte GA-965P-DS4
paměť2× 1 GB Corsair DDR2-800 4-4-4-12
skříňGMC H-60 Phoong
zdrojCorsair HX520w, 520 W
HD DVD/Blu-Ray mechanikaLG GGW-H20L

Použité měřicí přístroje a pomůcky
infračervený bezdotykový teploměr s laserovým zaměřovačemVoltCraft IR-270H
wattmetrVoltraft Energy-Check 3000

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,