Test Radeonu HD 2900 XT: R600 je konečně tady!

Na novém Radeonu poháněném čipem R600 jsme změřili všechno, co se dalo – tedy i výkon pod Windows Vista.
Test Radeonu HD 2900 XT: R600 je konečně tady!

Testovací sestava

Karty jsme testovali ve skříni middle tower ATX s 25cm větrákem v bočnici, který pozitivně ovlivnil graf naměřených teplot. Při testech hlučnosti byl větrák odpojen.

Testovací sestava
procesor Intel Core 2 Extreme X6800 (2,93 GHz)
chladič procesoru Cooler Master Hyper TX
základní deska Gigabyte GA-965P-DS4
paměti Corsair DDR2-1066 @ 800 MHz 4-4-4-12
pevný disk Seagate Barracuda 7200.7+, 160 GB, SATA
zdroj Corsair HX620w (12V1: 18 A, 12V2: 18 A, 12V2: 18 A)
skříň Enermax Chakra
grafické karty ATI Radeon HD 2900 XT, 512 MB
Asus GeForce 8800 GTS, 640 MB
nVidia GeForce 8800 GTX, 768 MB
Sapphire Radeon X1950 XT, 512 MB
operační systém Windows XP Professional SP2
Windows Vista Ultimate x64
DirectX 9.0c, duben 2007
10 (Vista), duben 2007
ovladače
  • nVidia ForceWare 158.19 pro GeForce
  • nVidia ForceWare 158.42 pro GeForce ve Windows Vista
  • ATI Catalyst 7.4 pro Radeon X1950 XT ve Windows XP
  • ATI 8.37.4 (HD 2900 oficiální testovací ovladač) pro
    Radeon HD 2900 XT a Radeon X1950 XT ve Windows Vista
  • některé testy přeměřeny s 8.37.4.2 z 11. května

V ovladačích bylo vynucené vypnutí vertikální synchronizace a celkové nastavení kvality obrazu na „high quality“. Anti-aliasing byl zapínán buď v aplikaci nebo vynucením (override) v ovladačích v závislosti na konkrétním testu (například ve hře Stalker nebyl použit 4× MSAA, ale shader anti-aliasing nabízený hrou – to samé kvůli postprocessing efektům platí i pro Heroes of Might and Magic V. V těchto hrách standardní MSAA vynucené ovladači korektně nefunguje).

Použité zkratky:
AA ... 4× multi-sampling
AF ... 16× anizotropní filtrování
10 ... 1 024 × 768 px (4:3)
12 ... 1 280 × 1 024 px (5:4)
16 ... 1 600 × 1 200 px (4:3)
20 ... 2 048 × 1 536 px (4:3)
25 ... 2 560 × 1 600 px (16:10)

Windows Vista Experience Index – Radeon HD 2900 XT a Radeon X1950 XT

Windows Vista Experience Index – GeForce 8800 GTX a GeForce 8800 GTS

Spotřeba, hlučnost, teplota

Měřil jsem spotřebu celé sestavy bez monitoru se zásuvkovým wattmetrem Voltcraft Energy Monitor 3000. Výsledky jsem rozdělil do několika kategorií – kdybych totiž napsal, že počítač s Radeonem HD 2900 XT si řekně o 320 W a s GeForce 8800 GTX o necelých 300 W, neodpovídalo by to zcela realitě. Většinou je odběr proudu těchto karet srovnatelný, i Radeonu HD 2900 XT dochází však k vyššímu špičkovému odběru. Zajímavostí je, že spotřeba sestavy v režimu nečinnosti (ve Windows) byla pod Windows Vista se zapnutým rozhraním Aero zhruba o 3–5 wattů nižší.

                                                                  Radeon HD 2900 XT GeForce 8800 GTS GeForce 8800 GTX Radeon X1950 XT
Takt jádra/takt pamětí 740/1 640 MHz 513/1 584 MHz 576/1 800 MHz 621/1 584 MHz
Spotřeba – 2D [W] 159 144 179 120
Spotřeba – max. kromě Lost Coast [W] 307 247 300 251
Spotřeba – max. (Vista) [W] 322 255 295 255
Spotřeba – 3DMark06 [W] 306 225 277 240
Spotřeba – Lost Coast (25, AAAF) [W] 321 234 295 252

Čip Radeonu HD 2900 XT nemá přes sto stupňů Celsia, jak se po internetu šířilo, v zátěži v dobře větrané skříni jsme dosáhli maximálně 79 °C. Pokud jsme vypnuli systémový větrák, teplota se už nezvýšila – dynamická regulace otáček teplotu hlídá.

Hlučnost jsem měřil hlukoměrem ve ztichlé místnosti (testlab Computeru, 3:00 ráno), hlukoměr byl umístěn stále na stejném místě, pro zátěž byla použita hra Oblivion (náročná scéna, 2 560 × 1 600 px, 4× AA, 16× AF, čtyři minuty). Všechny větráky kromě jednoho supertichého ve zdroji Corsair HX620w (jeho hluk ani při měření z 30 cm nepřekračuje 30 dBA) byly pro účely měření zastaveny.

Na rozdíl od referenčního chlazení předchozích Radeonů X850, X1800 nebo X1900 nezačne větrák HD 2900 XTpříšerným hukotem, ale od zapnutí až po práci ve Windows je velice tichý. Ihned po přepnutí do 3D však zařadí druhý rychlostní stupeň a dává o sobě vědět jako GeForce 8800 GTX po delší zátěži. Dále už produkovaný hluk nestoupá a při velmi nízkém hluku okolí (pod 30 dBA) jsem naměřil zhruba stejnou hodnotu jako u 8800 GTX. Subjektivně posouzeno byl však produkovaný hluk lidskému uchu nepříjemnější a výraznější.

Kdybych měl tedy karty seřadit od nejhlučnější a jejich hluk charakterizovat, dopadlo by to takto: 1. Radeon X1950 XT – větrák se po zapnutí počítače roztočí na 100 % otáček a naměřených 64 dBA opravdu rve uši. Do dvou vteřin sníží otáčky, přesto se ve 2D jedná určitě o nejhlučnější kartu. Ve 3D také, jenom pro hlukoměr ne – zvuky, které větrák v delší zátěži produkuje jsou slyšet dost daleko. To mluvíme o třetím stupni – otáčky se zvyšují schodově v závislosti na teplotě. 2. Radeon HD 2900 XT – po startu a ve 2D režimu je takřka neslyšitelný, bohužel ihned po detekci zapnutí nějaké DirectX nebo OpenGL hry přeřadí na vyšší rychlostní stupeň, v němž je subjektivně mírně hlučnější než GeForce 8800 GTX. 3. GeForce 8800 GTX – dlouhou dobu zůstává větrák navzdory vyšší teplotě na nízkých otáčkách a tedy dost potichu. Po zhruba půl minutě maximální zátěže se roztočí více a je už v jakémkoli tišším počítači znatelný. GeForce 8800 GTS – suverénně nejtišší karta, o které budou i při dlouhodobé zátěži vědět jen majitelé nejtišších počítačů.

 

Témata článku: Windows, Poslední ovladač, Existující řešení, Použitá hra, Vertikální synchronizace, Far Cry 3, Jediný zástupce, Možný případ, Šroubek, Call of Duty, Call of Duty 2, Decathlon, Grafická divize, Detail, Far Cry, Lidské vnímání, Následující generace, Velká ztráta, Sousední pixel, Heroes, Verze, Fear, Výpočetní náročnost, Široká oblast, PC


Určitě si přečtěte

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 18

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 102

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

Teachable Machine: Umělá inteligence za pět minut i bez doktorátu z ČVUT

** Pochopit techniky a principy A.I. je složité ** Ale nebojte, jde to i bez doktorátu z IT a matematiky ** Vyzkoušíme generátor neuronových sítí od Googlu

Jakub Čížek | 10

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

Jak nahradit webkameru: jde to telefonem, zadarmo a s lepším obrazem

** Koronavirus donutil mnohé zaměstnance pracovat z domova ** V souvislosti s tím vzrostla poptávka po webových kamerách ** Webkameru ale nemusíte kupovat – stačí mobil a aplikace!

Karel Kilián | 15

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 151

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 76


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest SSD s kapacitou 1 TB

Srovnávací test robotických vysavačů

Vybíráme nejlepší telefony na trhu

Jak zlepšit zvuk televize