Test nejnovějších ovladačů nVidia ForceWare

Na internetu existuje přehršel verzí ovladačů ForceWare pro grafické karty nVidia GeForce a my si dnes některé vybrané otestujeme nejen po výkonové stránce, ale podíváme se blíže i na problémy s vizuální kvalitou a samozřejmě vybereme nejlepší ovladače srovnání.

Ovladače série 77 a 80

Související odkazy

Slovník
benchmark
demo
DirectX
OpenGL
ovladač
upgrade
utilita

Katalog produktů
Grafické karty

Ovladače pro grafickou kartu jsou opravdu velmi podstatnou záležitostí, a proto se dnes podíváme jaké ovladače vybrat z novějších verzí ForceWare pro karty nVidia. Uživatelé často upgradování právě této důležité součásti podceňují a přitom se mohou dočkat jednak vyššího výkonu v jednotlivých hrách a jednak i vyřešení problémů s stabilitou her či různorodými grafickými artefakty. Oba hlavní soupeři na poli grafických karet mají na svých webech volně ke stažení poslední oficiální verze ovladačů, které zároveň prošly WHQL (Windows Hardware Quality Labs) Microsoftu, což v podstatě znamená, že těmto ovladačům dal požehnání samotný Microsoft, neboť prošly sadou testů kompatibility HCT (Hardware Compatibility Tests) v jeho testovacích laboratořích.

Nové ovladače mohou vylepšit výkon až o desítky procent, ale takovéto navýšení je opravdu výjimečné. V minulosti se stávalo, že například Unreal Tournament 2004 si novými ovladači polepšil o pár desítek snímků za sekundu. Dalším příkladem budiž velmi populární Half-Life 2, který měl na kartách nVidia GeForce po svém uvedení značné problémy, ale nVidia se opravdu za pár týdnů postarala o to, aby byla svému konkurentu společnosti ATi opět v patách. Obecně platí, že karty ATi Radeon mají ve hrách pod DirectX o něco vyšší výkon a naopak pod rozhraním OpenGL o něco nižší výkon než karty společnosti nVidia.

Význam takto certifikovaných WHQL ovladačů nepodceňujte, neboť v tomto případě (jako v jednom z mála) se dočkáte opravdu jistoty, že vám ovladače a operační systém Windows s rozhraním DirectX budou fungovat jako hodinky. Neoficiální verze ovladačů se na webech objevují především proto, aby nVidia mohla snadno a rychle sbírat informace o problémech na různých hardwarových konfiguracích nebo hrách, což samozřejmě ve svých testovacích laboratořích nemůže ani při největší snaze naplnit tak, jako tisíce uživatelů po světě, kteří podají nVidii potřebné informace. Dále se často stane, že zatím neoficiální verze ovladačů odstraní určitý problém v konkrétní hře a vy si tak můžete vychutnat svou oblíbenou hru okamžitě, bez čekání na oficiální a Microsoftem schválenou verzi (WHQL). Vše má tedy svá pro i proti.

Protože nVidia nelení a produkuje nové a nové ovladače pro své grafické karty GeForce sérií 6x00 a nově i 7x800 jako na běžícím pásu, tak se podíváme na nejrozšířenější verze nové série ForceWare. Do srovnání se sešlo 6 zástupců, z nichž valná většina je z produkce samotné nVidie (4) a dva poslední zástupci jsou z řad modifikovaných ovladačů ze stájí Xtreme-G (Rusko) a NGO (Kanada). Oblíbené ovladače Omega ustrnuly na verzi 66.93, takže do testu nebyly vůbec zařazeny, autoři se věnují spíše konkurenčním ovladačům pro karty ATi Radeon.

Verzi svého ovladače velmi snadno zjistíte touto cestou Ovládací Panely > Zobrazení > Nastavení > GeForce 7800GTX (popřípadě jiná konkrétní karta GeForce). Pokud jsou vaše ovladače straší verze než 7x.xx, tak máte rozhodně důvod k upgradu na nejnovější (nejlépe certifikovanou) verzi ForceWare.

Testovací sestava a metodika

Vytvořit solidní metodiku pro testování různých verzí ovladačů je poměrně složitá věc, neboť rozdíl mezi jednotlivými verzemi bývá často pouze v jednotkách FPS (Frames Per Second - snímků za sekundu), a tak je nutné postupovat co možná s největší přesností a vyloučit možné chyby měření. Pro testování her (UT2004, Doom 3, Half-Life2 a FarCry) jsem aplikoval tento postup:

  • nastavené testovací demo v utilitě BenchEmAll 3x otestováno ve třech rozlišeních (+FSAA)
  • z výsledků jednotlivých map vypočítán průměr pokud nebyla zjištěna odchylka více než +-1FPS
  • vypočítané průměry zaneseny do grafů

Pro hru Splinter Cell: Chaos Theory byla aplikována poněkud jiná metodika, protože samotné testovací demo LightHouse je poměrně dlouhé, což vyhovuje při výpočtu průměrných snímků ta sekundu lépe než kratší dema, které jsem pro jistotu nechal otestovat třikrát. Pro syntetické benchmarky (3DMark 03 a 05 + ShaderMark 2.1) platí stejná věc jako u hry Splinter Cell: Chaos Theory, což znamená, že byly otestovány pouze jednou a v jediném nejrozšířenějším rozlišení (1024x768).

  Hardware
Procesor AMD Athlon 64 3800+ (2400MHz, 512kB cache)
Paměť 2*512MB Corsair DDR400 CL2,5 (3, 3, 6)
Základní deska Gigabyte GA-K8NXP-SLI
Grafická karta Leadtek GeForce 7800GTX 256
Ovladače ForceWare 77.30, 77.50, 77.72WHQL, 80.40
NGO v1.7772, XG 80.40
  Software
Operační systém Windows XP Professional SP2
Verze DirectX Microsoft DX9.0c
Teoretické testy 3Dmark 03 patch 360
3Dmark 05 patch 1.20
ShaderMark 2.1
Herní testy Aquamark 3
FarCry
Unreal Tournament 2004
Half-Life 2
Doom III
Splinter Cell:Chaos Theory


Tip redakce: Změřte rychlost svého připojení k internetu s naší novou službou SpeedTest.cz

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,