Test: 5 grafických karet střední třídy

Střední třída grafických karet je právem nejsledovanějším segmentem. Modely, které do ní spadají, nabízejí zpravidla výborný poměr cena/výkon a jsou také nejčastější náhradou laciných grafik z hotových počítačových sestav. Jak si vedou současné novinky (Radeon X1800 GTO, GeForce 7600 GT a 7600 GS) proti už zavedenější konkurenci (Radeon X1600 XT) nebo dokonce dlouhověkému vládci střední třídy (GeForce 6600 GT)?

Leadtek GeForce 7600 GT

Proč měnit něco, co je úspěšné - přesně touto strategií se nVidia řídila při návrhu GeForce 7600 GT, která má s veleúspěšnou předchůdkyní 6600 GT podobný nejen název. Je totiž vytvořena jako téměř přesná polovina špičkových (a drahých) GeForce 7800 a 7900: má polovinu pixel shader jednotek, polovinu texturovacích jednotek, poloviční šířku paměťové sběrnice a hlavně poloviční cenu.

Cena 7600 GT začíná na 199 USD, což po přepočtu na koruny, přičtení DPH a nějaké marže dává prodejní cenu pod 6 000 Kč. Rychlejší z Radeonů X1600, verze XT, se momentálně prodává asi o čtyřicet dolarů levněji, u nás jej můžete koupit za cenu od 4 500 Kč. Srovnání těchto dvou karet tak dopadne samozřejmě velmi dobře pro novou GeForce.

Společnost nVidia si výborným výkonem 7600 GT střelila i do vlastních řad, protože nová karta ve všech směrech předčí i GeForce 6800 GS nebo GT. To je ale pro nVidiu jedině dobře, protože otázka, zda je levnější vyrábět GeForce 6800 GS s velkým jádrem a mohutným tištěným spojem s 256b paměťovou sběrnicí nebo malou GeForce 7600 GT s titěrným jádrem a 128b paměťovou sběrnicí, má jasnou odpověď.

Hnací motor nové GeForce - jádro G73 - se vyrábí 90nm výrobním procesem, na který přešla nVidia teprve s novými řadami 7300, 7600 a 7900. Právě díky tomu je jádro velmi malé a karta má také velice nízký odběr energie: nižší než GeForce 6600 GT a jen o něco vyšší než Radeon X1600 XT. Přídavný napájecí konektor pak samozřejmě není třeba, 75 W přes slot PCIe ×16 dává dostatečnou rezervu i pro přetaktování.

Přetaktovat můžete docela pohodlně přímo pomocí WinFoxu z instalačního CD, v našem případě bylo možné frekvenci jádra zvednout z 560 na 620 MHz a frekvenci pamětí ze 700 na 802 MHz (1 604 MHz efektivně). V praxi toto zvýšení odpovídá nárůstu bodů v 3DMark05 ze 6 000 na 6 701. Pokud byste chtěli takt zvednout ještě výše, musíte sáhnout k modifikaci napájení. Jeden z prvních návodů si můžete přečíst na této stránce.

Pokud bychom se bavili jen o výkonu, ceně a moderních funkcích, museli bychom GeForce 7600 GT jen chválit. Nicméně jsou zde dva detaily, které výsledný dojem trochu kazí. Tím prvním je použitý chladič. Je sice inovativní ve změně orientace (teplý vzduch od grafického jádra je foukán směrem k výstupním konektorům a nikoli přes paměťové moduly), ale jeho malá turbína se projevuje velmi nepříjemným hlasitým zvukem. Chladič bohužel zatím automaticky nereguluje ani nejnovější ovladač - abyste jej mohli vůbec manuálně regulovat, musíte aktualizovat ke kartě přiložený nástroj WinFox II přes jeho funkci LiveUpdate.

Regulace je pak umně skryta pod položkami Advanced Tools, Hardware Monitor a miniikonkou s větráčkem. Karta je i na 60 % otáček stále hodně hlučná, na 50 % se hluk sníží, na 40 % už slyšíte jen velmi zblízka cvakání ložisek. Jenže to se karta v zátěži už přehřívá. Rozumným kompromisem je asi 45 % původních otáček, kdy je karta relativně tichá a jádro uchladíte pod 65 °C. Regulace tedy určitě není lineární. Hodně nových majitelů GeForce 7600 GT stejně raději rovnou sáhne po tišším a efektivnějším alternativním chladiči (například Zalman VF700).

Za zapůjčení karty děkujeme společnosti Levi International.

Parametry: velikost a typ pamětí: 256 MB DDR3 (Samsung 1,4 ns BGA) * frekvence jádra: 560 MHz * frekvence pamětí: 700 (1 400 DDR) MHz * propustnost pamětí: 22,4 GB/s * rychlost transformací: 700 milionů troj./s * max. fillrate (multi-texturing): 6 720 Mtx/s * grafický čip: G73 * výrobní proces: 0,09 µm (TSMC) * počet tranzistorů: 177 milionů * šířka paměťové sběrnice: 128 b * počet pixel/vertex shaderů: 12/5 * textur/pixelů/Z srovnání za takt: 12/8/16 * vertex shader: 3.0 * pixel shader: 3.0 * FSAA: 2× 4× Rotated Grid MSAA, 8× AA (2× SSAA + 4× MSAA), TrAA * anizotropní filtrování: 16:1 bi/trilineární + anizotropní * RAMDAC: 2× 400 MHz s 12 b na kanál * výstupy a vstupy: 1× Dual Link a 1× Single Link DVI-I, HDTV videovýstup * sběrnice: PEG ×16 * příslušenství: 1× adaptér DVI-I-D-Sub, S-Video-komponentní (RGB) kabel * software: Cyberlink PowerDVD 6, plné hry - Serious Sam 2, TrackMania Nations

Asus GeForce 7600 GS

Nová GeForce 7600 GS bourá zažité představy o tom, že výkonná grafika, zvládající moderní hry, musí být notně se zahřívající monstrum. Krátká karta, jejíž spotřeba se i v zátěži pohybuje pod 40 W, vyvolává vzpomínky na AGP karty bez napájecího konektoru, tedy s limitem 43 W. I dnes se samozřejmě takové najdou, ale nesplní to nejdůležitější kritérium - dobrý výkon v nových hrách.

GeForce 7600 GS se od dražší verze GT liší především nižšími takty, které jednak umožňují použít čipy G73, jež nedosahují takových frekvencí. Výrobce rovněž může osadit i pomalejší paměti, v tomto případě 2,5ns moduly typu DDR2 (GT má mnohem rychlejší 1,4ns DDR3).

Už přímo nVidia navrhla chlazení GeForce 7600 GS jako plně pasivní a Asus se tohoto doporučení při výrobě karty držel. Pasivní chladič má dostatečně velkou plochu pro výměnu tepla, na paměťové moduly nedoléhá (naštěstí), ale překáží pár milimetrů nad nimi a brání lepší cirkulaci vzduchu (bohužel). Bude tedy dost záležet na tom, zda máte dobře vyřešeno vnitřní uspořádání hardwaru a chlazení počítačové skříně - vyšší vnitřní teploty a mizivé proudění by mohlo znamenat přehřívání karty. Její teplota se sice při testování nedostala nad 80 °C (platí pro teplotu jádra čtenou přímo z ovladačů), použili jsme ale velmi kvalitní počítačovou skříň.

Pokud tedy dobře chladíte, je možné i další přetaktování. My jsme mohli bez problémů popohnat jádro z původních 400 MHz až na 505 MHz. Karta je pak ale ještě více limitována pomalými pamětmi. Ty bohužel nebylo možné přetaktovat o více jak 35 MHz a výsledná frekvence 435 (870 efektivně) MHz znamená mnohagigabajtovou ztrátu v propustnosti oproti dražší 7600 GT. V praxi to odrazí hlavně u hraní her - hru, kterou plynule hrajete na 7600 GT v rozlišení 1 600 × 1 200 nebo třeba ve 1 280 × 1 024 a anti-aliasingem, si na GeForce 7600 GS budete moci dopřát jen s rozlišením alespoň o třídu nižším nebo s anti-aliasingem vypnutým.

Přesto všechno je GeForce 7600 GS vynikající volbou do tichých počítačových sestav, které navíc svou cenou kolem 4 000 Kč ani nijak výrazně neprodraží. Přitom se stále jedná o kartu, která vám umožní dost slušně hrát všechny současné tituly a není nijak okleštěna ani po technologické stránce.

Za zapůjčení karty děkujeme společnosti Pram Consulting, PR agentuře společnosti Asus v ČR.

Parametry: velikost a typ pamětí: 256 MB DDR2 (Hynix 2,5 ns BGA) * frekvence jádra: 400 MHz * frekvence pamětí: 400 (800 DDR) MHz * propustnost pamětí: 12,8 GB/s * rychlost transformací: 500 milionů troj./s * max. fillrate (multi-texturing): 4 800 Mtx/s * grafický čip: G73 * výrobní proces: 0,09 µm (TSMC) * počet tranzistorů: 177 milionů * šířka paměťové sběrnice: 128 b * počet pixel/vertex shaderů: 12/5 * textur/pixelů/Z srovnání za takt: 12/8/16 * vertex shader: 3.0 * pixel shader: 3.0 * FSAA: 2× 4× Rotated Grid MSAA, 8× AA (2× SSAA + 4× MSAA), TrAA * anizotropní filtrování: 16:1 bi/trilineární + anizotropní * RAMDAC: 2× 400 MHz s 12 b na kanál * výstupy a vstupy: DVI-I, D-Sub, HDTV videovýstup * sběrnice: PEG ×16 * příslušenství: 1× adaptér DVI-I-D-Sub, S-Video-komponentní (RGB) kabel * software: nástroje Asus

Gigabyte GeForce 6600 GT

Život GeForce 6600 GT se zřejmě po téměř dvou letech chýlí ke konci. Do testu byla umístěna hlavně jako výkonnostní pojítko, abyste mohli výkon dnešních karet střední třídy srovnat s něčím, jehož výkon je vám dobře znám.

GT verze se od levnější GeForce 6600 odlišuje především mnohem vyššími pracovními frekvencemi. Zatímco u pomalejší varianty grafický čip pracoval na 300 MHz, u GeForce 6600 GT se jednalo o nejrychleji taktovaný čip nVidie toho času (500 MHz). Ještě většího zrychlení však návrháři dopřáli pamětem. Moduly DDR v pouzdře TSOP byly nahrazeny moderními pamětmi typu DDR3 v pouzdře BGA, jež tchajwanskému Gigabytu dodává korejský Samsung. Ty nesou označení 2,0 ns a v kartě pracují na odpovídající frekvenci 500 MHz (1 000 efektivně). U GeForce 6600 je to jen 275 MHz (550 efektivně, u některých modelů ještě o 50 MHz pomaleji), a proto je propustnost pamětí 6600 GT takřka dvojnásobná.

Pro většinu grafických karet Gigabyte je typický chladič vyvedený ve zlaté barvě. Navíc se tento chladič většinou liší od referenčního chlazení nVidie i od všech konkurenčních značek. Gigabyte 6600 GT v tomto směru rozhodně nebyla výjimkou a na malém čipu trůní poměrně mohutný z většiny hliníkový chladič s nevelkým větrákem. Jeho hlučnost je průměrná, stačí jej ale lehce zregulovat RivaTunerem a máte po problémech. Naopak paměti DDR3 se výrobce rozhodl ponechat i bez pasivního chlazení.

Přetaktování karet GeForce 6600 GT není ničím světoborným, jisté rezervy však jádro i paměti mají. Z původních 500/1 000 MHz jsem se dopracoval až na dlouhodobě bezchybných 564/1 130 MHz. Oproti levnější GeForce 6600 se jedná samozřejmě o mnohem nižší nárůst.

Přidanou hodnotu soustředil Gigabyte do balení, ve kterém najdete plnou verzi hry Joint Operations (v prvních sériích to byl Doom 3). Mimo nejnutnějších kabelů vás možná potěší také ostrá verze přehrávače PowerDVD 5 a pokračování pionýra mezi nástroji pro snadné přetaktování - V-Tuner 2.

Parametry: grafický čip: NV43 (nVidia GeForce 6600 GT) * výrobní proces: 0,11 µm (TSMC) * počet tranzistorů: 143 milionů * velikost a typ pamětí: 128 MB DDR3 (Samsung 2,0 ns BGA) * šířka paměťové sběrnice: 128 b * frekvence jádra: 500 MHz * frekvence pamětí: 500 (1 000) MHz DDR * propustnost pamětí: 16 GB/s * počet pixelových pipeline: 8 * počet ROP: 4 * počet vertex pipeline: 3 * max. fillrate (multi-texturing): 4 000 Mtx/s * textur v jednom průchodu: 16 * vertex shader: 3.0 * pixel shader: 3.0 * FSAA: 2× 4× Rotated Grid MSAA, 8× AA (2× SSAA + 4× MSAA) * anizotropní filtrování: 16:1 bi/trilineární + anizotropní * RAMDAC: 2× 400 MHz s 12 b na kanál * výstupy: D-Sub, DVI-I, 10pinový HDTV * sběrnice: PCIe ×16 * příslušenství: redukce DVI-VGA, 10kolíkový HDTV-komponentní kabel * software: Cyberlink PowerDVD 5, Gigabyte V-Tuner 2, plná hra Joint Operations

Článek vznikl
ve spolupráci
s časopisem
Computer
a čerpá
z čísla 9/06.


 

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,