Tesla zlevnila. A vydělala víc peněz. Volkswagen překonává počtem prodaných elektromobilů, Toyotu kapitalizací

Tesla zlevnila. A vydělala víc peněz. Volkswagen překonává počtem prodaných elektromobilů, Toyotu kapitalizací

Začátkem roku Tesla opakovaně zlevnila své elektromobily a konkurentům rostly vrásky. Jarní hospodářské výsledky však vystavily otazník, jestli je taková strategie pro Teslu dobrá po ekonomické stránce. Teď máme za sebou letní zprávu o hospodaření a všechno vypadá růžově.

Tesla si zmíněným zlevňováním snížila marže na prodaný vůz – ve srovnání s prvním čtvrtletím o zhruba jeden procentní bod na 18,2 procenta. V hospodářských výsledcích se však strategický krok projevil více než pozitivně:

  • Čistý zisk ve druhém čtvrtletí vzrostl meziročně o pětinu na 2,7 miliardy dolarů (57,6 miliardy korun).
  • Příjmy automobilky ve druhém čtvrtletí meziročně vzrostly o 47 procent na bezmála 25 miliard dolarů (533 miliardy korun).

Zlevňování a konkurence

Důležité je, jak zlevnění zapůsobilo na konkurenci. Volkswagen v evropských závodech za prvních pět měsíců letošního roku vyrobil 97 tisíc bateriových elektromobilů, prodal 73 tisíc. Tesla Model Y se prodala v počtu přesahujícím 100 tisíc kusů, odkazuje německý list Handelsblatt na data společnosti Marklines.

A bude hůř! Tedy pro Volkswagen. Tesla plánuje zdvojnásobit produkční kapacitu berlínské gigafactory na milion elektromobilů ročně. To by znamenalo, že se stane největší továrnou na výrobu automobilů v Evropě.

Neméně důležité je, jak zlevňování zapůsobilo na trh s auty ze druhé ruky. Ojeté tesly se staly téměř neprodejnými, jelikož nová auta zlevnila na jejich tehdejší cenovou úroveň.

Tesla mezi velkými hráči

Vedení největších automobilových koncernů v minulé dekádě nepovažovalo Teslu za konkurenci. Skupiny jako Volkswagen či Toyota sice sledovaly úspěch Elona Muska, kterému se jako prvnímu podařilo udělat z vozů na elektřinu skutečně atraktivní zboží, věřily ale, že na trend naskočí a převálcují ho svou silou. 

Za poslední roky se ale situace výrazně změnila a Tesla začíná být na stále více trzích nepříjemným konkurentem i pro takto zavedené hráče. Tržní kapitalizace Tesly se pohybuje okolo 932 miliard dolarů. Společnost se řadí mezi takzvanou „velkolepou sedmičku“, tedy podniky s vůbec největší hodnotou na světě. Automobilka dodala loni zákazníkům 1,31 milionů vozů, letos chce toto číslo zvednout na 1,8 milionu.

Srovnání: Největší automobilový koncern světa Toyota Motor Corporation dodal loni po celém světě osmkrát více aut než Tesla (10,48 milionu vozů), jeho ocenění je v rámci automobilek po Tesle druhé nejvyšší. Za Teslou však razantně zaostává, kapitalizace Toyoty je 224 miliard dolarů.

Jak je to možné a proč je rozdíl v kapitalizaci tak velký? Odpověď lze najít v loňském vyjádření dnes už bývalého šéfa koncernu Volkswagen Herberta Diesse: „Tesla jde kupředu dvakrát rychleji, než se to daří konkurenci,“ řekl na jedné z konferencí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud