Pořád mám dojem, že jde o silnice pečlivě vybrané. Na kolika % silnic u nás by to autopilot zvládl? Umí to například samo řídit na silnicích kde není vyznačená středová čára?
Umí, ale blbě, nedá se na to spolehnout.
Ono ani není tak podstatné kde a jak to řídit umí, protože přímo v předávacím protokolu Tesly mají poznámku, že využití autopilota je všude na světě zatím nelegální.Takže v současnosti je to vlastně možné využít jen jako takový "chytrý" tempomat, protože na plnohodnotného autopilota zatím není ani připravená legislativa.
Legislativa připravená je. Ten, kdo odpovídá za škodu je řidič. Pokud se nevěnuje řízení a nabourá, tak je na tom s autopilotem stejně jako bez něj. Takže pustit volant může, stejně jako ho můžu na dálnici pustit i já. A pak si nést následky.
Takze neni. Az bude legislativa pripravena, tak bude resit autonomni auta konkretne.
Všimněte si, že jede jen 32km/h. V čase videa 0:55 auto prudce zabrzdí, jelikož systém vidí jako překážku dva běžící chodce.Nechci tu nic hanit, ale tohle je zamyšlení, jak by se cítil řidič, který by nechal řízení na autě a věděl, že běžci jen utíkají podél silnice. V praxi nikdo nebrzdí, možná jen přibržďuje.Druhá věc je, kdyby za dotyčným jel někdo nalepený s vědomím, že není důvod brzdit (protože jsou to jen běžci, kteří utíkají podél).Havárie je na světě. Neřešme čí je to chyba, spíš že při posuzování "kvality" tohoto systému se musí jít opravdu do důsledků.Když takové situace řidič několikrát zažije, už vidím to znechucení auto "stále kontrolovat" při řízení...
Přesně tak, pokud vím, že mám řídit, tak dávám pozor a řídím. Pokud mi ale někdo tvrdí, že auto řídí samo a já ho mám jen kontrolovat, tak je to snad ještě horší, protože zkušený řidič pozná klasické kritické situace a reaguje s předstihem, ale vůbec nemůže předem tušit, co zrovna za kritickou situaci v nečekané chvíli začně považovat autopilot a nějak neadekvátně zareaguje. Typicky třeba jízda po hlavní silnici, kde já vidím přijíždět z vedlejší auto a podle jeho chování jsem schopen dostatečně spolehlivě odhadnout, jestli mě ten řidič vidí a ví, že mi má dát přednost nebo ne a podle toho si předem připravím reakci. Víme, že někteří řidiči přijíždí ke značce "dej přednost v jízdě" dost zprudka a brzdí na poslední chvíli, přestože o autě na hlavní ví a dají mu přednost. Takové auto musí autopilot nutně považovat za hrozbu a buď aktivuje nějaký úhybný manévr (zbytečně) a nebo naopak spolehne na to, že je na hlavní a riziko bude ignorovat. Obojí je špatně. Nebo naopak, nějaký zmatený děda přijíždí ke značce "dej přednost v jízdě" svojí standardní rychlostí 30km/h (kterou jede pořád bez ohledu na provoz okolo), toho autopilot nebude považovat za hrozbu, protože děda může před značkou spolehlivě zastavit, takže Tesla po hlavní pojede v klidu svých 90km/h, jenže děda bude svých 30km/h pokračovat dál a stačí mu to akorát na to, aby vjel na hlavní, lekl se a zastavil přesně v cestě Tesle. Co teď? Na reakci pozdě. Mimochodem, kamarád měl Teslu půjčenou na celý den, najel s ní asi 200km a říkal, že na dobře napruhovaných cestách bez problému i když byly plné zatáček, ale potom najednou na Vysočině zajeli do lesa, kde přes stromy probleskovalo slunce na silnici, na které nebyly pořádně viditelné pruhy a najednou auto nečekaně najelo doprostřed vozovky, tedy z poloviny do protisměru a vyhlásilo alarm, že není schopno řídit. Říkal, že těch 90-95% času autopilot fungoval, ale zbývajících 5-10% si někdy i celke nečekaně nevěděl rady a řidič musel okamžitě zasáhnout. Podle mě současná technika samořízení není schopna jezdit v běžném provozu po běžných silnicích s bezpečností alespoň na úrovni průměrného řidiče. Úplně jiná situace by byla, kdyby jezdila jen auta se samořízením, která by vzdájemně komunikovala, potvrzovala si na křižovtkách, že o sobě ví, předávala si informace o problémech na silnicích. Jenže to je otázka několika desítek let. Do té doby se bude mezi normálními auty motat čím dál víc autopilotů a bude vznikat čím dál víc netypických kolizních situací, na které řidiči nejsou zvyklí a bude z toho hrozný chaos. Samořídící auta budou z předběžné opatrnosti jezdit až příliš opatrně a neadekvátně reagovat na malá rizika nebo naopak nezareagují včas na první příznaky rizika, které živý řidič pozná hned v zárodku a může reagovat. A to vůbec nemluvím o rozhodování autopilota v situacích, které už nejdou vyřešit bez kolize a živý řidič má možnost alespoň zkusit zvolit řešení s méně drastickými následky. No a kdo bude zodpovědný za škodu způsobenou autopilotem? Zavřou řidiče, kterému výrobce tvrdil, že auto je schopno řídit samo?
Jen by mne zajimalo, jestli nekdo vi jak je resena redundance ridici elektroniky u napr. Tesly, nebo selhani sensoru.
Az projede D1 bez prorvane gumy nebo ohleho rafku a bude umet cist na co mysli blondyna v Praze v BMW X5 za volantem dejte vedet.
Tak Elone, až tohle "Ke konci roku by měla Tesla prezentovat schopnost Autopilota tím, že dokáže přejet celou Ameriku od pobřeží k pobřeží pouze pomocí automatického systému řízení." dokáže tvé auto na jediné nabití, koupím si své první eAuto.(Ještě se tedy podívám do manuálu co ty baterie snesou, na netu nedávno bylo jak na magistrále v Praze do sebe ťukla auta a hybrid s bateriemi pod sedadly okamžitě zachvátily plameny, o to bych pochopitelně nestál.)_Osobní poznámka: Nechápavost zdejších junáků už je legrační, nepoznají nadsázku, vše i sebe berou smrtelně vážně (jó život je hra, divadlo), takže shrnu co jsem uvedl v reakcích, budeme tomu říkat reálný pohled.> Dojezd 2x větší než u benzínu (auta jsou drahá, tak ať něco ukáží!), dobytí na 80% za 10 minut, bezpečné baterie (náraz, požár).> Autonomní řízení bez kontroly člověka (třeba spí), musí se vyznat i na neznámých cestách, neoznačených na žádné mapě, maximální dovolenou rychlostí, musí se přizpůsobit kritickým situacím podobně jako člověk, učit se z předchozích situací. Priority, dojet v pořádku, na čas, nikoho nezranit, zbytečně se nezdržovat. Mám dojem, že si ještě dlouho budeme řídit mozkem.Tak konec pro zabedněnce. 😉
Názor byl 2× upraven, naposled 24. 5. 2017 09:49
Mám dojem, že ujet na jednu nádrž 4500 km či kolik nezvládne ani benzínová či naftová konkurence. :) Takže vlastně zcela zcestný komentář.
Ne, ale eAuto snad má být lepší ne?
jono to dava smysl protoze kazdej prece alespon jednou tydne prejede staty na jeden zatah
Tak hele viz výše, eAuto není levný špás, takže musí být ještě lepší než benziňák je tak?
vsak taky je lepsi ty sasku, doma se nabije za minimalni cenu a muze se jezdit, kde je problem ? si vazne myslis ze kazdej ma potrebu jezdit vic jak 400km a vic na jeden zatah ? 😀
Služební cesta z Prahy do Ostravy nebo tam a zpět z Brna do Prahy jsou celkem reálné scénáře. A to v Americe nebo i Německu jsou lidi zvyklí jezdit větší štreky a častěji než u nás.
Nebyl bych až tak kritický v požadavcích. Mě by stačilo, kdybych na jedno nabití ujel spolehlivě 500km a nabití na plnou kapacitu (popř. na těch 500km) zvládnul během 15 minut. Potom by se dalo začít uvažovat, že je to reálně použitelné auto :)
Je zajímavé, že se každý chytí, ta nadsázka tam snad byla vidět. V reálu by mi stačilo, kdyby dojezd byl 2x větší než u benziňáku, dobytí do 10 min. na 80% a baterie opravdu bezpečné. Všichni víme co jsou zač a legrace to není.> Ohledně autonomního řízení je jasné kolik času ještě bude třeba, aby něco takového bylo možné všude, na neznámých cestách, aby se vypořádalo opakovaně s kritickými situacemi bez kontroly řidiče. Pokud auto jede samo já chci třeba spát ne ho sledovat a kontrolovat, to si pak můžu rovnou řídit.
Právě že problém je, že ona i potřeba dojezdu 2x většího než u benzíňáku je celkem nesmyslná. Čím větší váha, tím větší spotřeba a baterky prostě vždy (nebo alespoň v dohledné budoucnosti) budou vážit více než váží benzín v nádrži. :) Myslím, že dojezd kolem těch 400-500 km je zcela vyhovující, pokud se ty baterie dokáží alespoň do 20 minut nabít na nějakých 80 %. Přeci jen, kolik lidí v ČR nebo kdekoliv jinde ujede víc km, aniž by si nedal nějakou přestávku trvající déle než dvě minuty. :)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.