Tesla vydala aktualizaci pro první fázi řízení bez řidiče

Tesla Motors včera vypustila softwarovou aktualizaci pro elektromobily Model S, která umožňuje automatické řízení, byť zatím jen v omezených případech.

V posledních letech se děje obrovský vývoj v oblasti senzorů a umělé inteligence, s čímž souvisí i pokrok systémů, které dokáží řídit vozidla a další formy prostředků po běžných silnicích. Nejdále je v této oblasti Google, který už najezdil přes milion kilometrů v Kalifornii, zahrnující jak dálnice, tak i složitější městské části.

Objevily se informace o testování automatického řízení pro kamiony a nedávno také taxi bez řidiče, které se začnou v Japonsku testovat už příští rok a finální nasazení se očekává kolem roku 2020. Pokud jste si ale mysleli, že auta bez řidiče jsou ještě daleko, Tesla ukazuje, že přechod bude postupný. Rozhodně nelze čekat, že budou klasická auta a najednou auta bez řidiče.

Model S a Software 7.0

Elektromobily Tesla Model S asi není nutné blíže představovat. Tesla Motors už od října roku 2014 umožňuje si při koupi připlatit za balík se senzory, u vyšších konfigurací je tato výbava v ceně.

Celou dobu sice byly senzory téměř nevyužité, ale vzhledem k tomu, že je Tesla Motors vlastně i technologickou společností, nelze se diviti tomu, že už v této době dokáže přes internet aktualizovat software ve svých elektromobilech. Nedávno se například objevila aktualizace, která zlepšila zrychlení vozidla díky optimalizaci rozložení výkonu mezi přední a zadní elektromotor.

Klepněte pro větší obrázek
Předností Tesla Model S je velký displej a integrovaný počítač s operačním systémem a připojením na internet

S dlouho očekávanou aktualizací verze 7 pro Model S ale přichází podpora pro automatické řízení, které sice ještě neumí nahradit člověka, ale v mnoha oblastech už rozhodně ano.

Podporované elektromobily Tesla Model S mají několik typů senzorů – přední radar s velkým dosahem před vozidlo a ultrazvukové senzory po obvodu automobilu s nižším dosahem. Na přední i zadní části je k dispozici běžná kamera s rozpoznáváním a nechybí integrovaný GPS senzor. Díky tomu má systém k dispozici jak dostatečný výhled situace před vozidlem, tak i stav v nejbližším okolí vozidla.

Automatické parkování

Asi nejjednodušší dovedností, která už je poměrně rozšířená i u jiných automobilů, je automatické parkování. Senzory dokáží vyhodnotit, zda se vozidlo vejde do mezery, přičemž zatím je podporováno pouze podélné parkování.

Klepněte pro větší obrázek
Stačí spustit parkování a o nic už se nemusíte starat

Oproti současným systémům ale Tesla Model S dokáže zaparkovat kompletně automaticky, bez nutnost regulovat plyn a podobně. Prostě přijedete k místu, zapnete přes dotykový displej automatické parkování a o nic jiného už se nemusíte starat. Systém automaticky řídí zatáčení, plyn i směr jízdy.

Automatická detekce okolní kolize

Senzory jsou umístěné okolo celého vozidla, takže neustále snímají všechny okolní objekty kolem vozidla. Díky tomu dokáží řidiče včas upozornit, pokud se typicky nějaké vozidlo objeví příliš blízko (měří přesnou vzdálenost). Typické použití je pro oblasti, kam řidič příliš dobře nevidí – zadní část auta a strany.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka detekce případné kolize

Automatické řízení zatím v „betaverzi“

Podobně jako třeba u snímání hlasu a odpovídání dotazů, takový software vlastně není nikdy dokončen, protože se neustále vylepšuje a rozšiřuje své schopnosti. Automatické řízení  rámci verze 7.0 je tak zatím určeno hlavně pro dálnice a jednodušší silnice.

Klepněte pro větší obrázek
Ukázka toho, co řidič může vidět na displeji palubní desky

Systém automaticky sleduje čáry i pozici na silnici, vozidla před ním i okolo a také rychlostní značky. Automatické řízení zahrnuje i brzdu, která už dříve sloužila jako poslední záchrana při blížící se kolizi, teď je ale využívána i jako součást řízení bez řidiče.

Současná verze zatím neumí snímat semafory a je prezentována jako asistent. Dle pokynů Tesly také musí zůstat řidič v pozoru, sledovat situaci a mít ruce na volantu. Je to samozřejmě ochrana proti případným problémům s legislativou, která ještě automatické řízení nepovoluje. Systém sice dokáže v jednoduchých situacích řídit sám, jakmile se ale dostane do složitější situace, kterou vyhodnotí jako méně jasnou, nutí řidičem zvukovým signálem i upozorněním na displeji k opětovnému držení volantu. Pokud se tak nestane, raději pomalu bezpečně zastaví s aktivací výstražných světel. Přítomnost rukou na volantu je detekována citlivě pomocí pohybu, takže jakmile uchopíte volat a trochu s ním pohnete, automatické řízení se okamžitě vypne.

Aby automatická jízda byla pohodlná, je systém schopen i automaticky přejíždět mezi pruhy. I v tomto případě je ale nutná součinnost – řidič musí sám dát signál o změně směru a systém potom ve vhodnou chvíli sám plynule změní pruh.

Částečně řídí i ve městě

Dle prvních ohlasů je systém sice primárně navržen na dálnice a jednoduší silnice, ale funguje relativně dobře i ve městě. Je ale nutné počítat s tím, že bude mnohem častěji vyžadována interakce samotného řidiče a jeho ruce na volantu.

Klepněte pro větší obrázek
Co všechno sledují senzory?

Tesla tuto verzi automatického řízení označuje jako „Level 2“ (druhý stupeň), což znamená, že řidič musí stále dávat pozor při jízdě a systém občas dokáže automatický a „chvilkově“ nahradit řízení. V případě třetího stupně by už měly být schopnosti natolik dobré, že systém zvládne většinu úkolů zcela sám a jen občas bude vyžadován zásah samotného řidiče.

Čtvrtý stupeň už je považován za takřka finální, který ukazuje například Google, tedy zcela automatická jízda bez nutnosti vůbec zasahovat do řízení. Současný druhý stupeň pro Model S tak stále nechává zodpovědnost na řidiče, protože systém ještě neumí reagovat na semafory, značky zastavení nebo okolní chodce.

Tesla ale uvedla, že bude systém samozřejmě dále vylepšovat a softwarově aktualizovat, takže se nakonec naučí i zmíněné chybějící části v podobě čtení všech dopravních značek nebo semaforů.

Hromadný sběr dat a rychlé učení

Spustit systém už v této verzi má své výhody – je možné automaticky a zdarma sbírat obrovské množství dat, díky internetu přímo ve vozidle je i rychle nahrávat do cloudu, vyhodnotiti a pak zase dostat do všech vozů. Právě díky tomu je možné očekávat rychlé zlepšování a optimalizace schopnosti řídit zcela bez řidiče a i v náročných úsecích a situacích.

Klepněte pro větší obrázek
Elektromobil Tesla Model S

Podle Elona Muska, šéfa Tesla Motors, budou mít zcela automatický systém řízení bez lidského řidiče hotový do tří let, ale bude vyžadovat ještě trochu pokročilejší hardware, než je v současných elektromobilech Model S.

Video

Podívejte se, jak systém funguje v reálném nasazení. Jak je vidět, je to pro řidiče nejprve trochu nezvyk a nedůvěra.

Diskuze (16) Další článek: Fungující kvantový počítač přijde do deseti let, tvrdí výzkumníci Microsoftu

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Elektromobily, Tesla Motors, Elon Musk, Automobily, Čáry, Videos, Tesla S, Běžná kamera, Motors, Čtvrtý stupeň, Okolí vozidla, Ultrazvukový senzor, Kolize, Akt, Současná značka, Tesla Model X, Velký dosah, Tesla Model S, Okolní objekt, Volanty, Integrovaný počítač, Přední část, Chybějící část, Kamery do auta na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View
Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 168

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Elon Musk podpořil Signal jako náhradu WhatsAppu. Aplikaci okamžitě zavalili uživatelé
Markéta Mikešová
WhatsAppElon MuskFacebook
Výmluvy filmových pirátů jsou stejně ostudné jako český autorský zákon (komentář)

Výmluvy filmových pirátů jsou stejně ostudné jako český autorský zákon (komentář)

** Autorský zákon vůbec nerespektuje internet a současnou realitu. ** Je stahování filmů legální a jaké se na to vztahují výjimky? ** Proč a za co všechno platíme výpalné?

Lukáš Václavík | 361

Lukáš Václavík
PirátstvíHudba, filmy, seriály
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm

Lukáš Václavík | 125

Lukáš Václavík
ZálohováníÚložištěPevné disky
Technici nestíhají. Cetin dočasně přerušil zavádění VDSL bondingu
Lukáš Václavík
CETINPřipojení k internetu
Bankovní identita bude jednotná. K České spořitelně, ČSOB a KB se připojí menší banky
Lukáš Václavík
Portál občanaBankaeGovernment
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 209

Jiří Kuruc
Apple
Microsoft pořád myslí i na odpůrce předplatného. Letos vydá Office 2021
Lukáš Václavík
Microsoft OfficeMicrosoft

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest rychlých Wi-Fi 6 routerů

Jak ztišit počítač

Velký test mATX skříní