Bezpečnost | Tesla Motors | Autonomní vůz

Tesla v režimu autopilota nabourala do stojícího auta, majitel podává žalobu

  • Tesla Model S nabourala na dálnici do stojícího auta
  • V tu chvíli jela v režimu autopilota, zatímco řidič odpočíval
  • Hudson nyní žaluje Teslu, že slibuje něco, co neplní

V polovině října nabourala Tesla Model S Shawna Hudsona na floridské dálnici do stojícího auta. Vůz jel v režimu autopilota a v okamžiku srážky se pohyboval rychlostí kolem 130 km/h. Hudson nyní žaluje výrobce u soudu.

V žalobě se uvádí, že „Prostřednictvím všudypřítomné celostátní marketingové kampaně a záměrně manipulativních prodejních technik Tesla vedla spotřebitele k tomu, aby věřili, že Autopilot může přepravovat cestující na rychlostní silnici s minimálním zásahem a dohledem.“

Hudson pracuje jako prodejce automobilů a do zaměstnání dojíždí dvě hodiny. Lákavá myšlenka na autopilota, který mu usnadní každodenní dojíždění, ho přivedla až k prodejci těchto vozů, od kterého chtěl získat více informací.

Nyní v žalobě tvrdí, že „Obchodní zástupce společnosti Tesla ho ujišťoval, že vše, co musí jako řidič dělat, je občas položit ruku na volant, a že vozidlo zajistí všechno ostatní.“ Tento popis systému Autopilot Tesly však není zcela pravdivý.

Automaty mají své limity

Automatické systémy zvládnou řadu jízdních situací, avšak nemusí si při jízdě po dálnici poradit se stojícími automobily nebo jinými stacionárními překážkami. Jen z letošního roku jsou známy přinejmenším dva další případy, kdy Tesla v režimu autopilota narazila do stojícího vozidla.

Smutným potvrzením limitů autonomních vozidel je další zákazník společnosti Tesla, Walter Huang z Kalifornie, který zahynul poté, co jeho vozidlo narazilo v plné rychlosti do betonové bariéry, oddělující jízdní pruhy.

Klepněte pro větší obrázek
Fatální nehoda Waltera Huanga - Tesla narazila do bariéry

Tiskový mluvčí Tesly ve vyjádření pro server Ars Technica uvedl: „Je zodpovědností řidiče být stále pozorný vůči okolí a po celou dobu kontroloval vozidlo. Tesla velice dbá na to, aby poskytla jasné pokyny o tom, co je a není Autopilot.“ Tyto informace prezentuje jak v palubním entertainmentu po zapnutí funkce, tak v příručce k vozidlu.

Proč autonomní auta narážejí do pevných překážek?

K inkriminované havárii došlo v pátek 12. října, kdy Tesla jela po dálnici v režimu autopilota rychlostí kolem 130 km/h. Hudson se prý během svého dojíždění uvolnil, když „najednou a bez jakéhokoli varování“ jeho auto narazilo do Fordu Fiesta, který zůstal stát v jízdním pruhu.

Hudsonův právní zástupce Mike Morgan na tiskové konferenci, kterou uspořádal u příležitosti podání žaloby, uvedl, že kdyby Tesla jeho klienta narazila do většího vozu, pravděpodobně by již nebyl mezi živými. Roli řidiče Tesly pak přirovnal k funkci laboratorní krysy, na které výrobce provádí své experimenty s autonomními vozy.

Morgan dále uvedl, že v manuálu k Tesle S se píše, že při rychlostech nad 80 km/h může mít autopilot problémy s rozpoznáním překážek a zastavením vozidla. Funkci za této situace pak označil za zbytečnou, byť tím v podstatě připustil, že výrobce na toto omezení upozornil.

V rámci zachování objektivity je nutné říci, že uvedený nedostatek se ani zdaleka netýká jen značky Tesla. Většina současných systémů nouzového brzdění nezvládne zastavit auto, pohybující se rychlostí obvyklou pro dálnice. Tyto systémy nejsou dostatečně sofistikované na to, aby dokázaly rozlišit objekt na silnici od toho, který je vedle nebo nad vozovkou.

Aktuálně je jediným rozumným řešením této situace přítomnost řidiče, který sleduje dění kolem vozidla a v případě potřeby je schopen adekvátně zareagovat. Ještě ani zdaleka nenastala doba na to, aby se autonomní auta pohybovala v provozu bez lidského dohledu.

I autopilot je jen automat

Ve většině situací fungují automatické systémy bezproblémově. Zpravidla počítají s tím, že se v jízdním pruhu na dálnici budou vyskytovat pouze pohybující se vozidla. Pokud řidič používá adaptivní tempomat pro udržení rychlosti s autem před sebou, funguje to skvěle.

Automat však může ve vzácných případech katastrofálně selhat ve chvíli, kdy se přímo v jízdní dráze ocitne stojící objekt. Problém také je, když systém vedení vozu ztratí (zpravidla kvůli zmatečnému dopravnímu značení) přehled o tom, kde je jeho jízdní pruh a následně navede auto do překážky vedle silnice.

Právě druhý scénář se naplnil v případě smrtelné nehody Waltera Huanga – automatický systém mylně identifikoval situaci na vozovce a místo do jízdního pruhu navedl vozidlo přímo do dělícího pruhu, kde následně došlo k nárazu do bariéry.

Tesla byla příliš sebevědomá

Různými technologiemi asistence řidiče disponuje řada aut, ale Tesla prezentovala schopnosti svého systému mnohem sebevědoměji než většina konkurentů. Oficiální webová stránka autopilota Tesly má hned na začátku velký banner, který slibuje „plně samořídící hardware ve všech autech“. Obsahuje také video vozu, který se pohybuje ve městě, zatímco jeho řidič má po celou dobu ruce mimo volant.

Ti, kdož video znají, dobře vědí, že je staré dva roky a zobrazuje testovací prototyp, nikoli skutečné schopnosti produkčních vozidel Tesla. Ve videu ani okolním textu se však výrobce nezříká zodpovědnosti. To mimo jiné používá Hudson ve své žalobě jako argument, že právě marketingové materiály ho vedly k přesvědčení, že vozy Tesla mohou na dálnici jezdit s minimálním lidským zásahem.

V minulosti Tesla trvala na tom, že i přes medializované nehody jsou řidiči se zapnutým Autopilotem výrazně bezpečnější než bez něj. Reálně však nejsou k dispozici podklady, které by to mohly potvrdit, nebo vyvrátit. Určitě ale můžeme říci, že v některých případech mohou autonomní auta udělal chyby, které by lidský řidič pravděpodobně neudělal.

Diskuze (96) Další článek: Kvantový internet se blíží. Oproti tomu klasickému bude mnohem bezpečnější

Témata článku: Bezpečnost, Tesla Motors, Automobily, Elektromobily, Autonomní vůz, Úsek, Vozidlo, Ars Technica, Velký banner, Velký vůz, Marketingový materiál, Rychlost, Testovací prototyp, Stojící auto, Žaloba, Tesla S, Hudson, Rychlostní silnice, Minimální zásah, Tesla Model S, Autonomní vozidlo, Stojící vozidlo, Tiskový mluvčí, Automatický systém, Shawn


Určitě si přečtěte

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

** Myslíte, že vývoj autonomních vozidel je záležitostí aktuálního století? ** Již před 25 lety Bosch předvedl první autonomní auto ** Historie však sahá ještě o něco hlouběji

Karel Kilián | 14

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 39

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

** E-mail většina z nás za svůj život příliš nemění. ** Služby se ale vyvíjí a některé mají zajímavé funkce. ** Velkým lákadlem může být integrace do ekosystému dalších služeb.

Vladislav Kluska | 64

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

Tajuplná čínská raketa by mohla ohrozit vzdušnou sílu amerického letectva

** Čínské letectvo vyvíjí záhadnou raketu typu vzduch-vzduch ** Mysteriózní zbraň nese označení PL-XX ** Jde o raketu vzduch-vzduch s velmi dalekým doletem

Stanislav Mihulka | 13

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co se dá najít na Street View

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co se dá najít na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44



Aktuální číslo časopisu Computer

Nejlepší programy pro úpravu fotek zdarma

Externí disky pro zálohu dat

Velký test: herní notebooky

Srovnání 12 batohů