Mě by zajímalo, proč by tyto kamiony měly být vhodné jen do města, jak tady zaznívá. Pokud by měly dojezd 800 km, tak v USA, kde je max. rychlost 70 MPH (víc jsem teda nikde neviděl), takže reálně průměrná rychlost cca těch 100 km/h, dává 8 hodin jízdy. To řidič nesmí řídit ani náhodou. Povinné přestávky, během těch kratších trochu dobije, po X hodinách musí dávat dlouhou pauzu, zase bude dobíjet. Tzn. dojezd bude omezen možnostmi řidiče, a to i v případě, že těch 800 je jen nějaké zbožné přání. A i v případě, že by v nějakých krásných podmínkách při mírném překračování maxima byla průměrná rychlost 110 km/h.
Řekl bych, že je to pro Teslu jen takový mezikrok. V okamžiku, kdy v USA Tesle povolí automatické řízení (FSD), budou nakláďáky jezdit sami a to nebude zase až tak za dlouho, jak to tak sleduju na YouTubu.Druhá věc je, že už dnes je možné přejít na baterie s dvojnásobnou měrnou kapacitou od CATLu, takže dojezd tisíc mil není nereálný.Mimochodem ještě "drobnost". V Evropě se začíná diskutovat o mírném prodloužení maximální délky soupravy. No aby se tam právě SEMI vešel.
Pro noční zásobování obchodů v obydlené oblasti, kde hluk motorů obyvatele ruší, by to mohlo být řešení
Naprostý nesmysl, velmi hloupé řešení a navíc umrtvené peníze.
Oproti osobním EV tak tomuhle docela fandím. Z jednoho důvodu. Osobní doprava je mnohdy "impulsivní" cesta (dopředu moc neplánovaná) odněkud někam, kde provozovatel uvítá za 5min natankovat plnou a jet. Navíc mnohdy s parkováním ve veřejném prostoru a tím pádem (zatím) minimální možností dobití EV (prodlužky přes ulici).Nákladní doprava je přece jenom více o plánování a optimalizování cesty na definovaná místa, kde dobudování případneho dobíjení může být ekonomickým přínosem. Pro last mile IMHO použitelné. Otázkou je co s mnohdy neefektivním převážením zboží napříč kontinentem, mnohdy v souladu s "geniálním" just in time managementem. Asi to bude chtít i změnu ekonomického myšlení společnosti.Ona ta ropa asi jednou opravdu dojde.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 10. 2022 09:09
Prodlužky přes ulici? A proč by se to mělo dělat? Co je špatného na využití veřejných rychlonabíječek? Podívejte se na mapu nabíjecích stanic na fdrive https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic/t/... . Od oka se mi zdá, že jich je už dost na to, aby člověk neměl problém. EV často obsahuje už od výrobce navigaci, která najde jaké nabíječky jsou cestou a podle zjištěných (počasí, stav nahuštění pneu, hustota provozu) a zadaných kritérií (do kolika % se má nabíjet, jakou síť nabíječek preferujete, pod kolik % nechcete, cestou kleslo SoC, jak rychle holdáte jezdit, kolik % by to mělo zůstat v cíli...) doporučí nejen kudy jet, jako klasická navigace, ale spočítá i kde se zastavit na dobíjení, pokud to vůbec bude zapotřebí. Takže pokud tou impulzivní cestou nemyslíte "prostě si jen tak jedu a nevím kam", ale víte kam jedete, můžete celkem v klidu fungovat. Stačí před jízdou zadat kam chcete jet a auto to vymyslí za vás. A i když EV nemá vlastní navigaci, tak si ji stáhnete do telefonu. Známé a doporučované je ABRP (A Better Route Planner). Já sice zatím EV nemám, ale zaobírám se myšlenkou na jeho nákup (líbí se mi zatím nevyráběná pojízdná FVE Sono Sion), takže jsem si s podobnými plánovači hrál a zadával si tam trasy, jaké obvykle jezdím a koukal, jak moc budu muset nabíjet. Z toho co jsem zkusil se mi na to hraní nejvíc líbí evnavigation.comVe skutečnosti mi EV dává víc smysl právě u osobních aut pro lidi s vlastním domem. To nabíjení doma je příjemná výhoda, i když to není nezbytně nutné.Dobrý smysl to dává i pro různé malé dodávky a kurýry, kteří jezdí hlavně po městě.Ale tiráky typicky jezdí mnohem delší trasy, než běžný osobák. Proto je u nich omezení kapacity baterie větší problém. Jestli bude muset stavět každých 250-300 km a dobíjet, nebude to to pravé ořechové. Taky bude muset mít větší baterku, aby to utáhlo ten kolos i s nákladem a pokud nebudou mít nějaké výkonnější nabíječky než osobáky, nebo nebudou podporovat nabíjení z více nabíječek najednou, tak asi nebude stačit zastávka na nějakých dvacet nebo třicet minut, ale bude to chtít kapku víc. A to prodloužení doby cesty, byť plánované, v komerčním provozu bude znamenat mnohem větší problém, než když člověk jede někam na návštěvu za tetičkou.Rád sleduju youtube kanál jednoho pána, co se rozhodl vyvracet mýty o elektromobilech. A natočil video, kde se pokoušel ve svém EV udělat nějaký rekord na 1000km s EV. Sice se mi moc nelíbí, jak bezstarostně překračuje povolenou rychlost a schválně si vybral takovou trať, kde měl ty nejrychlejší nabíječky, ale aspoň to trochu ukazuje, že ta obecně oblíbená představa, že elektromobil musí jezdit pomalu a na nabíječce stojí hodiny, nebude úplně realistická. Na té tisícikilometrové trase (trojnásobek trasy Praha-Bratislava) strávil nabíjením 83 minut. https://youtu.be/GSSnftMN5Tk.Jasně, že to je víc, než s benziňákem - s mým focusem bych asi na tisíci kilometrch musel zastavil jen jednou, maximálně dvakrát (dálniční spotřeba kolem 10l, se zapnutou klimatizací 11-12l a nádrž 55l) a nedávno jsem si stopnul, že na benzince od příjezdu do odjezdu bez front strávím cca 7-8 minut. Ale nepřijde mi to tragické. Někdo jiný bude mít, samozřejmě, jiný názor.
Elektro dava smysl jen nekomu a lide na sidlisti to vetsinou fakt nejsou. Treba to jednou nejak vykoumaj, ale ani dojezd to nezlepší... Spis možnost nejak nabijet doma.
A kolik se k baterce vejde nákladu?
Plný přívěs
A max váha nákladu?
Záleží na státě. V USA to spadá do 8 třídy nákladních automobilů, kde je maximální povolená hmotnost 36 tun. Ještě se to nějak počítá na nápravy apod. Takže těžko říci, jak to půjde třeba rozložit. Nicméně nepřesné nějaké info říká toto:Baterie: 9,5k lbs = 4,3tTruck + baterie: 20k lbs = 9tNáklad: 45k lbs = 20,4tTakže asi možná zvládne 20t do nákladového prostoru. Necháme se překvapit, až to bude venku.Zdar Max
Tohle zatím nikdo neví.Většina nákladů ale není omezená hmotností ale rozměry. Pokud nevozíš uhlí nebo štěrk.
Když to je pro Pepsi, tak by to asi mohlo vozit i bublinkové limonády. Jestli v lahvích, plechovkách nebo v cisterně, kdoví? Ovšem to by se vlastně elektronáklaďákem mohlo vozit zboží, při jehož konzumaci se uvolňuje do ovzduší CO2, takový uhlíkový paradox ... 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 10. 2022 08:26
Tri palety.
Mě baví ty kecy tady.Jednak jak tu z těch místních lůzrů prakticky nikdo netuší, že abyste jednou uspěli, čeká vás mnoho neúspěchů. A u každého z těchto neúspěchů budou diskutéři, kteří se vám budou smát, protože ví, že to nejde. Ale jakmile vám to vyjde...V tom není nic jiného než závist.Tesla udělá kamion s nějakým dojezdem, a tady už čtu, jak je to k ničemu, protože to nezvládá dálkové trasy. Škoda, že jste to neřekli Tesle dřív. Oni teď dávají na trh kamion, který bude většině zákazníků k ničemu, protože si toho nevšimnou.Nebo je moc malý, moc velký, moc bílý...Hele, já myslím, že zákazníci, kteří to koupí, budou vědět, proč to kupují (a ne proč to nekupují, což řeší místní diskutující). A když se takový nenajde dost, tak to bude jeden z mnoha dalších neúspěšných projektů, a vy si budete moci mnout ruce. V opačném případě si najdete něco jiného, co nemůže fungovat.Osobně si myslím, že elektrický kamion je třeba pro město to pravé. I u tak malého města, jako je Praha, se bavíme o desítkách tisíc aut, které Prahu nikdy za svůj život neopustí. A tam je podle mě pro baterkovozy místo.Ale hej, nejsem to já, kdo to má určovat. Počkejme, a uvidíme, co na to trh. Ba jo vlastně, co se týká baterkovozů, tak už tu dávno žádný volný trh není. Tak nic.
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 10. 2022 16:34
Koupí si to pár firem budou se s tím fotiti šéfové jak jsou super eko a tak a jako reklamu si to dají na letáček a pak to hodí někam do skladu.
“ Jednak jak tu z těch místních lůzrů prakticky nikdo netuší, že abyste jednou uspěli, čeká vás mnoho neúspěchů.”Zajímavé je, že to po všech failech pořád neví ani Musk a pořád slibuje modré z nebe, a pak dodá hnědé ze země.
A přesto se má lépe, než minimálně 99% zde diskutujících.
nie kazdy ma prachateho otecka ktory mu da miliony dolarov aby zacal podnikat, ma pobavuje ako si podaktori idealizuju Muska bez elementarnych znalosti o jeho pozadi
Práve, keď máš prachateho otecka tak je problém sa motivovať aby si niečo robil.Ten človek už mohol byt na dochodku pred veľa rokmi a namiesto toho maká oveľa viac ako priemerný človek. V tom ma môj obdiv a neviem či by som to aj ja tak robil.
Keby si mal takeho otecka ako by si sa snazil zmenit svet ty? Pozri si synov takych oteckov napr na slovensku. Polovica je teraz pred sudom za rozkradanie eurofondov, dalsi si nakupil nemocnice a lekarne a zdrazuje zdravotnu starostlivost, dalsi si nakupili tatry a robia si z nich lunapark.. Ale pouc ma prosim, daj nejakeho slovaka alebo cecha a ich snahy o zlepsenie zevota ludi (nie konkretnych, vsetkych).
To zní jako: “Stačí mít peníze, můžeš začít podnikat a zbohatneš” …. To může vypadnout jen z kardinálního idi0ta, který podnikání považuje za státem tolerovanou zlodějinu.
a ty o sebe tvrdis ze mas znalosti o Muskovi a opakujes tu tie najprimitivnejsie klamstva. Musk prisiel do Kanady s 2000 dolarmi vo vrecku
Tak vydělávat na cizí blbosti se vždycky osvědčilo nejlépe, ale ne každý má na to žaludek, to je potřeba si uvědomit. 😉
Plány výrobců elektromobilů neznám, ale myslím si, že časem může spousta obchodů začít vyžadovat, aby je zásobovaly elektroauta. Například u obchodů v husté zástavbě by to mohlo znamenat pro okolí úlevu od hluku při zavážení zboží, lepší obraz v očích veřejnosti, zbavení se ošklivých protihlukových stěn. Případně do toho mohou zasáhnout i obecní zastupitelstva nějakou vyhláškou.
Tak s tím tak nějak počítala už asi před 5 lety Avia, která měla připravený prototyp menšího elektrického náklaďáku poněkud dříve, než Tesla. Že by si pak každý obchod pořídil také velkou dobíječku pro náklaďáky, aby bylo možné u něj dobíjet během vykládky? 😉
Hluk od motoru je důležitý tak do 40-50km/h, při větších rychlostech už převažuje hluk od pneumatik a aerodynamický hluk takže protihlukovek se nezbavíme.
To je pitomost. Bydlím uprostřed kopce a motory řvou jak kráva i při mnohem větších rychlostech. Padesátku ani nikdo nedodržuje.
V kanclu spolehlivě slyším každý autobus, co mi přijede pod okno, i náklaďák, co najíždí do dvora. Ano, slyším motory, ně hluk pneumatik.
Jo, ten autobus a náklaďák, co tam zastavuje, co? 😉
Oldo, asi jsi v elektroautě ještě nejel, viď? Nebo jsi nikdy nebydlel (nebo třeba jen nestál) vedle frekventované silnice, kudy jezdí dieslové náklaďáky DO KOPCE?
Názor byl 1× upraven, naposled 12. 3. 2024 11:40
Jsi úplně mimo, jenom volný trh, bez dotací a dalších deformací, může rozhodnout zda auta na tužkové baterie ano nebo ne. Zdravý rozum říká jednoznačné ne, ale připouští, že ve vzdálené budoucnosti až technický pokrok dovolí se opravdu vážně zabývat, dnes zatím parodiemi na auta, budeme tato auta vídat i na silnici.
Jenže dotace pro elektromobily právě narovnávají deformaci trhu, kdy do cen automobilů nejsou zahrnuty externality ve formě ekologických a zdravotních škod, které způsobuje jejich používání.Auta se spalovacími motory tak mají v podstatě skrytou dotaci a neférovou tržní výhodu.
Ale to znamená, že tu jejich nabíječku se silou malé elektrárny musí postavit na všechny sklady, aby to dávalo smysl. Udělal by se k tomu SW, který by řídil jak nejefektivněji a kdy nabíjet, aby nikdo zbytečně nečekal. Podle mě by to třeba v Evropě mohlo fungovat, kdyby byla elektřina zase za pár korun.--------------------Plánuji si taky jeden koupit. Vykuchám baterky a po segmentech (tuším, že mají vlastní battery management) je budu prodávat na bazoši. Zbytek prodám na náhradní díly. Investice 4Mega, vyřešení demontáže a správa baterií cca 0.5Mega.... počítám, že na jednom náklaďáku vydělám tak 2-5 milionů. https://www.youtube.com/watch
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 10. 2022 16:24
Tak je postaví na všechny sklady. Oni si dokázali spočítat, že na naftě a servisu se jim to vrátí.
Nevrátí. Kromě toho, zase budete totálně závislí na monopolu. 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 18. 10. 2022 08:44
Cilem je aby to bylo autonomni.Waymo tedy google uz stavi prvni plne autonomni sklady pro autonomni nakladaky.Pridat do skladu velky nabijecky neni problem.
Jo, fantazie je pěkná věc... 😀
Když se to za půl hodiny dobije až na 70%, tak kolik energie se tam za tu dobu vlastně dostane? Tzn. jaký výkon nabíječky je zapotřebí na takové rychlé dobíjení náklaďáku Tesla Semi?
tipuji celkovou kapacitu baterie dejme tomu 800kWh. 70% je tedy 560kWh, za pul hodiny to dela krasnych 1120kW, tedy 1,1MW :) Predpokladam, ze soucasti nabijecky bude neco jako Tesla MegaPack: https://www.tesla.com/cs_cz/megapack
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 15:20
Prý by to mělo být 1MWh baterka a 1,5MW nabíječka.
Pokud by tedy u takové nabíječky byl jen jeden 3MWh MegaPack, pak by asi bylo možné postupně dobít 5 náklaďáků na 70% za cca 2,5h. Nebo by to zvládlo dobíjet třeba 2 až 5 takových náklaďáku současně na 70% za 0,5 hodiny? Potom by zřejmě bylo nutné počkat, až se aspoň trochu dobije i ten Megapack.
Ono se zřejmě počítá s nárazovým výkonem. Tedy že většinu času ten MegaPack nebude v provozu a bude se jenom "pomalu" ze sítě nabíjet. Pak přijede na odbavení náklaďák a během vykládky ho dobijou.
Waymo o tom mluvili tak, ze nejspis pres noc nabijes nakladak "pomalu" do 90% a pres den postupne nabijis pri nakladce / vykladce tak, abys postupne na konci dne mel 20%.Takze to bude kombinace obojiho, pomale i rychle.To je v pripade, ze neni provoz nakladaku 24/7.Pokud je 24/7 nejspis budes vetsinou nabijet vzdy rychle. Pokud je dobre vyreseny battery management a chlazeni pri nabijeni, nema rychlonabijeni nijak velke dopady na zivotnost baterie (coz vetsina lidi nevi / nechape / neveri)
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 10. 2022 16:48
Papír snese všechno. Praxe ukáže
Me totaky zajima hazej tam megawattama jak kdyby to bylo posunovani sirek
"menšímu počtu pohyblivých dílů by automobil měl trávit méně času v servisních střediscích" - kdo máte auto mladší 20 let. Byli jste s nim častěji v servisu kvůli mechanické závadě nebo "elektrice"?
Nemohu sám dělat statistiku, která by šla paušalizovat, ale když vezmu naši malou flotilu cca 10 vozů, tak z větší části se jezdí do servisu kvůli věcím, které souvisí se spalovacím motorem než věcím, které jsou společné pro obě platformy. A zatím jediná elektrika, co tu máme, tak měla problémy pouze s vyhříváním sedačky, jinak o ní nevíme.
ano, na passatu mi odesela klikova hridel v motoru -> vymena motoru. Kolegovi zase tesneni pod hlavou, dalsimu praskla hlava.
Nebyl to ten 1,4 TSI?
Jestli to nebude řidičem co je debil. Běžně bába přilítne na dálnici k benzince a hned vypne motor ani pár vteřin na ochlazení turba, tak se připeče olej na turbo to samé se stane na všech třecích plochách a je po motoru. Jenže dnes 90 procent všech řidičů ví prd o tom jak se chovat ke svému vozu.Takže pro ně je baterkáč spása.
Plno aut má už dávno dochlazování turba vodou.
Tak on fakt, že když někam dojedu, mám tam sedět jak idiot a nechat běžet motor aby se dochladilo turbo samo o sobě ukazuje, že je to uděláno špatně. Pokud je po ukončení jízdy nutné něco dochladit, musí se to dochlazovat zcela nezávisle na vůli obsluhy. Ostatně, vidíš to třeba u větráku chladiče, kde máš jasné varování, že dokud není motor studený, nemáš na ten větrák hrabat protože se může kdykoli zapnout.
pri elektrike toto neriesis. Ak toto musis riesit pri dizli, je to auto na hovno
když už byla nějaká závada na elektronice tak občas věci které jsou u spalováku a elektromobilu stejné, jako stahování oken, nebo mnohem častěji elektrické komponenty které souvisí s emisemi a řízením spalování a jsou vystaveny horku od výfuku, vysokým tlakům, nebo vibracím od motoru. Byli to lambda sondy a jiná čidla na výfuk, vstřikovače, elektromotorky naklápění lopatek turba, zapalovací cívky, atd.
elektromotorky naklápění lopatek turba - Jako fakt jo - mohu znát model kde to tak je - Nebo spíš jen plácáš.
Uz si niekedy videl napr statistiku TUV? Tam to mas rozpisane, aj ked to nie je uplne o kazivosti, ale je to rebricek pripravenosti aut na technicku kontrolu. Ale veci ako hrdza a emisie uz o veku nieco povedia.
Jzko sorry ale stridavej motor, kde 90% za vad je, ze ti odejdou loziska proste neodargumentujes. Vis proc ti v motoru neodejdou loziska? Protoze se davno pred tim dojebe celej motor...
kazdy rok kvoli vymene oleja a a inych blbosti
To si dali hodne na cas, ostatne jako vzdycky.Ale ted, kdyz baterkove elektromobilie zvoni hrana...
HAHAHAHA
Směješ se vlastní blbosti? 😉
Současná cena elektrické energie je 430 Eur/MWh neboli 10,75 Kč/kWh silové elektřiny. S distribucí to bude 15 Kč/kWh. Při spotřebě 120kWh/100km to bude 1800 Kč/100km. V naftě je to zhruba 30 litrů nafty na 100 km, neboli 44*30 = 1320 Kč/100km. Takže je to drahé, má to problematický dojezd a problematické dobíjení a hlavně dražší provoz. No nekup to.
A Vy snad čekáte že to bude jezdit v ČR? Jestli Vám to nedošlo v USA žádná velká energetická krize není a ceny mají podstatně nižší.
to neni tak celkom pravda.znama tam byva a narieka, ze za trumpa (pred krizou) stal galon benzinu vyrazne menej ako za bidena (v krize).
debata je o elektrine
Všechno souvisí se vším... 😉
To ano. Nicméně i za Bidena je to méně než polovina ceny v ČR.
Ano, zejmena ceny fosilnich paliv.
Pane Procházko,korporátní fašismus funguje i tak, že až tyto automobily budou jezdit v ČR a bude v ČR stát litr nafty 100, a to bude nejpozději až nadnárodní korporace z USA a GB budou mít většinu vozů na elektřinu, budou jejich vozy tankovat za ceny dohodnuté v USA, takže tímto dojde k totálnímu ekonomickému rozpadu společnosti a ožebračení střední vrstvy.
nie je nic jednoduchsie ako vyrobit a uskladnit si vlastnu elektrinu
V které kapse tu elektřinu skladujete, a na jakém šlapacím generátoru ji vyrábíte? Mohl byste se pochlubit konkrétně? :-ONemohl, víte totiž houno, technický analfabete, a tak z blbosti melete totální kraviny. 😝
ano, protoze u nas v evrope stale vyrabime elektrinu z fosilnich paliv (napr. zemni plyn), ktere tak velmi ovlivnuje jeji cenu. to je problem, ktery je poytreba vyresit. Offshore vitr, plovouci vitr, solary, manle modularni reaktory, velke reaktory....cokoli jineho nez fosilni paliva
ad "manle modularni reaktory"O tomto jednou někde mluvila pí. Drábová, když se jí někdo ptal, kdy takové reaktory přijdou na trh. Shrnula to, že samozřejmě na trhu již jsou, teoreticky se dají koupit, ale prakticky nikde je nikdo nedovolí provozovat, jelikož jaderné zařízení které se dá ukrást pomocí jeřábu a tahače je zkrátka příliš nebezpečné. Proto tyto reaktory provozuje jen pár společností (většinou univerzit), které je mají uložené hluboko v zemi. Představa miniaturního reaktoru třeba pro rodiný dům či sídliště je sice krásná, dnes už snadno realizovatelná, vyřešila by problém elektřiny i tepla najednou, ale reálně se použít nedá, jelikož lidstvo je na to zkrátka příliš hloupé a nebezpečné.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 10. 2022 09:50
A jéje, další technický anafabet... 😝
V USA koncově se vším platím asi 2,3Kč-Kwh.
To chci vidět kdo z kamioňák by takový hnus chtěl řídít.
Časem třeba už nebude moc na výběr a buďto budou muset, nebo budou pracovat v jiném oboru.
udavany dojazd je niekde v Kalifornii ci texase a rozhodne nie v europskej zime ktora vam zozerie najmenej 20-30% kapacity bateriev reali (nie marketingovom odhade tesla) teda v europskej zime mozete snivat tak mozno o polovicnom dojazde ako je ten udavany, takze z 500km sa razom stane 250km a z 800km tak 400km, takze nepouzitelne na dialkovu prepravuedit: odstranene ze je to bez nakladu, aj ked tym cislam od tesla neverim beztak ani nahodou a chcem vidiet nezavisly test kolko to realne prejdeplus nezabudajme ze ten tahac bude s bateriami vazit o dost viac ako naftovy tahac, dobre vedia preco ten udaj taja
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 10. 2022 14:47
Vytápění kabiny řidiče kamionu není takový problém jako v osobáku s ohledem na kapacitu baterie.
Já bych to zas tak úplně nezatracoval. U nás také jezdí v malinkatým Citygo kurýři z Damejidlo a musí jim to nějak dávat ekonomický smysl, jinak by to nedělali. Třeba menší dojezd vyrovnají náklady na km a levnější servis.
vsak to im nikto neberie, ze elektroauta su v pohode na kratke jazdy po meste hlavne kde sa casto rozbieha a spomaluje (rekuperacia), ale nepouzitelne na dlhe cesty, takze v meste na rozvoz zmysel davaju aj bez nejakeho enormneho dojazdu
Však s tím se počítá. Tohle říkali už na předváděčce. Pouze 20% nákladních automobilů se používá pro dlouhé trasy. A 60% náklaďáků se používá na zásobování měst s denním nájezdem do 400km.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 15:56
"ale nepouzitelne na dlhe cesty"Možná, ale většina kamionů jezdí krátké trasy. Na každý kamion mezinárodní dopravy jich připadá 10, které vozí zboží z centrálního skladu do nejbližšího supermarketu.
to ze Tesly su nepouzitelne na dlhe cesty je mytus
Udávaný dojezd byl vždy S PLNĚ NALOŽENÝM NÁKLADEM DO HMOTNOSTNÍHO LIMITU. Jak je uvedeno na stránkách Tesly. https://www.tesla.com/semi82k liber = přes 37 tun.Zima snižuje kapacitu jenom u odstaveného vozu, kdy promrzne baterie a to jenom na dobu než se zase zahřeje.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 12:23
A to je tedy kolik tun nákladu? 😉
Za pol hodinu máš 70% nabitých pri 800km verzii je to 560km. Kamionak musi mat prestavky, takze je to uplne v poriadku, nepotrebujes mat furt 100%. Aj so stratami je to fajn. Ziadne vibracie, ziaden hluk motora, prevadzka mozna aj v nocnych hodinach, autonomna jazda. Co by si chcel. A za tu cenu mi to tiez pride v poriadku.
70% ale neni celkove nabijeni. Nikdy nenabijis od 0%. Realne pokud se pohybujes v rozmezi 20-80%, tak se bavime o 60% maximalniho dojezdu.
Tesly praveze nemaju taky problem s baterkami v zime, podla poslednych testov v Norsku Model Y stratil asi 5% kapacity
Nosnost... Pokud do toho naložim jen třetinu váhy proti dieselu, tak na přepravu téhož zboží budu potřebovat buď tři kamiony a nebo ten jeden bude muset jet třikrát... Jenže já nevim, jestli to má třetinovou, poloviční nebo jakou vlastně nosnost... Nějak to nedokážu nikde najít. Jako by se někdo velice snažil, abych to nikde nenašel...
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 12:14
A kde jsi přišel na ten nesmysl s třetinovou nosností?
Nepřišel a z mýho příspěvku je naprosto evidentní, že jenom hádám. Je tam naprosto explicitně napsaný, že nevím, jaká je nosnost... A doplněno informací, že tu nosnost nelze nikde najít. Pokud jí znáš, sem s ní... Určitě to zajímá víc lidí než jen mě...
https://www.youtube.com/watchDle jejich výpočtů by menší baterka měla mít okolo 4,7 tuny a větší baterka 7,9 tuny. Plus 2 tuny samotný tahač.
Podle mě v tom výpočtu má chybu. Respektive má chybu ten jejich kalkulátor, který už je nyní nedostupný na https://battery.real.engineering/Pokud má podle jejich výpočtů být baterie o velikosti 970kWh, a energy density 250Wh/kg, pak by měla být váha baterie necelé 4 tuny a oni tam mají dvojnásovek.Ve reálu by měla být energy density 310-330Wh/kg a celý truck by měl být podle Muska těžší o necelé 2 tuny než běžný diesel stejné kategorie.U většiny nákladů však není limitem hmotnost, ale rozměry. Tedy pokud nepřevážíš uhlí.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 16:15
IMHO zapomínáte, že battery pack nejsou jen samotné baterky (ale netroufnu si tvrdit, kolik to dělá navíc). A 4680 rozhodně nemají 310-340 Wh/kg (byť bych si to přál).A jestli rozdíl mezi dieselovým truckem a tímto se skoro megawatthodinou v 4680 bude jen 2 tuny, budu to považovat za zázrak. 😀Uvidíme v prosinci, snad je to opravdu finální datum a ne jen další slib.
To jsem vzal v potaz. Battery pack rozhodně nezvyšuje hmotnost baterek na dvojnásobek. Spíše tvořil kolem 20%. Krom toho Semi budou používat structural battery pack, se kterým se v době výroby videa nepočítalo.Navíc ten výpočet opravdu spíše ukazoval na chybu, protože když jsem si s tím v té době hrál, tak ta hmotnost opravdu rostla lineárně a dělalo to cca 2x více než mělo být a přitom nikde nebylo vysvětleno proč tomu tak je. Ani ve videu, ani na té stránce s výpočty, přestože pro všechny ostatní výpočty tam měli vysvětlivky, včetně vzorečků.A co se týče te energetické hustoty, tak dneska má 4680 kolem 270-300 kW/kg (první generace), ale už pro příští rok se prý počítá s 310 a 330 s následujícím vylepšením. Viz videa The Limited Factor.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 16:57
Jenže v prosinci nebudou z linky vyjíždět trucky s baterkami z příštího roku, že... Takže zahrnovat do výpočtů musíme to, co je k dispozici dnes.Odhady dalšího zlepšování energetické hustoty článků 4680 znám taky, ale taky znám Muska jako slibotechnu, takže sice věřím v postupné zvyšování hustoty energie, ale k těm časovým odhadům jsem hodně skeptický.A když vezmu jen čistou váhu baterek u větší varianty (min. 900? kWh - můj odhad), tak jsme na váze 3,2 tuny a to je fakt jen váha pouze baterek. Takže navýšení o pouhé 2 tuny navíc oproti klasickému trucku mi přijde jako z říše snů.Takže jsem fakt zvědav na ten prosinec.
No to nevím jaké baterie budou používát v prosinci. Jestli to bude první várka určená v harmonogramu na příští rok nebo ne. Zatím nejde o velkosériovou výrobu a když Tesla ví, že příští rok budou hromadně vyrábět 310Wh/kg baterie, tak už asi musí vědět jak toho dosáhnout a mít testovací výrobní linku.A co se týče té váhy, tak nezapomeň, že spalovací náklaďáky mají takové věci jako je masivní spalovací motor, převodovka, hnací hřídel, palivová nádrž a tak 500-700 litrů nafty atd. Jenom motor může vážit až 1,5 tuny a 18 rychlostní převodovka 350 kg.
Názor byl 3× upraven, naposled 13. 10. 2022 17:55
Neboj, nezapomínám, jsem si toho vědom.Odkud víš, že Tesla ví, že příští rok budou hromadně vyrábět 310 Wh/kg 4680? Já zatím dosud viděl jen odhady a plány.
Tak pokud mají plán, tak asi mají i nějaký harmonogram jeho uskutečnění.
A ty jsi někdy v historii Tesly viděl plán, který by Tesla dodržela jak plánovala? 😀
Já myslím že na tom vůbec nezáleží. Teď Tesla stejně vyrábí jenom pár kusů Semi a pro ty nejspíše mají baterie z testovacích linek. Určitě mají minimálně nějakou testovací produkci a počáteční výroba Semi budou malé testovací série pro prvních pár zákazníků.
To nezáleží. Stejně jako na celé diskuzi tady.
Nepovídej problém je malá nosnost - tak celé stavebnictví tam plivneš na dno kamionu pár kary sítí a je konec . Nebo betonový nosník a je taky vytíženo a to to na té korbě není skoro vidět
A pro dopravy rohlíků z pekárny do hypermarketu je potřeba tahač co uveze 10 betonových nostníků?U "konvenčních" tahačů existuje jen jedna výkonová katogorie která plní všechny úkoly? Není to náhodou maličko škálované? Realita je taková, že naprostá většina kamionů nepotřebuje jezdit dlouhé trasy, a ani omylem nevyužívají svoji maximální nosnost. Velice často jde o rozměry nákladu, ne o jeho váhu. Stejně tak je často lepší poslat na 10km poloprázdný kamion, než tam honit 20 dodávek. Také se sává, že kamion ani neopustí areál firmy. Nám takto v bývylém zaměstnání kamion vozil materiál do výroby ze skladu vzdáleného cca 850m, protože se to tak zkrátka vyplatilo.
Nosnost je proti klasice nizsi cca o 12-15 procent.
Tak to ještě přidej... (respektive uber)Malá baterka má skoro 5 tun, velká baterka 8 tun...
O tom dost pochybuju.
Další Teslácká žďímačka na dotace :-/
Přesně, nosnost a dojezd to bude mít možná poloviční jako normální kamión (a i o tom silně pochybuji), vážit to bude dvakrát tolik, a nabíjet se to bude celý den... 😀Jo, nemluvě o tom, když to náhodou chytne plamenem, to bude potom zatraceně horko, i všem okolo... 😉
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 10. 2022 12:03
Čo tak si prečítať špecku od Tesly? Dojazd je udávaný s plne naloženým vozidlom, 30t.
Jo, a kolik z toho váží akumulátor, a jakou má kapacitu, aby se nabil za 45 minut? Jinak reklamní letáky nějak nečtu. 😀
Proč tomu nadšenému tónu nějak nevěřím? Mimochodem, schází mi tam takový drobný technický detail - kolik že to vlastně uveze? 😉
Tahle informace je známá od začátku. Veškeré dojezdy jsou s plně naloženým kamionem. 82.000 liber, což je hmotnostní limit pro Class 8 trucky.
To ale odpovídáte něčím jiným. On se ptá na nosnost (kolik uveze nákladu) a Vy odpovídáte celkovým hmotnostním limitem.Ale jinak malá baterka (pokud to budou články 4680) by měla vážit přibližně 4,7 tuny a velká baterka 7,9 tuny. Tahač samotný okolo 2 tun. Celkový váhový limit je 37 tun, takže každý si to může spočítat sám.
Ten výpočet baterie je chybný. Viz můj komentář výše.Navíc celý výpočet je pouze na základě odhadovaných čísel. A už dnes víme že energy density bude zřejmě vyšší. Počkal bych verdiktem do té doby než budou známá skutečná čísla.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 16:17
Tak samozřejmě že to jsou odhadovaná čísla. Máte snad k dispozici reálná čísla? A odkud víte, že hustota bude vyšší? Stávající NCM 4680 mají 96-99Wh při váze 355 g. Máte nějaké info, že v případě trucku bude použita jiná chemie v 4680 než co teď leze s TMY v Texasu?
Tak dejte přesná čísla, na ta se ptám. Proč nejsou uvedena, to je snad u náklaďáku základní technický údaj! 😝
82.000 liber - to jsou komedianti , jen 2 země na světě se patlají v těchto pravěkých jednotkách - a uveze to dva lokty látky a kopu vajec.
Je to náklaďák vyráběný v USA pro zákazníky v USA (do EU to nesmí protože nesplní limit na max délku soupravy) takže holt to bude v imperiálních jednotkách. (jinak ty státy s imperiálními jednotkami jsou oficiálně 4 a neoficiálně cca 10)
kdyby raději Musk máknul na robotizované přepravě kontejnerů nákladními (ano elektrickými) vlaky a tyhle kamióny pak sloužily jen na poslední míle 🙁
A co jim to u USA pomůže? Když tam k nejbližší železnici je třeba 500km. A ještě elektrika je tak na východním pobřeží a zbytek jsou dízly
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 11:34
A kolik kilometru ujede ridic kamionu do povinne prestavky? Ja si myslim, ze tohle se uz hodne blizi realnemu vyuziti. Nutnosti jsou samozrejme dobijeci stanice vsude.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 11:44
Ano, a pokud by to náhodou nevycházelo, nařídíme více povinných přestávek. Vskutku geniální metoda. 😀
já bych se tomu uplně nesmál. Já dělám ve velké továrně a kamiony jezdí odtud do přístavu v Rotterdamu a zpátky, cca 500km denně,jedou dva dny jednu cestu,porád dokola už 20 let. Na elektriku s nabíjením přes noc by jim to vyšlo uplně s přehledem
Vlaky jsou mrtvé. nedá se to škálovat, není tam flexibilita. Ono také dnes země, které se rozjíjejí zdaleka nestaví železnice tak, jako to bylo tady. Nevyplatí se to. Flexibilita i reálná propustnost dálnice je mnohem vyšší.
Pani, diky aktualizacim vzduchem nemusi do servisu. Marne premyslim kdy byl naposledy kamarad co jezdi se drevem na aktualizaci softwaru v servisu. Musim se ho na to zeptat.
Nahrávám aktualizaci "Nové tlumiče.exe"
800 km je málo, ale jako 1. vlaštovka to není špatné.
Pro kamion to je naopak právě v pohodě. Řidiči musí mít po 4,5 hodinách 45 minut přestávku. Za 4,5 hodiny ujede po dálnici max 450 km a za těch 45 minut přestávky to v klidu nabije na dalších 4,5 hodiny cesty.
Zajimalo by me, kdo sem dal ten minus a proc
Protože je to blbost... 😀
No, to jste to vysvetlil. Mozna to neni uplne presne, ale u nas to tak plati. Jak to maji v USA nemam predstavu.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 15:11
Tady si můžeš udělat představu:https://www.youtube.com/watchŘidič amerického trucku pracuje 14 hodin denně, z toho za volantem 11 hodin denně.
Tady právě jde o to, aby se lidská osádka zrušila a kamion jel nonstop. Tak jakýchpak 45minut pauza?
Co prosim? Ono se tam nekde pise, ze to je autonomni vozidlo?
tu bateriu s 500km dojazdom (v reali vyrazne nizsi obzvlast v zime) nedobije za 45 minut na dalsich 450km ani nahodou, takze ta nizsia verzia je absolutne nepouzitelna, tych 800km je tak mozno znesitelne minimum pre jedneho vodica, ale opat absolutne nepouzitelne pre striedajucich sa vodicovv mraze si odratajte minimalne 20-30% z kapacity baterie a od toho dalsie desiatky percent po pridani nakladuedit: odstranena poznamka ze je to bez nakladu
Názor byl 2× upraven, naposled 13. 10. 2022 14:32
Udávaný dojezd je naopak VČETNĚ nákladu. A v mraze si od baterky odečtete 20-30% než se baterky zahřejou. Jen detaily k upřesnění.
mate pravdu je to ODHADOVANY maximalny dojazd vratane nakladu o celkovej hmotnosti vr. vozidla 37 ton (80k lb)kazdopadne v zime je to s tou 500km bateriou nepouzitelne a to sa bavime o idealnych reklamnych 500km a nie realnych 500km
Záleží na způsobu provozu, zda je to nepoužitelné. Uvidíme, nechal bych spekulacemi a počkal bych si na výsledky od prvních zákazníků nejdříve po roce používání. Nemyslím si, že PepsiCo jen tak z rozmaru vyhazuje peníze oknem, aby si kupovali nepoužitelné tahače.
Pre PepsiCo je to obycajna reklamna kampan a) aki su ekologicki, b) aki su moderni ze pouzivaju tahac Tesla, c) pre ich fanusikov Muska.Ostatne co som si teraz narychlo precital pouzivaju to len v ramci tovarne a na ziadnu riadnu prepravu. Plus u tej novej objednavky neudavaju ziadny objem, akurat u starej pisu ze ich dostali 100 na testovanie, smiesny objem, kvapka v mori.
Samozrejme je to aj reklama.Píšeš o smiešnej kvapke. A ako by si si to predstavoval?Mali sa hneď aspoň polovice tahacov zbaviť a kúpiť tisícky Semi, ktoré Tesla nevie dodať a hlavne ani ich nemajú odskúšané?Znie to logicky.
paci sa mi tvoje jednoduche myslenie, realita je ale taka, ze maju vsetko presne prepocitane a vedia presne ci a o kolko sa im to oplati viac ako dizle
https://www.tesla.com/semi
V článku se píše, že 70 % baterie se dobije za půl hodiny. To je 350 km. Vím, že nabíjení není lineární, ale nevím, co je nereálného na tom, aby se za dalších 15 minut nemohlo dobít na dalších 100 km.Jinak pro dlouhé trasy je těch 500 km hraničních, to bez diskuse. Na druhou stranu existuje x využití na přepravu na kratší vzdálenosti, kde těch 500 km za směnu ani neujede.
rychlo sa dobija prvych cca 80% baterie, potom to trva velmi dlho dobit tych zvysnych 20, preto sa aj pre dlhodobu dobru zivotnost baterie odporuca dobijat len do 80%, 30% sa nedobije ani nahodou za 15 extra minut nevraviac ze ta siet tych rychlonabijaciek co by to dokazali dobijat takou rychlostou je/bude zalostna
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 14:33
500 mil, 800 km
A na kazdem odpocivadle bude mit volny kabel, ze ktereho lusknutim prstu potece megawatt.
Presne tak geothermal primo ze zemskeho jadra s turbinou produkujici 1000000000MJ na primar
to je ovela mensi problem, ako si myslis. Nabijas nie priamo zo siete, ale z megapacku, ktory sa priebezne dobija zo siete/solaru
To je ovela vetsi problem, ako si myslis.
Za 4,5 hodiny neprejdes na kamione 450km.kamiony maju obmedzovac na 90km/h. A ked sa podari priemerka nad 83km/h tak to je zazrak. (prax) takze za 4,5 h. to je max 380-390km.
To platí pro EU. V USA mají limit 65mph (105km/h) a mají tam jinak (vyšší) limity hodin - a tohle je mašina pro USA
A kde to nabije? On musi zastavit a pak vidis odstavene kamiony na odbockach silnic prvni ci druhe tridy v lese. Kde se tam vezme megawattova nabijecka?Zastavit na konkretnim miste je fajn, ale to prodlouzi celkovou jizdu (a tim cenu).
1) nejde to, fyzikalni zakony to neumoznuji2) stejne to nejde a kdyby to nahodou slo, bude to neprakticke a moc drahe3) nejde to a i kdyby, nikdo to nebude kupovattesla: vyrobili jsme to4) ja vzdy rikal, ze to je super napad!
Za pár let budeme slýchávat: No to je toho. Ostatní na tom už taky pracují a budou to mít určitě ještě lepší 😀
Nebudeme...
Nechápu. Elektrický pohon v dopravě je tady přes 100 let. Elektrické náklaďáky se běžně prodávají. Jen je nikdo normální nekupuje, proto musí vládnoucí ideologie dávat peníze aby si ty křápy někdo koupil
viz bod 3)
...získat nárok na příspěvek ve výši až 40 000 dolarů ... proč když se to prodává?Platí za to aby si to někdo odvezl.
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 10. 2022 16:50
to sa opytaj americkej vlady preco
To je všetko o tom, že ľuďom trvá dlho prechod na niečo nové. Napríklad Windows 7 vs XP. Tí ľudia čo milovali XP stále kecali že XP je lepšie ako 7. Potom prešli na 7 a keď mali ísť na 10 tak kecali, že sedmička lepšia ako 10. Teraz majú prejsť na 11 a už je lepšia 10 ako 11 (a potom tu máme tragické prípady, ktoré používajú stále XP a 7). Vieš ako... Psychika ľudí je sviňa. Všetko ich sleduje, všetko im chce zobrať slobodu a neviem čo. Tak ťažko sa im prechádza na niečo nové.Pritom EV je o dosť komfortnejšie.
Celý tvůj příspěvek je jeden velký nesmysl.Za prvé, z XP se (ne) přecházelo na Vista a z win7 na win8. Tyto systémy byly objektivně horší, což dokazuješ už tím, že jsi na ně úplně zapomněl. 😁Za druhé, když je nástupce lepší než předchůdce, tak na to lidi přejdou sami a to docela rychle, což lze doložit spoustou opuštěných technologií - jen za posledních 20 let to jsou kazety, CD, BD, tlačítkový telefony, CRT, foťáky, digitální foťáky, přehrávače hudby, papírový mapy, ...Zkrátka EV nejsou zdaleka pro každého, tak jednoduché to je.
To LCD nebo SSD také nebyli. Já si ten flameware dobře pamatuji. A kolik lidí dne má crt?
Mám W7 na starším HW, který mi naprosto dostačuje. Až HW umře, nebo nebude dostačovat, tak na novém budou W11. Teď to ale přeinstalovávat na W11 fakt nebudu
Což není pravda. Ve skutečnosti přecházelo z elektriky na benzín. Na přelomu 19 a 20 století bylo v USA ještě 30% registrovaných aut na elektřinu.
https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/obchodni-zas...
preto kazdy, kto sa vyzna si kupi Teslu a neriesi
a v cem se tedy lisi tesla od toho, co kupuji ti co se nevyznaji? v cem je lepsi?
Elektrický pohon je sice v dopravě přes 100 let, ale LiIon baterie ne.
Lion nevyřešili vůbec nic. Jen zmenšili propast v použitelnosti. Pořád jsou daleko za spalovacímí auty. Kdyby tady nevládli klima psychopati, tak po el autě ani pes neštěkne.
Presne tak Jen masivni dotace stim hejbou
urcite si tie miliony Tesiel kupuju ludia preto, ze nam vladnu klima psychopati
Ano, přesně tak. Blbců se najdou doslova miliony. 😝
jo. ono to ma hype a je to hrozne protlacovane za pomoci financnich ulev. a pominu-li realitu, o ktere pise spousta "konspiratoru", tak ty financni ulevy spolecne s financnimi malusy pro vozidla se spalovacimi motory zcela vytesnily male vozy s malymi motory a zustaly bud vetsi vozy s mikromotory, nebo opravdu velke vozy s velkymi motory. emisni odpustky se totiz pocitaji z velikosti a vahy vozu. takze zatimco mala fabia v podstate konci, tak megakodiak koupis i s tim fujky dizlem. paradox doby, kdy chceme setrit zivotni prostredi. ostatne v nizozemi to dotahli tak daleko, ze nove vozy se vicemene neprodavaji (vcetne tech bateriovych) a ojetiny vseho razeni tam trhaji prodejni rekordy.
Ne jen tak 30 let
Najdi si info o autu GM EV-1. Je to prehistorie a pritom se dojezd od modernich malych elektroaut moc nelisi. Cimz nepopiram, ze tu nejaky pokrok je.
Dúfam že si to písal z jaskyne.
Krok 4 bývá obvykle spíš závist a nucení, aby se onen úspěšný průkopník o vydělané peníze rozdělil...
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.