Tesla Motors | Elon Musk | Autonomní vůz

Tesla se bojí zneužívání autopilota. U nových vozů nenabízí plnou schopnost automatického řízení

  • Tesla nabízela plnou schopnost automatického řízení
  • Nyní tato položka zmizela a je nabízena jen stávajícím majitelům
  • Dle Elona Muska jde o snahu „zabránit zmatku“
Tesla se bojí zneužívání autopilota. U nových vozů nenabízí plnou schopnost automatického řízení

V říjnu 2016 Tesla představila „plnou schopnost automatického řízení“ jako volitelnou možnost pro svůj autopilotní systém v modelech S, 3 X. Výrobce tehdy uvedl, že autonomní režim uvede do provozu prostřednictvím OTA aktualizace. Dva roky poté však tato volba zmizela z konfigurátorudle Elona Muska je cílem tohoto kroku snaha „zabránit zmatku.“

Tento krok přišel jen několik měsíců poté, co generální ředitel Elon Musk uvedl, že Autopilot přinese v deváté verzi základ pokročilých funkcí pro jízdu bez řidiče. Ještě předtím Musk tvrdil, že plnou schopnost automatického řízení nabídne většina modelů Tesla do roku 2019.

Položka „Full Self-Driving Capability“ („plná schopnost automatického řízení“) byla v konfigurátoru za příplatek ve výši 8000 dolarů (tj. asi 180 tisíc korun). V současnosti ji však v možnostech nabízených k novým automobilům nenajdete.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla již nenabízí plnou schopnost automatického řízení

Paket plně automatického řízení je stále k dispozici pro stávající majitele vozů Tesla. Lze ho přidat jako upgrade prostřednictvím stránky účtu Tesla za cenu 5000 dolarů (asi 112 tisíc korun). Víceméně jde však o příslib budoucích funkcí, vyžadující po zákazníkovi několik tisíc dolarů a trochu trpělivosti.

Plně autonomní režim se už testuje

Začátkem tohoto roku agentura Bloomberg oznámila, že Tesla hledá 100 zaměstnanců, kteří by se zapojili do interního testovacího programu Autopilot. Pracovníci, kteří souhlasili se sdílením 300 až 400 hodin zpětné vazby s firmou, nemuseli platit za schopnost autonomního řízení a prémiový interiér, což pro ně představovalo úsporu 13 000 dolarů. Z toho lze usuzovat, že skutečný autopilot je ve fázi uzavřeného beta testování.

Funkce autopilota byla od začátku silně kontroverzní. Několik majitelů vozidel této značky dokonce podalo na firmu žalobu, založenou na tom, že autopilot byl „v podstatě nepoužitelný a prokazatelně nebezpečný“. V červnu byla tato kauza mimosoudně uzavřena. Spotřebitelské organizace, včetně například Consumer Watchdog, obviňovaly Teslu z „klamavých a nekalých praktik v reklamě a marketingu“.

Mezitím došlo k několika nehodám automobilů Tesla v režimu autopilota, z nichž některé měly fatální následky. To vyvolalo debaty o tom, co vlastně mohou řidiči od autopilota očekávat. Samotné označení „autopilot“ bylo ve stávajícím stavu považováno za zavádějící. Stažením položky z konfigurátoru automobilka patrně naznačuje, že nechce riskovat další popotahování, ačkoli skutečná autonomie je relativně blízko.

Autopilot bez LIDARu

Na rozdíl od autonomních systémů vozidel Google Waymo či GM Cruise Automation nepoužívají Tesly k orientaci v prostoru LIDAR (laserové senzory, mapující odrazem dění kolem sebe). Podle Muska je LIDAR jen „pomocnou berličkou“ a pro plnou autonomii postačuje osm kamer, dvanáct ultrazvukových senzorů, přední radar a softwarová výbava.

V říjnu vydala Tesla čtvrtletní zprávu o bezpečnosti vozidel, která podrobně popisuje počet nehod, k nimž došlo v okamžiku, kdy byl zapnutý Autopilot. Podle dokumentu v posledních třech měsících došlo v průměru k jedné nehodě nebo kolizi na 3,34 milionů ujetých mil (cca 5,4 milionů kilometrů). S vypnutým autopilotem docházelo k nehodě v průměru každých 1,92 milionů mil (3 miliony kilometrů).

„Jelikož tvrdě pracujeme na tom, aby naše vozy byly nejbezpečnějšími a nejschopnějšími auty na cestách, pokud jde o pasivní i aktivní bezpečnost a automatizovanou jízdu, musíme i nadále pokračovat v podpoře soustředění řidiče – to je z velké části, nejlepší způsob, jak předcházet dopravním nehodám," píše se v oficiálním prohlášení.

Diskuze (21) Další článek: Microsoft má rekordní čtvrtletí a stává se druhou nejhodnotnější firmou na světě

Témata článku: Google, Tesla Motors, Elon Musk, Elektromobily, Automobily, Autonomní vůz, Položka, Pokročilá funkce, Konfigurátor, Fatální následek, Přední radar, Generální ředitel, Full Self-Driving, Ultrazvukový senzor, Poslední měsíc, Automatické řízení, Zpětná vazba, Spotřebitel, Nový vůz, Pasivní bezpečnost, Schopnost, Řízení, Dopravní nehoda, Plná autonomie, Volitelná možnost, Levné kamery na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

Chyba roku 2038 způsobí problémy, počítače dnes totiž stárnou příliš pomalu

** Loni ajťáky vystrašilo přetečení GPS čítače týdnů ** Nemělo se stát vůbec nic, ale svět opět nebyl připravený ** Za 18 let nás ale čeká ještě něco mnohem většího

Jakub Čížek | 62

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

Pozor, na Česko v těchto dnech útočí falešné Tesco, Penny Market a Lidl

** Máme tu další českou phishingovou vlnu ** Podle průzkumů máme stále problém s kybernetickou gramotností ** Nebezpečím jsou děti, které opouštějí rodiče

Jakub Čížek | 37

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

USA rozdávají chudým dotované telefony s Androidem. Jsou z Číny a plné virů

USA rozdávají chudým dotované telefony s Androidem. Jsou z Číny a plné virů

** Chudí Američané mohou dosáhnout na dotovaný mobil ** Jeden takový rozdává třeba tamní Virgin Mobile ** Má to jeden háček. Je prošpikovaný malwarem

Jakub Čížek | 42



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu