Tesla se bojí zneužívání autopilota. U nových vozů nenabízí plnou schopnost automatického řízení

  • Tesla nabízela plnou schopnost automatického řízení
  • Nyní tato položka zmizela a je nabízena jen stávajícím majitelům
  • Dle Elona Muska jde o snahu „zabránit zmatku“
Tesla se bojí zneužívání autopilota. U nových vozů nenabízí plnou schopnost automatického řízení

V říjnu 2016 Tesla představila „plnou schopnost automatického řízení“ jako volitelnou možnost pro svůj autopilotní systém v modelech S, 3 X. Výrobce tehdy uvedl, že autonomní režim uvede do provozu prostřednictvím OTA aktualizace. Dva roky poté však tato volba zmizela z konfigurátorudle Elona Muska je cílem tohoto kroku snaha „zabránit zmatku.“

Tento krok přišel jen několik měsíců poté, co generální ředitel Elon Musk uvedl, že Autopilot přinese v deváté verzi základ pokročilých funkcí pro jízdu bez řidiče. Ještě předtím Musk tvrdil, že plnou schopnost automatického řízení nabídne většina modelů Tesla do roku 2019.

Položka „Full Self-Driving Capability“ („plná schopnost automatického řízení“) byla v konfigurátoru za příplatek ve výši 8000 dolarů (tj. asi 180 tisíc korun). V současnosti ji však v možnostech nabízených k novým automobilům nenajdete.

Klepněte pro větší obrázek
Tesla již nenabízí plnou schopnost automatického řízení

Paket plně automatického řízení je stále k dispozici pro stávající majitele vozů Tesla. Lze ho přidat jako upgrade prostřednictvím stránky účtu Tesla za cenu 5000 dolarů (asi 112 tisíc korun). Víceméně jde však o příslib budoucích funkcí, vyžadující po zákazníkovi několik tisíc dolarů a trochu trpělivosti.

Plně autonomní režim se už testuje

Začátkem tohoto roku agentura Bloomberg oznámila, že Tesla hledá 100 zaměstnanců, kteří by se zapojili do interního testovacího programu Autopilot. Pracovníci, kteří souhlasili se sdílením 300 až 400 hodin zpětné vazby s firmou, nemuseli platit za schopnost autonomního řízení a prémiový interiér, což pro ně představovalo úsporu 13 000 dolarů. Z toho lze usuzovat, že skutečný autopilot je ve fázi uzavřeného beta testování.

Funkce autopilota byla od začátku silně kontroverzní. Několik majitelů vozidel této značky dokonce podalo na firmu žalobu, založenou na tom, že autopilot byl „v podstatě nepoužitelný a prokazatelně nebezpečný“. V červnu byla tato kauza mimosoudně uzavřena. Spotřebitelské organizace, včetně například Consumer Watchdog, obviňovaly Teslu z „klamavých a nekalých praktik v reklamě a marketingu“.

Mezitím došlo k několika nehodám automobilů Tesla v režimu autopilota, z nichž některé měly fatální následky. To vyvolalo debaty o tom, co vlastně mohou řidiči od autopilota očekávat. Samotné označení „autopilot“ bylo ve stávajícím stavu považováno za zavádějící. Stažením položky z konfigurátoru automobilka patrně naznačuje, že nechce riskovat další popotahování, ačkoli skutečná autonomie je relativně blízko.

Autopilot bez LIDARu

Na rozdíl od autonomních systémů vozidel Google Waymo či GM Cruise Automation nepoužívají Tesly k orientaci v prostoru LIDAR (laserové senzory, mapující odrazem dění kolem sebe). Podle Muska je LIDAR jen „pomocnou berličkou“ a pro plnou autonomii postačuje osm kamer, dvanáct ultrazvukových senzorů, přední radar a softwarová výbava.

V říjnu vydala Tesla čtvrtletní zprávu o bezpečnosti vozidel, která podrobně popisuje počet nehod, k nimž došlo v okamžiku, kdy byl zapnutý Autopilot. Podle dokumentu v posledních třech měsících došlo v průměru k jedné nehodě nebo kolizi na 3,34 milionů ujetých mil (cca 5,4 milionů kilometrů). S vypnutým autopilotem docházelo k nehodě v průměru každých 1,92 milionů mil (3 miliony kilometrů).

„Jelikož tvrdě pracujeme na tom, aby naše vozy byly nejbezpečnějšími a nejschopnějšími auty na cestách, pokud jde o pasivní i aktivní bezpečnost a automatizovanou jízdu, musíme i nadále pokračovat v podpoře soustředění řidiče – to je z velké části, nejlepší způsob, jak předcházet dopravním nehodám," píše se v oficiálním prohlášení.

Diskuze (21) Další článek: Microsoft má rekordní čtvrtletí a stává se druhou nejhodnotnější firmou na světě

Témata článku: Google, Elektromobily, Tesla Motors, Elon Musk, Automobily, Autonomní vůz, Nejlepší způsob, Volitelná možnost, Uzavřená beta, Automatic, Dolar, Pasivní bezpečnost, Fatální následek, Oficiální prohlášení, Dopravní nehoda, Agentura Bloomberg, Automatické řízení, Spotřebitel, Autopilot, Nen, Autonomní systém, Plná autonomie, Položka, Zapnutý autopilot, Nový automobil, Levné kamery na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 167

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

** Kvalita GPS ve městech občas stojí za starou bačkoru ** Mohou za to odrazy signálu od okolních budov ** Google má jejich 3D model, a tak spolupracuje s výrobci GPS čipů

Jakub Čížek | 44

Jakub Čížek
NavigaceTechnologieGoogle
Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

** Tranzistory současných počítačů vyzařují při přepínání teplo ** Na Tokijské univerzitě proto vyvíjejí adiabatické procesory ** Využívají supravodivost a jsou 80× úspornější

Jakub Čížek | 48

Jakub Čížek
TranzistoryProcesoryTechnologie
Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

Nejlepší notebooky do 10 000 korun: Co má ještě smysl kupovat. A co ne?

** Notebooky s cenou do deseti tisíc korun jsou plné kompromisů ** Existuje několik modelů dobře použitelných pro nenáročné použití ** Vhodnou alternativou jsou tablety nebo repasované počítače

David Polesný | 94

David Polesný
Jak vybrat notebookNotebooky
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 209

Jiří Kuruc
Apple
Vy a počítač: Virtuální plochy ve Windows mají smysl, používá je třetina čtenářů
Vladislav Kluska
Jak používáte počítačWindows 10Ankety
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest herních monitorů

Jak zabezpečit mobil v rukou dítěte

Radíme s nákupem grafické karty