Tak komu se ty elektrovozítka nelíbí, začněte pomalu přemýšlet o CZEXITU, protože jinak nás ty hračky na baterky v horizontu 10-15 let asi neminou. Bude tu zase o něco sluníčkověji, jenom nevím, kde třeba ČR vezme prachy, které teď má ze spotřební daně, protože tato položka je druhým největším příjmem po DPH, konkrétně 133mld Kč za 2015, včetně cigaret a alkoholu, ale pohonné hmoty tvoří největší část. Ne, že bych nechtěl jezdit levněji, ale trochu se bojím, že se to musí projevit jinde a jak je u nás dobrým zvykem, bude to ještě horší. A k tomu trocha fyziky - zákon zachování energie mluví jasně. Když nekouří auto, bude kouřit elektrárna. Když nebude kouřit, bude buď zelená, takže drahá, nebo bude jaderná a to už se těším na ty zelený xichty. Sice můžeme namítat, že účinnost elektromotoru je mnohem větší a bude to pravda, ale co účinnost těch elektráren? Co náklady na údržbu? A co náklady na baterie? A co ekologická zátěž při výrobě všech těch sluníčkových panelů a podobných kravin? A co teprve likvidace těchto sluníčkových technologií? A co asi udělají ropáci z Arábie a Ruska, až jim řekneme, že si svoji ropu můžou strčit do někam? No sranda bude 😀
Bohuš, protože nepředpokládám, že by odešel od válu ani po patnácti letech, si na to pučí a konečně doženeme západ alespoň v něčem! (rozuměj ve výši dluhů)
Myslím že o této době se jednou bude vyučovat jako o epoše hledání falešných mesiášů, ve které si zoufalí, nepříliš inteligentní investoři, vykládali každé uprdnutí Muska jako velké vizionářské dílo do kterého je třeba investovat...
Vzhledem k našim zásobám lihtia by bylo moudré továrnu na baterky postavit u nás.
A musí se to lithium vůbec těžit? Nestačilo by do toho kopce zapíchnout elektrody, napupmovat do něj nějaký ten elektrolyt a dobíjet z přebytků v síti? Tzn. vznikla by v podstatě přírodní zásobárna energie pro období špiček - něco jako přečerpávačka Dlouhé Stráně, ale na jiném "ekologickém" principu. 😉
A nevyřešila by ta brambora energetické problémy lidstva? 😉
Tento článek bude zítra zastaralý protože 28.6 se otevírá u Humpolce Supercharger 🙂 Už dneska tam byl testovací provoz
To sa im to stavia , keď sa tam presťahoval Hlinník.
Elon Musk je člověk, který se podle mě stane legendou a jednou se oněm budou učit děti ve školách jako o jednom z největších inovátoru v historii lidstva. Jeho projekty uznávám, protože posouvají lidstvo zase o kus dále. A jelikož je to relativně stále mladý člověk věřím, že se dočkáme ještě mnoha zajímavých projektů.
Musk je legenda uz diky sve schopnosti presvedcit dostatek blbce aby mu vnutili sve penize za 180 let starou technologii, ktera se uz tehdy ukazala jako neperspektivni. Bohuzel, uz mu to prestava vychazet a uz iti nejvernejsi zacinaji otevirat oci. Tato pyramidova hra brzo skonci...
Jestli tou 180 let starou neperspektivni technologii myslis elektrinu, tak se mozna budes divit, ale ted na ni zavisi cela planeta a nevypada to, ze by se neco melo zmenit.
Anicko, ty jsi takova jednodussi - myslim tim vuz s baterkama nebijeny z verejne site. Mrtva technologie.
Mas pravdu, netusila jsem, ze baterie se za 180 let vubec nezlepsily. Jsi tak moudry!
Jde spíš o to, že začátkem 20. stol. elektromobily vytlačily ropné loby (tenkrát jich bylo více, než vozidel se spalovacími motory)... Ropy je stále dost a dnes už se nevyužívá jen jako palivo, ale taky na výrobů plastů, hnojiv, léků, jídla, oblečení...apod. Takže možná, kdyby nebyly dřívě vytlačeny, tak už jsou dnes akumulátory na úplně jiné úrovni (tak jako spalovací motory)
Ne, o to opravdu nejde. Jde o to, že žádné "lepší" akumulátory prostě neexistují, o nějaké "jiné úrovni" ani nemluvě.
A to jste byl zalezlý pod kterým kamenem posledních 50 let?Jen za posledních 50 let se zvedla kapacita akumulátorů ve Wh/kg desetkrát až dvacetkrát (zejména ve srovnání olovo vs. lithium-polymer) a prodloužila se životnost o dva až tři řády (počet nabíjecích cyklů i přirozená degradace; tři řády znamená tisíckrát a více).Ano, pořád tady je řádový rozdíl oproti benzínu (cca 13 kWh/kg u benzínu oproti cca 1,3 kWh/kg u LiPol), jenže zatímco z benzínu využijeme průměrně 25 % energie (teoretické maximum je někde u 40 %, víc prostě spalovací motor využít nemůže, fyzika se nedá ukecat) a zbytek je odpadní teplo, tak účinnost baterií je až 90 % (reálně spíše kolem 80 %). Z kg benzínu se tedy na pohyb využije cca 3,25 kWh/kg, z baterií cca 1 kWh - to už je rozdíl "jenom" trojnásobný. Kromě toho ale elektroauta dokážou energii rekuperovat (u běžného auta se to marní v brzdách - další odpadní teplo). Při současných technologiích je už tedy náskok spalovacího motoru podstatně menší než před lety a zatímco spalovací motor už nemá co nabídnout (každé zlepšení je jen promile efektivity navíc, ale za cenu skokově vyšší a s nižší životností), v bateriích vývoj běží stále dál. Objevují se superkapacitory na nanotechnologické bázi (ale kapacita superkapacitorů bude vždy nižší než chemických bateriích - jejich výhoda je ve vysokých proudech, mohou lépe využívat rekuperovanou energii), chystají se do výroby (nebo se už vyrábějí, nevím) lithium vzduchové baterie (cca 2 kWh/kg) a objevují se nové možnosti.To, co je velký problém, je pořád velmi pomalé "tankování" oproti spalovacím autům. Kapacita a tedy dojezd už fakt problém není, průšvih je dobíjení - prostě čekat i "pouhých" 15 minut na superchargeru je moc (reálně to těch 15 minut stejně nebude, spíše více). Na stejný dojezd benzínem mám natankováno a zaplaceno do pěti minut maximálně. O nutných změnách v rozvodech silové elektřiny ani nemluvě (výrobně to takový průšvih není, např. kdyby celý osobní vozový park v ČR přešel na elektřinu, dokáže to s přehledem uživit jeden Temelín - a skoro přesně tolik vyvážíme). Tohle - tedy doba nabíjení a rozvody elektřiny - je to, co elektromobilitu bude trápit nejvíc. Osobně bych si tipnul, že se v tomto ohledu spíše časem prosadí palivové články. Ne ale na vodík, který je na tohle naprosto nevhodný, ale třeba metanol nebo metan (spíše metanol). Efektivita palivového článku je 70 % a více, tankování rychlé při zachování infrastruktury (navíc u metanolu by se dalo využít přechodové období - na to se dá jezdit i s benzíňákem), kapacita v kWh/kg velmi slušná (tuším, že těsně pod 10 kWh/kg). Akumulátory budou stačit menší jako zásobárna energie na rekuperaci.Každopádně doba spalovacích motorů končí. Teď už budou jen ustupovat. Ještě 10-15 let budou prodeje klesat pomalu a jen na některých trzích, pak to ale půjde dost strmě.
Rozepisujete se pěkně, ale ne, za 50 let vývoj a výzkum skladování elektrické energie prostě nijak podstatně nepokročil, a ani váš optimistický elaborát a vaše vtipné tipy na tom nic nezmění. A bude dobré, když si to včas uvědomíte. 😉
A jestlize ty baterky do tesly si muzu predstavit jako bednu tuzkovek (18650), tak tam pokrok fakt neni zadny.
No tuzkovka je v porovnani s 18650 asi jako nabijecka na mobil v porovnani se zdrojem pro PC...Krom toho Tesla baterie fakt neni jen bedna 18650. Je to bedna 18650 s vodnim chlazeni a ohrivanim, mnoha cidly a spoustou elektroniky zajistujici co nejvetsi ucinost a zivotnost.
si jednoduchsia...bateria si elektrinu nevie vyrobit, tak ze je jedno o kolko sa zlepsili. Nejaka forma reaktoru je to co bude pohanat vozidla buducnosti.
Anicko, je krasne videt potrefenou husu...
Tve argumenty jsou vskutku na urovni. Uz jsi napsal Muskovi, ze vis vsechno nejlip?
Anicko, jelikoz ti chybi naproste zaklady problematiky, o logickem uvazovani nemluve, jsou jakekoli dalsi argumenty zbytecne. Vse bylo receno.
Možná vás to překvapí, ale ano, baterie se za posledních 180 prakticky vůbec nezlepšily. Pořád patří mezi velmi neekonomické a neekologické zásobníky energie. A nevypadá to, že by se v dohledné době nějak zlepšovat měly. Ale chápu, že do problému nevidíte, ve školách to dnes snad už raději ani neučí, není to politicky korektní. :-/
Zato benzin a nafta a produkty jejich spalování jsou výkvět ekologie. Jinak doporučuji propočítat, jak daleko se dá dojet na elektřinu nutnou k výrobě a přepravě ropy/benzinu (ropa vytěžená v moři se elektrolyticky odsoluje a i tu vytěženou na pevnině je potřeba přepravovat; to těžko provedete tak, že uděláte ropovod celou cestu pod kopec).Nestojím na ničí straně, jen bych Váš názor doplnil pohledem z opačného konce.
No, k tomu se dá dodat jedině to, že nic lepšího zatím neexistuje, tedy pokud zase nechceme začít jezdit na těch koních. Ať to budete přepočítávat jak chcete, tak to prostě je. Kdyby to tak totiž nebylo, používalo by se něco jiného, levnějšího => ekonomičtějšího.Jo, a ještě vám doporučuji se zamyslet nad tím, z čeho vlastně získáváme tu elektřinu, to vám možná trochu uniklo... 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 28. 6. 2016 09:15
Z jádra, pane kolego, z jádra! Mohl bych tady dogmaticky pronášet jako kolegové výše, že nic lepšího než jádro zatím nemáme. Velké naděje vkládám do stellarátoru (google: Wendelstein 7-X), ale to bude ještě chvíli trvat.
Ano, z jádra je ta nejlevnější a nejekologičtější energie, jakou dnes máme k dispozici, ovšem ekologičtí škůdci z řad extrémních zelených levičáků s vámi souhlasit nebudou. A nic to nemění na tom, že otázka skladování elektřiny není zdaleka uspokojivě vyřešena. A jaderná fůze, jak všichni za posledních 50 let dobře víme, tady bude určitě nejpozději do 50 let. 😉
Přesně tak, pára, spalovací motory, elektřina. Všechno jen dočasné výstřelky. Koně nemůže nic nahradit.
Až na salám. Stačí jeden výstřelek do koně a budeš mít salám.
Iba ak nejaký priekopník socialistickej práce! Elektrický pohon áut už bol , na začiatku motorizácie. Viete , že v USA bolo v tom čase viac elektrických aut ako benzínových , že v 2. rokoch svetové rekordy v rýchlosti áut suverénne držali elektrické autá ? A napriek tomu zakapali , ako neperspektívne. Alebo si myslíte , že na svete je dostatok lithia pre všetky autá?
Ale houby, problém je dojezd a to se teď zlepšuje. A pak je tu hlavní problém a to je při masivním rozšíření jde ropná lobby do kytek a tady musím uznat, že to je možná až takový problém, že je ta technologie skutečně neperspektivní 😉
Ale kulový, ropná lobby si se spotřebou nafty skutečně problémy dělat nemusí, žádný zázračný akumulátor totiž prostě neexistuje.
Leda prd, žádný zázraky nejsou potřeba, stačí jen, když se masivně rozšíří to co je teď.
To, co je k dispozici teď nemá na rozšíření sebemenší šanci, protože to prostě NENÍ DOSTATEČNĚ FUNKČNÍ ZA PŘIMĚŘENOU CENU. Kdyby to tak nebylo, dávno by se to logicky rozšířilo samo od sebe. To je to, co zelení zaslepenci nedokážou nikdy pochopit.
nie, nebudu sa o nom ucit deti, lebo pouzitie baterii na pohon automobilu nie je ziadna revolucia.
Elon už to vyvrátil: https://twitter.com/elonmusk/status/747298731... ...
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 6. 2016 18:54
Až se všude rozšíří ty M doufám, že Elon už má propracovaný systém výměny "odešlých" baterií, z těch jeho "rychlo-nabíječů". Jejich recyklaci, suroviny na nové a další. Aby celý smělý projekt nezačal nabírat zpoždění jako "ovládnutí" Marsu (mrtvý bod). Velmi rád si počkám, kdy začne být z e-Auty problém z hlediska kusů. Vítězství bude až G kusů, ovšem tam do současné baterie prostě nedotáhnou, z technologického hlediska, ani kdyby se Elonek stavěl na hlavu - a on to ví.
Když bude Elon hodnej, prej tě vezme jako panáčka na crash testy Tesly 😁
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.