Tesla Model 3

Tesla Model 3

Uvedení Tesla Model 3

Uvedení Tesla Model 3

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Vývoj výroby Tesla Model 3

Vývoj výroby Tesla Model 3

Stupně autonomního ovládání SAE

Stupně autonomního ovládání SAE

Uvedení Tesla Model 3
Tesla Model Y
Tesla Model 3
Tesla Model 3
14
Fotogalerie

Tesla Model 3: první zákazníci jsou nadšení, teď přijde výrobní peklo

  • Tesla v pátek představila finální specifikace elektromobilu Model 3
  • Prvních 30 kusů si přímo vyzvedli první zákazníci
  • Elon Musk odhalil plány pro budoucí rychlé škálování výroby

Tesla v současnosti prodává elektromobily Model S a Model X, které jsou poměrně drané. Ale jak bylo v původním, dnes už jedenáct let starém, „master“ plánu Elona Muska – nejdříve začít prodávat dražší vozy v menším počtu (patřil sem i původní sportovní Tesla Roadster) a z vydělaných peněz a zkušeností se posléze dostat k levnému elektromobilu, který se bude vyrábět a prodávat ve velkém množství. Takový bude Model 3.

Tesla Model 3 byl oznámen už dříve, teprve nyní ale došlo k oficiálnímu uvedení na trh a nutno podotknout, že se podařilo splnit naplánovaný termín dodání. Tesla obdržela na Model 3 více než 400 tisíc předobjednávek, které byly vázané i peněžní zálohou jednoho tisíce dolarů, takže nešlo jen o vyplnění formuláře zdarma.

V pátek si tak Elon Musk připravil prezentaci k oficiálnímu představení finálních kusů, které už vyjely z výrobní linky. Zajímavostí je, že se prezentace promítala přímo na zdi továrny Gigafactory, ve které si Tesla pro své elektromobily vyrábí baterie.

Dvě varianty Tesla Model 3

K dispozici jsou dvě varianty elektromobilu Model 3, verze Standard a „Long Range“, která má větší baterii, což souvisí i s mírně lepšími parametry. Zatímco Standard má dojezd 350 kilometrů a zrychlení z 0 na 100 za 5,6 sekund, dražší varianta zvládne na jedno nabití ujet až 500 kilometrů a z 0 na 100 má za 5,1 s. Maximální rychlost je u obou téměř stejná (210 km/h a 225 km/h).

Výhodou je, že stejně jako všechny v současnosti vyráběné elektromobily od Tesly, i Model 3 má integrovanou hardwarovou výbavu, která bude v budoucnu schopná plně autonomního řízení dle specifikace SAE Level 5. Ale zatímco u Modelu S a X bude v budoucnu součástí softwarové aktualizace zdarma, u Modelu 3 si budete muset za softwarovou aktualizaci připlatit přibližně sto tisíc korun, tedy asi deset procent ceny vozu.

V základní výbavě je celkem osm airbagů, elektronická stabilizace podvozku a trakce, Wi-FI a LTE, bezklíčové ovládání a mobilní aplikace, hlasové ovládání, dvouzónová klimatizace a centrální interaktivní konzole s 15palcovým dotykovým displejem s dvěma USB porty. U řidiče ani nikde jinde zkrátka nenaleznete žádné další budíky či tachometry (rychlost vozu můžete sledovat v levé části displeje). Elon Musk totiž počítá s tím, že už velmi brzy bude auto jezdit samo, takže budete moci sledovat film, pracovat na jiném zařízení nebo třeba spát.

Mezi prémiovou výbavu je zařazené vyhřívání sedaček a jejich 12stupňové nastavení, vylepšený hudební systém, zabarvené střešní okno, LED mlhovky a prostřední konzole přizpůsobená pro dokování až dvou mobilních telefonů.

Záruka je ve třech variantách – 4 roky/50 tisíc mil, 8 let/100 tisíc mil a 8 let/100 tisíc mil u Long Range verze. Tyto záruky se vztahují i na baterii. Elon Musk se také pochlubil extrémně pevnou konstrukcí, kdy srovnal video bočního nárazu s Volvo S60, které je ze stejné cenové kategorie a má „5 hvězdiček“. Rozdíl byl zcela propastný a zatímco u Volvo S60 došlo k prolomení konstrukce až do místa řidiče, v případě Tesla Model 3 dokázala konstrukce náraz utlumit a zabezpečit tak vstupu do oblasti řidiče.

První dojmy a jízdy

Stejně jako u představení Modelů S a X, i tentokrát si mohli zákazníci a přítomní účastníci vyzkoušet jízdu a s tím se objevily i první krátké recenze. Jedna z hlavních zmiňovaných předností je to, že i když je auto z venku výrazně menší než Model S, uvnitř je stále velmi prostorné (pojme pět lidí), zpracování je kvalitní a ticho při jízdě je opět samozřejmostí.

Bjørn Nyland (největší a nejpodrobnější recenzent elektromobilů Tesla na Youtube)

Austin Evans

Today

SlashGear

Ceny a dostupnost

Elon Musk oznámil, že Teslu (a její zaměstnance) teď čeká hlavně výrobní peklo v tom smysl, že je potřeba co nejrychleji škálovat. Nyní tak sice vyrobil prvních 50 finálních vozů (30 z nich pro první zákazníky a 20 pro další testování), ale v srpnu už chce Tesla vyrábět rychlostí 100 vozů za měsíc, v září rovnou 1 500 kusů měsíčně a na konci tohoto roku už poměrně odvážných 20 tisíc elektromobilů Tesla Model 3 každý měsíc. Nejdříve se budou vyrábět Long Range modely a až v listopadu se začne s verzí Standard. Verze s pohonem všech kol se začne vyrábět na jaře příštího roku a v roce 2019 pak verze s volantem na pravé straně.

Nelze se tomu divit, objednávek jsou statisíce a nové pochopitelně přibývají. Elon Musk zmínil, že pokud si objednáte Model 3 dnes, dostanete ho nejdříve na konci roku 2018. Pokud jde o celkové prodeje všech elektromobilů, chce Tesla do roku 2018 dosáhnout milníků půl milionu prodaných vozů a v roce 2020 už mít milion prodaných elektromobilů.

„Standard“ verze Modelu 3 vyjde na 35 tisíc dolarů (při současném kurzu necelých 800 tisíc korun) a verze s větší baterií pak 44 tisíc dolarů (necelý milion korun). Lokální Alza.cz už oznámila, že chystá rozšířit nabídku elektromobilů i o Model 3, ale je jasné, že ještě nějakou dobu bude problém s naskladněním.

Elon Musk také slíbil, že příští rok bude k dispozici 3x více Superchargerů po celém světě, což by mělo být kolem 18 tisíc. U nás máme zatím jen jeden, tak doufejme, že se to zlepší.

Podívejte se na celou prezentaci uvedení Tesla Model 3:

Určitě si přečtěte

Články odjinud