J J (Dow)
6. 3. 2025 • 20:40

Ok, až to bude fungovat i po Evropě, tak začnu přemýšlet o EV, protože to možná vyřeší tři ze čtyř problémů dnešních EV:
1. 200 km do hor na skialpy a 200 zpět v zimě při -10 mě fakt EV nedovezou a nechci po cestě čekat přes půl hodiny na nabíječce,
2. cesta přes 1000 nebo 1500 km nebude trvat o hodiny déle kvůli dobíjení,
3. nestane se, že u 10 nebo 15 let starého auta baterka zahlásí chybičku za půl mega.
4. problém - vysoká cena - zůstane, ale ta není kvůli přeregulovanosti bohužel nízká ani u nových fosilů s automatem a 4X4. Kdo neřeší, co se děje s autem po deseti letech, je pro mě idiot, který se stará jen o sebe a ekologie a ostatní lidé jsou mu ukradení. Dobré auto může jezdit klidně 20-30 let, pokud se o něho člověk aspoň trochu stará. Kolik % ze současných EV bude tak dlouho v provozu? Téměř nula. Proč? Cena za výměnu baterie. Nejde přitom jen o ekologii, ale i o chudinu, která nás bohaté, kteří čteme tyhle články, dřív nebo později zlynčuje, pokud nebude mít dostupné auto (a pár dalších věcí jako máslo, práci a teplo v domě).

Dusan
3. 3. 2025 • 18:10

Obavam se, ze to bude opravdu slepa ulicka. Ten problem je podobny jako u mobilu a sice ze vymenna baterie je strasne neefiktivni z pohledu ulozeni. Kdyz se podivate jak maji ulozenou baterii normalni elektroauta, tak vidite tu snahu, aby byla co nejnize kvuli stabilite a zabirala co mozna nejvice neduleziteho prostoru, protoze jen tak lze mit solidni dojezd a zaroven rozumny vyuzitelny prostor v aute. Takova Tesla je v podstate postavena na placate baterce rozlozene po cele spodni plose vozu. Vymenna krabice nikdy nebude moci byt stejne efektivne ulozena, stejne jako mobil s vymennou baterii nikdy nemel tloustku dnesnich telefonu pri zachovani stejnych parametru.

mepp
3. 3. 2025 • 14:32

Za mě dobré řešení jako doplňující sít klasických nabíječek. Úplně tak nesouzním s tím, že se podaří zasíťovat již stojící zástavbu. Ano, v běžné panelákové ulici nebo v centru města také nemáš pumpu, ale tady jde o rychlost. Dnes je EV vozidel úplně zanedbatelné množství, přesto běžné nabíječky je někdy kumšt sehnat. Minimálně ve městě. I kdybys teoreticky byl schopen nabít za 20 minut tak realita je taková, že lidi třeba u OC tam prostě lidi frknou auto a jdou prostě nakupovat. Přijdou za hodinu či dvě a do té doby nabíječku prostě blokují. Ještě horší situace je s dobíjením na sídlišti. U nás je v dosahu cca 6 nabíječek v podstatě všechny u PRE. Naprosto běžná praxe je ta, že ten kdo tam v podvečer píchne auto tak ho tam bez ohledu na dobití nechá až do rána. Což jde ruku v ruce s nemožností zaparkovat. Navíc tyto nabíječky jsou pomalejší, takže když už konečně máš auto za dvě hodiny aspoň trochu dobité, tak ruku na srdce. Málokdo je ochoten vylézt z baráku jen proto aby odpojil auto a začal hledat místo na sídlišti o kterém tuší, že prostě nebude. Takže tam to auto nechají až do rána.

jehoVista
3. 3. 2025 • 8:35

Kdyz to pujde snadno vymenit, pujde to i snadno ukrast.

Jiří Valášek
2. 3. 2025 • 18:30
Net.Xtreme
2. 3. 2025 • 15:47

Největší výhodou je, že stáří baterky nebude řešit majitel auta. Takže elektroauto vydrží mnohem déle, tím spíš, pokud se prosadí stejný formát i pro nové generace aut.

boxboxboxbox
boxboxboxbox
2. 3. 2025 • 13:52

Na indonézskych ostrovoch behajú taxíky s týmto systémom. Fosílne autá majú zákaz.

TFSi
2. 3. 2025 • 8:53

Škoda, že inženýři v VW nečtou diskuze na VTM. Tolik mouder od tolika hospodských expertů na všechno - ty miliardy Eur, které by jim to ušetřilo!

Mirdyn
2. 3. 2025 • 7:33

Tak jsem trošku bádal a maj to dobře vymyšlené kluci čínský. Výměnné stanice jsou na výstavbu řádově levnější než jakákoliv jiná infrastruktura pro nabíjení. Ve výměnných stanicích je baterií nadbytek a slouží zároveň jako akumulátorovny pro vykrývání výkyvů v síti na což využívají zhruba 30% kapacity baterií. Proto je to za paušál buď s neomezenou výměnou, nebo omezenou kde se měří spotřeba, nebo km, nikoliv počet výměn. Samozřejmě pokud někdo přesáhne svoji spotřebu u toho omezeného tarifu může si to dobít kdekoliv, třeba doma.
Baterie jsou standardizované a jejich výměna trvá 4 minuty. Volkswagen bude přebírat čínské standardy, tak by se měly stát i standardy evropskými. Systém výměnných stanic od čínské firmy NIO funguje v Norsku. Za mě jednoznačně ano, už jenom proto že se tam krásně nacpe přebytečná energie z větrníků a solárů.

Názor byl 1× upraven, naposled 2. 3. 2025 07:34

Jiri Sasek
Jiri Sasek
1. 3. 2025 • 21:06

Myslím si, že výměna bateríí je pouze marketingová bublina, praktický smysl mi uniká. Spíše se jedná o teoretický problém lidí, kteří s moderními EV nemají dostatek zkušeností.
Moje zkušenosti s EV ukazují, že nabíjení na dlouhých trasách není problém. Minulý týden jsem jel 600km do Trentina na lyže. Jedno nabíjení 25minut před Mnichovem a dále 5minut v Insbrucku spíše kvůli WC. Další nabíjení až v cíli. Celková doba jízdy 6h43min. Nabíječky jsou prakticky všude a dojezd 600km WLTP/ 300km v zimě na dálnici mi přijde pro praktický život zcela bez problémů. Loni jsem to jel s dieselem o 30min déle, ale netuším proč.🙂

JP77
JP77
1. 3. 2025 • 20:47

Jak se řeší výměna staré baterie s nízkou kapacitou za novou a naopak?

klak
1. 3. 2025 • 20:46

Mě zaujalo to
"Na řidiči je pouze zvolit, jestli chce vyměnit všechny tři, nebo mu na krátké jízdy po městě stačí jediný a odlehčí tak svoje auto. Jeden modul stačí na cca 200 kilometrů jízdy."Že by konečně řešení problému rozsahu mobility? Jen by to chtělo nějaké inteligentní řízení brzd, aby řidič zvyklý jezdit většinu roku kolem komína s prázdným a lehkým autem nebyl pak s plně naloženým a bateriemi vybaveným vozidlem nebezpečný sobě i druhým.

Dashiell
1. 3. 2025 • 20:16

Špatné řešení problému, který už neexistuje.
Baterku dneska nabijete za patnáct minut. Pokud najdete nabíječku. A tu je rozhodně jednodušší postavit než tady tuto nesmyslnou monstrozitu.

jxjl
1. 3. 2025 • 20:02

Konečně rozumný způsob, jak řešit největší problém elektroaut a jejich sporné ekologičnosti. U klasických elektroaut ala Tesla máte problém, že teoreticky byste mohli jezdit na zelenou elektřinu, ale v době, kdy je přes den k dispozici typicky potřebujete jezdit (nebo jste v práci, kde podle české legislativy jako zaměstnanec nabíjet nemůžete) takže nabíjíte v noci ... z uhlí. Pokud zvládnete skladovat větší množství baterií, můžete je měnit kdykoliv a nabíjet přes den, kdy skrz soláry jsou mnohdy záporné ceny energie. Zároveň nenabíjíte v autě, takže neriskujete že vám případný požár baterie zničí celé auto. Co se pronájmu baterie týče, tak si myslím jde spíše o výhodu ... beztak je to součástka, která vám v tom autě odejde jako první, takže ji vlastnit je spíše kontraproduktivní.

Pindulin
1. 3. 2025 • 19:56

Tohle je nejvetsi ptakovina, ktera se nema sanci uchytit. Treba se pletu, ale ze zkusenosti vim, ze nabijeni neomezuje. Po tomhle touzi maximalne lide co to nemaji a maji malou představivost. Misto tehle ptakovin rozsirte nabijecky na mistech, kde clovek stoji v běžném zivote automaticky bez toho aby jezdil nabíjet

Názor byl 1× upraven, naposled 1. 3. 2025 19:57

Jozef Lenin
1. 3. 2025 • 18:42

Njn, pak ale tu baterii nebudete vlastnit a budete si ji pronajimat. Jinak by se mohlo stat ze dostanete nejakou treba starsi baterku se snizenym dojezdem, pripadne vam vzplane auto,… vw hleda zoufale reseni svych problemu a chyta se jakehokoliv EV nesmyslu…

mattthew
mattthew
1. 3. 2025 • 18:42

Sa mi paci jak sa vsetci silou mocou snazia vyhnut tomu najlepsiemu rieseniu (co sa tyka rychlosti pokracovania v jazde) a po 10 rokoch im dojde, ze sa tomu aj tak nevyhnu. Elektricke auta uz mohli byt davno rozsirene, keby od zaciatku vsetci podporovali tento model a mali kompatibilne baterky nezavisle od vyrobcu aut. Nikto by neriesil problem s dobou tankovania a vlastne ani dojazdom, co je vec, ktora na tom ludi stve najviac. Tiez by sa vyriesil problem s tym, ze ak niekto nema garaz alebo kde nabijat cez noc, tak si kupu elektro auta rozmysli. Zaroven by sa netlacilo do nezmyselneho zvysovania nabijacieho vykonu, ktory je pri vecsom rozsireni neudrzatelny, pretoze by kazda nabijacia stanica potrebovala vlastnu elektraren.Jasne, aj toto riesenie ma spustu obmedzeni a problemov, ktore bude treba vyriesit, ale z pohladu pouzivatela a vlastnika elektrickeho auta je podla mna najlepsie.

Určitě si přečtěte

Články odjinud