Ok, až to bude fungovat i po Evropě, tak začnu přemýšlet o EV, protože to možná vyřeší tři ze čtyř problémů dnešních EV:1. 200 km do hor na skialpy a 200 zpět v zimě při -10 mě fakt EV nedovezou a nechci po cestě čekat přes půl hodiny na nabíječce,2. cesta přes 1000 nebo 1500 km nebude trvat o hodiny déle kvůli dobíjení,3. nestane se, že u 10 nebo 15 let starého auta baterka zahlásí chybičku za půl mega.4. problém - vysoká cena - zůstane, ale ta není kvůli přeregulovanosti bohužel nízká ani u nových fosilů s automatem a 4X4. Kdo neřeší, co se děje s autem po deseti letech, je pro mě idiot, který se stará jen o sebe a ekologie a ostatní lidé jsou mu ukradení. Dobré auto může jezdit klidně 20-30 let, pokud se o něho člověk aspoň trochu stará. Kolik % ze současných EV bude tak dlouho v provozu? Téměř nula. Proč? Cena za výměnu baterie. Nejde přitom jen o ekologii, ale i o chudinu, která nás bohaté, kteří čteme tyhle články, dřív nebo později zlynčuje, pokud nebude mít dostupné auto (a pár dalších věcí jako máslo, práci a teplo v domě).
Obavam se, ze to bude opravdu slepa ulicka. Ten problem je podobny jako u mobilu a sice ze vymenna baterie je strasne neefiktivni z pohledu ulozeni. Kdyz se podivate jak maji ulozenou baterii normalni elektroauta, tak vidite tu snahu, aby byla co nejnize kvuli stabilite a zabirala co mozna nejvice neduleziteho prostoru, protoze jen tak lze mit solidni dojezd a zaroven rozumny vyuzitelny prostor v aute. Takova Tesla je v podstate postavena na placate baterce rozlozene po cele spodni plose vozu. Vymenna krabice nikdy nebude moci byt stejne efektivne ulozena, stejne jako mobil s vymennou baterii nikdy nemel tloustku dnesnich telefonu pri zachovani stejnych parametru.
Jsem naprosto na straně Tesly aby ve svých swastikárách tento koncept nepoužila.
A v autech vyrobených mimo německo jsi pro?
V NDR jsou právě swastiky zakázaný, myslím především mimo německo.
Za mě dobré řešení jako doplňující sít klasických nabíječek. Úplně tak nesouzním s tím, že se podaří zasíťovat již stojící zástavbu. Ano, v běžné panelákové ulici nebo v centru města také nemáš pumpu, ale tady jde o rychlost. Dnes je EV vozidel úplně zanedbatelné množství, přesto běžné nabíječky je někdy kumšt sehnat. Minimálně ve městě. I kdybys teoreticky byl schopen nabít za 20 minut tak realita je taková, že lidi třeba u OC tam prostě lidi frknou auto a jdou prostě nakupovat. Přijdou za hodinu či dvě a do té doby nabíječku prostě blokují. Ještě horší situace je s dobíjením na sídlišti. U nás je v dosahu cca 6 nabíječek v podstatě všechny u PRE. Naprosto běžná praxe je ta, že ten kdo tam v podvečer píchne auto tak ho tam bez ohledu na dobití nechá až do rána. Což jde ruku v ruce s nemožností zaparkovat. Navíc tyto nabíječky jsou pomalejší, takže když už konečně máš auto za dvě hodiny aspoň trochu dobité, tak ruku na srdce. Málokdo je ochoten vylézt z baráku jen proto aby odpojil auto a začal hledat místo na sídlišti o kterém tuší, že prostě nebude. Takže tam to auto nechají až do rána.
Kdyz to pujde snadno vymenit, pujde to i snadno ukrast.
nevím proč máš mínusy. Asu za to, že u toho netleskáš. Krádeže kaťáků nebo třeba světel jsou docela časté.
Po tech minusech jeste cekam na prispevek ve smyslu "to muze napadnout jenom cechacka".
A nemohl by ses trochu rozepsat o tom, jak se SNADNO ukradne baterie vážící několik set kilogramů.A za druhé, co je mně do toho, že mně ukradnou baterii, která není moje.Ach jo, to jsou argumenty.
> jak se SNADNO ukradne baterie vážící několik set kilogramůJednoduse. Auto vyheverujes, zajedes pod nej paletakem, odpojis akumulator, paletakem zajedes do dodavky. Kradou se kraviny za par tisic, tady mas akumulator za vyssi desitky tisic, takze motivace celkem slusna. > co je mně do toho, že mně ukradnou baterii, která není mojeTy kdyz si neco pujcis, tak vubec neresis, jestli ti to nekdo ukradne? Minimalne do toho bude neco pojistovne a policii, co to s tebou budou resit.
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 3. 2025 17:50
Presne, nevidim vubec problem v te vaze. Svetlo streli za par tisic, katak taky, kola se snad uz nevyplati sni krast, pokud nejsou velky a pekny, ale baterka ma cenu minimalne 100k - vedet jak, tak bych se ani nedivil, kdyby to ti smejdi kradli.
Na mínus jsem neklikal, ale dovedu si představit, že třeba to světlo se snáz vyndá a odnese.
Jo to jo. Katak daj prej do pul minuty a svetlo na nekterych autech bez hluku jeste rychleji. Pred deseti lety radili v praze na jihu. To byla panecku parada, kdyz ocesali pul ulice oktavek nebo co tenkrat kradli
Nic nového: https://www.hybrid.cz/video-elektrom...u-baterii/
Ne počkej... ono už to tu bylo v době, kdy se běžné baterie dobíjely hodiny, nabíječky u každého prdu byly scifi a auta s nimi ujela zlomek kilometrů oproti dnešku. A protože to bylo tak fajn, tak se to chytlo 😃 😃 😃
Největší výhodou je, že stáří baterky nebude řešit majitel auta. Takže elektroauto vydrží mnohem déle, tím spíš, pokud se prosadí stejný formát i pro nové generace aut.
za predpokladu, ze uz z autosalonu vyjede vozidlo s pronajatou baterii. a take by tedy mela baterie byt hned nabita. predstava, ze vyjedu z autosalonu s prazdnou baterii a rovnou ji pujdu menit, me prijde zabavna.
Naposledy, když jsem si jel pro nové auto, tak mělo sotva 1/4 nádrže. Takže úplně normální stav. Těch pár set/tisíc za plnou nádrž/baterii už to fakt nevytrhne.
Hlavní je, aby to bylo standardizované a ne co výrobce to jiné řešení. Stejně tak jako na benzínce můžou tankovat auta všech značek, tak i ty výměnné stanice by měly být pro všechny. Druhá věc je, aby výměna baterie nebyla jedinou cestou jak ji nabít - mělo by stále fungovat klasické dobití přes kabel. Pak by ty vozy měly větší smysl a byly by i cenově dostupnější - včetně ojetin. Nákup i prodej ojetého elektro-vozu by se dostal na úroveň spalováků, jelikož by se další majitel nemusel obávat životnosti baterie a nutnosti koupit novou za statisíce. Jinak předpokládám, že v tom autosalonu by ti vůz po podpisu kupní smlouvy nabili alespoň na nějakou základní úroveň.
Na indonézskych ostrovoch behajú taxíky s týmto systémom. Fosílne autá majú zákaz.
v Cine uplne bezne u taxikov
Škoda, že inženýři v VW nečtou diskuze na VTM. Tolik mouder od tolika hospodských expertů na všechno - ty miliardy Eur, které by jim to ušetřilo!
Usetrili, ale oni budou neustale reagovat na elektropanice jako jsi ty, kteri mani pocit, ze auto bez 1000km dojezdu neni auto. Lvl lobotom
Já mám dojezd cca 600 km a mám pocit, že pořád tankuju... Představa, že bych místo dvou minut včetně zaplacení trávila na benzince 30 minut minimálně (nebo za jak dlouho se dnes dobije ev na 100%) je děsivá. Navíc na to nemám ani čas ani chuť.
Názor byl 1× upraven, naposled 2. 3. 2025 13:34
Akoze sam si to tiez predstavit neviem ak by som byval v byte a nemal parkovacie miesto s vlastnou nabijackou. Ale v dome asi uplne napohodu. Je tam mozno nejake zdrzanie s kablovanim, ale svojim sposobom by ma to asi aj bavilo :)
jojo ty pohádky o dvou minutách a nutnosti jezdit na nabíjení... klasický sen nepolíbeného miláčka strých dobrých pořádků. To je jako když jsem měl v zahradním domku kanystr s benzínem a sekání zahrady znamenalo řešit dvakrát za léto dojet na benzínku pro benzín, vyčistit na podzim filtry a v ideálním případě i propláchnout olej, což samozřejmě nikdo nikdy nedělal. Tahle činnost dávno zanikla s bateriovou a chytrou sekačkou, stejně jako jednou zanikne nutnost jezdit na benzínky. Mimochodem to samé dělají sousedi. Znám jen jednoho v ulici, kdo má ještě spalovací sekačku, ale ten s ní seče zahradu, kterou by ani na dvě baterky nedal a je to spíš na traktůrek.-------Milé děti, tohle je přesně ten důvod, pro se VW vědomě vydává do slepých uliček. Existence lidí, kteří to ne a ne pochopit.
Ale ja neviem co konkretne by vyriesila ta skusenost. Neexistuje studia podla ktorej by znalost a skusenost s EV predlzovali jeho dojazd a tak si myslim, ze sa to trochu precenuje. Spalovak je z mojho pohladu flexibilnejsi a tym padom mam celkom dobru predstavu o tom co od auta ocakavam. Ak niekomu nevadi robit 30+ minutove prestavky, kto som, aby som mu do toho kecal, ale zaroven neviem preco by on mal kecat mne do toho ak chcem ist s minimalnou prestavkou, alebo bez. Ja chapem, ze pre niekoho je cesta je ciel, ale niekto by mal zase chapat, ze nefungujeme rovnako. Konkretne z pohladu komfortu jazdy v zmysle dojazdu taha EV za kratsi koniec a to az tak, ze mne osobne by to uz zacinalo obmedzovat a zatial si nie som isty, ci by ine nepopieratelne vyhody toto prevazili. Cim teda netvrdim, ze nie su ludia ktori na to pizukaju, pritom aj tak robia min stvrthodinove prestavky kazdych 100-+150km (moj oteca napriklad).Inak si myslim, ze jedna z veci ktore by automobilky robit mali ak to chcu predavat je nejaky program zapozicania tych aut aspon na vikend. Netvrdim, ze to ma byt zadarmo, ale zaroven by to asi malo byt vyhodnejsie nez z pozicovne. Ja som by som si to rad skusil, ale ze sa povozim okolo predajne mi o zivote s EV moc nepovie. Zvazujem pozicanie si Highlandu, ale 100eur na den z obmedzenim na 120/200km as mi moc nepaci.PS: pouzivam vyhradne bateriove "sekacky".
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 3. 2025 06:12
Koukám že hospodská lopata pinďa má pocit, že mě zná osobně... Možná by jsi měl jít políbit fotku Elonova rekta na uklidněnou, protože takovej ubožák jako ty mě fakt neurazí.
Knuuuu
Tak jsem trošku bádal a maj to dobře vymyšlené kluci čínský. Výměnné stanice jsou na výstavbu řádově levnější než jakákoliv jiná infrastruktura pro nabíjení. Ve výměnných stanicích je baterií nadbytek a slouží zároveň jako akumulátorovny pro vykrývání výkyvů v síti na což využívají zhruba 30% kapacity baterií. Proto je to za paušál buď s neomezenou výměnou, nebo omezenou kde se měří spotřeba, nebo km, nikoliv počet výměn. Samozřejmě pokud někdo přesáhne svoji spotřebu u toho omezeného tarifu může si to dobít kdekoliv, třeba doma.Baterie jsou standardizované a jejich výměna trvá 4 minuty. Volkswagen bude přebírat čínské standardy, tak by se měly stát i standardy evropskými. Systém výměnných stanic od čínské firmy NIO funguje v Norsku. Za mě jednoznačně ano, už jenom proto že se tam krásně nacpe přebytečná energie z větrníků a solárů.
Názor byl 1× upraven, naposled 2. 3. 2025 07:34
No dyť jo. Navíc baterie můžou být uskladněněné a opečovávané mnohem líp než se kdy k nim bude chovat nějakej geniální pinďour ve svém autě o kterém je skálopevně přesvědčen že je nejenom bezemisní, ale i bezůdržbové...
Myslím si, že výměna bateríí je pouze marketingová bublina, praktický smysl mi uniká. Spíše se jedná o teoretický problém lidí, kteří s moderními EV nemají dostatek zkušeností.Moje zkušenosti s EV ukazují, že nabíjení na dlouhých trasách není problém. Minulý týden jsem jel 600km do Trentina na lyže. Jedno nabíjení 25minut před Mnichovem a dále 5minut v Insbrucku spíše kvůli WC. Další nabíjení až v cíli. Celková doba jízdy 6h43min. Nabíječky jsou prakticky všude a dojezd 600km WLTP/ 300km v zimě na dálnici mi přijde pro praktický život zcela bez problémů. Loni jsem to jel s dieselem o 30min déle, ale netuším proč.🙂
Bylo by to reseni pro EV ve mestech. Nemyslim si, ze klasicke nabijeni na dalnicich by byl dnes problem. Clovek bydlici v panelaku na Jiznaku by pak uz nemusel brecet, ze nema kde nabijet, kdyz by si jednou tydne dojel swapnout baterku do vedlejsi ulice do menirny.
Lide v panelaku jsou chudsi a ti se prave nejvic soustredi na cenu a drazsi reseni za stejnou vec akceptovat nebudou. Jde spis o to efektivne nabijet, coz se ted opravdu nedeje, protoze lide v panelacich a bytovych domech nemaji zpravidla elektro. Je to zacarovany kruh, ale ono se to zmeni
Tohle bych podepsal. Reseni to je jen na papire a za par let zmizi jako slepa ulicka
Tak si to vytiskni, zarámuj a za pár let se uvidí 😄
My to na rozdil od teoretiku vime jiste. Tohle je asi jako marketinkove kampaně mirici na neznalky - 550km, 580km, 600km dojezd. My vime, ze je to parametr, na kterem ve vysledku tolik nezalezi a je jedno jestli ma auto dojezd 580 nebo 620km. Ale lidi jako ty to potrebujou slyset
Nesmíte ten problém brát z pohledu jednotlivce ale z pohledu společnosti. Vemte si situaci, kdy přijede z práce na sídliště nebo do centra města několik set až tisíce aut a všichni budou chtít nabíjet. Infrastruktura na to není postavená. Otázka je kdo bude investovat stovky miliard korun do takové infrastruktury?
To je stejně směroplatný jako tvrdit, že když spalováci budou chtít naráz tankovat, tak u pump bude armagedon, protože máme "jen" 4,5 tisíce pump na 6,5 milionu aut.Stovky miliard se už pumpují do infrastruktury a zaplatíme to my v ceně. Jen ČEZ Distribuce, PRE a EG.D ročně zainvestují do infrastruktury skoro 20 miliard ročně.Auto se dá v klidu nabíjet výkonem rychlovarné konvice, pokud majitel ví, že 20 hodin ze dne auto parkuje. Což se u většiny tak děje, když průměrnej nájezd je do 50 km denně. A zbytek využije rychlonabíječky (za větší cenu).
Když EVčka začínala, byla výměnná baterie první co mě napadlo. A říkal jsem si, že standardizací takové výměny to mělo odstartovat. Nechce se mi věřit, že by to nikoho v oboru nenapadlo. Teď když se k tomu konečně, možná dostanou, nejsem si úplně jistý, zda to vítat. Sotva jsem si odvykl jezdit k benzínkám, zase bych se měl učit jezdit někam k výměnným stanicím?! Kterých notabene bude zpočátku jako šafránu. A proč jako?
Jak se řeší výměna staré baterie s nízkou kapacitou za novou a naopak?
Neřeší. Máte baterii v pronájmu, tak vás to nemusí trápit.
Ano, je to tak.Vsak Nio uz to nejakou dobu provozuje, takze uz to trochu zname:Proste vam tam pri vymene vrznou nejakou baterku co pasuje, ktera je nabita na 85-95% a mozna je to v1 nebo modernejsi v2, takze az po vymene zjistite jestli dojedete 250 nebo 350km a jestli mate 200 nebo 300 koni. Je to cely dost divny. Samozrejme taky pak nevite, ze az to nekde budete chtit nabijet - tech vymenovacich stanic zas tolik neni zejo - jestli to bude trvat 15 nebo 40 minut. Muzete mit stesti nebo smulu.Ale hlavni krasa je v tom, ze auto kupujete bez baterky - tzn nikdo si to auto nekoupi, vsichni si ho nejakym zpusobem “pujci” neco jako operak a pak navic platite pausal jak za mobil ze tam mate tu baterku, jinak tam neni no a + dalsi penize za vymenu baterky taky, nic neni zadarmo, ta elektrika neco stoji, no a celkove je to DRAZSI, nez kdybyste NEmeli vymenovaci baterku.Cili je to krasa pro automobilku, pro zakaznika to ale krasa neni.A protoze to je - jak vidite - cely dost na nic, tak to nakonec neni zadna velka krasa ani pro automobilku, protoze to ve finale fungovat nebude a cely jsou to z dlouhodobejsiho hlediska penize vyhozeny do kose, a to pro vsechny zucastnene 🙂
Jenže když ti v dosavadním elektroautě odejde baterka, je auto na vyhození. Tady u tohoto řešení ta situace jaksi nenastane.
Ne neni. To je je hoax.
Kolik zhruba stoji takova baterie do vozidla? Trebas do nejakeho ceskeho elektromobilu. Enyaq?
Doposud výměna baterie u elektroaut stojí víc než polovinu pořizovací ceny vozu. U ojetiny naprosto neobhajitelná cena.
Dík za info, to jsem chtěl vědět jestli je v nájmu už od nákupu auta.Mě přijde dobrý když navíc i tahle funkce výměny je, že se to někomu může hodit, jen sám nevím jaký pravidla bych k tomu vymyslel. Nájem se mě určitě nelíbí. To je jen např pro firmy co hodně nejezdí.Třeba by mohla mít každá baterie cenu podle kapacity a stáří a někde by se počítalo kolik dlužím nebo mě dluží firma.
Platí se tam jen měsíční nájem, za výměnu se neplatí. Při paušálu 3500 Kč za měsíc (cena je z dražší norské varianty) zaplatíte za 5 let 210000 korun což je prakticky cena levné baterie. U většiny modelů je baterie podstatně dražší. Tak tady prosím neplácejte nesmysly.
V cene jsou jen dve vymeny baterie mesicne, pak se plati myslim 0.20 eur za kWh.Jak rikam, ta stava neco stoji, takze na to pausal nestaci
To sice ne, ale jak se pak řeší prodej auta? Řekněme, že po 5 letech bude chtít majitel auto prodat do bazaru. Nedovedu si představit, že by bazar chtěl převzít měsíční platby za pronájem baterie. Stejně tak si nedovedu představit, jak bazar vykoupí nepojízdné auto bez baterie. Takže majitel auta si bude muset nakonec baterii koupit? V tom případě celý ten pronájem baterie nedával smysl. Celé to dává smysl jedině v případě, kdy je od začátku auto v operativním leasingu od automobilky.
Ty auta se dají normálně nabíjet ze zásuvky, majitel si odběr změní na nejnižší a když to bude někde v bazaru stát tak to prostě dobijou ze sítě. To je jako s povinným ručením, taky platíte dokud se auto neprodá, nebo dáte značky do depozitu. V číně mají i nízké tarify pro ty co moc nejezdí, ale nějaký paušál je tam vždycky aby lidi nejezdili na výměnu až když jí úplně oddělají.
Řekněme, že majitel před prodejem auta změní paušál na co nejnižší. Ale stejně pak přijde do bazaru a tomu bude vadit, že má vykoupit něco, co je spojeno se splátkami. Jednak to bazar stojí peníze, pak je to pro něj administrace navíc, a auto zatížené splátkami se bude hůře prodávat.
Můžeš předpokládat že tam budou jen takové auta.
Mě zaujalo to"Na řidiči je pouze zvolit, jestli chce vyměnit všechny tři, nebo mu na krátké jízdy po městě stačí jediný a odlehčí tak svoje auto. Jeden modul stačí na cca 200 kilometrů jízdy."Že by konečně řešení problému rozsahu mobility? Jen by to chtělo nějaké inteligentní řízení brzd, aby řidič zvyklý jezdit většinu roku kolem komína s prázdným a lehkým autem nebyl pak s plně naloženým a bateriemi vybaveným vozidlem nebezpečný sobě i druhým.
Špatné řešení problému, který už neexistuje. Baterku dneska nabijete za patnáct minut. Pokud najdete nabíječku. A tu je rozhodně jednodušší postavit než tady tuto nesmyslnou monstrozitu.
A když se baterka opotřebuje, auto kterýmu nic není vyhodíš, protože výměnu nikdo nezaplatí.
"Baterku dneska nabijete za patnáct minut." Jojo za cenu zhruba 20kaček za kilowathodinu 😁))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Tak ano, protoze k tomu abys to tam natlacil tak rychle potrebujes kurevsk3j vykon, bateriovy ulozise a hromadu techniky a povoleni. Ale lide nepotrebuji bezne tankovat za 20minut. Je to urcite parada na cesty, ale neznamena to, ze to budu pouzivat kazdej tejden. Na to slouzi pomalejsi nabijeni na mistech, kde se clovek bezne pohybuje. Kdybych napriklad pracoval 100% doma, nemel doma nabijecku, jezdil do kramu bez nabijecky a delal konicky, kde neni nabijecka, tak bych elektro taky nechtel pouzivat. Ale to je jen o tom, ze je u obchodaku a u parkovacich mist u domu malo nabijecek a maji otresna pravidla tvorena lidmi co jezdi s fosilem
Já tankuju i se zaplacením (pokud není fronta) dvě minuty a opravdu nemám zájem tam být 7-8 krát tak dlouho. Navíc za 15 minut dobiješ za hodně přemrštěnou cenu, za normální cenu je to tak hodina nebo minimálně půl hodiny. A opravdu nemám zájem čekat, až se mi dobije auto, které ujede v lepším případě polovinu toho, co můj spalovák s ekoteroristicky retardovanou nádrží.Mimochodem měla jsem na minulý víkend půjčené elektrické BMW i3, dojezd jsem měla 170 km (deklarovaný je 300 km), takže cesta do Prahy a zpět znamenala, že jsem musela po příjezdu okamžitě dobíjet, zbylo mi 8%, jízda je nuda nuda šeď šeď, zvuk žádný, radost z jízdy nulová, dlouhé otravné dobíjení, deklarovaná maximálka je 150 km/h a já z toho nedostala víc jak 142 km/h podle GPS, jediná výhoda je cena, která je docela přijatelná, kdyby byl dojezd alespoň dvojnásobný. A navíc je to fakt ošklivé auto s malým kufrem, BMW tvrdí, jak je to sportovní, ale zrychlení z 0 na 100 je trapných 6.9 sekundy a když člověk jede sportovně, tak je najednou dojezd výrazně nižší. A doma se mi to dobíjelo 19 hodin na 100%, takže jsem druhý den jela svým spalovákem, protože v době, kdy jsem potřebovala vyjet, bylo nabito sotva 60%. Prostě trapné. Takže ano, až to ujede alespoň tolik jako moje auto s ekoteroristicky retardovanou nádrží a dobije se to do 10 minut (jsem ochotná si koupit kafe během čekání, ale déle opravdu čekat nehodlám), tak asi ok, pokud teda bude přijatelná cena auta i elektřiny. Ale stejně by mi chyběl ten úžasný zvuk a "prdění" do výfuku při podřazení. Prostě auto je nejen dopravní prostředek, ale i pro zábavu.
Ano, pokud by ty vyměňovací stanice fungoval jako stabilizátory sítě a baterky zde uložené nabíjely v době přebytků, za záporné ceny, a ten kdo by je použil by za nabití nic nezaplatil a jezdil zadarmo, pak by mi to smysl dávalo. Hodit by se to asi mohlo firmám typu rohlík, s velkou flotilou rozvážkových vozidel. Vidím v tom bohužel dvě ale, za prvé to takhle nebude (zadarmo), za druhé je toto řešitelné i s EVčky s pevně zabudovanou baterií, a to implementací systému V2G. Hlavně se mi na tom ovšem nelíbí, že to probíhá živelně a vícero výrobců nasazuje svůj proprietární systém. Trh možná časem určí, který přežije, a to je právě to, na čem se nechci podílet. Možná to bude menší risk než koupit auto na vodík, ale nejspíš ne o moc.
Za patnáct minut? Nevím o žádném výrobci, který by umožnil nabíjet celou kapacitu baterky při 4C.
Blabolíš nesmysly a lži.
Konečně rozumný způsob, jak řešit největší problém elektroaut a jejich sporné ekologičnosti. U klasických elektroaut ala Tesla máte problém, že teoreticky byste mohli jezdit na zelenou elektřinu, ale v době, kdy je přes den k dispozici typicky potřebujete jezdit (nebo jste v práci, kde podle české legislativy jako zaměstnanec nabíjet nemůžete) takže nabíjíte v noci ... z uhlí. Pokud zvládnete skladovat větší množství baterií, můžete je měnit kdykoliv a nabíjet přes den, kdy skrz soláry jsou mnohdy záporné ceny energie. Zároveň nenabíjíte v autě, takže neriskujete že vám případný požár baterie zničí celé auto. Co se pronájmu baterie týče, tak si myslím jde spíše o výhodu ... beztak je to součástka, která vám v tom autě odejde jako první, takže ji vlastnit je spíše kontraproduktivní.
Teoreticky na tom něco je, ale je potřeba si uvědomit, že do ceny služby se promítne nejen ta baterie co je ve skladu, ale i celá ta infrastruktura na výměnu i nabíjení a také výrazně složitější konstrukce vozů i baterie. Ohledně nabíjení ze slunce , mám doma baterii která mi večer z FVE pokryje cca denní nájezd. A je po problému.🙂
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 3. 2025 21:30
Nabijeni baterie baterii je dost neefektivni a bude tam velka ztrata.
Tohle je nejvetsi ptakovina, ktera se nema sanci uchytit. Treba se pletu, ale ze zkusenosti vim, ze nabijeni neomezuje. Po tomhle touzi maximalne lide co to nemaji a maji malou představivost. Misto tehle ptakovin rozsirte nabijecky na mistech, kde clovek stoji v běžném zivote automaticky bez toho aby jezdil nabíjet
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 3. 2025 19:57
Ano přesně tak, klíčové je rezidenční AC nabíjení na sídlištích nebo na firemních parkovištích u obchodních domů atd.
Jojo, logicky, potřebujeme statisíce klasických nabiječek u kterých budou stát auta hodiny, namísto stovek stanic kde se během pěti minut vymění baterky. Naprosto jasná, jednoduchá, až primitivní logika.
Důležitá je kombinace obou řešení. Kdo nechce čekat, tak si zajede na výměnu. Komu čekání nevadí, tak si zajede k nabíječce. Nabíjení přes kabel by mohlo být i levnější než výměna. Chce to ale vyřešit problematiku výměny různě opotřebovaných baterií. Možnosti: - výměna za paušál - majitel vozu by nemusel řešit jakou baterii v autě má a jakou dostane. - platba za výměnu - zjistil by se stav (max. kapacita a stáří) současné baterie a stav nově instalované baterie. Majitel vozu by si mohl třeba i zvolit jestli chce nainstalovat novější baterii nebo starší a zaplatil by za instalaci té nabité baterie adekvátní cenu s přihlédnutím k rozdílu stavů obou baterií:- pokud by si zvolit lepší baterii, tak by zaplatil nejen cenu za energii, ale i příplatek za stav.- pokud by si zvolil baterii stejného stavu, tak by zaplatil jen za energii- pokud by si zvolil horší baterii než aktuálně vlastní, cena za energii by se snížila o bonus, případně by mu vznikl i přeplatek.
Njn, pak ale tu baterii nebudete vlastnit a budete si ji pronajimat. Jinak by se mohlo stat ze dostanete nejakou treba starsi baterku se snizenym dojezdem, pripadne vam vzplane auto,… vw hleda zoufale reseni svych problemu a chyta se jakehokoliv EV nesmyslu…
To jsou ale podle mě menší problémy než ty současné a jsou řešitelnější než nynější problémy. Kdyby se šlo touto cestou nebyl bych proti.
Ale článek jsi nečetl, že?
Dnes už se převážně používají u elektromobilů LiFePO4 články, které nehoří a neobsahují kobalt. U budoucích se s jinou technologií akumulátorů ani nepočítá.
Sa mi paci jak sa vsetci silou mocou snazia vyhnut tomu najlepsiemu rieseniu (co sa tyka rychlosti pokracovania v jazde) a po 10 rokoch im dojde, ze sa tomu aj tak nevyhnu. Elektricke auta uz mohli byt davno rozsirene, keby od zaciatku vsetci podporovali tento model a mali kompatibilne baterky nezavisle od vyrobcu aut. Nikto by neriesil problem s dobou tankovania a vlastne ani dojazdom, co je vec, ktora na tom ludi stve najviac. Tiez by sa vyriesil problem s tym, ze ak niekto nema garaz alebo kde nabijat cez noc, tak si kupu elektro auta rozmysli. Zaroven by sa netlacilo do nezmyselneho zvysovania nabijacieho vykonu, ktory je pri vecsom rozsireni neudrzatelny, pretoze by kazda nabijacia stanica potrebovala vlastnu elektraren.Jasne, aj toto riesenie ma spustu obmedzeni a problemov, ktore bude treba vyriesit, ale z pohladu pouzivatela a vlastnika elektrickeho auta je podla mna najlepsie.
Málokdy s někým souhlasím, ale dal jsem ti palec hore, určitě ano, určitě takhle...
Rozhodně lepší řešení než budovat nabíjecí stanice na každém rohu a pro lidi na sídlištích asi jediné rozumné řešení. ALE jak říká předchozí komentář, baterie by nebyly ve vlastnictví ale v pronájmu, což by ale zřejmě silně prodražilo jejich provoz.
To je ptakovina. Chlape kup elektro a pak se budeme bavit… teda vlastne ne, potom ti tyhle teoreticky blaboly prijdou jako blaboly
JJ, presne tohle vidim kolem sebe. Nic jineho nez par tydnu skutecneho pouzivani EV nektere jejich zatvrzele zastance nevyleci. ;o)
Mě víkend s EV přesvědčil, že tudy cesta opravdu nevede.
Ano, přesně tak. To jsou teoretické bláboly, lidí co netuší o čem mluví.
Nabíjecí výkony 200-300kW nejsou pro energetickou síť problém. Představte si, že každá tramvaj odebírá při rozjezdu výkon cca 800kW a moderní lokomotiva 6000kW. Napájení malého supermarketu cca 1000kW a obchodní centrum potřebuje 5-10MW. Klíčové je masové rozšíření levných 11kW AC nabíječek na sídlištích. Ostatní už je víceméně hotové.
Spoustu lidí od nákupu aut odrazují nesmyslné asistenty jako je ten co tlačí auta do příkopy po blbě namalovaných čarách. 🙂
Nesmíte kupovat šmejdy typu Dacie. Normální auta mají asistenty v pořádku. Ale je jasné, že auto za mega se s autem za 350k nedá úplně srovnávat a někde se ušetřit musí. No a kromě bezpečnosti se šetří i na asistentech.
A co takhle vyrábět elektřinu na palubě? Baterky jsou k ničemu, chce to malou elektrárnu, jadernou, fúzní, whatever, ale prostě aby si auto vyrábělo elektřinu samo. A to je z pohledu vlastníka ev nejlepší.
JJ, šlapací kolo s dynamem do každého elektrovozu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.