Po uvedení finální verze Modelu 3 Tesla zveřejnila i nejnovější finanční výsledky za druhé čtvrtletí tohoto roku a stejně jako ve většině čtvrtletí v minulosti, vykázala ztrátu. Tentokrát ale největší ztrátu v historii, což je spojené rovněž s velkými investicemi do výroby zmíněného levného elektromobilu Model 3. I přes špatné finanční výsledky má ale Elon Musk stále pozitivní pohled na budoucnost společnosti, která je podle jeho slov jedinou energetickou společností na světě, která „uzavírá kruh“.
Jak už jsme psali ve starších článcích, Tesla (dříve Tesla Motors) už není pouze o elektromobilech (vlastní vývoj a výroba), ale i o získání energie (solární tašky – vlastní vývoj a výroba) a uložení energie (baterie – vlastní vývoj a výroba). K tomu přidejte i to, že si v rámci autonomního řízení Tesla vyvíjí vlastní technologii, která bude postavená na vlastních nasbíraných mapových podkladech. Samé kritické části do skládačky budoucnosti.
Tesla v největší ztrátě
Za druhé čtvrtletí Tesla dosáhla na slušný příjem 2,7 miliardy dolarů, což je sice skoro stejně jako první čtvrtletí tohoto roku, ale lepší je porovnání s minulým rokem. V tom případě jde totiž o 49% růst, který pochází hlavně z prodaných elektromobilů řady Model S a Model X.

Oproti stejnému období v minulém roce totiž prodala o 53 % více elektromobilů a stále ještě plně nepokrývá poptávku. Sám Elon Musk prozradil, že pokud budete chtít vlastní konfiguraci vozu Model S nebo Model X, která není někde na prodejně, počkáte si přibližně 2 až 3 měsíce.
Pokud jde o konkrétní čísla, Tesla ve druhém čtvrtletí dodala zákazníkům 22 026 elektromobilů, což je sice méně než v předchozím čtvrtletí (25 000), ale jak jsme zmínili, meziročně o polovinu více.
I přes to, že měla Tesla o polovinu vyšší příjmy, než v předchozím roce, skončila hospodaření s vysokou ztrátou 401 milionů dolarů. Hlavním důvodem jsou výrazné investice do co nejrychlejšího rozjezdu hromadné výroby nového Modelu 3, na který jsou statisíce objednávek.
1 800 objednávek na Model 3 každý den
Tesla prozradila aktuální čísla ohledně nového levného Modelu 3, který byl ve finální podobě představen minulý týden. V rámci závazných předobjednávek, které odstartovaly už během minulého roku, kdy lidé posílali tisícidolarové zálohy s pouhou vírou v to, že Tesla doručí slibovaný produkt, jich Tesla obdržela celkem 518 tisíc. Během roku ale objednávku postupně zrušilo přibližně 63 tisíc lidí, takže výsledkem je asi 455 tisíc předobjednávek na Model 3.

Jak se ale Elon Musk pochlubil, od pátku, kdy došlo k finální prezentaci, zase roste počte předobjednávek rychlosti asi 1 800 kusů za den. Tesla se tak bude snažit navyšovat výrobu exponenciální rychlostí a koncem tohoto roku už by mělo každý měsíc vyjet 20 tisíc kusů elektromobilů Model 3 připravených pro zákazníky. V příštím čtvrtletí přitom Tesla plánuje, že vyrobí jen asi 1 500 kusů. Na konci roku 2018 je pak v plánu, že bude Tesla vyrábět rychlostí 40 tisíc kusů Modelů 3 měsíčně.
Elon Musk také v rozhovoru prozradil, že plánovaný Model Y ve formě menšího SUV, který by měl být po elektrickém kamionu být dalším novým elektromobilem, bude stavět na platformě Modelu 3. Důvodem je především rychlejší proces mezi vývojem a výrobou, který byl u Modelu 3 pomalý (dříve bylo v plánu, že Model Y bude mít novou platformu).
Tento postup je v automobilovém byznysu už všeobecně používaný, právě z důvodu rychlejšího vývoje a výroby nových modelů. Není ani neobvyklé to, že si jeden výrobce automobilů staví vlastní modely na platformě jiného výrobce, ostatně tak to Tesla udělala i v případě prvního Roadsteru.
Hodnota Tesly láme rekordy
Investoři v současnosti sází na to, že Tesla bude v budoucnu ještě mnohem větší společností, než tomu je nyní. Tomu odpovídá i ohodnocení společnosti na burze – 57 miliard dolarů, které je větší, než u starších klasických automobilek jako je Ford nebo General Motors.
Srovnání v podobě prodaných kusů automobilů je ale hodně vtipné – zatímco Tesla za druhé čtvrtletí dodala 22 tisíc vozů, Ford 1,7 milionů a General Motors pak dokonce 2,3 milionů automobilů. Je ale nutné se poučit z historie, stačí se podívat na trh s výrobci telefonů před a po uvedení iPhonu.

Původní hráči na trhu prodávali taktéž nesrovnatelně více než Apple - stamiliony kusů mobilních telefonů a po vstupu silného revolučního hráče, který nastavil nový směr, kterému se nestihli přizpůsobit, během několika let padly takřka na dno. Obzvlášť když vezmeme v potaz, že se s přechodem na elektromobily na trhu objeví noví hráči a nové modely elektromobilů od výrobců, kteří se dokáží rychle přizpůsobit.
První solární střechy pro zaměstnance
Tesla v rámci koupené SolarCity minulý rok (akvizice měla hodnotu 2,1 miliardy dolarů) představila revoluční solární tašky, které samy o sobě tvoří jak střechu, tak i solární panely. Vše v odolném a elegantním balení, které bude k dispozici v několika různých barevných a stylových provedeních.
Tesla už začala přijímat předobjednávky na první dvě varianty a dle vyjádření také probíhají první reálné instalace na domech zaměstnanců Tesly. V současnosti dochází k poklesu instalací a tržeb původních klasických solárních řešení, které SolarCity nabízelo, což souvisí nejen s novými solárními taškami, ale i přechodem na nový byznys model, kdy bude prodej probíhat přímo přes obchody Tesla.
Pokud jde o byznys s bateriemi pro domácnosti a podniky, Tesla se pochlubila instalací kapacity 97 MWh za zmíněné čtvrtletí, samotných solárních řešení bylo dodáno 176 MW.
Rychlý růst výměnou za ztrátu
Jak je vidět z čísel, Tesle se daří rychle růst, takže ztráty odpovídají tomu, že jsou prováděné obří investice v mnoha oblastech, které mají strategickou důležitost pro blízkou i vzdálenější budoucnost. Podobným tempem by mohla Tesla postupovat opravdu dlouho, protože zisk je relativně zbytečný, pokud společnost dostatečně rychle roste a má cash flow pro provoz. Tesla má v současnosti v hotovosti 3 miliardy dolarů.
Podobný systém neustálé ztrátovosti či naprosto minimálního zisku udržoval Jeff Bezos v rámci Amazonu takřka 20 let a dnes je Amazon jednou z největších technologických i logistických společností na světě. Tato strategie se tak vyplácí, alespoň pokud začínáte od nuly a chcete být největší co nejrychleji.