Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Nabíjecí stanice Tesla

Nabíjecí stanice Tesla

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Uvedení Tesla Model 3

Uvedení Tesla Model 3

Z nuly na sto jako za 2 sekundy, dojezd 1000 km. Nový Roadster od Tesly je ohromující elektromobil

Z nuly na sto jako za 2 sekundy, dojezd 1000 km. Nový Roadster od Tesly je ohromující elektromobil

Tesla se chlubí, že je to nejrychlejší produkční vůz, který si budete moci koupit

Tesla se chlubí, že je to nejrychlejší produkční vůz, který si budete moci koupit

Z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) to nový Roadster zvládne za 1,9 s, na hranici 100 mil za hodinu (161 km/h) dorazíte za 4,2 sekundy.

Z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) to nový Roadster zvládne za 1,9 s, na hranici 100 mil za hodinu (161 km/h) dorazíte za 4,2 sekundy.

Tři elektromotory mají ohromující točivý moment 10 000 Nm.

Tři elektromotory mají ohromující točivý moment 10 000 Nm.

Maximální rychlost je někde nad 400 km/h.

Maximální rychlost je někde nad 400 km/h.

Přestože je auto kompaktní, vešla se do něj 200 kWh baterie a v běžném provozu nabídne dojezd 1000 km!

Přestože je auto kompaktní, vešla se do něj 200 kWh baterie a v běžném provozu nabídne dojezd 1000 km!

Jízdní vlastnosti by přitom měly být velmi dobré, třeba už jen proto, že akumulátory v podlaze významně sníží těžiště automobilu.

Jízdní vlastnosti by přitom měly být velmi dobré, třeba už jen proto, že akumulátory v podlaze významně sníží těžiště automobilu.

Elon Musk však při premiéře několikrát zopakoval, že toto jsou parametry základní verze auta. Později tedy můžeme očekávat ještě ostřejší verzi.

Elon Musk však při premiéře několikrát zopakoval, že toto jsou parametry základní verze auta. Později tedy můžeme očekávat ještě ostřejší verzi.

Prodeje se ale rozběhnou až v roce 2020

Prodeje se ale rozběhnou až v roce 2020

Tesla Roadster

Tesla Roadster

Tesla Roadster

Tesla Roadster

Tesla Roadster

Tesla Roadster

Dojezd slibuje Tesla Roadster až 1000 km.

Dojezd slibuje Tesla Roadster až 1000 km.

Tesla Model X

Tesla Model X

Tesla Model X

Tesla Model X

Tesla Model X

Tesla Model X

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model Y

Tesla Model Y

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger

Výroba elektromobilu Tesla

Výroba elektromobilu Tesla

Tesla

Tesla

Interiér Tesly

Interiér Tesly

K plánované metě 5000 kusů za týden se Tesla dostala až v červnu 2018 a od té doby výroba zase padá.

K plánované metě 5000 kusů za týden se Tesla dostala až v červnu 2018 a od té doby výroba zase padá.

A pro srovnání se podívejte na Model S od Tesly. Ten byl pro Lucid Air výchozím vzorem.

A pro srovnání se podívejte na Model S od Tesly. Ten byl pro Lucid Air výchozím vzorem.

Tesla Model X

Tesla Model X

Tesla je se svým SUV sice aktuálně nejvíce vidět, ale tento typ vozu s plně elektrickým pohonem vyvíjí snad všechny významné automobilky

Tesla je se svým SUV sice aktuálně nejvíce vidět, ale tento typ vozu s plně elektrickým pohonem vyvíjí snad všechny významné automobilky

A samozřejmě se může v startovním poli objevit i Tesla X

A samozřejmě se může v startovním poli objevit i Tesla X

Tesla Model X je velké SUV s křídlovými dveřmi

Tesla Model X je velké SUV s křídlovými dveřmi

Tesla Model X

Tesla Model X

59
Fotogalerie

Tesla je stále zisková, zrychluje výrobu a zvyšuje marže

  • Tesla se další čtvrtletí dokázala udržet v černých číslech
  • Tento rok plánuje zvýšit výrobu na maximální kapacitu
  • Velká očekávání jsou od vstupu do Evropy a výroby v Číně

Tesla v minulém čtvrtletí zvládla důležitý vývojový bod, kdy Elon Musk splnil své sliby a Tesla byla poprvé v zisku a výroba levného elektromobilu Model 3 se rozjela v použitelných objemech. Nyní Tesla zveřejnila finanční výsledky za další čtvrtletí, v tomto případě čtvrté čtvrtletí roku 2018.

Zatím jen mírný růst

Příjem Tesly se za poslední tři měsíce vyšplhal na 7,2 miliardy dolarů, zatímco v předchozím čtvrtletí to bylo 6,8 miliardy dolarů. Jedná se tak o velmi pozvolný růst příjmů, což má mnoho důvodů. Tesla se tento rok musela poprat s mnoha problémy - jak ve výrobě, tak i v rámci vstupu na nové trhy. Je třeba si uvědomit, že Tesla má k dispozici stále pouze jedinou továrnu na elektromobily ve Fremontu, kde je výrobní kapacita omezená a realita je taková, že nestíhá uspokojovat poptávku.

Snímek obrazovky 2019-01-31 v 17.33.55.jpg

Zatímco současné tempo výroby je kolem 5 tisíc kusů Modelu 3 týdně, dle Elona Muska by měla tato továrna mít maximum kolem 7 tisíc kusů Modelu 3 za týden, což by měsíčně znamenalo 28 tisíc vozů. Tuto špičku si Tesla dle vyjádření otestovala v rámci speciální 24 hodinové směny u všech částí výroby.

Této rychlosti výroby by mělo být dosaženo do konce tohoto roku s tím, že se zlepší i efektivita, takže výroba bude vyžadovat méně lidské pracovní síly. Jen v porovnání s minulým čtvrtletím se počet hodin vyžadující lidskou sílu snížil o 20 % a během druhé poloviny roku 2018 pak o 65 %. To se samozřejmě netýká Modelu S a Modelu X, které mají oddělené výrobní kapacity. Model 3 je ale nejprodávanější především kvůli nízké ceně, kterou chce Tesla navíc neustále snižovat tak, aby na tento elektromobil finančně dosáhlo stále více lidí.

Snímek obrazovky 2019-01-31 v 17.33.35.jpg

Zatímco příjem mírně narostl, v případě zisku se jedná o stagnaci, respektive velmi malý pokles na 414 milionů dolarů, zatímco v předchozím čtvrtletí to bylo 416 milionů dolarů.

Už 140 tisíc prodaných Modelů 3

Tesla se pochlubila tím, že už prodala přes 140 tisíc kusů elektromobilů Model 3, přičemž i to stačilo k tomu, aby se během roku 2018 vyšplhala k nejprodávanějším prémiovým automobilům v USA a předběhla tak ustálené značky jako Lexus, Audi, Mercedes, Acura, BMW nebo Cadillac.

Tesle se rovněž podařilo zvýšit marži u výroby elektromobilů, která už je 5,7 % a je srovnatelná s ostatními automobilkami, které vyrábí prémiový segment automobilů. U Modelu 3 je cílem se tento rok dostat na 25% marži. Aby Tesla pokračovala ve snižování nákladů a zrychlování dodávky zákazníkům, koupila vlastní kamiony pro rozvážku nově vyrobených kusů elektromobilů. Za čtvrté čtvrtletí Tesla dodala zákazníkům 63 359 Modelů 3 a 27 607 Modelů S a X.

Snímek obrazovky 2019-01-31 v 17.33.46.jpg

Vzhledem k zaměřování na delší dojezd Tesla vyřadila z nabídky 75kWh verzi Modelu S a Modelu X, přičemž u těchto vozů se snaží postupně přenášet dříve příplatkové technologie do standardní verze. Jedná se například o vzduchové odpružení, pohon všech kol (dva elektromotory), skleněnou střechu a prémiové materiály v interiéru. To by mělo pomoci s větším sjednocením a standardizací, což zase o něco zjednoduší a zlevní výrobu i dodavatelský řetězec.

Nové obchody, nové trhy i Superchargery

Samotný prodej vozů nestačí, pokud s tím nejsou spojené i potřebné lokální služby. Tesla se tak snaží rychle rozšiřovat nejen prodejní místa, ale i třeba servisní střediska a Superchargery. Během čtvrtého čtvrtletí otevřela 27 nových obchodů a servisních center, přičemž v únoru či březnu by mělo dojít k otevření servisu i u nás v Praze, takže majitelé vozů Tesla nebudou muset jezdit do Německa či Rakouska. Tesla už má po celém světě 378 míst, kde si lze Tesla koupit nebo nechat opravit.

Ve stejném čtvrtletí přibylo 69 nových míst se Superchargery, které mají často 20 až 50 dobíjecích stanic. Nyní je na světě celkem 1 421 Superchargerů. Pokud jde o celkovou dostupnost konektorů Superchargerů, těch je přes 12 tisíc a navíc je k tomu přes 21 tisíc kompatibilních nabíječek.

2d9d7033-bc15-412f-a12f-8e888db51216
Superchargery v Evropě

Tento rok Tesla představí a bude instalovat už třetí generaci Superchargerů, které nabídnou zase o něco rychlejší nabíjení a tím pádem i kratší čas na dobití části nebo celé baterie.

Energetická sekce čeká na revoluci

Segment baterií a solárních instalací se z mezičtvrtletního příjmového pohledu mírně propadl, to však neplatí u samotné instalované kapacity, která dosáhla za zmíněné čtvrtletí na 225 MWh. Jedná se o 6% mezičtvrtletní růst, přičemž v porovnání s minulým rokem jde o 57% nárůst kapacity instalovaných baterií.

Za celý rok 2018 Tesla dodala baterie s celkovou kapacitou 1,04 GWh, přičemž tento rok plánuje, že pokoří 2 GWh. Jedná se zatím pouze o produkty Powerpack a Powerwall.

Pokles je znát u instalovaného solárního výkonu, kde to bylo jen 73 MW, což je propad 21 % oproti minulému čtvrtletí. Důvodem je přechod na vlastní divizi, kde bude vše řešeno zaměstnanci Tesly a nikoli externími dodavateli, jako tomu bylo dříve (SolarCity). S tím souvisí i představení „revolučních“ solárních tašek, od kterých se čeká masivní úspěch jak u domácností, tak i firem. K uvedení by mělo dojít ještě tento rok. Za celý rok 2018 nainstalovala Tesla solární elektrárny s výkonem 326 MW.

Zářná budoucnost?

Elon Musk již dříve zaměstnancům oznámil, že Teslu nyní čeká těžké období, protože bude období optimalizací a s tím přišlo i propuštění asi 7 % zaměstnanců. Z meziročního pohledu ale Tesla stále masivně nabírá zaměstnance, protože jen za poslední rok se jejich počet zvýšil o 30 %. Navíc dochází k omezení daňové výhody v USA při koupi elektromobilu, na což Tesla částečně reagovala i mírným snížením cen. Tesla také počítá s tím, že v tomto čtvrtletí se jí podaří snížit náklady o 400 milionů dolarů.

I přes to lze ale očekávat, že čísla půjdou nahoru. Tesla totiž vstupuje ve velkém do Evropy, kam začala dovážet první tisíce kusů kusů Modelů 3 pomocí lodní dopravy a jedná se tak o další velký trh s velkou poptávkou. Navíc také začala stavět novou továrnu (Gigafactory) v Šanghaji, která by měla být o polovinu levnější, než ta ve Fremontu a bude rovnou připravená vyrábět rychlostí 10 tisíc kusů Modelů 3 za týden. Díky tomu Tesla počítá, že už v období posledního čtvrtletí roku 2019 až druhém čtvrtletí roku 2020 bude schopna vyrábět průměrnou rychlostí 500 tisíc kusů elektromobilů Model 3 ročně.

Čínský elektromobilový trh je navíc přibližně 3× větší než v USA, takže by Tesla rozhodně neměla mít problém s odbytem. V Číně se v posledních letech zvětšil počet lidí patřící do střední či vyšší třídy, kteří si mohou dražší vůz dovolit a elektromobilita je něco, na co se soustředí i samotná čínská vláda.

Určitě si přečtěte

Články odjinud