Dobrá úvaha, tak něco výpočtů:Na elektřinu spotřební daň uvalená je a činí 28,3 Kč / MWhNa benzín dtto a je 12,8 Kč/l + DPH ze spotřební daně dělá cca 15,5 Kč/lPři ceně benzínu nyní 31,5 Kč je cena benzínu s DPH kdyby nebyla žádná daň 16 Kč/l
Při ceně benzínu před pár lety 36,5 Kč -> kdyby nebyla žádná daň 21 Kč/lSpotřeba běžného auta řekněme 8l/100 km, to je 1,24 Kč/km pro stát a 1,28-1,68 Kč/km vč DPH za vlastní benzínCena elektřiny 2,50 - 5,00 Kč za kWh vč. DPH a včetně minimální spotřební daně, která dělá 0,0283 Kč/KWh, tj. necelé 3 haléře.Spotřeba elektroauta - Tesla 24 kWh/100 km, Leaf 19-24 KWh/100 km. Počítám 22kWh/100km
Tj. spotřeba el.auta 0,55-1,10 Kč/km (a v tom je i spotřební daň 0,006 Kč, tj. 0,6 haléře/km)I kdyby stát vymyslel srovnatelné zdanění a chtěl vybrat za 1km ujeté vzdálenosti stejných 1,24 Kč/km jízdy,
stejně vychází jízda elektroautem při ceně elektřiny 2,50 Kč/kWh:
levněji o 0,73 Kč/km při současné ceně benzínu (a levněji o 1,13 Kč/km, když benzín stál hodně)při ceně elektřiny 5,00 Kč/kWh
levněji o 0,18 Kč/km při současné ceně benzínu (a levněji o 0,58 Kč/km, když benzín stál hodně)Takže není pravda, že pokud by se uvalila srovnatelná daň na elektřinu u elektroaut, že jsou mimo.
Na druhou stranu, rozdíl 0,18 Kč/km v tom nejhorším případě (elektřina za 5Kč/kWh a levný benzín za současné ceny) není žádná hitparáda.
Pokud ale benzín zase vyletí nahoru, kde již dlouho byl (anebo i ještě výš), tak elektroauta šetří hodně přes 1 Kč/km a navíc nejsou závislé na tom, jak se zrovna nějaký šejk nebo Putin vyspí...