Jozef Kostelansky
Jozef Kostelansky
29. 4. 2018 • 8:06

Takto sa Muska pozerá zamestnanec. Podnikateľ to chápe úplne odlišne: podnikanie je totiž aj, alebo hlavne o hľadaní a vylučovaní slepých uličiek. Pokiaľ nejakú slepú uličku (o ktorej dopredu samozrejme nikto nevie, či je alebo nie je slepá) nepreskúmate, tak nikdy nebude vedieť, či je to ulička slepá alebo ulička vedúca k zlatej bani (dolu).
E.Musk si nastavil latku príliš vysoko. Zistil to a tak ju trochu zníži. Ak to nezaberie, tak ju ešte o čosi zníži. Znižovať latku je totiž podstatne jednoduchšie ako ju zvyšovať.
Slepé uličky zamestnanec chápe ako chyby, a tie sú predsa neprípustné. Pretože tak mu to od malička vtĺkajú do hlavy - nesmie robiť chyby! Podnikateľ či tvorivý človek sa na to zase díva úplne inak: robiť chyby je jediná cesta, ako sa posúvať vpred. Nikto sa nenaučil chodiť či jazdiť na bicykli bez toho, aby veľakrát nespadol. Úplne rovnaké je to s biznisom - najskôr sa podnikateľ musí naučiť, ako sa to robiť nemá (a čím rýchlejšie sa to naučí, tým lepšie) - teda vylúči slepé uličky, a potom sa môže posunúť vpred.
Chybou pri podnikaní nie je robiť chyby (tie sú nevyhnutné), chybou je nepoučiť sa z týchto chýb. V tomto smere E.Musk postupuje absolútne správne: zistil, že "tudy cesta nevede" (aspoň nie v súčasnosti), a tak sa vráti k overeným postupom.

Anonymizovaný
24. 4. 2018 • 9:59

Všichni jsou tu super chytrý. Kritizujou něčí skvělej počin, kterej se holt trochu zadrhl. Vůbec mám pocit, že lidi mají strach z nových věcí a než aby riskovali neúpěch, radši zůstanou u toho omšelého co znají a nikam se neposunou. Viz například hláška z pohádky "Tajemství staré bambitky", kde kuchař říkal "S cestováním, princi, nemáš zkušenosti, tak nikam nejezdi". Naprostý nesmysl. Každý začíná s nulovýma zkušenostma. Jen někdo ale najde odvahu do toho praštit, zkušenosti nabrat a něco změnit. Tuhle odvahu bysme v sobě měli hledat a nevysmívat se někomu, kdo tu odvahu našel a o něco se pokouší.Včera jsem třeba byl poprvé běhat a míjel jsem skupinku flákajících se teenagerů. Samozřejmě se mi smáli, že nemám správné oblečení, běžím pomalu atd. Sami to nikdy nezkusili, ale vadí, že já to dělám nedokonale.Přijde mi, že tohle je vlastní všem Čechům. Na západě je uplně normální být jiný a vyčnívat. U nás zkrátka pořád frčí komunismus a průměrnost.Takže Elonovi držim palce, dělá super věc. Nebýt jeho, tak do dneška automobikly nechtějí dělat elektromobily a vydělávali by na litrových 3-hrnkách HTP. Tesla ale dala automotivu impulz, kterej potřeboval jak prase drbání. Ukázala, že lze se stávajícíma technologiema udělat zcela převratný elektromobil, který bude o několik dekád před tím, co umí ostatní automotilky. Kdysi se například tvrdilo, že nelze použít LiOn baterie do aut. Tesla to zkusila v roce 2008 s Roadsterem a hle, převálcovali všechny. Od tý doby to ostatní jen kopírují a nedokážou se přiblížit. Například Jaguar musí lhát ve virálních videích, aby dokázal srovnat krok v Teslou - když porovnává nejsilnější Jaguar s nejslabší Teslou X. To se mu to pak vyhrává. Kdyby porovnal nejsilnější s nejsilnějším, nemá totiž šanci. Atd..

Vestor
24. 4. 2018 • 7:33

Já sice LEAN a podobný věci moc nemusím, protože se to manéžment často snaží naroubovat na nevhodný typ výroby. Ale v automotive to funguje, to zas jo. Co sem tak četl, tak Elonek má ve fabrice příšerně vysokou úrazovost. A jestli si myslel, že všude nasadí roboty a auto se bude dělat samo, tak je to naivní technoidealista.

zmfcz
23. 4. 2018 • 16:57

Porovnávat robotizaci z 80. let a tu dnešní je i na americké experty trochu mimo. Navíc u Tesly nejde o modernizaci, ale o základ výroby.

Jarda.abc
23. 4. 2018 • 15:55

Malá kusová automobilka Tesla nemůže konkurovat automobilkám s řádově vyšší produkcí.

agent000
23. 4. 2018 • 13:32

Za sebe mohu doporučit video ve kterém byl rozhovor se Sandy Munro, který se svým týmem rozebral 2ks Tesla Model 3 a vytvořil k tomu kompletní report. https://www.youtube.com/watch... Ve skrze shrnutí rozhovoru: Co se týče podvozku (kola, baterie, tlumiče) tak dle něj Tesla odvedla skvělou práci. Ovšem pak tu jsou jenom problémy.
1) Co se týče karoserie na podvozku, je to hezký, ale děsný bastl. Jak dále vysvětluje, auto musí být vyrobeno, aby bylo možné automatizovat jeho výrobu, což se u Modelu 3 podařilo jenom z části. Je tam i vysvětlen důvod proč GM narazilo s automatizací svých provozů.
2) Dle jeho slov Tesla kompletně ignorovala 100 let zkušeností s masovou výrobou, takže pojmy jako LEAN, Kaizen, etc. byly pro ně až donedávna cizí slovo, což se odráží i na tom jak moc Tesla spaluje peníze běžným provozem a že potřebuje násobně více pracovníků na to aby vyrobila mnohem méně aut.

Jirkas68
23. 4. 2018 • 13:30

" To je jistě správná úvaha, nicméně i v tomto Musk předběhl dobu až příliš a narazil."Musk možná předběhl dobu v mnoha věcech, ale rozhodně ne v robotizaci. Japonské automobilky mají tak zautomatizované výrobní procesy, že v hale téměř nenarazíte na člověka. Na rozdíl od Muska s tím nemají problémy, protože s tím mají desítky let zkušeností.

světelná tyč
23. 4. 2018 • 13:17

Nevadí, on to nakonec americký daňový poplatník zalepí a ještě bude spokojen, že skrze ztrátového Horsta Fuchse ve světě pořád něco znamená.😀

Určitě si přečtěte

Články odjinud