Téma týdne: Do měsíce špičkovým blogerem – co dávat na blog aneb průvodce autora blogu

V dnešním článku o možnostech, které současný internet nabízí pro tvorbu blogů, si řekneme, jak by takový internetový deníček měl vypadat po obsahové stránce. Dále si prozradíme, čeho byste se měli vyvarovat při jeho návrhu.

Poslední článek z této série bude věnován představení méně známých, ale zajímavých blogů. Máte-li tedy zajímavý tip, neváhejte napsat autorovi článku. Součástí představení blogů bude i pár slov o jejich autorech.

Pokud si pohráváte s myšlenkou na založení vlastního internetového deníčku, blogu, podívejte se nejprve na některé již existující blogy. Všechny servery, které jsem zmínil v předchozím článku, nabízejí různé žebříčky, kde najdete odkazy na blogy jejich uživatelů.

Jak poznáte kvalitní blog od nekvalitního? Neměl by hrát všemi barvami, jeho obsah by vás měl zaujmout, neměly by na něm být výrazy působící laciným dojmem atp. Většina pokusů různých autorů navíc skončí dříve, než pořádně začne. Výsledkem je pak opuštěná stránka s nadpisem a divokým vzhledem, v lepším případě pak s dvěma či třemi články. Pokud si nejste jisti, že máte čas a chuť na svůj deníček pravidelně přispívat, pak s tím raději vůbec nezačínejte a věnujte energii jiným činnostem.

Obsah je důležitý

Internet vám dává téměř absolutní svobodu v tom, co chcete psát. V našich podmínkách jste omezeni pouze pravidly serveru, na který svůj blog umístíte. Texty a případnými obrázky byste nijak neměli porušovat platné zákony a dobré mravy. Těmi je většinou míněn sexuální obsah stránek.

Váš deníček by ale měl mít nějaký styl. Smyslem blogů je poskytnout zajímavé čtení návštěvníkům stránek. Pokud svůj blog pojmete jako ryze technický, neměli byste se na něm rozepisovat o pěstování tulipánů. Naopak milovníci přírody zase nebudou psát o nové verzi linuxové distribuce. Čtenáři se totiž v ideálním případě na váš blog vracejí s tím, že zde najdou zajímavé postřehy k tomu, co je zajímá. Pokud očekávají víceméně pravidelný přísun informací z určité oblasti, nebudou zvědavi na to, že vás po cestě z práce / školy přepadla banda výrostků.

Tematicky zaměřeným blogem jsou například PHP triky (php.vrana.cz)

Výše zmíněnými řádky však nechci tvrdit, že nemůžete psát o běžném životě. I takové blogy najdete, a poměrně úspěšné. Komentáře k politické situaci, významným událostem, sportovním utkáním apod. si své příznivce najdou. Žijete-li zajímavým životem, můžete psát i o něm, nikdo vám v tom nebrání.

Osobních blogů, ve kterých jejich tvůrce popisuje zážitky ze svého života, najdete na internetu nespočet. Bohužel většina z nich postrádá jakýkoli smysluplný obsah. Pokud se o něco podobného snažíte, pamatujte na to, že váš blog si nebudou číst pouze nejbližší přátelé, ale teoreticky kdokoliv, kdo má přístup k internetu.

Můžete tedy samozřejmě psát o všem, co vám přijde na mysl a co považujete za zajímavé, ale pokud se nehodláte trápit tím, jestli text bude zajímavý nebo bez pravopisných a gramatických chyb, raději se do tvorby blogu vůbec nepouštějte. V lepším případě byste byli pro smích, v tom horším vás budou dávat za odstrašující příklad.

Ukázka osobního blogu (Benův buben, ben.bloguje.cz)

Ať už se rozhodnete psát o čemkoli, dodržujte několik zásad. Nesnažte se být vtipní za každou cenu. Výsledek pak může působit kontraproduktivně. Dbejte na pravopis, snažte se dodržovat gramatiku.

Mám pocit, že zejména mladší blogeři nepovažují pravopis za důležitý. Zamyslete se. Připadají vám články napsané hovorovou češtinou, s množstvím anglických zkratek (BTW, IMHO, RTFM a spol.), bez dodržování čárek a teček a podobně „upravené“ přirozené? Písmo není řeč… Dodržujte také základní prvky sazby. Mezera se dělá za čárkou, nikoli před, totéž platí pro tečku. Snažte se používat nerozdělitelné mezery   mezi jednopísmennými předložkami a slovy.

Nesnažte se být vtipní za každou cenu, ne vždy to vyjde (trapnoszt.blog.cz)

Inspirujte se, ale nevykrádejte. Buďte originální!

Můj názor je takový, že pokud vás nenapadá, o čem psát, je lepší nepsat. Blogy, na kterých autor vyloženě kopíruje nejrůznější tiskové zprávy nebo na kterých se začnou objevovat čím dál kratší příspěvky bez nápadu, budou svými čtenáři opuštěny. Věřte tomu, že čtenáři poznají, kdy píšete pro zábavu a kdy jen z nutnosti, ve stylu „jen aby tam něco bylo“. Různými událostmi se můžete inspirovat, ale vždy přidávejte své vlastní názory.

Internetový deníček by neměl sloužit jako zpravodajský portál. Nevadí, pokud napíšete o všeobecně známé události. Snažte se však do textu zařadit i vlastní postoj, přidat vyjádření, srovnávejte. Počítejte s tím, že váš blog určitě nebude prvním místem, na kterém budou čtenáři zjišťovat, co je nového. Pokud budete zajímavě psát, budou se na váš blog vracet proto, aby zjistili, co si myslíte, případně oponovali v diskusích pod články.

Chcete-li si zajistit dobrou návštěvnost, pište o aktuálních tématech. Vyhledávače vaše texty brzy zaindexují, a protože lidé hledají nejčastěji aktuální témata, máte jeden způsob přilákání čtenářů zajištěn. O budování návštěvnosti se podrobně rozepíši v dalším článku. Nesnažte se kopírovat jiné blogy. Vycházejte z toho, že čtenáři je možná znají, a tak nebudou navštěvovat dva stejné, ale jenom ten první. Navíc, není příjemné vytvářet si internetové nepřátele. Zprávy o plagiátorství se rozšíří velice rychle.

Na Weblogu Václavák najdete tipy pro psaní textů pro internet

Inspirací vám mohou být právě již zmíněné zpravodajské servery. V době, kdy všechny mají zdroj s RSS, není problém pohodlně zachytit všechny důležité informace. Zprávy však nepřebírejte a nekopírujte. Použijte vlastní slova a rozum. Pokud budete citovat, uvádějte zdroj.

Nikdy neopisujte texty a obrázky z jiných webů ani jiných médií, například časopisů. Šlo by o porušování autorského zákona, kvalitě blogu by to nepřidalo a ještě byste se vystavili zbytečným problémům. Jestli byste někomu stáli nebo nestáli za žalobu, raději ani nepřemýšlejte. Typickým příkladem jsou blogy zmiňující se o různých celebritách, kde jsou převzaty fotografie ze zahraničních médií, u kterých je to výslovně zakázáno.

Nezapomínejte na přehlednost

Texty na svém blogu čleňte v přiměřené míře do odstavečků, používejte mezinadpisy. Upoutají pozornost jak čtenářů, tak vyhledávacích robotů. Velikou chybou je mnohořádkový blok textu splývající v jednu nudnou změť písmenek. I pokud by byl takový příspěvek napsán co nejpoutavěji, řadu čtenářů odradí.

Příspěvky čleňte do kategorií. I blog věnující se jednomu konkrétnímu tématu lze do kategorií rozdělit. Pokud čtenář najde v jednom příspěvku něco zajímavého, určitě se zkusí ještě porozhlédnout a navigační panel s kategoriemi mu v tom pomůže.

Vzhled je důležitý stejně jako obsah

Pokud bude obsah vašeho blogu zajímavý, ale vzhled bude odrazovat, nikdy mnoho čtenářů nezískáte. V prvé řadě dodržujte již zmíněné formátování textu, rozdělování do odstavců a používání mezinadpisů. Text bude působit již na pohled přitažlivěji. Dobře zvolte použité písmo. Exotika patří na speciální grafické materiály, a ne na blog. Návštěvníci chtějí pohodlně číst, nikoli dešifrovat znaky na monitoru.

Zvolte spíše umírněné barvy. Snažte se je sladit a nepoužívejte jich velké množství. Zkuste si vystačit s co nejmenším počtem barev a několika odstíny. Pokud použijete obrázkové nebo barevné pozadí, volte jej tak, aby text byl čitelný! Během testování nabízených blogovacích služeb jsem viděl desítky nečitelných deníčků. Vždy bylo na vině strakaté nebo příliš tmavé pozadí, kde písmo bylo prostě utopeno.

Poznáte, co je na tomto blogu špatně? (http://blog.lide.cz/misha.a/gc/)

Nepouštějte se do grafických a designových experimentů. Většina z nich skončí nezdarem a výsledek nenaplní vaše očekávání. Zkuste vycházet ze šablon, které vám blogovací portál nabídne a ty si případně mírně upravte. Na druhou stranu byste se neměli spokojit s výchozím vzhledem. Nikdo netouží po uniformním internetu.

Pokud vytváříte blog s využitím webhostingu a nějakého hotového řešení (například WordPress), vyvarujte se vkládání informace o optimálním rozlišení obrazovky a webovém prohlížeči. Nikdo si kvůli vám rozlišení monitoru měnit nebude a totéž platí i pro webový prohlížeč.

Značně oblíbená jsou počitadla návštěvnosti, ať už v podobě textu nebo obrázkových číslic. Jejich vzhled volte přiměřeně ke vzhledu celého webu. Jako pěst na oko často působí ikonky statistických služeb. Zkuste využít zdarma dostupné skripty. Při troše snahy najdete řešení, které zdarma nabídne více než zmíněné komerční služby v nejčastěji rozšířené základní a bezplatné variantě.

Diskuze (19) Další článek: UPC oficiálně rozjíždí telefonní služby a nabízí triple play

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,