Telenor a Nextra v náruči GTS: nic nového pod sluncem

Diskuze čtenářů k článku

ivan  |  09. 12. 2005 22:51

Nemusí být samozřejmě pravda, že GTS Novera je skutečně jedinou společností schopnou akvírovat. Třeba v případě Telenoru a Nextry, které byly veřejně na prodej (jejich mateřská firma oficiálně tento záměr ohlásila, na rozdíl od Contactelu, kde to pouze „prosakovalo kuloáry“), existovala i řada dalších zájemců. Jmenovitě např. Tiscali, eTel, Vodafone a údajně i Contactel samotný. To, že firmy nakonec skončily u GTS, znamená, že tento zájemce přišel s nejvyšší nabídkou. No GTS Novera nic nekupovala, jde o GTS CE (resp jejich ruske vlastniky). Ano Tn/N byla na prodej, ale o Contactelu nic neprosakovalo, prostě na prodej nebyl (ještě týden před jeho uskutečněním). TDC (nikoliv Contactel) byl jeden z nejvaznejsich kandidatu na koupi Tn/T, v podstatě ještě před 14 dny (šepta se že měl vyhrano, a že GTS nabídla za Contactel zavratnou sumu právě s podmínkou že TDC odstopí z tendru o Tn/N). Zajemci jako Tiscali, eTel ci Vodafone tam byli nejspise jen z medialnich duvodu (bud na to proste nemaji nebo naopak je to pro ne okrajova zalezitost).
Všechny dříve navzájem konkurenční ... No treba Telenor se asi nedal povazavat za konkurenta, ale spise za partnera (pro vetsinu Telco firem).
Jak už jsme psali při příležitosti akvizice Contactelu, dnes se poměrně zřídka setkáme s případem, že by jeden telekomunikační operátor neuměl něco, co neumí každý jiný. Coz ovsem zde neplati, GTS zjevne kupovala Contactel proto ze ma hotove kvalitni VoIP reseni (coz GTS (ani v podstate nikdo jiny) nema) a proto ze materska TDC se vazne zajimala o Telenor, dale jiste pro velmi slusny pocet zakazniku ze segmentu domacich, malych a strednich firem, a taky se obcas mluvi o kvalitnim CC a technickem tymu. Telenor kupovala predevsim pro LLU ktere GTS nema. A nextra je spise takovy bonus navic.
To, co se obvykle dělá v takovýchto případech na Západě, je nemilosrdná řezničina. To ano, ale vetsinou mnohem pecliveji a odborneji (jednotlive veci (napr. mnohem vetsi odstupne pro zamestnance, ci nejaka procenta kolik minimalne musi zustat) byva vetsinou reseno ve slouve o prodeji), to co bylo v pripade KPNQ a Aliatelu bylo k placi, a to co bude s Contactelem a Tn/N je ve hvezdach. Obavam se ze v GTS nemaji lidi kteri si s necim takovym dokazi poradit.
To, že se ceny nyní poněkud zvednou, má ale stejnou naději jako pravý opak. Posílená GTS, které se díky těmto akvizicím zlepší finanční ukazatele (fixní náklady by měly vzrůst podstatně méně než tržby), si může dovolit využít převahy ke „gambitu“, k zesílení tlaku na několik zbývajících konkurentů. Ano za predpokladu ze investovane prostredky jiz jejich majitele nechteji dostat zpet. Jinak (a pravdepodbneji) asi pujdou ceny nahoru (coz uz neni problem protoze GTS uz nema kdo konkurovat).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
skritek.bloguje.cz  |  10. 12. 2005 01:27

GTS zjevne kupovala Contactel proto ze ma hotove kvalitni VoIP reseni (coz GTS (ani v podstate nikdo jiny) nema)

Ja myslim, ze ma. COL ma stejne VoIP reseni jako Contactel, jestli me pamet neklame.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ivan  |  10. 12. 2005 10:17

Volny pochopitelne ani zdaleka nema stejne VoIP reseni jako Contactel. VoIP od Volneho je spise urceno pro domacnosti, nikoliv pro firmy (uz vubec ne vetsi).
Dale Contactel ma jako jediny operator na ceskem trhu jiz nekolikalete zkusenosti s VoIP a IPtelefonii, a ma tez na teto technologii dostatecny pocet spokojenych zakazniku (ze strednich a vetsich firem). Zatimco ostatni operatori se VoIP (vetsinou pouzitelny spise pro domacnosti) se teprve pokusi zavadet, Contactel je jiz o generaci dale (napr. pouziti NetCentrexu - predevsim moznost virtualnich ustreden).
Prosim kdyz tak si precist par materialu o Contactelich sluzbach Business Connect (drive Contactel Forum) a Centrex, jak v materialech contactelu, tak nezavislych clancich.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PEPE  |  12. 12. 2005 09:38

Evidentně jste buďtp Contactelák, nebo o VoIP na českém trhu moc nevíte. Jinak totiž nemůžete tvrdit co tvrdíte. O rok dříve než Contactel jak tvrdíte přišel s IP řešením na virtuální hostované ústředně Unient a jeho řešení umí mnohem víc než Contactelí. Holt rok navíc je rok navíc. O kvalitě jeho řešení hovoří i nákup celého systému jak Českým tak slovenským telecomem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
technik  |  10. 12. 2005 11:18

Tak teda nevim, co tady porad resite, kyby jste nekdy polozily Milanovi otazku jestli je GTSka technologicka nebo obchodni firma, tak vam na 100% odpovi ze obchodni. Uvedomte si ze se nekupovala technologie, ale zakaznici. Obe jmenovane firmy pouzivaji dost nekopatibilni technologie, jez se budou muset z casti zaclenit do siti exGTS a ex Aliatelu a z casti vyradit. Dat dohromady spolecny dohled, biling a apodobne stoji nemale prostredky. Pro zakaznika je v tomto pripade dulezite, jestli z toho bude profitovat nebo ne. Mluvit o tom jestli ta ktera firma mela lepsi reseni ip technologie je nesmysl, protoze technika jde tak prudce dopredu, ze to co je dneska IN, je za par let jiz nepouzitelne. V pripade zakazniku Telenoru a Contactelu pro ne muze mit pozitivni prinos to, ze technik na opravu jiz nebude vyrazet z Prahy, jak tomu bylo predtim, ale primo z regionalniho zastoupeni a ze se mu muzou snizit ceny, protoze GTSNovera ma svou vlastni sit a kapacitu jiz od nikoho nekupuje. Naopak zase reakce HELPDESKU se muze v tomto pripade castecne zkomlikovat do doby nez si to vse sedne, a to muze trvat i rok. Co se tyce majitelu, tak se muze nakrasne stat ze ten co prodal Telenor za nejaky cas treba koupi GTS CE az Manetep usoudi ze se mu koncolidace jiz radne zhodnotila a proc ji tedy ze ziskem neprodat. Priklad Aliatel investice akcionaru 5 miliard do site a prodano za 1,8 miliardy. S ostatnima to bude podobne. Cely balik ma vetsi hodnotu nez par malych operatoru. Prachy jsou vyzdy az na 1. miste. Osobne je mi jedno jestli makam pro Rusa, Nemce, nebo Americana. Dulezite pro me je, jestli me prace bavi a jak me za ni plati.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hektik  |  09. 12. 2005 12:15

Abych pravdu rekl, logicke zavery tohoto clanku me dost pobavily. Nevim ze ceho vyplyva, ze GTS je "jediny hrac, ktery ma penize a vuli nakupovat". Na to, abyste ziskali jinou firmu v akvizici, potrebujete jedine: NABIDNOUT NEJVICE.
Je znama skutecnost, ze Contactel a GTS byli nejvetsimi velkoobchodnimi odberateli Telenoru. O GTS je take znamo, ze se chystala unbudnlovat, at jiz prostrednictvim nakupu Telenoru nebo sama. Hacek je v tom, ze kdyby byl Telenot koupen jinou firmou, tento novy vlastnik by velmi rychle prisel o vynosy z GTS a i kdyby Contactel nebyl byval prodan GTS, na dlouhodobou spolupraci s nim by si maloktery investor vsadil. Takze vlastne nikdo nemohl nabidnout vice nez GTS. Neznamena to ovsem, ze by nikdo jiny nemel penize nebo chut, jak se uvadi v clanku.
Dalsi zajimava spekulace je "Jak si může GTS „dovolit“ přeplatit stonásobně větší Vodafone". Nechapu, proc by melo zalezet na tom, kdo je vetsi. Vsichni musi investovat velmi uvazene. Zejmena u ekonomicky ponekud problemovych firem jako Telenor a Contactel je nabidnuta cena dana hospodarskym efektem synergii s jinym celkem. A tady mela GTS zjevne navrch.
Dle meho nazoru je tedy cela situace podstatneji jednodussi a logictejsi nez uvadi clanek.
Hektik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  09. 12. 2005 14:02

Ano pro GTS to je jediny logicky zaver. Ale obecne ne. Mohlo to taky dopodnout zcela jinak.
GTS se do LLU chystala, problem je v tom ze LLU nejde zavest tak rychle. Navic GTS nemale na vlastni LLU co nabidnout (na rozdil od Contactelu - VoIP, IP telefonii, virtualni ustredny, reseni pro velke firmy).
Kdyby TDC nepodlehla nabidce GTS, a naopak ona koupila Contactelu Tn/N:
-GTS by se sice mohla pokusit zavest vlastni LLU, coz znamena asi tak rok zpozdeni (projekt, provedeni (alespon v podobnem pokryti jako ma Telenor), migrace zakazniku (nelze provest automaticky, zakaznik je cca mesic bez internetu)), po kterou by musela GTS platit nemale penize Contactelu. Navic GTS nema pouzitelne VoIP (coz je taky asi rok vyvoje).
-Contactel by jednak dostaval penize za LLU od GTS, a sam by hodne usetril (to co dotedka platil Telenoru). Mohl by okamzite prodavat sve VoIP reseni, od domacnosti az po velke firmy (tam kde prodava ted). Dokazal by hodne zakazniku (co jsou na LLU Telenoru) pretahnout od GTS (neni zadny vypadek internetu, a navic dostanou moznost VoIP, coz je zajimavejsi nez to co dostanou od GTS). Navic vzhledem k tomu ze TDC dost koketuje s Vodafonem, lze predpokladat ze by se na ceskem trhu trhu predstavil i jako mobilni (virtualni) operator. Z GTS by stala trojka na ceskem trhu, ale stale by byla konkurence na ceskem trhu zachovana.
No ale dopadlo to zcela jinak ... A bohuzel pro zakaznika asi hure (jednak diky spozdenim, a jednak GTS ted v podstate nema konkurenci (jedine CTc, ale ten ceny dolu tlacit nebude))  ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hlavenka, hlavenka  |  09. 12. 2005 15:37

Abyste mohli někoho akvírovat, potřebujete skutečně peníze a vůli. Je tu samozřejmě spousta firem, které mají více peněz než GTS, ale do akvizice nešly, protože by jim k ničemu nebyla. A pak je tu jistě dost firem, kterým by se tato akvizice hodně hodila, ale zase neměly peníze. Tedy potřebujete obojí: peníze i vůli.

Ono to u firemní akvizice není jen tak jednoduché, jak popisujete - to není aukce o poštovní známku za dvě stě korun. Firma musí získat schválení svých vlastníků pro danou akvizici: musí před nimi prezentovat, přesvědčit je, že ta akvizice je pro ni opravdu důležitá, že je na ni dobře připravena a že se investované peníze vrátí. Tedy to je ta "vůle" nakupovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
killerek  |  09. 12. 2005 11:55

Je to dobre, aspon tady vznikne jedna silnejsi paka proti nasemu Zlutemu monopolu.
jinak doufam, ze tohle zlikviduje firmu Option one, ktera technologicky jede pres Contactel, stejne jako hodne dalsich firem ...  Varuju vsechny pred Option One sou to svine, jak na zamestnance, tak na zakazniky !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  09. 12. 2005 14:21

to by taky musel GTS stavet svoje site a ne si vsecko pronajimat od telekoumu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
technik  |  10. 12. 2005 10:42

GTSka uz od CT nema nic, vse jede po siti exALIatelu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ivan  |  10. 12. 2005 14:09

Opak je bohuzel pravdou.
GTS nema prilis schopny managment, ktery by dokazal zvladnout tak vekou firmu ktera prave vznika (po slouceni s Aliatelem, je v GTS porad radny bordel), ostatne povida se ze GTS ridi v podstate jen jeden clovek  - Rusnak alias "barman", ostatni v managmentu jsou spise jen takove figurky, ktere bez Rusnaka nejsou schopni udelat rozhodnuti. Ackoliv Rusnak je velmi schopny a ctizadostivy clovek, prece jen s nicim takovym nema zadne zkusenosti, a obcas postrada zodpovednost (ono milenky, BMW a golf asi bere svuj cas, zvlaste kdyz to ma prednost pred praci) - ale to jen muj nazor. Ostatne situace (ci spise bordel) ktera vznikla po spojeni GTS s Aliatelem o tom dost nasvedcuje.
Tak ci tak, uvedeni lepe konkurujicich produktu (predevsim kolem VoIP), nabere znacne spozdeni (at uz Rusnak zvoli taktiku totalni likvidace, ci postupne integrace) a umozni tak Telecomu se lepe pripravit. Navic GTS bude mit hodne prace sama se sebou, nez aby se soustredila na konkurencni boj.
Co se tyce konkurencniho tlaku, tak je asi jedno jestli na CTc jedna vetsi ci vice mensich firem (jde spise o to kolik jim ty firmy ukusuji ze zisku), naopak to ze jde uz jen o jednu kokurujici firmu, je pro CTc a GTS snazsi moznost se domluvit na tom jak ze zakaznika vytriskat co nejvice penez ... na nejake snizovani cen v ramci konkurencniho tlaku lze rovnou zapomenout.
Co se tyce OptionOne, jde samozrejme o partnera (ktery prinasi zisk) GTS pochopitelne nema zadny duvod se ho zbavovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor