Telecom prodlužuje akci WiFi zdarma

Na včerejší tiskové konferenci ohlásil Český Telecom prodloužení pilotního projektu veřejného bezdrátové připojení k internetu a plány do budoucna.
Prodloužení pilotního projektu až do 30. září tohoto roku byl asi nejdůležitější bod celé tiskové konference. Určitou zajímavůstkou, kterou stojí za to také zmínit, je snídaně zdarma v KFC pro 50 nově zaregistrovaných uživatelů služby. Termín běží už od konce včerejší tiskové konference, ale přesto je možné, že na vás ještě nějaké snídaně zbude. Vyrozumění o tom dostanete případně na e-mailovou adresu uvedou v registračním formuláři.

Snídaně v KFC nebyla vybrána náhodně, protože síť těchto rychlých občerstvení by se měla stát dalším útočištěm pro hotspoty Českého Telecomu (dále ČTc). Prozatím bylo vybráno pět provozoven KFC v Praze. Celkový seznam dostupných hotspotů můžete najít na stránce ČTc věnované službě Wi-Fi Hot Spots. Další přístupové body, které budou v brzké době zprovozněny, ale ještě nejsou na seznamu je hotel Diplomat a řetězce kaváren Café Nescafé.

Bezdrátová síť je postavena na standardu IEEE 802.11b a jednotlivé přístupové body jsou v pilotu připojeny na páteřní síť ČTc rychlostí 256 kbit/s. V pilotním projektu je přístup ke službě zajištěn zdarma po zaregistrování a obdržení přístupového jména a hesla. Po ukončení pilotního projektu, při kterém se testuje zejména atraktivita různých lokalit, technické parametry a další možnosti instalace hotspotů se uvažuje o dvojím způsobu zpoplatňování.

První možností budou nejspíše předplacené karty a druhou platba vázaná na konkrétní účet. Zejména platba vázaná na účet bude vyžadovat vyšší stupeň zabezpečení, což může být u WiFi trošku problém. K tomuto tématu se ale ČTc prozatím nechce vyjadřovat z důvodů probíhajících testů. Předplacené karty pak budou nejspíše určeny náhodným uživatelům sítě veřejných hotspotů a platba z účtu bude zřejmě vyhovovat firemní a domácí klientele, na kterou má ČTc také spadeno. Kavárny, hotely, ubytovny apod. chce ČTc stimulovat do spolupráce v umisťování hotspotů motivačním programem pro vlastníky a provozovatele lokalit. Ovšem stejně jako u problému bezpečnosti nejsou zatím známy podrobnosti. Stejně tak je tomu i v případě roamingu, který by měl po oficiálním spuštění spolehlivě fungovat.

Stávající využití v rámci pilotního provozu je následující:

  • Počet registrovaných uživatelů k 30.6.2003: 929
  • Průměrný počet přístupů ke službě za týden: 2 312
  • Počet uživatelů využívajících službu pravidelně: 11%
  • Průměr přenesených dat na aktivního uživatele za týden: 110 MB

Průměrný objem přenesených dat za týden je poměrně slušný a jistě o nejsou pouze webové stránky. Přejme si proto, aby se spuštěním byla nastavena taková cena, abychom si to mohli i v placeném režimu dovolit.

Poznámka TH: počet registrovaných uživatelů je za půl roku od spuštění nízký, když uvážíme, že je služba poskytována zdarma. Přihlašovací údaje jsou navíc nezapamatovatelné (typu login: sdtw5wr1we33, heslo:4876de466) a tak přiznávám, že je pro mne jednodušší se znovu registrovat třeba na neexistující osobu než hledat tyto nesmyslné údaje. Skutečných duší tedy bude méně. Když navíc jen 11 procent tedy zhruba 100 uživatelů využívá službu pravidelně, by se pomalu Telecomu vyplatilo je osobně navštívit a pozvat je třeba na oběd. Při současném počtu instalovaných hotspotů to jsou tři pravidelní uživatelé na jeden hotspot a to není zárukou návratnosti investic. Aby to Telecom nic nestálo i při nevyužívání daného hotspotu, bude Telecom tlačit na financování hotspotů ze strany vlastníků a provozovatelů lokalit, a bude si snažit zachovat jen vybírání poplatků a distribuci provizí dál, v čemž má již dobré zkušenosti a propracovaný systém.

Diskuze (22) Další článek: TechEd 2003: Novinky v BizTalk 2004

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,