Telecom a Internet, jak na to?

Kdyby nevyšly protestní akce, můžete se zkusit snížit výšku účtu za připojení k Internetu jinak (a legálně).
Přiznejme si, že pro Telecom je internetový uživatel značně nepříjemný – místo několikaminutového obsazení spojovací cesty normálním „mluvícím“ uživatelem „sedí“ na lince obvykle několik hodin. Na analogových ústřednách takové chování více účastníků způsobí omezení možnosti spojovat další volající - jistě víte, že analogové ústředny musí spojení sestavit doslova hardwérově a počítá se s tím, že nikdy nebudou hovořit všichni připojení současně, dokonce se předpokládá, že to bude jen několik procent (je kolem toho celá věda, užívající statistiku a časové průběhy zátěže ústředen během dne).

Telecom by tedy musel posílit stávající analogové ústředny (nebo je urychleně nahradit digitálními), to ovšem stojí zase peníze, o které tu jde především.

Na digitálních ústřednách už je to lepší, spojení se sestavuje virtuálně (asi tak, jako když na vašem PC přenášíte data ze sériového portu na paralelní - při tisku). Nicméně i tady je počet spojení omezen výkonem digitální komunikace mezi účastnickými sadami a musí se dimenzovat podle zátěže.

Zamysleme se tedy nad tím, jak snížit dobu připojení našeho internetisty na telefonní linku. Pomineme-li jistě perspektivní ostatní metody spojení (drahé a pomalé GSM, xDSL, po síťovém napájecím rozvodu, kabelová televize, bezdrátové terestriální a satelitní), nejlépe vychází ISDN: krátká doba sestavení spojení (1-2 sekundy), vysoká rychlost přenosu 64 kBit/s na jednom kanálu. Nedávné snížení cen za ISDN přípojku tuto verzi jen podporuje.

Zkusme si představit, jak asi vypadá průběh spojení typického internetového uživatele na komutované lince: nejdříve si stáhne poštu (většinou pár kilobajtů), nastoupí Explorer s Neviditelným psem a následuje četba, během které linka většinou jen čeká na eventuální požadavek na přenos. Vyjimkou jsou jistě velké obrázky, stahování softwéru nebo hledání na Altavistě, ale to tak často neděláte, že.

Nejdříve se nabízí použít stahovače stránek, kterých je nepřeberně na Internetu k dispozici, praxe je ale taková, že stahovač vám natahá spoustu stránek zbytečně nebo opakovaně, takže úspora při čtení “off line” není tak viditelná. Stejně si pak potřebujete stáhnout něco, co stahovač nenatáhl, a jsme tam, kde jsme byli.

Zkusme to tedy jinak – v patřičném předstihu, kdy by se měl objevit další počítací impuls (zatím 2.40 Kč) a my zrovna něco nestahujeme, ale čteme, spojení zrušíme, impuls tedy nepřijde. Teď ale jde o to, jak co nejrychleji navázat spojení znovu při novém požadavku, pokud možno tak, aby si toho uživatel vůbec nevšiml. ISDN spojení naváže rychle, ale ověřovací metody správného přístupového účtu providerů zkoumající heslo trvají věčně, někdy až minutu – a to je pro nás nepoužitelné.

Jde tedy o to, aby internetoví provideři snížili čas identifikace svého uživatele na minimum, představuji si tak na 2-3 sekundy. Jak toho ale dosáhnout? Nabízí se metoda zkrácení identifikace pomocí obdoby “cookies”: první spojení toho dne proběhne klasicky, ale server providera navíc pošle patříčně zakódovaný koláček na PC uživatele (a tenhle koláček si po dobu - dejme tomu 30 minut – server zapamatuje). Zavolám-li tedy během této půlhodinky znovu, server poskytovatele nejprve zjistí, zda nemám u něj schovaný koláček, a když jej najde, obnoví spojení bez zdlouhavého testování oprávněnosti přístupu.

To bychom tedy měli, co ale s klasickým pulsním vytáčením? I tady se najde řešení: prostě telefonní čísla linek providerů musí být krátká, nejlépe třímístná, a nesmí obsahovat nuly (to je deset impulsů!), nejkrásnější číslo by bylo 111 (třikrát po jednom impulsu).

Takže, co vy na to? I když Telecom pravděpodobně pod tlakem událostí přistoupí na snížení poplatků na vyhrazených číslech providerů, jistě to nebude žádná závratná úleva. Snad by navrhovaná metoda mohla zaujmout naše internetové providery, a jistě by posílila používání tak perspektivního a zatím vzácného ISDN připojení

(autor není placeným agentem Telecomu, naopak má s telefonem neustálé problémy: napřed několik let „chrastící“ linka, nyní trvalý brum na lince mu znemožňuje používat homologované elektronické telefony, které brum zesilují).

Váš názor Další článek: Bojkot: Brno – Šilingrovo náměstí 18.11.1998

Témata článku: Internet, Analog, Tel, Satelitní televize, Krátká doba, První spoj, Spojení, Pomalá doba, Linka

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší