Tečka za internetovou revolucí: konec jména America Online

Mediálně-internetový gigant zřejmě opustí internetovou část svého názvu a stane se opět Time Warnerem
Internetová revoluce, či „bublina“, si nemohla přát teatrálnější závěr. Firma, která je nejlepším případem obrovského vzestupu a následného ještě většího sestupu, zřejmě zcela opustí poskvrněné jméno AOL čili America Online.

Příběh je dobře známý: před zhruba třemi lety, v době vrcholící internetové horečky, se tehdy jedna z nejslavnějších a nejrychleji rostoucích internetových firem, přední světový ISP America Online rozhodla pohltit společnost úplně opačného typu – „kamenný“ mediální konglomerát Time Warner. Proč akcionáři Time Warneru na fúzi, která se později ukázala největší chybou, kterou kdy firma udělala, kývli, není dodnes přesvědčivě vysvětleno, ale zaslepenost Internetem byla před několika lety opravdu gigantická.

Vše bylo krásné ještě pár týdnů: média oslavovala fúzi jako „zrod nového typu společnosti“, „přepsání pravidel podnikání“ či „úsvit nového tisíciletí v mediální branži“ a právě díky Internetu, který nemilosrdně uchovává mediální archívy, můžeme sledovat pošetilost doby nedávno uplynulé (a poučit se z ní?). Pak už šlo všechno z kopce. Propagované synergie se nikdy neuskutečnily, respektive jejich výsledky byly žalostné. Lidé z Time Warner ignorovali své kolegy z AOLu a navzájem, obě firmy se sice po formální stránce staly jednou, fakticky se ale mnoho nezměnilo. Část AOL hospodaří s narůstající ztrátou a musí utlumovat svá internetová dobrodružství; hodnota firmy na burze se hroutí, a po zhruba roku a půl firma tiše přiznává, že to celé byl velký omyl. Akcionáři, kteří to vše předtím nadšeně schválili a podpořili, hledají hlavy k setnutí, a protože samozřejmě neukáží sami na sebe, vymění hned několik garnitur vrcholného managementu. Firma má nyní 25 miliard dluhů, což je podstatně více, než i slušně profitující společnost (díky části Time Warner) snese, a proto odprodává některá aktiva, bohužel pod tlakem a tudíž pod cenou. Tržní kapitalizace dua AOL-TW je o polovinu menší než kolik měla samotná firma TW před fúzí; tomu se v jazyce makléřů říká value destroyer.

Vyškrtnutí tří písmen „AOL“ z názvu firmy a návrat k původnímu symbolu na burze (TWX) se očekává jako satisfakce – jako uznání chyby a sdělení, že původní hodnoty byly ty pravé, a že jakkoli část firmy zvaná AOL není částí bezvýznamnou, nositelem dlouhodobé hodnoty a smyslu existence firmy je kamenná mediální část Time Warner, sdružující například významná vydavatelství časopisů, hudby, filmu, televize apod. a patřící k vůbec nejprestižnější mediální smetánce v USA. Pravda, trochu nabourané právě „internetovými barbary“ z AOLu.

Škrtnutím tří písmen se firma nezbaví ani ostudy, ani dnes nepříliš chtěného přívažku. V managementu společnosti dnes jednoznačně převládají „lidé od Warnerů“; fúze před lety byla totiž zhruba v poměru 1:1, a akcionáři po neúspěších vytlačili internetové manažery pryč. Firma proto uvažuje i o oddělení AOLu pryč, což by bylo ještě větší uznání naprosté nesmyslnosti a kontraproduktivnosti celé fúze, ale zatím to není na pořadu dne. Firma se totiž především potýká s dluhem, který chce nový šéf firmy víceméně vypořádat do roka a do dne, a pak se uvidí. Analytici tvrdí – a s jejich názorem lze souhlasit – že oddělení AOLu zase pryč by bylo druhou největší chybou, která firma udělala, hned po oné nešťastné fúzi: že právě nyní nastávají docela „dobré časy“ pro to, aby společnost konečně začala synergií naplno využívat, ovšem pod taktovkou Warnerů, nikoli lidí z AOLu. Jinými slovy – nikoli, že internetová divize bude „sosat“ obsah novin, časopisů, filmu a hudby pro své uživatele, ale že naopak dnes daleko cennější a výnosnější kamenná vydavatelství budou využívat Internet ke komunikaci se zákazníky, cross-sellingu svých produktů, obohacení nabídek a novým službám. Internetová revoluce totiž funguje, jenom se had nesmí chytat za nesprávný konec.

Diskuze (2) Další článek: Atari distribuuje svůj nový produkt přes Kazaa

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,