Technologie: jak snížit spotřebu procesoru na minimum

Diskuze čtenářů k článku

avatar
26. 08. 2010 18:50

Super článek, díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 09:56

Skvělý článek, už vlastně ani nepamatuji, kdy jsem četl článek s takovým zaujetím ... jen tak dál

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 10:18

Naprostý súhlas.

Škoda len, že tento autor tu nedostáva väčší priestor narozdiel od iných.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 11:21

Nezbývá než souhlasit, v těhle oblastech jsem dost brutální lama a přesto (nebo právě proto) se mi to četlo výborně... zas se člověk alespoň něco dozví

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 22:42

Původně jsem měl v úmyslu na článek reagovat. Během čtení jsem si to rozmyslel, ale po přečtení komentářů si zase rozmyslel a udělám to.

Tenhle článek je z velké části obrovská snůžka nesmyslů. Pokud si z ní chcete jako "lama" něco odnést tak opatrně. Nebudu uvádět věci na pravou míru jen zmíním co je nesmyslně. Budu se věnovat hlavně té části s HW změnami a napětím:

-napětí se u menších výrobních technologií zmenšuje protože to jinak nejde. Není to proto, že je to výhodnější.Kdyby se nechalo stejné tak při menší technologii je ztrátového tepla paradoxně víc a namáháné hradlo by jednoduše prostřelilo.

-snižování napětí u menších technologií (nemyslím dynamické napěti jako Intel SpeedStep apod) je právě spíše problém, protože čím menší napětí tím větší náchylnost na šumy na sběrnicích

- příklad s přechodem P1 na 3.3V tudíž těží hlavně z menší technologie. To napětí se snížilo protože na 5 V už to provozovat nešlo.

-spotřeba stoupne 4x když se 2x zvětší frekvence? Ve vší své obecnosti je to nesmysl. Tady autor akorát domotal, že při zvyšování napětí platí že spotřeba stoupá s druhou mocninou toho napětí (2 na druhou = 4)

-rok 2000 a blbost s nahrazením frekvence více jádry: tohle je skutečně cesta ven z hnaním se za frekvencí, ale Intel se k ní prakticky dostává až teď s TeraScale. Pentium D byl opravdu jen zoufalý pokus dostat z Pentia ještě nějaký výkon aniž by se upeklo, ale rozhodně to není příklad toho jak se to má dělat. Ve skutečnosti bylo cestou spíš Pentium M a následující Core architektury. Místo hnaní za frekvencí se začly dělat ještě chytřejší HW jednotky (viz ten příklad s mat. koprocesorem), které věci udělaly stejně dobře za méně taktů a frekvence tak nebyla to hlavní.

- normální, Low Voltage (LV) a Ultra Low woltage (ULV) - víceméně jde o stejné CPU akorát se z waferu vybírají ty nejpovedenější. Ty pak mají nejmíň únikového tepla při stejných parametrech a ještě jsou schopny stabilně běžet na stejné frekvenci při menším napětí. Takže jde o jednoduchou selekci povedených čipů. Ty zmetkovější pak jdou do levných CPU.

-cache: tady jen drobně. Cache hodně rozhoduje o výkonu CPU. U dnešních CPU velkou většinu plochy zabírá právě Cachce a taky pěkně žere. Tudy vede cesta ke snížení spotřeby. Jenže když šáhnete na cache tak u těch nejvytíženších případů to dost pohne i s výkonem (hlavně u aplikací optimalizovaných na běh z cache - tj. těch malých)

-OOO - Out Of Order execution není jen jedna jednotka. Svým způsobem je to filozofie návrhu celé architektury. Hodně vychytaná věc a dobrý příklad toho jak se nehonit za frekvencí ale využít každý zahálející kousek CPU. Bohužel s sebou přináší nutnost hodně obslužných tranzistorů a ty něco žerou.

Další věci buďto vynechávám nebo nejsou až tak mimo mísu a dá se z nich něco si odnést. Nebyl jsem vyčerpávající v opravách, ale ty nesmysly mi nedaly. Nerad bych potkával lidi co mi budou přísahat, že s 2násobkem frekvence roste spotřeba 4x. ( to by se musely CPU v z196 pěkně zapotit)

Díky pokud jste dočetli až sem.

HOWGH

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 08. 2010 08:28

Ono je docela umění napsat článek, aby byl čtivý. Samozžejmě je třeba brát to trochu s rezervou, přecijenom to píšou lidé, kteří jsou primárně novináři a ne procesoroví architekti. Problém nevidím ani v tvrzení, že s dvojnásobkem frekvence roste spotřeba 4x, ale v tom, že si spousta lidí koupí např. netbook s Atomem a řeknou si: "Tak to přetaktuju z 1,6Ghz na 2.2Ghz a budu na tom pařit hry.". Nebo jako kdysi dávno dotaz pro přetaktování Duron 800Mhz - tázající řekl, že mu stačí tak 1,8Ghz Základní osvětu tenhle článek, alespoň podle mě, splnil ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
27. 08. 2010 19:18

děláš čest naší katedře

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 08:40

Jak snížit spotřebu procesoru? Vyhodit Intel/AMD a koupit ARM

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 08:54

Vymenit niekolkojadrove x86 procesory za dnesne arm by asi nebol dobry naapad :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  26. 08. 2010 09:24

To zavisi od motivacie. Ak je mojim cielom nizka spotreba, preco nie?

Ak potrebujem vykon na urovni stvorjadra i7, musim pocitat s vyssou spotrebou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 11:32

Proč by to nebyl dobrý nápad? ARM se taky vyrábí i vícejádrové a při stejné spotřebě mají daleko vyšší výpočetní výkon než Atomy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 11:47

A jedou na nich normální (ne CE!) Windows?

Dokud na ARMu nepoběží, tak se nemá nikdy šanci do plnohodnotných počítačů dostat. Pokud teda Linux konečně nezažije ten prorokovaný boom Abych předešel nesouhlasným klikům, tak nic proti linuxákům nemám, sám mám na tyhle systémy slabost. Ale pro většinovou populaci jsou z mnoha důvodů naprosto nepoužitelné...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 18:47

ARM z principu prostě x86 umět nemůže. A nemám dojem, že se Windows na takto mobilní zařízení hodí. Zkrátka stejný (úplně stejný) OS pro workstation, herní doupě, kancelářské PC, tablet a netbook, to je nesmysl.

Linux tu šanci má, protože je velmi jednoduše modifikovatelný. Divím se, že Apple svůj systém neuvolnil. Asi je to zkrátka součást jejich image a něco do sebe to má.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 08. 2010 20:22

A proč by jeden vynikající systém nemohl fungovat všude? Já chci na netbook plnohodnotný OS, ne žádné omalovánky pro malé displeje. Neříkám, že bych na plnohodnotném Ubuntu nebo OpenSUSE nepřežil, ale to bych ho fakt musel používat čistě na to, na co byl určen a ne jako náhradu velkého počítače...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 14:08

Ubuntu mi příjde jako dobrý OS a jede všude Ono by i Windows 7 mohly jet na ARM, výkonově by na to stačil. Problém je že by na tom nejel ostatní SW. A MS i přes svou velikost nemá páky na to, aby firmy dodávaly svůj sw i pro ARM.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
26. 08. 2010 17:36

A hrať na ňom maximálne Tetris...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor