Taxi

Taxi do kapsy. Jak si z aplikace zavolat auto s řidičem a dělá to lépe Bolt, Hopin, Liftago, nebo Uber?

V Česku působí čtyři moderní platformy nabízející přepravu osob. Podívali jsme se na jejich výhody i nevýhody.

Potřebujete se dopravit z jednoho místa na druhé, ale nemáte vhodný dopravní prostředek a MHD nepřipadá v úvahu? Se smartphonem máte z poloviny vyhráno – stačí si objednat taxi přes aplikaci.

Proti zastavení taxíku na ulici nebo nastoupení na „štaflu“ přinášejí tyto aplikace řadu výhod. Tou první bývá nižší cena, se kterou budete jako zákazníci seznámeni předem, ještě před objednáním jízdy. Nemusí to ale platit vždy – u některých služeb se cena mění podle aktuální poptávky, takže ve špičce může být vyšší, než když si objednáte běžný taxík.

Dalším plusem je možnost platit kartou uloženou v aplikaci, což v praxi znamená zjednodušení procesu (a nemusíte mít peněženku). Většina platforem dává na výběr, včetně možnosti zaplatit řidiči v hotovosti.

Okénko do historie

Než se vrhneme do víru současných možností cestování auty s řidičem, podívejme se krátce na historii taxislužeb. Na počátku 17. století začaly v Paříži a v Londýně fungovat nájemné drožky tažené koňmi. První doložená veřejná služba pronájmu kočárů byla spuštěna v Londýně v roce 1605.

V roce 1625 byly v Londýně k dispozici kočáry k pronájmu u hospodských a na Strandu – před hostincem Maypole Inn – se v roce 1636 objevilo první stanoviště taxíků. V roce 1635 byl britským parlamentem přijat zákon Hackney Carriage Act, který legalizoval pronájem kočárů tažených koňmi.

Podobnou službu zahájil v Paříži v roce 1637 Nicolas Sauvage. Jeho vozidla byla známá jako fiakry, podle pařížského Hotel St. Fiacre, kde vzniklo jejich první stanoviště. Postupně se služby osobní přepravy rozšířily do dalších evropských měst, zejména do Berlína a Petrohradu.

image.png

V Česku, tedy zcela konkrétně v Praze, byl provoz autodrožek zahájen až v roce 1907. Taxíky měly svá stanoviště na Václavském náměstí, u Prašné brány, na Národní třídě a před Masarykovým nádražím. Již ve svých počátcích byly vybavené taxametry určujícími cenu na základě ujeté vzdálenosti. V letech 1919 až 1935 vzrostl počet drožek ze 40 na 1 200.

Éra mobilních aplikací

Ruku v ruce s nástupem chytrých telefonů přišla doba mobilních aplikací. První platformy pro sdílení jízd se objevily v prvním desetiletí 21. století. Jednou z prvních a nejznámějších byla americká firma Lyft, kterou v roce 2012 založili Logan Green a John Zimmer.

Původním záměrem bylo vytvořit alternativu k tradičním taxislužbám. Dnes je Lyft jednou z nejvýznamnějších společností poskytujících služby sdílené dopravy s mnoha miliony aktivních uživatelů a řidičů po celém světě, nicméně v Česku své služby nenabízí.

Na území naší republiky aktuálně působí čtyři velké platformy pro objednávání osobní přepravy: Bolt, Hopin Taxi, Liftago a Uber. Jako první vstoupilo na náš trh v roce 2013 Liftago. Na sklonku léta 2014 se přidal americký Uber a v následujícím roce se konkurence rozrostla ještě o slovenské Hopin Taxi a estonský Bolt (dříve známý jako Taxify).

Všechny uvedené platformy nabízejí podobné služby – tedy zejména osobní přepravu –, ale každá z nich má své jedinečné vlastnosti a výhody. Výběr mezi nimi závisí na individuálních potřebách a preferencích, a právě náš článek by vám měl pomoci vybrat si tu, jež nejlépe odpovídá vašim požadavkům. Protože nechceme určovat žádné pořadí, seřadili jsme je podle abecedy.

Kromě registrace jsme se dívali na způsob objednání odvozu a požadavky, které je možné při tom uplatnit (např. větší prostor na nohy). Zkušebně jsme také zadali požadavky na dvě jízdy: jednu kratší z brněnské redakce Computeru na letiště (tj. z Jakubská 5, Brno na letiště Brno-Tuřany) a druhou delší z redakce do centrály Czech News Center a. s. (tj. z Jakubská 5, Brno do Vinohradský hřbitov, Praha 10). Testy jsme prováděli den před státním svátkem 28. března ve 13:30 až 14:00 a částky jsme zaokrouhlovali na celé koruny.

Bolt

Estonský Bolt založil v roce 2013 tehdy teprve devatenáctiletý student střední školy Markus Villig. Jeho cílem bylo spojit všechny taxíky ve městech Tallinn a Riga do jedné platformy. O pouhý rok později již firma expandovala na zahraniční trhy.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně
Váš názor Další článek: NASA obnovila spojení s vesmírnou relikvií. Příběh o záchraně Voyageru 1 je jedna velká historicko-programátorská výhra

Témata článku: , , ,