Taktujeme... monitor

Že se vám to zdá divné? Taktovat monitor… To přece nejde!? Chyba! Jde a jak snadno! Další porobnosti Vám vysvětlí Eagle...

Při koupi monitoru si klademe mnoho otázek. Především nás zajímá, jak velká je úhlopříčka monitoru, dále pak kvalita zobrazení a v neposlední řadě maximální rozlišení a obnovovací frekvence (refresh rate). A právě posledními dvěmi jmenovanými se budeme zabývat hlouběji.

Předem bych vás chtěl upozornit, že taktujete pouze na vlastní nebezpečí. Já ani PCtuning vám neručíme za správnou funkčnost nebo případné poškození hardwaru. Monitor se v důsledku nestandardních nastavení může více zahřívat. Vše co případně v registrech změníte, si poznamenejte nebo exportujte do souboru!

Mini úvod: Technické parametry monitoru.

Běžná obrazovka monitoru (a také např. televize) je zařízením typu CRT (Catode Ray Tube). Princip je v zásadě jednoduchý: katódový paprsek "kreslí" obraz po jednotlivých řádcích osvětlováním miniaturních pigmentových bodů - luminoforů základních barev RGB (red - green - blue / červená - zelená - modrá) - když se podíváte hodně zblízka, můžete je dokonce vidět. Tyto barevné body jsou vždy umístěné v tzv. masce. Na jedinou "barvonosnou plošku" RGB invarové masky pak připadají tři barevné body uspořádané do trojúhelníku (nebo tři obdélníčky u štěrbinových obrazovek typu Trinitron).

Dot-pitch

Je nejkratší vzdáleností dvou souvisejících bodů v RGB masce (například R-G). Tato hodnota vlastně vyjadřuje geometrickou hustotu masky. Čím je vzdálenost dot-pitch kratší, tím je maska hustější, body menší a obraz jemnější. Hodnota DP (Dot-pitch) je již dána při výrobě obrazovky.

úhlopříčka standard vyšší standard
14" 0.31 0.28
15" 0.28 0.28
17" 0.28 0.27 - 0.26
19" 0.28 0.27 - 0.26
Trinitron 15" 0.25 0.24 - 0.22
Trinitron 17" 0.25 0.24 - 0.22

Zde musím říci, že nižší hodnoty DP u obrazovek štěrbinového typu (Trinitron, Diamondtron, Flatron, FD) vyplývají pouze z jiné  geometrie masky a nikoliv z "vyšší kvality" jak by se mohlo zdát...

Nižší hodnota dot-pitch (= jemnější maska) obecně dává naději na lepší a ostřejší obraz a předurčuje schopnost obrazovky dosáhnout vyšších rozlišení. Není to však absolutním pravidlem - velmi závisí také na kvalitě, přesnosti výroby a seřízení a to někdy i jednotlivých kusů!

Elektronika: Jak poznat dobrý monitor?

Výkonnost elektroniky monitoru se určuje pomocí horizontální frekvence a šířky pásma.

Horizontální frekvence se udává v kHz a říká, kolik linek (řadků) je monitor schopen zobrazit za sekundu. Výpočet je podle vzorce (počet řádků) x (obnovovací frekvence). Chceme-li tedy, aby monitor zobrazoval 768 řádků s frekvencí 80Hz, musí být schopen zpracovat horizontální frekvenci 61,44 kHz.

  • podprůměrná horizontální frekvence je 54kHz
  • dobrá horizontální frekvence je 70kHz
  • špičková horizontální frekvence je 90 a více kHz

Šířka pásma je vlastně odvozenou hodnotou a udává, kolik bodů je elektronika monitoru schopna zobrazit za sekundu. Výsledná hodnota se udává v MHz. Výpočet se provádí vynásobením horizontální frekvence počtem bodů na řádek. V našem případě tedy dostáváme 1024x768x80 = přibližně 63 MHz . Ve skutečnosti je potřeba vždy o něco málo vyšší hodnota.

Pracovní / maximální rozlišení

Čím více bodů je monitor schopen zobrazit, tím lépe. Současné monitory mají strany obrazovky v poměru 4:3. Takže odpovídající rozlišení je například 800x600 bodů, 1024x768 až po 2048x1536 (u špičkových modelů – třeba EIZO F980). Zde je nutné říct, že u monitoru se obvykle udává doporučené rozlišení:

  • u 17-ti palcových je to obvykle 1024x768
  • u 15-ti palcových pak 800x600

Ne že by monitor více nezvládl, ale vše už je pak tak malé, že se ve vysokém rozlišení špatně pracuje (bavíme se samozřejmě o rozlišení ve Windows).

Dále je nutné, aby se obraz na monitoru neustále obnovoval. Proto se udává refresh rate (obnovovací frekvence). U televize je to 50Hz (kvůli frekvenci elektrické sítě 220V), dnešní monitory jsou však multisynchronní - tj. akceptují celou řadu vstupních frekvencí.

Častým základním nastavením (default) je velmi nízká hodnota 60Hz, což v žádném případě nepostačuje pro dlouhodobou práci!

Pokud chceme, aby monitor “neblikal”, musíme nastavit frekvenci alespoň na ergonomických 75Hz (eagle: čím výše, tím je obraz příjemnější a "klidnější" - důrazně doporučuji 85Hz!). S rostoucím rozlišením a obnovovací frekvencí se však zvyšují nároky na elektroniku monitoru... ne každou frekvenci daný monitor zvládne.

O co tedy jde?

Problém je v tom, že nastavení obnovovací frekvence (refresh rate) určuje ovládač monitoru Windows. Vše je docela v pořádku, pokud máte nainstalován ovládač šitý na míru právě vašemu monitoru. Z praxe ale vím, že to je docela řídký případ. Windows se většinou spokojí s vyhledáním "Monitor Plug and Play", nastaví standardní hodnotu a tím to pro ně končí...

Pokud bychom mohli měnit (zejména zvyšovat) nastavení obnovovací frekvence ručně, pak by bylo vše v pořádku. Situace je však taková, že k mnohým hodnotám a nastavením není prakticky přístup - nastavení se skrývají v registrech systému.

Jak zjistíte dále, vše se dá změnit...

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,