Loni na českých kolejích vyhaslo 240 životů. Podle statistik Drážní inspekce se jednalo z hlediska počtu mimořádných událostí o nejhorší období přinejmenším za posledních deset let.
Co s tím? Jednou snad pomohou mnohem pokročilejší zabezpečovací systémy, které budou klíčové i pro nástup autonomní dopravy. Nejprve je ale musí někdo vyvinout a pořádně otestovat a přesně tomu se věnují třeba inženýři z Ixperty.
Simulace české železnice na ostravském superpočítači:
Vyvíjejí totiž prototyp bezpečnostní jednotky, která pomocí stejných technologií, které najdeme v prvních autonomních automobilech, zavčas zjistí třeba blížící se vůz k nechráněnému přejezdu a zastaví vlak.
Simulace libovolné situace na železnici
Pro detekci se zpravidla používá jak obraz z běžných kamer, tak data z lidaru, testování výhradně v reálných podmínkách by ale bylo velmi náročné a zdlouhavé, a tak se Ixperta dala dohromady se superpočítačovým centrem IT4Innovations v Ostravě, kde sídlí ty nejvýkonnější stroje v Česku, a vyrobila si na nich téměř dokonalý simulátor tuzemské železnice.
Vykreslování jízdního profilu
Podívejte se ostatně na video výše s reálnou situací na přejezdu. Záběry jsou místy téměř nerozpoznatelné od reality, ale přitom to jsou všechno jen pixely počítané na GPU. Věrohodnost scéně dodává vykreslování pomocí path tracingu.
Fiktivní je nejen obraz, ale i lidar a další čidla
Součástí virtuálního prostředí přitom není pouze simulace obrazu z čelní kamery vlaku, ale stejně tak se modelují i data z lidaru. Inženýři si tímto způsobem mohou připravit libovolnou dopravní situaci, povětrnostní a světlené podmínky prostředí a surová data pak prohnat vlastním detektorem, aniž by museli vyrazit někam na polygon
Po ověření technologie ve virtuálním světě přišel na řadu test prototypu ve skutečných podmínkách. Detektor na jednotce řady 742
Teprve jakmile se detekční algoritmy osvědčí na datech z digitálního dvojčete, mohou přejít do další úrovně, kdy už je prototyp přimontovaný na skutečnou železniční jednotku. Na fotografii vidíte prototyp detektoru na vozidle řady 742.
Snad se dočkají alespoň nemluvňata
Nelze než doufat, že se v tomto týdnu početí Češi v příštích padesáti letech dočkají nejen sítě tuzemské VRT, ale v závěru století snad i nějaké té autonomie.
Vývoj next-gen technologií je totiž zpravidla mnohonásobně rychlejší než schvalování, projektování a skutečná výstavba jakékoliv nové liniové stavby v Česku.