Také Intel chystá technologii pro umělé generování snímků ve hrách. ExtraSS ale funguje jinak než DLSS 3 a FSR 3 | Zdroj: Sony

Zdroj: Sony

Také Intel chystá technologii pro umělé generování snímků ve hrách. ExtraSS ale funguje jinak než DLSS 3 a FSR 3

Nvidia před více než rokem představila technologii DLSS 3 doplněnou o metodu umělého generování snímků, která v ideálním případě hrám zvýší fps na dvojnásobek. AMD letos kontrovalo vlastní alternativou FSR 3, kterou navíc nedávno uvolnilo jako open source, aby se mohla rychleji rozšířit do her.

Mezi oběma jsou podstatné rozdíly. DLSS 3 je postavená na AI a vyžaduje konkrétní hardware, dnes tedy GeForce RTX 4000 s obvodem optical flow accelerator. FSR 3 se počítá na standardních shaderech, takže funguje na libovolné grafické kartě, byť smysl má jen u těch novějších.

Jak řešení od Nvidie, tak i od AMD nicméně spojuje fakt, že generování umělých snímků probíhá na principu interpolace. Standardně se vyrenderují dva snímky a mezi ně se vloží jeden umělý. Mezisnímek do vykreslování přidává nepříjemnou latenci, protože se na generování musí čekat. Snímky, které se reálně zobrazí v pořadí 1-2-3, se počítají jako 1-3-2.

Intel chystá vlastní technologii nazvanou ExtraSS, která také generuje umělé snímky, ale využívá k tomu extrapolaci. Negeneruje se umělý frame mezi dvěma reálně renderovanými, ale skutečně až třetí snímek. V ideálním případě tak odpadnou problémy s latencí, ale výsledný obraz může být horší. A ten ideální případ ani nemusí nastat.

Interpolace má jasně dané mantinely, mezisnímek bude vždy vypadat jako střední hodnota mezi sousedními snímky, jen bude v závislosti na kvalitě technologie méně či více rozostřený. Extrapolace se ale nemá na druhé straně čeho chytit a mohou vznikat větší artefakty, kdy se objekty ve scéně posunou víc, než by odpovídalo pohybu kamery. Nebo hrozí, že v ten třetí (umělý) snímek se objekty či hráčem ovládaná kamera posunuly jiným směrem, zatímco ExtraSS bude udržovat vektor předchozích snímků. Tím vznikne latence i u extrapolace.

Intel ve svém výzkumu výše zmíněné výhody a nevýhody uvádí, ale věří, že extrapolace a snížení latencí bude spíš přínos a generování nebude o tolik horší než u interpolace. Navíc si může dovolit generovat i více než jeden umělý snímek po sobě. To ale není tabu ani u interpolace, jen to zatím DLSS 3 ani FSR 3 nepodporují.

Technologii mimochodem ve whitepaperu ukazoval na procesoru Ryzen 9 5950X a grafice GeForce RTX 3090, tedy nikoliv vlastních čipech. Zatím není jasné, kdy a jestli vůbec se z fáze výzkumu dostane do komerčního nasazení. AMD trvalo skoro rok od ohlášení vydat použitelnou verzi FSR 3. A Intel zatím ExtraSS ani neoznámil či neslíbil, jen řekl, že je to něco, čím se zabývá.

Zdroj: Intel via Wccftech

Určitě si přečtěte

Články odjinud