Tak nám zabili 3dfx...

Možná se vám tento nadpis zdá poněkud... hmmm... přehnaný - stejně je to jedno. Za sumu 112 mil. USD totiž právě tuto firmu kupuje její největší konkurent - stále větší a větší nVidia (to, že je 3dfx firmou "zralou na prodej" jsme tvrdili již před 3/4 rokem, předpokládali jsme ale, že ženichem bude ATI). Nyní je jasné, že se nad vlastními projekty 3dfx stahují mraky. Je totiž málo pravděpodobné, že by nVidia aktivně dále rozvíjela čipy VSA-100 či VSA-200, či dále investovala do rozvoje kvalitnějších ovládačů současných produktů :-(

Mnozí si jistě položíte otázku, proč se firma, která má tržní kapitalizaci 4mld. USD, obtěžuje s již poraženým konkurentem s kapitalizací "pouhých" 120mil. USD (dle posledních cen akcii na burze). Proč kupovat firmu, jejíž technologie je tak odlišná, firmu která se v poslední době vydala cestou, která jí zavedla do zásadních ekonomických potíží, a po které nVidia nehodlá jít? Málokdo věří, že se jednalo o nákup špičkového know-how... A skutečně..., zdá se, že se jedná spíše o "blokační koupi".

Vejdi a neuškoď...

Vysvětlím blíže: Každý ví, že zraněné zvíře může ublížit nejvíce (a firma 3dfx v poslední době skutečně nebyla, mírně řečeno, ve formě). Takového "nestabilního jedince" je lépe odvést do své ohrady a nečekat až na okolí napáchá věší škodu (=na trhu 3D akcelerátorů) nebo co je horší, až se spojí s konkurencí! V této situaci nemůžete jen počítat s tím, jestli se to ekonomicky hodí - důležitější je, že Vám neškodí...

3dfx se například od roku 1998 soudí s nVidií (a co je důležité: také s jinými konkurenty na trhu, s ATI a Matroxem) o porušení patentů v oblasti 3D renderingu. V poslední době vše nasvědčovalo tomu, že by tento spor v nejbližší době zcela jistě vyhrála, vítězná 3dfx by pak jistě žádala tučné náhrady škod (ponechme stranou oprávněnost žalob - jedná se o právní, nikoliv věcný spor). V této situaci je tedy mnohem jednodušší 3dfx přímo koupit. Toto se minulý týden stalo skutečností...

Fakta

15. prosince 2000 byla mezi firmami 3dfx Interactive, Inc. a nVidia Corporation uzavřena dohoda o prodeji významné části 3dfx. Co se bude prodávat, nebylo blíže specifikováno - jisté však je, že v balíků budou patenty (samozřejmě včetně těch, které jsou předmětem sporu), obchodní známky (jako 3dfx a Voodoo) a pochopitelně i vyvíjené technologie včetně GigaPixel. Hodnota transakce je 70 milionů dolarů + 1 milion akcií (celkem tedy cca oněch 112 mil. USD). Celá operace by měla být ukončena v prvním čtvrtletí roku 2002.

Trocha historie

Firma 3dfx byla založena v roce 1994 a brzo na to se proslavila svým prvním přídavným 3D akcelerátorem pro PC - Voodoo Graphics. Ten byl na svou dobu až neuvěřitelně výkonný a podporoval takové "vymoženosti" jako np. bilineární filtrování. Dnes to možná vypadá k smíchu, ale revoluci v oblasti grafických karet spustilo právě Voodoo. Kdo tehdy neměl tuto kartu (v ceně, za jakou dnes snadno pořídíte akcelerátor s DDR pamětmi) byl takzvaně "out". Dřívější 3D aplikace totiž vyžadovaly rychlý procesor - s kartou Voodoo však stačil i průměrný (Pentium 150) a  jste mohli překonat i extrémně drahé stroje s Pentiem-II ...

Výhodou pro 3dfx bylo to, že ostatní výrobci grafických karet se nebyli schopni uchytit a přinést srovnatelný produkt. Tehdy o nVidii nevěděl skoro nikdo. Její karta Riva 128 totiž proti Voodoo opravdu neobstála. 3dfx navíc zanedlouho uvedlo Voodoo 2, další kartu, která byla svého času jednou z nejrozšířenějších. Podporovala novinky jako trilineární filtrování, multitexturing a možnost paralelního propojení karet, kdy každá vykreslovala liché nebo sudé řádky obrazu (tzv. SLI - Scan Line Interleave).

nVidia vystrkuje růžky...

V roce 1998 pocítila 3dfx poprvé tlak ze strany nVidie - jednočipové Voodoo Banshee, vybavené již 16MB RAM, bylo co se týče výkonu horší než tehdejší novinka od nVidie, Riva TNT (TwiN Texel).

Banshee bylo v podstatě předzvěstí Voodoo 3. Jednalo se o kombinovanou 2D/3D kartu s plnou podporou VESA 3.0, sdílenou pamětí pro framebuffer a textury a omezením renderování jen na 16-bit. barevnou hloubku. Prvním problémem byly ovladače, které dodnes nejsou zcela funkční. Jejich kompatibilita se starší generací Voodoo je nevalná. Dříve totiž ovladač Glide byl pro každou kartu jiný a to umožnilo, aby se do něj vložila detekce Voodoo karty, což spousta starších her využívala právě pro detekci přítomnosti těchto karet. Avšak Glide pro Banshee byl navržen tak, aby se dal využít i jinými kartami, tedy především Voodoo 3 a pozdějšími. Tím se usnadnila práce vývojářům, ale také se tím způsobila nekompatibilita se staršími hrami. Dnes tento ovladač Glide používají čipy Banshee, Voodoo 3 (včetně Velocity, což je nejpomalejší Voodoo 3) a VSA-100 (Voodoo 4, Voodoo 5). Pokud tedy vlastníte některou z těchto karet, můžete si klidně "vzít" Glide z balíku pro jakýkoliv z výše uvedených čipů. Ještě připomenu, že se jedná o ovladače Glide2x.ovl, Glide2x.dll a Glide3x.dll.

nVidii se nástup s Rivou TNT opravdu podařil, a když po urychlení vývoje na začátku roku 1999 uvedla čip Riva TNT2, bylo jasné, že 3dfx začíná mít problémy. Voodoo 3 nemohlo ani náhodou konkurovat a prodeje zachraňovala snad jen menší náročnost na procesor. P.S. Voodoo 3 není prakricky nic jiného než Banshee podporující multitexturing. 3dfx však stále těžila ze své pověsti a tak byly nové karty od 3dfx docela předražené. Tehdy nVidia přišla s ořezaným TNT2 "pro masy" s názvem Vanta nebo M64 začala silně tlačit na levný trh. nVidia se dále koncentrovala na vývoj a...

Další rána přišla za půl roku s uvedením GeForce 256. Tento 256-bitový čip s čtyřmi renderovacími pipeliny a podporou DDR pamětí stanovil nová měřítka výkonu. Jestliže dřívější generace stačila na hraní her do max. 1024x768, nové GeForce s dvojnásobnou propustností pamětí je schopné jít mnohem výš, někdy až k 1600x1200. 3dfx zde neměla co nabídnout a "zmeškala" tak cyklus, což se opravdu nevyplácí...

nový král...

Dnes se již nVidia pevně drží na pomyslném trůnu krále grafických karet. Vyrábí totiž nejen pokračování slavné řady GeForce 256 - Geforce 2 GTS, ale také levnou GeForce 2 MX, mobilní GeForce 2 Go, kartu pro profesionální použití Quadro 2 (za neuvěřitelnou cenu) a v neposlední řadě také dnes nej (-výkonnější, -dražší) kartu GeForce 2 Ultra, pro kterou se speciálně třídí vhodné kusy pamětí - 4.4ns (230MHz) 460DDR = přenosová rychlost přes 7GB/s!

Naproti tomu 3dfx nemá co nabídnout. Její poslední čip, VSA-100 je kvůli množství použité paměti výrobně drahý, víceprocesorové karty jsou dnes navíc nemoderní a obrovské...

A co dál s 3dfx?

3dfx držela fazónu dlouho... Jak dlouho ale můžete maskovat klesající podíl na trhu? Ten záhy vyústil v úprk akcionářů, úpadek vývoje (v poslední době se u 3dfx vyvíjelo jen v oddělení Public Relations) a obrovský tlak na prodej. Bohužel, pro majitele karet s čipy Voodoo se nejedná o příliš dobrou zprávu a pro potencionální zájemce o nové projekty 3dfx také ne. NVidia totiž asi nekupuje technickou podporu a ani se nehodlá věnovat vývoji ovladačů. Toto vše zůstane na bedrech "osekané" 3dfx.

Horší je, že se nVidia konečně zbaví velkého rivala a může tak snadno nastolit praktický monopol (joro: proto bych 3dfx viděl raději v rukách ATI). K tomu jí určitě pomůže jeden z nejlepších týmů vývojářů ovladačů - poslední verze jsou velmi stabilní a výkonné - čimž se ostatní nemohou pochlubit.

Eagle

Váš názor Další článek: Grafická akvizice roku - NVIDIA koupila 3dfx Graphics

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,