Tak co na nás vlastně chystá Nvidia?

Pod kódovými označeními NV 11, NV 15 a NV 20 se skrývají následníci GeForce 256, co budou umět?
Současná GeForce 256 byla dříve známa pod označením NV 10, nyní jsou v přípravě její následníci NV 11, NV 15 a NV 20. Již se objevilo několik konkrétních informací o těchto čipech a Nvidia je kupodivu potvrdila, takže se pojďme podívat, co je o těchto čipech známo. Zřejmě nejpodstatnější vlastností nových čipů bude 100procentní softwarová kompatibilita se stávající GeForce 256, nebude tedy nutné hry nějak dodatečně upravovat, to, co bude podporovat GeForce 256, bude podporovat i nové čipy. Zrychlení jdou hlavně cestou širších sběrnic a rychleji taktovaných procesorů.

NV 11 a NV 15 budou vyráběny technologií 0,18 mikronu. Pro NV 11 je udávána rychlost procesoru 160 MHz a rychlost pamětí 183 MHz, rendrovací jádro bude 128bitové s nejvýše 64 MB SDRAM paměti s podporou 64bitových pamětí DDR. Podporovány budou dva displeje – jeden až s rozlišením 2048x1536 na 60 Hz a druhý pro nejvýše 1600x1200 při 100 Hz. Využívat se bude pro LCD displeje a případně výstup na televizi, čip se bude také používat v noteboocích díky své nízké spotřebě.

Grafické jádro bude rendrovat dva pixely při jednom taktu a dvě textury na jednom pixelu. Výkonnost bude zhruba 1,5násobkem GeForce 256 s až 50procentním zrychlením v aplikacích s vícenásobnými texturami (Quake3) a až 50 procent v T&L aplikacích.

U NV 15 se pak udává pomalejší procesor, což se mi upřímně řečeno nezdá, uvádí se takt 133 MHz, rychlejší ale jsou výrazně paměti – 333 MHz a tedy DDR, s dvojnásobnou rychlostí přístupu. Rendrovací jádro je 256bitové se čtyřmi pixely na jeden takt a dvěma texturami na pixel. Maximální paměť bude 96 MB. Zajímavostí je dostupnost pro AGP i PCI sběrnici. Také tady bude podpora pro druhý displej.

Ve výkonu by měla být NV 15 třikrát rychlejší než GeForce 256. V aplikacích s vícenásobnými texturami bude zrychlení až trojnásobné, v T&L aplikacích to bude podobně jako u NV 11 okolo 45 procent navíc.

O NV 20 je toho známo nejméně – měl by být dostupný koncem roku 2000 a obsahovat okolo 20 miliónů tranzistorů. Uveden bude půl roku po NV15 a bude určen pro nejnáročnější profesionální aplikace.

Živě komentuje: Hlavním prvkem, který je na nových kartách od Nvidie třeba zdůraznit, je podpora stejných funkcí jako u GeForce 256, jen výrazně rychlejší. Nvidia jde tedy cestou zrychlování a nikoli nárůstu funkcí. Všechny nové funkce budou totiž vždy vyžadovat podporu i ze strany softwaru, a tak není jasné, jak se případně nově přidané funkce promítnou do reálného výkonu ve stávajících aplikacích. Nvidia se v případě, že dokáže tyto karty uvést včas na trh, dostatečně odpoutá od konkurence, která teprve připravuje své odpovědi. NV 11 by mělo být na světě již v rozmezí několika týdnů.

Diskuze (2) Další článek: MicroScan E75: Ladič pian

Témata článku: , ,