Tajná čísla o internetových obchodech u nás

Jaké obraty byly učiněny u nejvýznamnějších internetových obchodů u nás ve vánočním období?
Překvapivě „plodná“ vánoční sezóna u předních amerických internetových obchodů překvapila i optimisty; znamená to, že nakupování po Internetu jde skutečně tak strmou křivkou vzhůru? Zatímco v USA je uvádění ověřených obratů povinností k akcionářům, u nás je tomu naopak – internetové obchody obvykle své obraty neuvádějí, a to buď kvůli tomu, že považují čísla za velká (a chtějí je proto tajit kvůli konkurenci), nebo že jsou natolik malá, že jejich zveřejnění by danému obchodu nepřineslo příliš mnoho ovací.

Jsem rád, že mohu prohlásit, že několik předních internetových obchodů u nás se rozhodlo tuto bariéru zrušit a uvést obraty v předvánočním období – a že je dnes zveřejňujeme pro celou českou internetovou veřejnost. Myslím, že uvedená čísla jsou rovněž příjemně překvapivá a že jejich zveřejnění pomůže internetové komerci u nás. Jednak povzbudí do tvorby a spouštění dalších internetových obchodů u nás, k rozšiřování nabídky i služeb, tedy povzbudí e-komerci na straně obchodníků – a dále povzbudí i zákazníky, kteří mají nyní stále dojem, že se jedná o něco, co je stále ve stavu zrodu, co pořádně nefunguje a co nemá smysl zkoušet. Pro ně dávají výsledky jasné sdělení: tisíce lidí na Internetu nakupují, jsou spokojeni a v nákupech pokračují, protože to je pro ně cenově výhodnější a pohodlnější než nakupovat jinde. Čím dříve se k nim připojíte, tím lépe!

AutoCont, Shop.cz, Spotřebák a Vltava/Ucho – to jsou čtyři obchody, které jsem do tohoto miniprůzkumu zahrnul. Proč tyto a ne jiné? Výběr je samozřejmě subjektivní, ale domnívám se, že se jedná o prokazatelnou špičku české e-commerce, z hlediska obratů, tradice, kvality webu i pověsti; rovněž pak i z relativně schůdné cesty získat tato čísla. Budu ovšem rád, když se ozvou i další internetoví obchodníci a sdělí mě podobné informace – a rádi je uveřejníme.

AutoCont spustil svůj obchod právě v předvánočním období a docílil v něm dle mého názoru vynikajícího výsledku: realizoval celkem 68 objednávek a obrat s DPH činil 1 170 546 Kč. Z tohoto obratu byla asi čtvrtina dodána přímo z obchodu dobírkou, tři čtvrtiny zboží vyzvednuty na pobočce.

Že by se AutoCont trefil a dokázal hned po spuštění udělat takový obrat, jaký dosud nezvládly jiné obchody ani po roce fungování? Odpověď asi nebude jednoznačná. Předně – AutoCont vybudoval skutečně velice profesionální obchod po technické stránce, u všech produktů jsou podrobná technická data, mnoho fotografií, obchod je rychlý a funkční. Dále – nezapomínejme, že ze jmenovaných čtyř firem je AutoCont zdaleka nejzkušenější v oblasti prodeje i marketingu – spustil AutoCont dobrou reklamní kampaň, podpořenou i akčními cenami na některé sestavy počítačů.

Dobrý obrat internetového obchodu AutoContu je tedy zasloužený, i když musím uvést jednu poznámku. Tento obchod totiž není pravým e-obchodem – jde zde pouze o jiný způsob výběru zboží u obchodníka, u kterého nakupují statisíce našich lidí už léta. Pravý e-obchod je Shop.cz či Spotřebák – oba totiž vznikly u firem, u kterých nikdy nebylo zvykem tento druh zboží nakupovat a které jej ani nyní neprodávají jinak než přes Internet. Musím samozřejmě dodat, že zcela pravým e-obchodem není ani Vltava (ale Ucho ano), protože je využíváno spoustou zákazníků Computer Pressu, kteří si zde kupují naše knihy raději než aby si přímo přišli do našich kanceláří či knihkupectví, ve kterých naše knihy jsou.

Web Spotřebáku, který provozuje brněnská firma ABC Systems, se svou velikostí a obratem od ostatních tří liší. Obrat za období vánočních nákupů zde činil 73 000 s DPH, očištěné od vrácených a testovacích objednávek. Emil Čelustka, ředitel ABC Systems, dále dodává: „Chtěl bych upozornit na zajímavost – naprosté fiasko akce vanoce98.cz pro nás. Pokud jsi totiž nezadal některou z předdefinovaných kategorií (počítače, hudba a pod.), tak

tvůj obchod nebyl přes hledání podle výrobků vůbec přístupný, jako by neexistoval. A protože většina uživatelů šla přes kategorie, tak na spotřebák nepřišel z vanoce98.cz _ani_jediný_ !!! A návštěva na server pameti.cz byla

slabá – to běžná návštěva ze Seznamu je vyšší. Jak odhaduju růst serveru? Rád bych, aby se Spotřebák přehoupl přes 100 tisíc měsíčně; toho dosáhneme podle mě v únoru či březnu – jsem optimista.“

Rád bych komentoval, že Spotřebák je hodně specializovaný web, který ale dobře splňuje právě výhodu internetového nakupování. Má mimořádně široký sortiment spotřebních materiálů pro tiskárny, jsou zde přídavné informace, sortiment je výborně utříděný a snadno se v něm hledá – a spotřební materiály jsou právě ten typ komodity, u kterého je objednání přes Internet velice logické (nepotřebujete se na zboží „podívat“, nákupy jsou opakované, zvyknete si na daný kanál a už jej nezměníte…).

Shop.cz je jedna z legend české internetové komerce a zdá se, že to konečně začínají dohánět i obraty – i zde se vánoční prodej přehoupl přes částku 1 000 000 Kč.

Dejme slovo Petrovi Ulrichovi, výkonnému řediteli firmy, která Virtuální obchodní dům provozuje (INET a.s.): „Nejvíce se prodávalo cca v první polovině prosince, pak to šlo dolů; listopad byl opět nejlepším měsícem v roce, obrat listopadu se ale vejde do prvních deseti dnů prosince, který listopad předčil. Osobně jsem takový nárůst nečekal. V prosinci jsme narazili na problém s dodavateli, kteří celý rok fungují v rámci logistiky bezchybně. Když to řeknu slušně, tak se na nás v závěru roku vykašlali a zboží dodávali se zpožděním a nekompletní. My jsme pak lítali po maloobchodech, kde jsme se snažili dokoupit chybějící věci. Zboží jsme pak např. odesílali ještě den před Štědrým večerem expresním dopravcem na náklady SHOPu. Paradoxně jsme tedy díky našim dodavatelům zřejmě prodělali, i když jsme měli rekordní obrat. Je to asi o tom, jak se všude píše a my o tom na konferencích vyprávíme – změna dodavatelsko-odběratelských vztahů a kultura v nich. Jinak to ale vidím pozitivně.“

K tomu není potřeba další komentář – tyto problémy si zažily i další obchodní weby.

Podle abecedy jsou poslední obchody Computer Pressu, Vltava a Ucho. Uvádím je jako obchod jeden, neboť se během krátké doby v jeden obchod sloučí. I u těchto obchodů byly souhrnné předvánoční nákupy přes jeden milión Kč včetně DPH; přesná částka je okolo 1,2 mil. Kč (není ještě dokonale očištěná od vratek, některé platby předem a složenky mají často zpoždění a jsou vyřizovány až teď; je ale samozřejmě vyčištěná od různých falešných a testovacích nákupů.). Prudce se zvedly nákupy hudebních CD na Uchu – je to logické, cédéčka jsou vhodný vánoční dárek. Co se týká knih, došlo k celkovému nárůstu a nijak zvlášť jsme nezaregistrovali zvýšený zájem o dárkové publikace, jako jsou encyklopedie, beletrii apod.; stále vysoce převládá odborná literatura. Že by lidé chtěli přes Vánoce intenzivně studovat?

Naděje?
Všichni čtyři obchodníci uvádějí, že předvánoční nákupy znamenaly rovněž velice podstatný vzrůst ve srovnání s normálními měsíci, v řádu 200-300%. Tato čísla tedy silně korespondují s údaji, které uvádějí americké weby – i zde se setkáme s průměrnými růsty v rozmezí 200-300%. Zkusme z těchto čísel získat několik odhadů pro rok 1999.

Zmíněné obchody očekávají v letošním roce nárůst průměrně na dvojnásobek obratu loňského (někdo víc, někdo míň); to by u „velké trojky“ (AutoCont, Shop, Vltava) znamenalo souhrnný obrat cca 40 mil. Kč. Můžeme směle předpovědět, že všechny zbývající weby a také weby, které se letos objeví (určitě se setkáme s otevřením velmi profesionálních a dravě marketovaných webů významných světových značek!) dosáhnou souhrnného obratu přes 60 mil. Kč – výsledkem by pak byl celkový obrat na českém Internetu ve výši 100 mil. Kč v letošním roce. To je číslo, které ve srovnání s USA (cca 6 mld. USD loni, plán letos cca 15 mld. USD) skoro zaniká, ale nezapomeňme, že poměr ekonomik, tj. hrubých národních produktů obou států je zhruba 1:500. Pokud bychom naše odhadované číslo vynásobili oním faktorem 500, dostaneme se na hodnotu 1.6 miliardy dolarů – a to znamená, že v tomto přepočtu nakupujeme na Internetu jen asi čtyřikrát méně než v USA. To vůbec nejsou špatná čísla; musíme totiž ještě připočíst zhruba tříletou ztrátu za pokrokem v oblasti Internetu za Spojenými Státy. Jedinou skutečností, která tato pozitivní čísla kazí, jsou procenta růstu – USA všeobecně odhaduje vyšší procento růstu e-commerce než se odhaduje u nás, takže se nám v náskoku vlastně vzdaluje.

Váš názor Další článek: SPT Telecom, Bojkot II a Internet 99: nic pořádně, nic ke spokojenosti

Témata článku: Internetový obchod, Štědrý večer, I/O, Taj, Odborná literatura, Emily, Inet, Obchod, Abc, Normální publikace


Určitě si přečtěte

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

Lenovo přivezlo na IFA 2018 skutečné inovace. Tyto tři notebooky stojí za to

** Yoga C930 nabídne revoluční reproduktor v kloubu displeje ** Yoga Book C930 představuje zdařilý reparát podivného Yoga Booku ** ThinkPad X1 Extreme se může pochlubit extrémní výbavou v tenkém těle

Tomáš Holčík | 16

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Jakub Čížek | 1

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

** Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet... ** Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize ** Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Jan Dudek | 12

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku