Systém hlasové pošty Voice wave NT

30. ledna 2000
Od početí … SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Kdo navštívil výstavu Invex, možná si všiml firmy CIT, která zde vystavovala svůj ryze český výrobek s ryze anglickým názvem PBX Office voice wave NT. A o co vlastně jde?
Milan Nehasil: Kdo loni navštívil výstavu Invex, možná si všiml firmy CIT, která zde vystavovala svůj ryze český výrobek s ryze anglickým názvem PBX Office voice wave NT. Tento systém se natolik líbil, že jej porota ocenila Křišťálovým diskem. A o co vlastně jde?

Jde o hlasový systém připojený k pobočkové telefonní ústředně, jehož prostřednictvím můžete například po telefonu poslouchat e-mailové, faxové a hlasové zprávy uložené ve vaší schránce. Poskytuje také správu faxových služeb, informační servis pro volající do vaší firmy a další možnosti.

První dojem ze spojovatelky
Pokud se dovoláte do firmy, kde je Voice Wave nainstalován, první komunikace s tímto systémem proběhne zřejmě prostřednictvím modulu Automatická spojovatelka. Ta vybízí k zadání čísla pobočky tónovou volbou na klávesnici telefonního přístroje. Jestliže volající nemá k dispozici tónovou volbu, může jej automatická spojovatelka automaticky spojit s lidskou obsluhou, případně umožňuje hlasem vybrat pobočku, na kterou má být volající přepojen. Pokud se požadovaný účastník nehlásí, nebo se jedná o faxovou zprávu, může automatická spojovatelka volání přesměrovat do schránky volaného účastníka za pomoci modulu Hlasová pošta.

Všechny přijaté zprávy (faxové, hlasové a e-mailové) zobrazuje systém přímo ve schránce elektronické pošty spolu s ostatními e-mailovými zprávami. Jestliže nesedíte zrovna u počítače, můžete zprávy vyzvedávat po telefonu. Modul čtení e-mailů hlasového systému umožňuje převod psaného textu na mluvenou řeč. Systém umí reprodukovat česky, slovensky, anglicky, německy, ale i jinými jazyky. Čtení probíhá syntetickým hlasem blízkým přirozenému hlasu. Přehrávání zpráv nevyžaduje žádný další speciální software. Postačí jakýkoliv poštovní server kompatibilní s protokolem SMTP/POP3. Další možností hlasové pošty je použití modulu rozpoznávání řeči – můžete tedy se systémem komunikovat hlasem. Komunikace potom probíhá formou dialogu.

Ceníky na vyžádání – i dynamicky
K vaší pobočkové ústředně můžete připojit také Informační modul. Ten nabízí informace o firmě, o jejích produktech, cenách a podobně. Poskytuje volajícímu základní informace hlasem.Volající může hlasem nebo tónovou volbou libovolně procházet informační nabídkou. Je možné využít spojení s modulem Fax na vyžádání a informace, které by bylo únavné poslouchat mluveným slovem (ceníky, kurzovní lístky, seznamy adres atp.), zaslat faxem. Informační modul instalovaný v kategorii Premium umožňuje dynamicky měnit poskytované informace. Při editaci webových stránek se automaticky změní informace poskytované hlasem a faxem v informačním modulu. Tím se systém hlasové pošty téměř hladce začlení do celého informačního systému firmy.

Archivuje faxy i hovory
S předešlými moduly mohou spolupracovat další aplikace systému. Pro kompletní zpracování faxových služeb můžete využít Faxový server spolu s Faxovým klientem. Dokumenty jsou organizovány do čtyř základních skupin. Jedná se o archiv, právě odesílané faxy, faxy na vyžádání a příchozí faxy. Do archivu se ukládají faxy, se kterými již byla skončena práce. V právě odesílaných faxech se zobrazují faxy, které jsou seřazeny v odesílací frontě. Skupina faxů na vyžádání je speciální skupina, která se obvykle využívá ve spojení s Informačním modulem. Poslední skupinou jsou příchozí faxy. Sem se řadí pouze ty, u kterých nesouhlasilo číslo linky s žádnou předdefinovanou faxovou schránkou.

Systém Tarifikace zaznamenává počty volání na jednotlivých linkách. Časové období můžete libovolně definovat, je možné zvolit parametry, podle kterých bude systém zpracovávat jednotlivé filtry: například číslo pobočky, cena hovoru, zakázané tel. číslo a podobně. Systém umožňuje nastavit kritické úrovně jednotlivých parametrů, které slouží jako spouštěcí mechanismus pro zaslání e-mailu do schránky řídicího pracovníka (např. příliš nákladný telefonický hovor, volání na 0609 atp.).

Modul Monitoring slouží k nahrávání, přehrávání a archivování veškeré komunikace probíhající na určených telefonních linkách. Můžete si nahrát váš právě probíhající hovor, ale pokud máte příslušné oprávnění, můžete si přehrát i zaznamenané hovory z jiných vybraných linek. Systém nabízí třídění a vyhledávání záznamů podle parametrů, které zaznamenává k monitorovaným hovorům. To můžete provádět podle data, délky nebo času nahrání hovoru a podle dalších kritérií. Soubor s nahraným hovorem si přehrajete za pomocí zvukové karty. Monitorované hovory si můžete nahrát na disketu, audiokazetu nebo je uchovat jinak. Kromě běžné telefonní linky (analogové i digitální) může systém nahrávat pomocí nízkofrekvenčního vstupu další zařízení. Pro každou nahrávanou linku můžete individuálně zvolit vzorkovací kmitočet nahrávaných hovorů. Můžete vybrat vzorkování na 8 kHz, které je kvalitnější, ale vyžaduje větší záznamovou kapacitu (25 MB na hodinu záznamu), nebo vzorkování 6 kHz, které bez podstatné ztráty kvality vyžaduje nižší kapacitu záznamového média (20 MB na hodinu záznamu).

Celý systém se nastavuje modulem Administrátor běžícím na jednom počítači a v jednotném prostředí shodném pro všechny nainstalované moduly. Ty jsou administrovány z jedné obrazovky počítače, s jehož pomocí se dostanete na všechna nastavení systému. Přístup do tohoto modulu získává vždy pouze oprávněný správce systému.

Óda na radost
Systém PBX Office voice wave NT je bezpochyby zajímavě řešený. Původní český software zaručuje srozumitelnou manipulaci s hlasovým systémem jak pro volající uživatele, tak i pro administrátora. Systém je propracován do nejmenších detailů. Jen vývoj hlasové pošty a rozpoznávání hlasu je výsledkem více než sedmileté práce. Předností je i snadná rozšiřitelnost systému. Můžete začít s jedním modulem a později podle potřeby systém rozšiřovat Bombou bych nazval vyzvedávání e-mailových, faxových zpráv po telefonu. Pokud čekám důležitý e-mail a už půl hodiny stojím v koloně aut, není nic jednoduššího než vzít mobilní telefon a zprávu si poslechnout. To, že je tento systém nainstalován na místech, jako jsou Správa pražského hradu, Armáda České republiky, Burza cenných papírů Praha, Televize Nova, a v mnoha dalších firmách, už jenom dotváří celkový obraz o něm.

Integrace s pobočkovými ústřednami
PBX Office voice wave NT je certifikovány následujícími výrobci a dovozci pobočkových ústředen: Alcatel, Bosch, Ericsson, Kapsch, Lucent Technologies, Matra, Panasonic, Philips, Siemens, TTC a dalšími pro integrované spojení se systémy jejich pobočkových ústředen. Radiokontakt Operator – integrace umožňuje automatické zasílání informace o příchozí zprávě na pager.

Hlasový systém Voice wave je schválen pro připojení do jednotné telekomunikační sítě. Z toho vyplývá, že Voice wave podléhá pouze oznamovací povinnosti a pro jeho připojení není nutné žádat povolení Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ).

Parametry systému
PBX Office voice wave NT je systém složený z počítače s operačním systémem Windows NT, speciální hlasové karty nebo modemu a softwaru voice wave NT.

K pobočkové telefonní ústředně je systém připojen hlasovou kartou nebo modemem (rozhraním RS 232) a pomocí několika běžných telefonních linek či datové linky, která umožňuje komunikaci s pobočkovou ústřednou. Komunikace s pobočkovou ústřednou probíhá pomocí speciální signalizace, která se přenáší tónovou volbou na začátku hovoru nebo po sériové lince V.24 (RS-232).

Přijaté zprávy (faxové, e-mailové a hlasové zprávy) systém ukládá v digitální formě na pevný disk do schránek jednotlivých uživatelů hlasové pošty. Systém Voice wave spojuje několik aplikací standardu „CTI“ (Computer Telephony Integration; Spojení telefonních a počítačových systémů):

  • Automatická spojovatelka

  • Hlasová pošta

  • Faxový server

  • Tarifikace

  • Informační modul

  • Monitoring

  • Administrátor
Téměř každá služba se dělí na kategorie Mini, Standard a Premium. Vzájemně se od sebe tyto kategorie liší bohatostí nabízených služeb.

Systému Voice wave nejlépe vyhovuje počítač s procesorem Pentium II 333, 64 MB RAM, 4GB pevným diskem, disketovou mechanikou 3,5" grafickou kartou VGA (rozlišení 800 × 600), monitorem VGA (rozlišení 800 × 600), klávesnicí, myší, hlasovou kartou, záložním zdrojem napájení UPS, síťovou kartou a operačním systémem MS Windows NT 4.0 Workstation.

softwarový systém hlasové pošty
PBX Office voice wave NT
Zapůjčil: CIT, spol. s r.o., Praha
Telefon: (02) 24 32 22 22
Cena: dle konfigurace systému
Váš názor Další článek: Od početí …

Témata článku: Blízký parametr, Česká klávesnice, Hlasový systém, Atp, Televize Panasonic, Faxy, Speciální systém, Hlas volajícího, Probíhající hovor, WAV, Pager, Telefonní linka, Bosch, Připojená klávesnice, Modul, Televize Philips, Telefonní číslo, Snadná rozšiřitelnost, Kompletní zpracování, Speciální skupina, Volaná zpráva, Wave, Burza cenných papírů, Archiv české televize, Matra


Určitě si přečtěte



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch