CES 2019 | Autonomní vůz | Toyota

Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům, nikoli je nahradit [CES]

Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům, nikoli je nahradit [CES]

Mezi automobilkami, zabývajícími se vývojem autonomních vozidel, má Toyota poněkud specifické postavení. Hodlá totiž nabídnout dva systémy, podílející se na řízení vozu. Na veletrhu CES v Las Vegas japonská automobilka prezentovala, jak to má vlastně fungovat.

První systém pojmenovaný Chauffeur má nabídnout plně autonomní režim, kdy se jízda obejde bez lidského zásahu. Druhý, nazvaný Guardian, ponechává většinu kontroly lidskému řidiči.

Dohled nad řidičem

Zástupci automobilky vysvětlují, že základy systému Guardian vycházejí z principů používaných ve stíhacích letounech. V nich pilot přímo neovládá mechanickou část stroje, ale jeho vstupy jsou vyhodnocovány nadřízeným systémem a v případě potřeby jsou v rámci zajištění bezpečnosti korigovány.

Právě to je základní myšlenkou Guardianu. Podle Toyoty je implementace těchto funkcí do osobních aut mnohem obtížnější než v případě stíhaček. Je to pochopitelné – vozidlo se pohybuje v mnohem rušnějším prostředí než letadlo, musí neustále vnímat a reagovat na dění ve svém okolí – například na chodce či další auta.

Cílem Japonců bylo poskytnout víc než jen dva režimy: řízení člověkem a autonomní mód. Dle Toyoty mají člověk a stroj fungovat jako „spoluhráči“. I z tohoto důvodu se automobilka více věnuje systému Guardian než snahám o plnou autonomii.

Pokročilá asistence

Guardian je ve své podstatě zdokonalený systém pokročilých asistencí řidiče (ADAS), který obstarává různé funkce, jako je nouzové brzdění, adaptivní tempomat řízený radarem a funkci udržování jízdních pruhů.

Klepněte pro větší obrázek
Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům

Systém Chauffeur je zatím v relativně rané fázi vývoje a zaměřuje se primárně na dosažení autonomie na úrovni 4 a 5, která by umožnila vozidlu fungovat zcela bez pomoci lidského faktoru. Pro tyto účely je prototyp vystavovaný na CESu vybaven čtyřmi kamerami, snímajícími okolí vozu, a osmi LIDARy.

To nejlepší z obou světů

Generální ředitel výzkumného střediska Toyoty Gill Pratt v prohlášení uvedl, že vyškolení systému tak, aby správně fungoval ve všech reálných podmínkách, může trvat poměrně dlouho. Stejně tak je časově náročné získat souhlas k nasazení autonomních vozů do reálného provozu.

„Mezitím máme morální povinnost používat automatizovanou technologii vozidel, abychom co nejdříve zachránili co nejvíce životů.“ uvedl Pratt. Guardian se tak jeví jako to nejlepší z obou světů – poskytuje výhody autonomní jízdy, aniž by bylo nutné, aby se řidiči stali pasivními pasažéry.

Toyota v současné době testuje systémy Guardian i Chauffeur s použitím modifikovaných sedanů Lexus LS. Automobilka také spolupracuje s Uberem, kterému poskytuje flotilu autonomních minivanů Sienna.

Diskuze (4) Další článek: Google Asistent běží téměř na miliardě zařízení. Google také chystá podporu konkurenčního Bixby

Témata článku: CES 2019, Automobily, Doprava, Autonomní vůz, Toyota, První systém, Raná fáze, Systém, Autonomní mód, Reálný provoz, Autonomní jízda, Lidský faktor, Osobní auto, Plná autonomie, Stíhací letoun, Las Vegas, Současná doba, Pratt, Řidič, Lidský zásah, Generální ředitel, Reálná podmínka, CES, Specifické postavení, Rušné prostředí


Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 37

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 21

Levný televizor místo drahého 4K HDR monitoru? Na co si musíte dát pozor

Levný televizor místo drahého 4K HDR monitoru? Na co si musíte dát pozor

** 43", 4K, 60 Hz a HDR k tomu za deset tisíc ** Televizor takových parametrů stojí téměř polovinu, co monitor ** Využití televize jako monitoru přináší řadu kompromisů, ale jde to

Tomáš Holčík | 63

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 78



Aktuální číslo časopisu Computer

Jak nastavit a ochránit nový mobil

Velký test bezdrátových klávesnicí a myší

Počítače v roce 2019

Srovnání barevných laserových multifunkcí