Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům, nikoli je nahradit [CES]

Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům, nikoli je nahradit [CES]

Mezi automobilkami, zabývajícími se vývojem autonomních vozidel, má Toyota poněkud specifické postavení. Hodlá totiž nabídnout dva systémy, podílející se na řízení vozu. Na veletrhu CES v Las Vegas japonská automobilka prezentovala, jak to má vlastně fungovat.

První systém pojmenovaný Chauffeur má nabídnout plně autonomní režim, kdy se jízda obejde bez lidského zásahu. Druhý, nazvaný Guardian, ponechává většinu kontroly lidskému řidiči.

Dohled nad řidičem

Zástupci automobilky vysvětlují, že základy systému Guardian vycházejí z principů používaných ve stíhacích letounech. V nich pilot přímo neovládá mechanickou část stroje, ale jeho vstupy jsou vyhodnocovány nadřízeným systémem a v případě potřeby jsou v rámci zajištění bezpečnosti korigovány.

Právě to je základní myšlenkou Guardianu. Podle Toyoty je implementace těchto funkcí do osobních aut mnohem obtížnější než v případě stíhaček. Je to pochopitelné – vozidlo se pohybuje v mnohem rušnějším prostředí než letadlo, musí neustále vnímat a reagovat na dění ve svém okolí – například na chodce či další auta.

Cílem Japonců bylo poskytnout víc než jen dva režimy: řízení člověkem a autonomní mód. Dle Toyoty mají člověk a stroj fungovat jako „spoluhráči“. I z tohoto důvodu se automobilka více věnuje systému Guardian než snahám o plnou autonomii.

Pokročilá asistence

Guardian je ve své podstatě zdokonalený systém pokročilých asistencí řidiče (ADAS), který obstarává různé funkce, jako je nouzové brzdění, adaptivní tempomat řízený radarem a funkci udržování jízdních pruhů.

Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům
Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům

Systém Chauffeur je zatím v relativně rané fázi vývoje a zaměřuje se primárně na dosažení autonomie na úrovni 4 a 5, která by umožnila vozidlu fungovat zcela bez pomoci lidského faktoru. Pro tyto účely je prototyp vystavovaný na CESu vybaven čtyřmi kamerami, snímajícími okolí vozu, a osmi LIDARy.

To nejlepší z obou světů

Generální ředitel výzkumného střediska Toyoty Gill Pratt v prohlášení uvedl, že vyškolení systému tak, aby správně fungoval ve všech reálných podmínkách, může trvat poměrně dlouho. Stejně tak je časově náročné získat souhlas k nasazení autonomních vozů do reálného provozu.

„Mezitím máme morální povinnost používat automatizovanou technologii vozidel, abychom co nejdříve zachránili co nejvíce životů.“ uvedl Pratt. Guardian se tak jeví jako to nejlepší z obou světů – poskytuje výhody autonomní jízdy, aniž by bylo nutné, aby se řidiči stali pasivními pasažéry.

Toyota v současné době testuje systémy Guardian i Chauffeur s použitím modifikovaných sedanů Lexus LS. Automobilka také spolupracuje s Uberem, kterému poskytuje flotilu autonomních minivanů Sienna.

Určitě si přečtěte

Články odjinud