CES 2019 | Autonomní vůz | Toyota

Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům, nikoli je nahradit [CES]

Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům, nikoli je nahradit [CES]

Mezi automobilkami, zabývajícími se vývojem autonomních vozidel, má Toyota poněkud specifické postavení. Hodlá totiž nabídnout dva systémy, podílející se na řízení vozu. Na veletrhu CES v Las Vegas japonská automobilka prezentovala, jak to má vlastně fungovat.

První systém pojmenovaný Chauffeur má nabídnout plně autonomní režim, kdy se jízda obejde bez lidského zásahu. Druhý, nazvaný Guardian, ponechává většinu kontroly lidskému řidiči.

Dohled nad řidičem

Zástupci automobilky vysvětlují, že základy systému Guardian vycházejí z principů používaných ve stíhacích letounech. V nich pilot přímo neovládá mechanickou část stroje, ale jeho vstupy jsou vyhodnocovány nadřízeným systémem a v případě potřeby jsou v rámci zajištění bezpečnosti korigovány.

Právě to je základní myšlenkou Guardianu. Podle Toyoty je implementace těchto funkcí do osobních aut mnohem obtížnější než v případě stíhaček. Je to pochopitelné – vozidlo se pohybuje v mnohem rušnějším prostředí než letadlo, musí neustále vnímat a reagovat na dění ve svém okolí – například na chodce či další auta.

Cílem Japonců bylo poskytnout víc než jen dva režimy: řízení člověkem a autonomní mód. Dle Toyoty mají člověk a stroj fungovat jako „spoluhráči“. I z tohoto důvodu se automobilka více věnuje systému Guardian než snahám o plnou autonomii.

Pokročilá asistence

Guardian je ve své podstatě zdokonalený systém pokročilých asistencí řidiče (ADAS), který obstarává různé funkce, jako je nouzové brzdění, adaptivní tempomat řízený radarem a funkci udržování jízdních pruhů.

Klepněte pro větší obrázek
Systém Guardian od Toyoty má za cíl pomáhat řidičům

Systém Chauffeur je zatím v relativně rané fázi vývoje a zaměřuje se primárně na dosažení autonomie na úrovni 4 a 5, která by umožnila vozidlu fungovat zcela bez pomoci lidského faktoru. Pro tyto účely je prototyp vystavovaný na CESu vybaven čtyřmi kamerami, snímajícími okolí vozu, a osmi LIDARy.

To nejlepší z obou světů

Generální ředitel výzkumného střediska Toyoty Gill Pratt v prohlášení uvedl, že vyškolení systému tak, aby správně fungoval ve všech reálných podmínkách, může trvat poměrně dlouho. Stejně tak je časově náročné získat souhlas k nasazení autonomních vozů do reálného provozu.

„Mezitím máme morální povinnost používat automatizovanou technologii vozidel, abychom co nejdříve zachránili co nejvíce životů.“ uvedl Pratt. Guardian se tak jeví jako to nejlepší z obou světů – poskytuje výhody autonomní jízdy, aniž by bylo nutné, aby se řidiči stali pasivními pasažéry.

Toyota v současné době testuje systémy Guardian i Chauffeur s použitím modifikovaných sedanů Lexus LS. Automobilka také spolupracuje s Uberem, kterému poskytuje flotilu autonomních minivanů Sienna.

Diskuze (4) Další článek: Google Asistent běží téměř na miliardě zařízení. Google také chystá podporu konkurenčního Bixby

Témata článku: CES 2019, Automobily, Doprava, Autonomní vůz, Toyota, Autonomní jízda, Reálný provoz, Generální ředitel, Automobilka, Autonomní vozidlo, Guardian, CES, Mechanická část, Jízdní pruh, Výzkumné středisko, Lidský zásah, Adas, Lidský faktor, Reálná podmínka, Autonomie, Japonská automobilka, Pratt, Vozidlo, Nouzové brzdění, Raná fáze


Určitě si přečtěte

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

Stanislav Janů | 55

Levný televizor místo drahého 4K HDR monitoru? Na co si musíte dát pozor

Levný televizor místo drahého 4K HDR monitoru? Na co si musíte dát pozor

** 43", 4K, 60 Hz a HDR k tomu za deset tisíc ** Televizor takových parametrů stojí téměř polovinu, co monitor ** Využití televize jako monitoru přináší řadu kompromisů, ale jde to

Tomáš Holčík | 63

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 35

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

David Polesný | 75

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

Více systémů na jednom počítači: Vybrali jsme nejlepší programy pro virtualizaci

** Chcete na svém počítači vyzkoušet jiný operační systém? ** Jednoduchá cesta vede přes virtualizaci ** Přinášíme pět nejlepších programů virtualizaci operačních systémů

Karel Kilián | 104

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

Nový iPhone a další novinky Applu: sledujte, na co se zase budou stát fronty

** Apple dnes představuje nové produkty v čele s novými iPhony ** Nemusí zůstat jen u telefonů, čekají se i další novinky ** Úvodní přednáška začíná v 19:00 našeho času

David Polesný | 57

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7