No tak v České republice to asi moc dlouho nevydrží a nebo by to museli přidělat napevno a pak při opravě kolejového Náspu zase demontovat a následně zase namontovat. A až bude hodně sluníčka, tak vlaky můžou jezdit zadarmo ať cestující nemusí platit :)
Co neukrad, ale az tovnekdo pos3re, to bude teprve parada. Doufam, ze ne to halfcell
zeptejte se sberace kovu Fera a Deza z Ostravy , kolik panelu dokaze jeho parta, kdyz je strizliva, odmontovat za hodinu myslim ze tech 150 panylku na dvojkolaku by taky stihli odvyzt.
Mno, pokud chteji testovat panely v extremnich podminkach, tak si lepsi misto na testovani vybrat nemohli. Pro prakticke nasazeni je tohle umisteni samozrejme blbost.
Že panely v bohatém Švýcarsku nikdo neukradl nebo záměrně nezničil, zas není tak překvapivé. Ale všechny vlaky by už dávno mohly mít panely na střeše.
To je ale blbost viď.
lidi si delaji srandu z cechu, ale krade se vsude i v USA i v Nemecku. Jen o tom tolik nepisou nebo spis nepisou o tom ve stejny rubrice, protoze tam zlodeji maji vyssi level, proc by kradli prazce do srotu, kdyz mnohem vic jim vynesou davky v nezamestnanosti a podobne, jen sedi doma a cumi na bednu proc by se namahali krast medeny okapy. maji proste jiny vyssi level, ale krade se tam stejne %. Naopak ja mam zkusenost spis opacnou, dnes v nemecku anglii dokence se lidi boji chodit po ulici i za bilyho dne, v cesku je mnohem bezpecnej.
[Google]
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 4. 2025 17:35
Je ráno... je ráno... nohama stírám rosu na solárech...
Moc pěkná píseň. Díky za nostalgii.
kdo bude krást, přejede ho vlak
Teda to muselo dát příšernou práci, a přitom taková blbost.
Konečně parádní cyklostezka 😃
Zajímavý počin. Jenže ajznbóni musí trať pravidelně stříkat, aby jim tam nerostla tráva. A i když jsou ty panely dle článku mobilní, přijde mi to jako dost pracné.V ČR má navíc spousta vlaků vyvedeno splachování toalet rovnou do kolejiště, takže u nás zatím nerealizovatelné.
18 kW na 100 metrů je dost tristní výkon...
Tech 18 kW je jenom peak v letnim odpoledni.
Mnohokrát dokázaný nesmysl 😄 Ale peníze jsou jistě na účtu, takže účel to splnilo.
A k čemu je dobré to pravidelně sbírat a zase pokládat? FVE je něco co plácnete na střechu a v ideálním případě na to 15 let nesáhnete.
Je to napsáno v článku.Teda nejde o pravidelnost, jde o rychlost. Kvůli údržbě kolejí. A ta teda bude v ideálním případě pravidelná.
Dobře, ale proč potom vůbec dávat FVE na takové místo, kde zavazí? Nemají dráhy dost volných střech?
To je vynikající otázka, taky jsem nad tím přemýšlel. Mám protiotázku.Proč zasíráme prostor pro louky a pole solárními panely? Nemáme dost volných střech?
S tím zabíráním ornice je to fakt hrůza. A nejde jen o soláry, ale třeba i rozsáhlá logistická centra.
Spousta těch „rozsáhlých logistických center“ má na střeše soláry.
Protoze vyjde mnohem levneji to postavit na louce.
Je fakt, že třeba nad nástupišti je té plochy k osazení dost. Jen třeba brněnské nádraží nabízí odhadem tak 1000 m2 jen střechou nad nástupišti. Určitě by šli využít i skloněné svahy náspů.
vBrne neni elektriny treba
Už EEVblog to několikrát rozbil. Tohle je naprostá blbost https://www.youtube.com/watch?v=7vItnxhWRqw viděl vůbec někdo toto video.
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 4. 2025 14:30
Když je něco populární, tak vyuziješ příležitosti 😄 Hlavní je sehnat dotaci, s velkou slávou to dát do provozu a doufat, že se na to zapomene. Kdyby za to někdo ručil svým majetkem, pořádně si rozmyslí něco stavět.
EEVBlog je super, líbí se mi jeho komediální výkony
Ta ekonomika vychází výborně už teď. Když všechno dobře půjde, tak si panely možná vydělají i na to pravidelné sundávání a nandávání.
Tenhle týpek se tomu dokonale vysmál a tak to taky dopadne https://www.youtube.com/watch?v=7vItnxhWRqw
svycari se topi v prachach, zatapi s nima v kamnech, tak je napadlo vydlazdit si diru mezi prazcema, nejde jim o penize podle mne. Nevi do ceho by penize vrazili, tak misto pozlaceny kliky u vlaku investovali do panylku, no. Az si tam natahnou migranty jak v nemecku podobny roupy je prejdou budou muset zakazovat noze a jiny veci
Proč asi ten nadpis končí zrovna slovy "... a zatím ji nikdo neukradl"? Když to ten stroj umí tak rychle uložit nebo odklidit, že by snadno mohl odnést i někdo jiný? 😉
Protože to jsou Švýcaři. Tohle udělat u nás tak bude riziko daleko vyšší. 🤣
U nás se kradou i samotné kolejnice 😀 Kdekdo to na zahradě má, a pochybuji, že to koupili v Baumaxu 😀
Nepleť si kolejnice(kdy jedna ve šrotu stojí tisíce) a pražce, které opravdu má kde kdo. Je to většinou nebezpečný odpad a než to dráze likvidovat bylo výhodné to prodat lidem
Takže taková ta těžká železná věc s profilem ve tvaru patkového I je pražec?Já si doteď myslel, že pražec je ten kus dřeva nebo betonu, na kterém kolejnice leží, a udržuje to rozchod kolejí. Někdy jsou teda taky ocelové, ale že by se mi to pletlo...Ne, myslím, že si to nepletu. Ale díky za péči.
Ve Švýcarsku je riziko takové krádeže prakticky nulové, nemají tam ROMy ani české dezoláty.
Nemyslím, že je to o etniku nebo nálepkách.Ve Švýcarsku si hlídají, aby se jim tam dostávali jen ti, o které stojí; kritérium je jednoduché, peníze. Bohatí lidé nemají za potřebí krást panely ze země. Po jednom samozřejmě. Ukrást rovnou celou firmu s panely, to už je jim bližší.No a taky tam neměli 40 let totalitu s heslem "kdo neokrádá stát, okrádá rodinu". Na druhou stranu tam neměli 50 let totalit podporující práskačství. Takže Švýcaři moc nebonzují. Zato chodí na vojnu a ty pušky si pak berou domů, a pravidelně s nimi střílí. Takže si každý zloděj dvakrát rozmyslí, sice ho nejspíš neprásknou, zato ho mohou odprásknout.Na ten pun jsem fakt hrdý 🙂
Prečo práve pod koľajnicami kde sa práši, a nie nad koľajnicami nad výškou samotného vlaku, alebo pár desiatok metrov vedľa? Toto umiestnenie mi príde veľmi zvláštne, prečo práve tam?
Nebo aspon o dva metry vedle, misto tam je. A mohly by byt klidne naklopene a znacne zvysit ucinnost. Vzdyt tohle je takova kravina, az to boli. Nejenze se to bude vic spinit prachem a olejem a zazivat silne vibrace, ale jakakoliv udrzba bude znamenat nutnost zajistit vyluku na trati.
Presne, fakt nerozumiem tomu umiestneniu. Veterné elektrárne sa tiež stavajú na mori/oceáne, na ostrovoch, alebo aspoň v rovinatých oblastiach, jadrové sa stavajú poblíž riek kvôli chladeniu, tak nerozumiem prečo postaviť solárnu práve takto. To je takmer ako dať veternú turbínu do interiéru budovy.
Jehovista, co je vyučený kuchař, bude dávat moudra lidem, kteří na to mají školy, podstatně víc lidí na tom pracuje, hlavně je tam to důležité slovo, "testování". Není to ostrá verze.Takže během testování se ladí určitě problémy, na které se narazí.Bez testování by jste vy neměl ani mobil, ani auto,... Ve finále pomalu cokoliv. Tisíce let lidstvo něco zkouší a testuje. Pak z toho vznikají užitečné věci. Ano, něco málo nedopadne dobře. Ale kdyby se netestovali třeba starty raket, tak dneska by jste neměl ani GPS,....
Nekdo musel vyzkouset, ze vyfukovanim tabakoveho koure do umyvadla zlato nevznikne. Ze nekdo nekde bastli nejake prototypy a sosa dotace(pripadne vysava soukrome investorske hejly) jeste neznamena, ze je to zivotaschopny napad. Ano, vyjadroval jsem se takto i u clanku o solarnich chodnicich, silnicich a dalsich kravinach a vzdy jsem mel pravdu. A ohledne meho vzdelani nemuzes byt dale od pravdy.
Jako jo, to beru, že ty eko teroristi a zelený hlavy je největší zlo jaké snad může být. A šulini, co žerou dávky o těch nemluvě. Ale tohle třeba by mohlo mít nějaký potenciál. Přeci jen prostor mezi koleji se dá nějakým způsobem využít. 👍No s tím, že jsi měl vždycky pravdu, tím bych trochu šetřil. 👍
Zrovna Švýcaři se se solárními panely mají docela rádi. Už když jsem tam byl na konci devadesátek, tak jsem koukal, co to tam na těch střechách mají. Na venkově to byly ty na ohřev vody, ale v Zurichu měli elektrické.Tak holt těch 100 metrů panelů vyhodí, no. Chápu, že mít neustále pravdu je naprd, stejně jako sledovat, jak někdo opakuje tutéž chybu. Ale i kdyby to bylo ze státního, 100 metrů není tolik.
V životě už jsem viděl příliš mnoho kravin od lidí co na to měly školy a zrovna kolem "boje s klimatem" se jejich koncentrace ještě zvyšuje.Aby byl panel rentabilní, tak musí být ve vhodných klimatických podmínkách, dobře natočen a technologicky a ekonomicky nenáročný. V tomto případě je to porušeno, navíc už mnoho dotací padlo na testování podobných kravin. Těžko to tentokrát dopadne jinak.
Jenže on je sakra rozdíl mezi testováním nadějné technologie a testováním něčeho, co je od začátku ekonomický nesmysl (navíc je to jen variace na něco, co už bylo neúspěšně testováno) - když pominu už ten základní fakt, že je to umístění pro solární panely nevhodné, tak se k tomu přidávají naprosto nesmyslné náklady na opakovanou pokládku a další věci, které vlastně děláte jen kvůli tomu, abyste kompenzoval ten iracionální základ... to prostě efektivně fungovat nemůže.
Tipnul bych si, že naklopené solární panely zabírají vizuálně mnohem více místa, a zošklivovaly by výhledy na krásnou švýcarskou krajinu.Dva metry vedle místo docela často není; jel jste někdy po Švýcarsku? To je samý most, tunel, zásek ve skále. Tohle je způsob, jak využít celou délku. V tunelu to teda nebude asi úplně ono, ale když si představím takovou tu typickou švýrarskou pastvinu s fialovými krávami, postavit tam solární panel... hanba by mě fackovala 🙂Byl bych s těmi soudy opatrnější. Spíš bych se ptal, jestli ty vibrace a prach nebudou vadit, a to se dozvíme za pár let; ostatně proto ten experiment probíhá.
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 4. 2025 13:57
> Dva metry vedle místo docela často není; jel jste někdy po Švýcarsku? Ano, jel. > To je samý most, tunel, zásek ve skále. Tohle je způsob, jak využít celou délku.To tezko, kdyz velka cast tech trati za den moc slunecniho svitu nezazije. Tak zkusime trochu pocitat... Svycarsko ma nejakych 5000 km zeleznic. Z toho mozna pulka pujde pro tento ucel vyuzit. Tohle ma peak 180W/metr, takze rocni prumer bude tak 20W/metr. To dela v prumeru 50 MW za celou svycarskou zeleznicni sit. Tolik bezne vyrabi stredne velke vodni elektrarny, kterych maji hromadu. Navic to je elektrina nizke hodnoty, kterou budou muset stabilizovat dalsimi zdroji(prave treba temi vodnimi). Nedokazu si predstavit ekonomickou vyhodnost tehle saskarny. Pochybuju, ze po odecteni amortizace a nakladu na udrzbu se to kdy vubec muze dostat do plusu.
Třeba to chtějí prodávat do zahraničí 😀Odlišujeme se v tom, že zatímco já hledám otázky, proč to dělají, vy máte odpovědi, proč je to nesmysl. To není nutně špatně, naopak, máte to o dost snažší.
Ja ale vim i to, proc to delaji. Chteji sosat dotace a dojit hloupe investory.
Me by spis zajimalo, pokud to tak je, proc to delaji ti investori. S odpovedi, ze jsou hloupi, se nespokojim. Myslite, ze je nenapadlo zeptat se Google na dalsi podobne experimenty?Navic to vyzaduje, aby vsichni v te pracovni skupine vedeli, ze to nema smysl delat. Bavime se minimalne o desitkach lidi, kteri si uvedomuji, ze jejich prace spociva v ojebavani investoru. To je trochu moc velka konspirace, a pokud by se to resilo jako podvod, nekde to prosakne.Musi tam existovat duvody, proc si investori i vetsina tech, kteri na tom pracuji, mysli, ze to ma vyssi smysl.Napada me treba vyuziti te technologie jinde na neco jineho.Taky ted pracuji na projektu, ktery podle me nema smysl. Ale investor mu veri, a i kdyz jsem ho upozornil, ze ja ne, presto do toho chce jit. I se mnou. No a ja v tom vidim pro sebe zase jine vyhody, protoze veci, ktere v ramci toho vyvinu, pouziju jinde; v kazdem pripade to pro me bude vyhodne. A kdo jsem, abych vedel lepe, jak ma investor s temi penezi nalozit, nez on sam? Tak jsem mu dal vsechny informace, ale branit mu, nebo z toho projektu odchazet, nebudu.A tady to muze byt podobne nebo uplne jine. Ale ty duvody me zajimaji. Mimochodem prijde mi to docela hezke, esteticky. Taky me napada, ze se pocita s vyvojem vlaku.Nebo mate pravdu, a ti investori jsou proste hloupi. Ale i tak to pro me neni dost dobra odpoved proste, vzdycky je za tim neco vic 🙂
Názor byl 1× upraven, naposled 30. 4. 2025 08:18
> S odpovedi, ze jsou hloupi, se nespokojim.A co s odpovedi, ze jsou vych*ani a chteji si sahnout na erarni penize? Zrovna tu blbost z clanku financovala svycarska vlada. > Navic to vyzaduje, aby vsichni v te pracovni skupine vedeli, ze to nema smysl delat. Bavime se minimalne o desitkach lidi, kteri si uvedomuji, ze jejich prace spociva v ojebavani investoru. To je trochu moc velka konspirace, a pokud by se to resilo jako podvod, nekde to prosakne.Tak se podivej treba na nas solarni tunel. Odbornici bili na poplach, ale stejne tehdejsi vlada prosadila vykupni cenu 13 kc/kWh. Kazdy druhy politik co to schvaloval mel podil v nejakem solarnim projektu. Ceske odberatele ta sranda prisla na stovky miliard. Nasi energetice to spis uskodilo nez pomohlo a jedinym "prinosem" bylo, ze mame hromadu novych multimilionaru. > Mimochodem prijde mi to docela hezke, esteticky.Zajimalo by me, jak se to bude libit firovi, co pojede proti slunci. Ale to se nedozvime, protoze tohle snad ve vetsim meritku nikdo nasazovat nebude. > Ale i tak to pro me neni dost dobra odpoved proste, vzdycky je za tim neco vicAno, za vsim jsou penize.
A co třeba rovnou na střeše toho vlaku? Stavět něco nad vlakem by bylo složité, ale dát panely přímo na vlak by bylo mnohem jednodušší a nikdo by je také neukradl.
A vypravcim dat solarni panely na cepice.
Takže oni vlaky berou elektriku že sítě ale budou ji zároveň i vyrábět. Tak tohle je už celkem moc.... A jak to do sítě připojí? Trakčním vedením? Kde už je napětí?Smysl by to dávalo, kdyby si ten vlak pro sebe sbíral energii. Tím pádem by mohli všechny "dráty" nad vlaky zmizet. Pomůže to něčemu? Ani ne.Tohle co testují, můžou do té sítě rovnou píchnout někde bokem.Jako asi to ještě má nějaké nedostatky, jako úhel náklonu a tak. Ale proto se to zkouší. Bez zkoušení by jste neměl ani mobil, ani telku, ani auto.... Kdyby se nic netestovalo, tak bůh ví co dneska by jsme všechno měly.
Názor byl 1× upraven, naposled 29. 4. 2025 13:53
Alebo napríklad na streche stanice, vzhľadom na hustotu železničnej siete majú vo Švajčiarsku určite mnohé stanice ktoré by boli na to vhodné (dostatočné slnečné svetlo). Nie všetky stanice sú v mestách obklopené vysokými budovami.
Nad tím vlakem už vede trolejové vedení. Chápu, že současná technologie solárních panelů je poměrně těžká a instalovat se tam nedá, ale perovskitové panely budou podstatně lehčí. Tam by možná byl problém s větrem, nevím, to by musel propočítat nějaký inženýr. Každopadně se to dá kombinovat. Ale je fakt, že pod vlakem je to dost náchylné na poškození. Prach se dá asi vyřešit nějakou formou oprášení průjezdem vlaku, ale olej, větve atd, ty by tomu mohly zavařit. Je to testovací úsek, ale podobné experimenty se silnicemi, cyklostezkami a chodníky dobře nedopadly, tady to asi nebude tak namáhané.
S jsou už nějaké perovskitové panely, co vydrží na přímém slunečním světle více než půl roku? 😀
to je právě ten problém 😃
Dokazi si predstavit jednoduche cistneni pomoci nejakeho specialniho vagonu, pravidelne cistneni, s minimalni namahou...Podobne jako v Praze jezdi tramvaj "M", ktera maze koleje a v lete zavlazuje zatravene koleje, mohou byt specialni vagony (nemusi to byt cely vagon, jen nejaka vychtavka na bezny vagon), ktere jednou za cas panely v kolejich vycisti.https://www.nasepraha.cz/videli-jste-uz...e-nachazi/
Názor byl 2× upraven, naposled 29. 4. 2025 13:35
To je dobrá pripomienka, aj keď to by mohlo fungovať aj keby tá elektráreň bola pár metrov od trate. Taký čistiaci stroj môže byť na ramene, a panely sa kvôli tomu nemusia znehodnocovať prachom, olejom, a ktovie ešte čím čo je pod vlakom, plus čistenie nemusí byť tak časté vďaka menšiemu znečisťovaniu.
Podél tratě rostou keře, stromy. Mezi koleji nic. 👍Kdyby to bylo mimo koleje, tak by každou chvilku ta jejich mašina má čištění mlátila do různých křoví nebo stromů. 😁
No, protože zatímco pod vlakem zvládne dle jejich hypotézy obstarat čištění projíždějící vlak, tak vedle ne. Viz v článku věta: "Problém znečištění, který by mohl výrazně snížit jejich účinnost, řeší válcové kartáče připevněné na projíždějících vlacích."Pokud je jejich hypotéza správná a kartáče nepovedou k poškrábání snižující účinnost, či rovnou ničení panelů, pak umístit pod vlak je lepší než vedle, kde se to zapráší taky, ale nemá to co čistit.
Tyhle lidi co se nejdřív nad něčím zamýšlí jsou vážně potřeba... 😄Redakce by to měla sledovat a jednou za půl roku článek aktualizovat.
Největší kravina od nápadu "solárních silnic"...
Ja mam pocit, ze dotacni vyzirky uz z toho maji vylozene srandu a zkousi, jak velka pitomost jim jeste projde.
možná Švýcaři přemýšlijou o osobních elektrovlakách?
Osbní elektrovlak ne, ale osobní elektrodrezína (s panely na střeše a pákou nebo šlapadly na ruční pohon).
Stačilo by prerobiť elektrokolo s motorom Siemens. Spojíš trubkou dve, predáš dvakrát toľko.
Možná je to jen zkouška, jestli to nikdo v průběhu testovacího období neukradne. Pokud ne, třeba by šlo zkusit položit mezi koleje jadernou elektrárnu ... 😉
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.