Svět už je jinde

Jak Microsoft hodlá bojovat se soupeřem, který skoro neexistuje, který nemá kanceláře, zaměstnance ani inzeráty, ale který je stejně fenomenálně úspěšný (případ Apache, ale také třeba Linuxu)?
Souboj dvou nejvýznamnějších internetových prohlížečů, tedy Internet Exploreru a Netscape Navigatoru, už dávno opustil přední stránky elektronických i papírových počítačových médií. Jaký je ale jeho současný stav - a především, kam se toto téma posunulo a proč?

Příležitost opět zhruba po půl roce zhodnotit situaci nám dává nedávno zveřejněný průzkum od ZD Market Intelligence (oddělení Ziffa-Davise, oddělení Softbanku, kdybyste třeba chtěli hledat nějaké další souvislosti, proč průzkum dopadl právě tak, jak dopadl). Podle něj činí podíl Netscape Navigatoru 54% (před rokem 63%), Internet Exploreru pak 39% - jedná se o americký trh. Protože se ale během této doby vzniklo v USA mnoho miliónů nových uživatelů Internetu, jsou zajímavá čísla o absolutním vzrůstu: Navigator si připsal necelých 6 miliónů, Microsoft ale přes 10 mil. - dnes tedy připadají na každého jednoho nového uživatele Navigatoru zhruba dva noví uživatelé Internet Exploreru.

Doplňme informace týkající se českého trhu - na často navštěvovaných českých serverech, které statistiku návštěvnosti umožňují, je poměr obou prohlížečů zhruba 60:40 ve prospěch toho z Microsoftu. Ač tato čísla neurčují tržní podíl (je rozdíl mezi "mít nainstalovaný prohlížeč" a "používat prohlížeč", tržní podíl je kupodivu to první), velký rozdíl by zde už být neměl.

Co z těchto čísel vyplývá? Kyvadlo se ve prospěch Microsoftu naklání stále pomaleji - ovšem zastavením by to hrozilo pouze tehdy, kdyby se americké justici skutečně podařilo vyblokovat Internet Explorer jako přirozenou a těžko odstranitelnou součást Windows 98. Potvrzují to i výzkumy například z našeho serveru Živě, kde se podíl obou prohlížečů v posledních měsících mění jen nepatrně. Je zde i jiný důvod: oba soupeři mají delší dobu na trhu čtvrtou verzi, takže k většímu přetahování existujících uživatelů chybí lákadlo novinek. V USA je však i tento malý pokles Navigatoru ve prospěch konkurenta vnímán jako velmi důležitý - průzkum uvádí, že 65% (!!!) uživatelů si minimálně po celý rok ponechá v prohlížeči nastavenou původní domovskou stránku. Což je sice neuvěřitelné a přinutí nás to si něco pomyslet o pitomých Američanech, ale nezměníme tím skutečnost obrovského významu a hodnoty reklamního média těchto stránek (www.microsoft.com, www.netscape.com). Protože na tomto chce Netscape stavět jeden z pilířů své finanční budoucnosti, znamená i každé procento popularity směrem dolů vlastně zmenšení zisku o pár miliónů dolarů.

Svět je dnes někde jinde. Hlavní přínos toho, že má jeden či druhý prohlížeč větší nebo menší tržní podíl spočívá především v tom, v jaké míře může kontrolovat vývoj dalších, do budoucna mnohem důležitějších internetových technologií. Internet Explorer, to je ActiveX, COM a DCOM - klíčové technologie Microsoftu pro příští roky, pro Windows CE, pro klient-server computing, též jako silná protiváha Javy. A také řada navazujících programů, které ale také mají svůj začátek na internetovém desktopu - třeba klient elektronické pošty, chatovací programy, multimediální technologie (streaming audio a video), a pochopitelně technologie pro internetovou komerci. Microsoft Outlook je dnes nejrychleji se rozšiřující e-mail klient na světě, Internet Information Server se zřejmě stane dominantním serverem pro internetovou komerci (a jiné internetové služby): oba programy jsou komerční (IIS je navíc docela drahý) a nedovedu si představit, že by je Microsoft dokázal rozšířit v takových kvantech bez toho, že by mu "patřila" půlka světového internetového desktopu, kterou má díky Internet Exploreru.

Pokles významu války prohlížečů je také v tom, že se naprosto nesplnila očekávání tzv. push (tlačených, kanálových) technologií, kde naopak hraje prohlížeč hlavní úlohu. Je málo věcí v Internetu, které stagnují či jsou na ústupu; push technologie jsou nejvýznamnějším příkladem této skupiny. Nechci rozhodně tvrdit, že Microsoft se na soupeření s Netscape Navigatorem už vykašle, protože firma Netscape je obecně jedním z jeho nejvýznamnějších konkurentů a Microsoft se svými protivníky zásadně soupeří na celé frontě, pokud to je vůbec možné. Ale skoro bych se odvážil tvrdit, že Microsoftu bude stačit zhruba poloviční tržní podíl, pokud ovšem jeho prohlížeč bude trendsetterem, určovatelem nových technologií v Internetu. A tím je už ve verzi 4.0 s podporou HTML 4.0 a navazujících technologií, Netscape je daleko vzadu.

Ovšem Internet je místem nepřetržitých válek. Namísto prohlížečů se objevila další témata, která možná nejsou tak mediálně zajímavá, ale stejně významná: zejména je jím dominantní pozice internetového serveru, kde zatím vede Apache, Microsoft příliš nedotahuje. Microsoft se zatím dokázal vždy popasovat s "viditelným" protivníkem, s jinou komerční firmou. Jak ale hodlá bojovat se soupeřem, který skoro neexistuje, který nemá kanceláře, zaměstnance ani inzeráty, ale který je stejně fenomenálně úspěšný (případ Apache, ale také třeba Linuxu)? To bude určitě velké téma příštích let.

Váš názor Další článek: Objektový systém pro správu dokumentů a řízení podnikových procesů od firmy SoNet

Témata článku: Microsoft, Internet, Push, Softbank, Navigator, Justice, Milión uživatelů, Hlavní lákadlo, Softbank, Internetový prohlížeč, Papírová verze, Navštěvované médium, Svět, Hlavní pilíř, Hlavní konkurent


Určitě si přečtěte

Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

** Obtěžují vás neustálé dotazy webů, zda chcete zobrazovat oznámení? ** Můžete je zakázat, a to jak kompletně, tak i pro jednotlivé stránky ** Připravili jsme návody pro Chrome, Firefox, Edge a Operu

Karel Kilián | 11

Karel Kilián
Jak na InternetTipyProhlížeče
Zapomeňte na destičky. Raspberry Pi 400 je nový počítač zabudovaný do klávesnice
Lukáš Václavík
Raspberry PiPočítače
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co šíleného se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View
Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

** Uspořádání kabelů můžete vnímat i jako podivný druh umění ** To nejkrásnější se skrývá v datacentrech a serverovnách ** Podívejte se na skutečné „cableporn“ z optiky i kroucené dvojlinky

Vojtěch Malý | 52

Vojtěch Malý
DatacentraServery
Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů

Čím nahradit WhatsApp: Vyberte si z 10 alternativních komunikátorů

** Z WhatsAppu kvůli novým podmínkám utíkají tisíce uživatelů ** Čím nahradit populární aplikaci pro zasílání zpráv? ** Vybrali jsme pro vás 10 alternativních komunikátorů

Karel Kilián | 110

Karel Kilián
KomunikaceWhatsAppInstant Messaging

Aktuální číslo časopisu Computer

Jak prodloužit výdrž notebooku

Velké testy: gamepady a inkoustové tiskárny

Důkladný test Sony Playstation 5