Patrik Neuwirth
2. 7. 2016 • 23:45

Mi osobně hrozně moc pomohla stránka http://www.vyber-erp.cz/... Dlouho jsem váhal jaký systém vybrat a tady mi poskytli skvělý přehled.

pavel
8. 1. 2007 • 5:34

ahoj vsem
mam zadanou diplomovou praci "ERP systems in telecommunications" nemel nekdo z vas nejakou dulezitou informaci co se mi muze hodit? na odmenu se dohodneme 100%
poprosim o pomoc.. mail mam: onofrearce@yahoo.com dekuji

Vera
13. 12. 2006 • 22:38

No ja u jednoho ze zminovanych velkych dodavatelu delam a to byste se divili, jak nam jedou firemni procesy na nejnovejsich technologiich - excel + nastenky. Ovsem zakaznikum se tvrdi neco zcela jineho. Nejlepsi radou pro kazdeho, kdo chce koupit uvedene reseni je, at si necha predvest produkt v ostrem nasazeni v dodavatelske firme.

kruso
13. 12. 2006 • 23:04

Zrejme pracujes pre ineho velkeho dodavatela ako ja.

enki
13. 12. 2006 • 19:51

Ono je to jak kdy, někdy jsou interní procesy v našich firmách tak šílené, že jim implementace krabicového SAPu pomůže. Problém je že se tím spoustě lidí (včetně lidí v IT) šlápne na kuří oko a oni se potom vlastní neschopnost snaží shodit na cizí systém (oni jsou schopni ho hodit i na e-mailový systém, když na to přijde).

Z hlediska problemetiky jsem zákazník a v naší firmě nepoužíváme SAP, uvedl jsem ho jako exemplární příklad.

Popleta
12. 12. 2006 • 12:40

Není to náhodou zkratka slovního spojení "Starý A Pomalý"?

Sandro
12. 12. 2006 • 13:24

Scheisse Aus Pakistan

Charly
12. 12. 2006 • 21:06

A nebo taky Sanduhr-Anzeige-Programm :)

touchwood, touchwood
12. 12. 2006 • 21:12

Selfishness And Prejudice

AndyF1
12. 12. 2006 • 10:11

S mojho pohladu ako uzivatela ERP je dolezitejsie vybrat implementatora ako samotny system.
Ci je to SAP,JDE,Oracle funkcie su rovnake akurat v bledo modrom = ake si zadam take budu.Podstatne su sluzby,skolenia pre uzivatelov,dodatocne doplnanie funkcii atd.

Petr Souček
12. 12. 2006 • 0:35

Podle mého názoru trh konkurenční moc není, nezaregistroval jsem, že by byť jediná firma poskytující ERP řešení skutečně naslouchala zákazníkům a vyvíjela aplikace, které zákazníci skutečně potřebují - a ne takové, o kterých si to možná myslí jen od praxe odtržení analytici.

Jediné, v čem si firmy konkurují, jsou velkohubá prohlášení.

Schválně se podívejte, jaký je pro konečného zákazníka rozdíl funkčnosti mezi malým sériově prodávaným systémem za pár tisíc a o něco větším za několik miliónů - často vůbec žádný, nebo spíš v neprospěch toho dražšího řešení. Je to velmi smutné.

Technologicky jsou produkty také někde v minulém tisíciletí - myslíte třeba, že Navision umí používat Unicode?

V průmyslu se výrobní linky optimalizují do krajnosti a každá desetina sekundy se počítá - u ERP systému operace klidně trvají minuty a nikomu to nevadí, produktivita veškerá žádná.

Jenom zmlsané implementátorské firmy inkasují stamilióny od nešťastných zákazníků, kteří nemají na výběr.

touchwood, touchwood
12. 12. 2006 • 7:28

já myslím, že trochu přeháníš. Ano, je pravda, že úprk a náskok prodejců (resp. obchodníků) ERP před jeho vývojáři je velký, a že bývají schopni slíbit modré z nebe, jen aby prodali. Nicméně dá se to uhlídat a v rámci analýzy a implementace donutit výrobce ERP buď ke splnění slibů, nebo k významnému snížení ceny.

Čekat, že jen zaplatíš, a ERP systém se ti "zjeví" je IMHO hodně naivní. Sebelepší implementátor se musí opřít o kvalifikované lidi zákazníka, musí pochopit, jak fungují interní procesy ve firmě (které leckdy ani nebývají na papíře, nebo jen zčásti) a hlavně by měl alespoň rámcově pochopit, kam firma směřuje (což bez lidí zevnitř firmy opět téměř nelze)

BTW pokládat Navision za ERP... no, nevím. Já ho vždy pokládal jen za lehce customizovatelnou krabicovku se šíleně prémiovou cenou

P.S.: nejsem nijak spojen se žádnou společností nabízející ERP systémy

Petr Souček
12. 12. 2006 • 9:18

S tím Navisonem jsem reagoval na v článku uvedené "vstoupila do ringu dodavatelů ERP řešení v roce 2002 odkoupením dánského Navisionu"

Jistěže ta spolupráce se zákazníkem musí fungovat, ovšem na trochu jiné úrovni než když se zeptáte na numerickou kontrolu zadávaných čísel účtů (nebo IČO) a dozvíte se "když nám dodáte algoritmus, jak se provádí, tak ji naimplementujeme".

Navíc snad všichni implementátoři, co jsme je potkali, říkají, že přizpůsobit se musí hlavně zákazník možnostem ERP systému, ne ERP systém požadavkům zákazníka. Což ve svých důsledcích vede k aplikaci napsané na zakázku. Toto řešení má ale zase spoustu jiných neduhů.

gaudy
12. 12. 2006 • 7:41

Dobrý den,
nemyslím si že by firmy neměly na výběr. Spíše je to o schopnostech definovat potřeby a vybrat řešení jim odpovídající. Dalším takový zádrhelem uživatelů je snaha ušetřit a z řešení si vybrat jakési drobky které firamní "administrátor" nějakým způsobem poslepuje. Zásadním problémem je cena a podvědomí o možném přínosu. Dám Vám příklad, který není jistě ojedinělý. Firma nějakým způsobem pocítí potřebu zavést informační systém. V podstatě majitel firmy zjistí že informace za současného stavu jsou nevyhovující, zkreslené, odcházejí a přicházejí s fluktuací zaměstnanců a migrací zákazníků. Zadá tedy někomu ve firmě, který se stará o počítače (dost často to je IT který jen prostě ví trochu víc než běžný uživatel, prostě mezi slepými, jednooký králem)aby něco dal dohromady. Neví co, neví za kolik (jen aby to moc nestálo) a jen ví že chce aby to fungovalo. IT poptá několik firem které mu nabídnou řešení. Z poloviny (zadavatel)neví o čem ty firmy mluví ve svých nabídkách a tak vybere potenciálně nejlevnější. Z toho řešení vybere to čemu rozumí a nechce to jako celek. Potom ovšem se nelze divit že to nefunguje. Omítně se vstupní analýza (stojí přece zbytečně peníze) a nechce se slyšet že je třeba obnovit či zvýšit výkon stávajících stanic, sítě či serveru. (pět let nám to přece stačilo) dalším problémem je že školení stojí peníze a tak pošleme pár jedinců a oni si to mezi sebou nějak předají. (stojí to přece peníze) no a potom to prostě nefunguje. Dost často této situaci napomůžou opravdu některé dodavatelské firmy, protože i přes tuto situaci ujišťují zákazníka, že to fungovat bude. A ono nic. Informace nejsou, jde to pomalu, a efekt nulový. A tak se řekne : je to k ničemu. Ověřil jsem si jednu věc. Pokud chceme mít komfort Mercedesu nemůžeme očekávat cenu za ojetinu Trabanta. Pokud chceme aby nám auto sloužilo dobře v terénu, nemůžeme koupit sportovní kabrio. A tak to je i se softwarem. Pokud neumíme přesně definovat potřeby a nevíme co chceme, nemůžeme očekávat že to bude fungovat a nějakým zázrakem se dodavatel trefí. ještě když navíc víme že to chceme téměř zadarmo
Ještě bych chtěl podotknout, že nejsem dealerem těchto řešení, jsem jen uživatelem a obchodní firmě, ale tato problematika mne zajímá a tak se prostě pídím po informacích.

Petr Souček
12. 12. 2006 • 8:31

Já to tedy celkově vidím jinak, i když v dílčích bodech souhlasím.

Zaprvé chybí nějaká celková povědomost o vztahu užitné hodnoty a ceny. Těžko se člověk smiřuje s tím, že software za 10 mil. Kč neumí věci, které software za 10 tis. Kč hravě zvládá a implementátorská firma nabízí jejich doplnění jednak za peníze, ale co je horší, za předpokladu naprosto přesné specifikace, jak ta funkce má fungovat.

Na Vámi uvedeném příkladu Mercedesu - tam se Vás taky dodavatel neptá, z jakého materiálu má vyrobit klikový hřídel, z jakého plechu karosérii a jak má naprogramovat palubní počítač. Nenastanou situace jako "No jestli chcete, aby se dveře otvíraly, tak my to nějak zařídíme". "To jste nespecifikoval, že tam má být indikátor stavu paliva" a tak podobně. Jednoduše - když si koupím auto určité cenové kategorie, tak se automaticky předpokládají určité vlastnosti nebo výbava. U ERP software nic takového není. Když chce neznalý člověk poradit s výběrem auta, tak se ho dobrý prodejce zeptá na pár otázek a doporučí nějaé varianty. Když chce ERP systémů neznalý člověk doporučit nějaké řešení, tak dostane seznam tisíce otázek, na které nezná odpovědi.

Právě ta integrovanost s vnějším okolím, provázanost všech činností a absence AUTOMATICKÉHO zahrnutí všech předpřipravených užitečných funkcí je největší bolest současných ERP. Znáte nějaký systém, který by měl standardní modul, který ověřuje DIČ v centrální databázi EU? Nebo který automaticky ověřuje zadaná IBAN čísla bankovních účtů na jejich integritu? Nebo který využívá online TARIC databázi? To jen abych zmínil funkce, která jsou celoevropsky užitečné a jejich implementace je velmi jednoduchá a ve všech zemích EU stejná.

Nebo takové CRM - který systém umí "out of the box" integrovat všechy informace o zákazníkovi nebo dodavateli včetně průběžných aktualizací z veřejných databází? Tím myslím mít u zákazníka veškerou odchozí a příchozí komunikaci (e-mail, fax, soubory doc/xls/jiné, oscannované dokumenty, data z telefonní ústředy od mobilního operátora včetně přehledného sledování dosud nesplněných požadavků? Těmi informacemi myslím to, že automaticky natáhne data z OR, MFČR, registrů neplatičů apod. a rovnou mě upozorní an to, že firma se dostala do konkursu nebo změnila název, sídlo, nebo osoby jednající za firmu.

Abych to shrnul - dodavatelé ERP systémů vyžadují neúměrně detailní zadání a nevyužívají své know-how, které by měli prodávat, úspěšný nákup auta také nepředpokládá detailní znalost a zadání naprosto všech jeho funkcí, i těch zcela samozřejmých.

B.
12. 12. 2006 • 10:26

Strategie SAPu je taky dobrá -

Nejdřív "získají" důležité lidi uvnitř firmy.
Důležití lidé rozhodnou, že "to bude SAP".
SAP nainstaluje "krabice".
Expertní uživatelé zjistí, že jim bude chybět 90% funkcionality, co měli do té doby.
SAP řekne, že je čas přejít procesně na jejich "ověřený" standard.
Firma zastachanuje a kde to jde, tam přejde i za cenu šílených procesních workarounds v byznysu na SAP.
Na to, přes co nejede vlak, se udělá analýza.
Firma zjistí, kolik stojí sapový konzultant a zruší všechny ostatní projekty, aby měli peníze alespoň na základní úpravy.
Firma nasadí SAP do ostrého provozu, zažije prvních několik výpadků, objeví se prvních několik chyb a průšvihů.
Nejdůležitějším oddělením firmy se stává oddělení SAPu.
Finannční kontroller po roční uzávěrce spočítá TCO SAPu. Od kamaráda z nákupu získá (tajné) smlouvy se SAPem. Dává výpověď.
Je-li firma relativně zdravá, jede setrvačností dál, ale cashflow se zahoupe...

Základní heslo implementace SAPu: Odpor je marný, budete asimilováni.

Největší přínos SAPu: Firma, která přežije implementaci SAPu, přežije cokoliv.

Q
12. 12. 2006 • 10:49

Tomuhle bych věřil a ne jen v případě SAP. Takových "expertů" se vždycky vyrojí při mazání medu kolem huby. Managoři jsou v sedmém nebi a už se vidí na parníčku.

A ve finále firemní IT oddělení skřípe zuby, ale musí držet hubu, protože to managoři rozhodli a oni se přeci nemýlí.

Adam
12. 12. 2006 • 12:28

Ano, to je ralaita.. Nejsem přímo "ajtík", ale to se dělo v naší "velké" firmě by vydalo na několik pořadů IT Crowd.. Možná na celou sezonu..

touchwood, touchwood
12. 12. 2006 • 21:10
swm
12. 12. 2006 • 21:46

Srovnani s auty neni moc sikovne, protoze u auta vetsinou nepozadujete, aby mezera ve slicovani vsech dveri byla presne 3,4mm a radio hralo v pondeli a ve stredu od 8-9 hod na 20dB. Ty tisice otazek jsou proto, aby se predeslo tomu, ze vlastne nechcete auto, ale ekologicky trolejbus.
Mimochodem, zakladni a bezne funkce v softwaru za 10 tis. nejsou v sw za miliony nejcasteji proto, ze diky architekture (za miliony) jdou velice obtizne nebo vubec implementovat (je ve Ferrari sitka na nakup, ktera je snad v kufru kazdeho bezneho auta za par set tisic?).
Abych to shrnul - ERP neni auto. Pokud je Vam jedno, jak detailne funguje Vase auto, u ERP Vam to jedno nebude.

Jirka
13. 12. 2006 • 9:59

K vašemu článku - možná budu proklínán, ale jedno CRM s vašimi požadavky (out of the box, ....) je k dispozici. Je od Microsoftu a dalších add-on partnerů, ale dost nekřesťansky drahé.

Určitě si přečtěte

Články odjinud